Nuoret, joilla raskaaksi tuleminen ei tärppää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Empulinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Empulinen

Jäsen
14.12.2014
36
2
8
Heipä hei! Yritin kovasti Googletella keskustelua nuorista lapsettomista, mutta tuloksetta. Olenkohan aivan yksin, vai onko muitakin nuoria, joilla vauva ei ota tullakseen ja jotka jo mahdollisesti ovat lapsettomiushoidossa? Laitoin tämän viestin ekana lapsettomuuspuolelle, mutta ajattelin, josko tämä tulisi täällä puolella paremmin huomatuksi, joten löytyypä nyt kahdesta paikasta.

Olen 22vuotias ja syy vauvan tulemattomuuteen on kaksi vuotta sitten diagnosoitu PCO. Diagnoosi ei tullut yllätyksenä, sillä tuttua huttua ovat akne ja kuukautisten poisjääminen sitten pillereiden lopettamisen jälkeen. Kaksi vuotta olemme avomieheni kanssa olleet ilman ehkäisyä ja nyt olemme jonossa hoitoihin, jotka alkavat luultavasti ensi keväänä.

Haluaisin kohtalonseuraa ja vertaistukea. Välillä tuntuu, että onko hoitoja järkevää aloittaa jo näin nuorena, vaikka lääkärin mukaan vielä ei ole kiire, mutta toki paremmat mahdollisuudet kun iäkkäämpänä. Epävarmuus käy mielessä lähes päivittäin, ja se taas saa panikoimaan, että olenko valmis äidiksi jos olen näin epävarma jo hoitojen aloittamisesta??!! Syy hoitojen varaamiseen oli kuitenkin päässä jylläävä pelko siitä, että jos ei nyt yritä, niin mitä jos ei enää muutaman vuoden päästä onnistukaan, vaikka kuinka haluaisi ja kävisi läpi kaikki mahdolliset apukeinot. Avomieheni on toivonut lasta jo useamman vuoden eli tuki miehen puolelta on kyllä hyvä.

Toivottavasti me nuoret lapsettomat löydämme täällä toisemme! Toivon sitä todella :)

En tiedä olenko oikea vastaamaan kun yksi lapsi löytyy. Esikoinen meillä tärppäs luomusti n. YK 28 (mulla säännöllinen kierto) eli reilu 2 vuotta siihen meni. Nyt kakkosen yrityksestä yk 9 ja yksityiselle lähdettiin tässä kierrossa tutkimuksiin. Itseäni kaduttaa ettei aiemmin jo lähdetty kun olishan se ihan kiva tietää, jos jossain jotain vikaa on niin ei tarttis turhaan kuukadesta toiseen yrittää omin avuin. Mulle ainakin lääkäri sanoi heti että hyvä kun ollaan ajoissa liikenteessä, kun ei ole normaalia, että nuorilla kestää (kesti) näin kauan. Itse olen tällä hetkellä 22 ja mies 23..

En oo enää nuori kun ikääkin 32 ja kaksi ekaa tärppäs heti. Tuota kolmatta sitte tehtiin lähes 2v. Taustalla pcos (luultavasti pahentunut/puhjennut ajanmyötä) kuopus oli clomiavusteiselta kierrolta. Olin tuolloin alle 30v.. nyt on kohta vuosi yritetty neljättä (taukoa kesä ja yksi keskenmeno).

Haluan vain toivottaa tsemppiä ja voimia hoitoihin.. elkää yhtään epäröikö jos lapsitoive on, ei tää näköjään helpommaksi ainakaan mene. Vaikka katkerana sitten huomaakin kuinka vieressä ihmiset, vanhemmatkin tulee raskaaksi pelkästä miehen kalsareiden pesusta ;)

Empulinen, musta ei ainakaan mitään vikaa oo vielä löytyny. Kierto n. 30 päivää nykyään (ennen esikoista oli aina 28), ultrassa oli kp 14 16mm kokoinen folli ja limakalvokin tarpeeksi paksu. Progesteroni kokeissa kävin perjantaina ja tulokset saan sit seuraavalla käynnillä. Miehen pitäis käydä tällä viikolla antamassa näyte ja toivotaan että vika löytyisi edes sieltä, niin sais jonkun selityksen.

