Nuoret lapset katsoo kauhuleffoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Haarahius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Haarahius

Vieras
Minulla on tuttavaperhe jossa nuoret lapset (nuorin 8v) katsovat jatkuvasti kauhuleffoja. Näiden lasten kaverit kylään tullessaan katsovat kans. tulee mieleen et tietävätköhän heidän vanhempansa edes et kylässä katsotaan tollasia leffoja.
Ei se voi kovin hyväksi noin pienelle olla tommoset leffat joita en itsekkään uskalla katsoa, enää. Liian nuorena itsekkin sain katsoa kauhuleffoja. Siksi tiedänkin kuinka kauan pelot ja muistot niistä voi vaivata. Itse muistan varmaan lopun ikäni kohtauksia leffoista joita olen katsonut. Esim safiiri ja terästä ei olis kannattanut minun katsella. Enää se ei niinkään vaikuta mut kauan meni sen jälkeen et "kummitteli" mielessä.
Saako teidän lapset katsoa tai tunnetteko nuoria jotka saa katsoa? Mitä olette siitä mieltä? Ihmettelen et miten jonkun vanhemman mielestä se voi olla ok.

Meillä ei saa katsoa. Mutta voin tunnustaa että aloitin itse kauhuelokuvien katsomisen 10-vuotiaana.. uinu uinu lemmikit ja massilapset tulee katsottua useita kertoja naapurin kaverin kanssa. Muistaakseni vanhemmat eivät olleet moksiskaan.

Mitä luulette millälailla se vaikuttaa näihin lapsiin muuta ku saattavat nähdä painajaisia?
Minä ajattelen et se voi tehdä heistä pelkääjiä, levottomia, ehkä eivät välttämättä osaa erottaa oikeata väärästä, tulee mieleen myös väkivaltaiset videopelit.

öö.. riippuu kai ihmisestä. minuun varhainen kauhuelokuvien katsominen ei ole juuri vaikuttanut. tai oikeastaan on siten että musta on tullut erittäin kyyninen ja mitkään huuhaajutut ei mua innosta.

Mielestäni on henkistä väkivaltaa antaa lasten katsoa kauhuleffoja.

Elokuvien ikärajat eivät ole suositus, vaan lain määräämä velvoite.

Laki kuvaohjelmien tarkastamisesta on lastensuojelua, jolla halutaan ehkäistä kuvaohjelmien aiheuttamia haittavaikutuksia. Tietylle ikäryhmälle kielletyksi katsotaan elokuva, joka erityisesti väkivaltaisuuden, seksuaalisen sisällön tai kauhuelementtien vuoksi voi vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen.

En tiedä kyl minkä ikäisenä antaisin omieni katsoa. Yrittäisin kait mahdollisimman pitkälle että eivät katsoisi. En haluaisi ainakaan peruskouluikäisen katsovan ja eikö ikärajatki jo kiellä sen.

valitettavasti tiedän vanhempia, jotka antavat lastensa katsoa mitä tahansa filmejä. voi tuollainen psyykkisesti vaurioittaa lasta ja aiheuttaa tunne-elämän vaurioita mm. puutteita empatiakykyyn.

Yhteistyössä