Esikoista yrittäessä en käyttäny ovistestejä kun kierto oli aina sen 28 ja yritystä vähintään joka toinen päivä :) nyt on ovistestit ollu 6kk käytössä ja 5 kierrossa on selvä ovis+ ollu..

En vielä tiedä tehäänkö mulle aukiolo tutkimusta ollenkaan, kun esikoinen kuitenkin lopulta tuli, niin ei kai mitään tukosta pitäisi olla.

Heipä hei,

Samoja ikiä ollaan. Olen vain hieman vanhempi. Taustalla PCO, nyt myös myooma kohdussa. Leikataan pois tällä viikolla, että joulun ehtii olla kipeä ja kiroilla sängyssä :D Lapsi olisi saanut tulla jo jonkin aikaa. Olen ollut tietoinen PCO-tyyppisyydestäni jo kuitenkin aika monta vuotta, eikä se mies tuosta miksikään ole vaihtumassa. Jotenkin olin kuitenkin jo lähtökohtaisesti pessimistinen luomutärppien kohdalla. No, ei sitten tullut sellaista.

Meitä ei ole otettu vakavasti. On kyllä yritetty, koska aikaa on jo mennyt ja olen ollut tietoinen PCO-tyyppisyydestäni Olemme kuulemma liian nuoria. Aikaa on. Hyvin se luomunakin sujuu. Nyt on sitten kohdussa lyhyellä aikavälillä sinne ilmestynyt iso ja jatkuvasti kipeytyvä hyvälaatuinen kasvain. Tässä meidät oli sitten pakko ottaa vakavasti ja kunhan kohtu toipuu (parista kuukaudesta puoleen vuoteen), aloitamme lääkehoidot. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Sanon siis suoraan: lopeta kiltteys, ole itsekäs. Mene lääkäriin, latele faktat pöytään. Siellä on velvollisuus hoitaa, jos hoitaa voi.

Pisamapeikko, kiitos kannustuksesta! Ton takia just otettiinkin jo tässä vaiheessa yhteyttä hormonipolille, että jos mahikset vähenevätkin ajan myötä.. Hienoa, että oot kuitenkin itse saanu alotettua myös luomuraskauksia. Vaikka tottahan se harmittaa, jos neljös lapsi ei ota tullakseen :(

Mimmi92, toivottavasti saatte syyn asialle! Onneksi teillä on kuitenkin jo yksi lapsi, niin toivokin on (ehkä?) asian suhteen vähän korkeammalla kuin jos ei olisi lapsia ollenkaan!:)

tilastoija, onko oikeasti sanottu että olette liian nuoria?? Kiva juttu!:/ Itse vähän pelästyin, kun heti PCO-diagnoosin jälkeen lääkäri sanoi, että kun lapsihaaveita tulee, niin ota yhteyttä. Kysyin, että hetikö, niin vastaus oli että heti jos ei menkat oo alkanu tulla spontaanisti ja eihän ne ole. Nyt kun soittelin hormonipolille, niin ajattelin, että ajan varaaminen olisi työn ja tuskan takana, mutta lääkäri vaan totesi että tolla PCO-historialla voin varata ajan vaikka saman puhelun aikana. Mielestäni PCO ei ollut dagnoosihetkellä lääkärin mukaan hirveän paha.. Lääkäri ei kyllä puhunut äidinkielekseen suomea, joten en ihan täysin varma ole, jos sitten sekoitti sanoja ja sanoi siksi väärin. Toivottavasti ei! Hoitokertomus on kyllä mulla kotona, mutta enhän mä siitä mitään tajua..

Täälä myös yksi. Yritystä takana 2,5v ja 1 ICSI-hoito tehty, josta negatiivinen. Meillä lapsettomuus johtuu miehestä ja myös itsestäni olen alkanut miettimään, että munasoluissa taitaa olla jotain ongelmaa. Vaikea sanoa kyllä. Ikää minulla 23 ja miehellä 37. :)

Empulinen, joo uskon että kyllä se toinenkin jossain vaiheessa tulee, mutta nyt tuntuu olevan jotenkin kiire kun haluttais esikoiselle se leikkikaveri :) ekaa yrittäessä koko ajan ajateltiin tutkimusten suhteen että ootellaan nyt vielä kun ei tässä mikään kiire ole. Sitten kun päätettiin lopettaa omin avuin yrittäminen ja varata lääkäri aikaa niin eipä sitten menkat alkaneetkaan. Nyt ei sama kikka toiminut :(

Meillä ei ollut yritystä tällä kertaa kuin 7kk kun varasin julkiselle lääkäriajan ja hän oli sitä mieltä että tällä taustalla voitais nyt jo ihan hyvin lähteä tutkimuksiin. Lähetteen kirjoitti lapsettomuuspolille ja labroihin. Ei mennyt kun pari päivää ja terveyskeskuksesta tuli puhelu et lähete ei menny läpi, mutta kesällä täyttyis kriteerit ja sillon varmasti sais sen ensikäynti ajan. Kesän varmaankin kiinni, niin eka aikahan olis menny tod. näk. Vasta syksylle. Mä en tällä kertaa jaksanutkaan odottaa enää yhtään vaan varasin yksityiselle ajan, jonka olisin saanut jo alle viikon päähän, mutta halusin mennä mielummin lähempänä ovista ja nyt sitten odotellaan alkaako taas menkat uskollisesti ajallaan perjantaina. Nega testejä tullut jo muutama tehtyä..

Noh täälläkin yksi. Ikää 23v ja yritys varsinaisesti vasta alkanut. Pillerit lopetettu 22.11. ja tänään alko ekat ihan luomumenkat. Yritys alko heti tyhjennysvuodon jälkeen mutta ei tosiaan kauaa kestänyt ennen menkkoja kuten laskee voi...

Taustalla PCO. En edes tiedä kuinka ns. paha tämä on. PCO-tyyppiset munasarjat diagnosoitiin reipas vuosi sitten mutta oireita on ollu oikeestaan siitä asti ku menkat aikoinaan teininä alko. Melkein heti alko karvan kasvu ns. vääriin paikkohin, akne joka palas antibioottikuurien jälkeen aina takas ja lopulta tuli tosi pahasti pitkittyneitä menkkoja....niistäki kärsin aika ajoin melkee vuoden ennenku tajusin hakee lääkäristä avun.

Ite en kuitenkaan vielä lähde hoitoihin, se ei ole vielä ajankohtaista. Mulla menkat tosiaan tulee (tai ainakin ennen tuli ja nyt alko) mutta saa nähä pysyykö ne kurissa normaalimittasina vai ei... tiiä sitten mitä keksin jos ne pitkittyy taas.

Voimia teille kaikille yritykseen :heart:

Haluan kertoa teille oman kokemukseni esikoisen yrityksestä. Olin 17 vuotias, kun jätimme ehkäisyn pois 12/04. Lasta ei kuulunut. 1/06 soitin perhesuunnitteluneuvolaan ja kerroin huoleni mahdollisesta lapsettomuudesta. Pelkäsin isäni lapsettomuuden olevan perinnöllistä (itse olin puhdas vahinko sillä isäni siittiöistä on 99,9% kuolleita sikotaudin jälkitaudista johtuen, tätä vain en tiennyt tuolloin). Sovimme hoitajan kanssa, että otan vuoden päästä yhteyttä uudelleen ellen raskaudu siihen mennessä. Olimme siis jo melkein tutkimusjonossa, vaikka olinkin vasta todella nuori. Kevään aikana luovutin ja lakkasin odottamasta plussausta, olin asennoitunut etten saa omaa lasta. Juhannusaaton aattona huomasin, että en muistanut koska oli viimeksi menkat olleet ja ostin testin. Niimpä yllättäen plussasin 6/06.

Tällä hetkellä kolmannen yritys meneillään ja on piinaavaa, vaikkei yritystä olekaan vielä kauaa takana..

Mä olen 25 ja mies on 26. Yritys on aloitettu 1/14 mut on tutkittu ja mitään ei ole löytynyt. Kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta arvot on kunnossa. Mies vei viime viikolla simpat tutkittavaksi. Nyt vaan odotellaan..

Zuhina, vois olettaa että ei ihan hirveen huonosti ole asiat, jos luomumenkat tulee. Siis tietoa ei ole, mut arvailu.. Itse odotin mekkona pillereiden lopettamisen jälkeen puol vuotta, jonka jälkeen yritettiin käynnistää->ei menkkoja silti. Sit sain lähetteen hormonipolille, jossa diagnosoitiin PCO ja sain Terolutit tuomaan vuodon (sama lääke ja annos jolla yritettiin käynnistääkin). Teroilla mennään edelleen, eli ei oo kertaakaan omat menkat tullu :/

heidip*, kiitos onnentoivotuksista ja sitä samaa sullekin kolmannen hankintaan!:)) Kiva kuulla, että jollain on yritys tuottanut tulosta alkutilanteesta huolimatta :)

Toivottavasti Wivi saat selvyyden miehen tutkimusten myötä.. Ärsyttäväähän se on odottaa..

Täällä kans teroja popsitaan, nyt jo seitsemättö kiertoa. Kp haitari ollut 28-44 keskiarvona varmaan 35. Joten epäsäännöllinen ja pitkä kierto.

Veikkaan että ovis ois viikonloppuna, varmaan sunnuntaina! :)

Empulinen, totta, siksi elättelenkin pientä toivoa että jos ihan luomusti raskautuisi... kun keho on saanut vuoden ns. levätäkin pillereillä.
Toisaalta eipä ne menkat takaa että ovuloi, sitä vähän jännään miten sen suhteen on mulla.

Ite en edes tiennyt ennen tän palstan aktiivisemmin lukemaan alkamista että pco useimmilla vie menkat pois. Luulin että oisi samaa vaan ku mulla että menkat tulee miten sattu ja kestää minkä kestää... En muista että mulla gyne olisi siitä maininnut, selosti vaan että tämmösen tyyppiset munasarjat on noin joka viidennellä naisella maailmassa ja on kuulemma ominaisuus vain, kovasti selitti että ei meinaa suoraan lapsettomuutta. Mutta saa nyt nähdä... oon kovin pessimistinen kun kuitenkin teinistä asti näitä muita ihan selviä oireita on ollut. Lisänä sitten lievä ylipaino mikä ei ainakaan auta asiaa. Vaikkei onneksi kauhean paha, bmi 26,9. Vaan ei auta kun yrittää laihduttaa, kun sekin kuulemma oireisiin auttaa...

zuhina, tsemppiä laihduttamiseen! Ajattele se siltä kannalta, että se on mahdollisuus poistaa sairaus. Mä oon aina ollu tosi hoikka ja kun kysyin lääkäriltä ni ainoo asia mitä itse pystyn tekee asian eteen on kuulema vähintään saman painon säilyttäminen, mielummin muutama kilo lisää ja lisäksi terveelliset elämäntavat sekä liian rankan urheilun välttäminen. Eipä eroo mun elämäntavoista mitenkään, eli enpä sit kai voi tehdä asialle mitään :(

Heippa! Pitäisköhän mun änkeä tännekkin! Oon nyt moneen keskusteltuun tunkeutunut, mutta ilmeisesti monet ketjut eivät ole enää kovin aktiivisia :/

Mutta tässä siis lyhyesti:
Yritystä takana 1.5vuotta, mutta menkkoja ei ekaan puoleen vuoteen kuulunut (tai no yhet jotka kesti 5viikkoa...). Kävin yksityisellä ja samalla ultrattiin ja tutkittiin ja kaikki oli kunnossa. Viimeksi kesällä soitin neuvolaan ja kerroin, etten vaan tule raskaaksi. Mulla on jonkun verran ylipainoa, mutta laihdutin nyt 15 kiloa ja kokoajan pitäs tiputtaa painoa. Neuvolasta sanottiin että soita tammikuussa uusiks. Sain kuitenkin jo joulukuulle ajan ja lääkäri totesi että mun munasarjat ei ole kovin aktiiviset tai jotain? Määräsi verikokeet kp21 (nyt kp3). Aika jännän ja stressin äärellä ollaan, tää epätietoisuus on kamalaa kun ei tiedä mitä seuraavaksi...
Mukava löytää tällänen ketju ja saada vertaistukea :)

Muoks. Olisikohan facebokissa mitään vertaistuki ryhmää tai voisko sellasta perustaa..? Tosin onhan näistä asioista anonyymina helpompi puhua..

Viimeksi muokattu:
Pirplua, hei kiva saada lisää kommentteja! Oon kyllä etunenässä liittymässä jos perustetaan faceen joku ryhmä. Mä kans oon yrittänyt ottaa tääl osaa moneenkin keskusteluun, mut sitten aina aktiivisuus hiljenee.. Facea siis kannatan ainankin mä!:)

Hyvä et oot päässy kuitenkin jo eteenpäin ja verikokeet on edessä. Odottaminen on niin raastavaa..

Toivottavasti löytyis muitakin innostuneita tuohon faceryhmään! :)
En kyllä varmaan ite osaa sinne ryhmää perustaa, tai en oo koskaan kyllä ees kokeillu..

Jep, ei tässä tää pää muuten varmaan näin pahasti lahoaisikaan, mutta tää odotus..
Mitenköhän se muuten menee kun ne verikokeet otetaan silloin kp21 ja piti soitella neuvolaan uutta aikaa, niin saakohan sitäkin aikaa odotella kuukausi tolkulla vai pääsekö silloin jotenkin "jonon ohi"? Toinen vaihtoehto olis, että pyydän niistä verikokeista itelleni jonkun lapun ja kävelen sen kanssa yksityiselle..

Empulinen syötkö muuten siihen pco:hon jotain lääkkeitä? Clomeja tms? Mä vahvasti epäilen itelleni pco:ta (tosin kukaan lääkäri ei siitä ole mulla sanallakaan maininnut) ja mietinkin onko niistä lääkkeistä hyötyä ja kuinka helposti niitä määrätään? Tuo toimivuus on tietty ihan yksilöllistä.. :)
Niin ja tietty muutki saa vastata :D

Viimeksi muokattu:
Pirplua en tiedä miten neuvolan kautta toimivat kun ite sieltä kyselin lähetettä niin täällä päin terveyskeskus hoitaa kaikki nuo asiat. Ite kun käyn yksityisellä niin kävin viikon päästä oviksesta labrassa ja tulokset saan seuraavalla käynnillä, jonka varaan huomenna kun menkat alkoivat taas uskollisesti täysin ajallaan. Ajan saan varmaankin tammikuun alkuun.. Tai no sen näkee sitte mutta uskoisin niin :) meillä ainakin terveyskeskukseen voi soittaa ja kysyä labratuloksia ja ite kävin hakemassa ne sieltä kirjallisena ensikäyntiä varten.
Ite en facebookissa ole ollenkaan :)

Tuol clomittarissa on juttua clomeista. Tääl vissiin hiljasta kun kaik fb jonne en mee ryhmään näin henk.kohtasessa asiassa. Eikä oikein oo sellasta aktiivista läheiseksi tullutta ryhmää kun oli kuopuksen aikaan.

Kiitos, oon niin vähän aikaa täällä pyörinyt ettei oo vielä lähellekkään kaikki ryhmät tuttuja.
Ymmärrän kyllä hyvin ettei halua näistä puhua omilla kasvoilla. Itsekin sitä tavallaan arkailen, varsinkin jos tuttuja sattuis näkeen kun ei olla tätä lapsettomuutta hirveesti mainostettu..
Kiitoksia mimmi92 tiedosta, noin se varmaan täälläkin päin onnistuu.
Mä oon kyllä auttamattoman pihalla kaikesta, mutta mitenköhän tää menee... Jos verikokeissa jtn selviää, niin hoidellaankohan sitä sit neuvolan kautta vai laittaako ne lähetettä jonnekki vai voiko niitä omas,neuvolas hoitaa? Täällä joutuu kyllä sen vähintään 200km ajaa isompikn kaupunkeihin.
Ps. Pidän teitä ilmiselvästi lääkäreinä kun oletan teidän tietävän kaikesta kaiken :D

Miehen simpat on on priimaa kamaa. :) eli mitään fyysistä vikaa ei ole kummassakaan. Ovis oli tänään joten nyt piinaillaan!

Ps. Fb ryhmä on ainakin vauva haaveissa 2015 ketjulla (itse kirjottelen nykyään enemmän fb:n puolella)

Yhteistyössä