Nuoret äidit tupakoivat muita enemmän

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Aina kritisoidaan iän perusteella milloin mitäkin ikäryhmää, mutta yksi hälyttävimmistä epäkohdista ikään liittyen on mielestäni tupakointi. Jos ei sen vertaa älliä ole päässä, että lopettaa raskauden ja imetyksen ajaksi kessuttelun KOKONAAN, niin onko oikeasti valmis kantamaan muutenkaan vastuuta lapsesta? K

Sitähän se on, kun lapset tekee lapsia...

Yle: Nuoret äidit tupakoivat enemmän kuin muut äidit | Terveys | Iltalehti.fi

hahhah
Saiko mummoäiti nyt edes jotain pönkitystä huonolle itsetunnolle. :D

Jes olen tässä asiassa parempi kuin 13-19v äiti JES! :D:D

Mitä tuo kuitenkaan kertoo kenestäkään yksittäisestä, ei sitten mitään. :)
Eli sori et ole sen parempi kuin se puistossa oleva 16v äiti ;)

---
Itseasiassa mun lähipiirin tupakoivat äidit on järjestään olleet yli 25v. En edes juurikaan tunne tupakoivia äitejä, joka lienee kummallista siihen nähden, että joka viidennen äidin pitäisi tuon tutkimuksen mukaan raskaanakin polttaa. Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana ja viimeisen tupakan olen polttanut 15-vuotiaana, En käytä myöskään alkoholia.

Untinen
Näinhän se valitettavasti menee, ja syykin tuli selväksi: matalasti koulutetut polttavat useammin kuin korkeammin koulutetut, ja nuoret äidit ovat usein matalasti koulutettuja. Eli ratkaisu taitaisi olla se, että yritetään tehdä polttamisestä vähemmän yleistä myös matalammin koulutettujen joukossa... miten onnistuisi?

"minä"
Näinhän se valitettavasti menee, ja syykin tuli selväksi: matalasti koulutetut polttavat useammin kuin korkeammin koulutetut, ja nuoret äidit ovat usein matalasti koulutettuja. Eli ratkaisu taitaisi olla se, että yritetään tehdä polttamisestä vähemmän yleistä myös matalammin koulutettujen joukossa... miten onnistuisi?
Tämä on kyllä varmasti ihan totta. Oman sosiaaliluokan ihmiset ovat korkeammin koulutettuja ja tietoisempia toimiensa vaikutuksesta esim. lapsiinsa.
Vai ovatko matalasti koulutetut van välinpitämättömiä..?

"vieras"
Ite lopetin polton raskauden ja imetyksen ajaksi. Nykyään poltan taas. Ei se minusta sitä tarkoita jos äiti polttaa raskauden aikana ettei olisi kykenevä äidiksi. Ei ollenkaan! JOtenkin sain sen käsityksen että tupakoivat äidit ovat muita huonompia. Järetöntä. MINÄ OLE IHANA, RAKASTAVA JA PARAS ÄITI LAPSELLENI, SIITÄ HUOLIMATTA ETTÄ POLTAN! Kukaan ei ole kuitenkaan täydellinen ole.

• Tykkää
Reactions: Joxu
Untinen
[QUOTE="minä";26845756]Tämä on kyllä varmasti ihan totta. Oman sosiaaliluokan ihmiset ovat korkeammin koulutettuja ja tietoisempia toimiensa vaikutuksesta esim. lapsiinsa.
Vai ovatko matalasti koulutetut van välinpitämättömiä..?[/QUOTE]
En usko että matalammin koulutetut noin yleensä ovat välinpitämättömiä (vaikka näitäkin varmaan joka sosiaaliluokasta löytyy), vaan tupakointo en ehkä enemmän sosiaalisesti hyväksytympää. Ja jos vaikkapa työpaikalla "kaikki" tupakoivat, saattaa syntyä painetta tupakoida, että ei tavallaan joutuisi porukasta pois. Porukan paine voi olla kova. Itsekin huomasin 90-luvulla eräässä työpaikassa, että kun olin meidän kahdeksan hengen porukasta ainoa joka ei polttanut, niin helposti jäi vähän sivuun, ja osa työjutuistakin puhuttiin tupakkakopissa.

Untinen
[QUOTE="vieras";26845761]Ite lopetin polton raskauden ja imetyksen ajaksi. Nykyään poltan taas. Ei se minusta sitä tarkoita jos äiti polttaa raskauden aikana ettei olisi kykenevä äidiksi. Ei ollenkaan! JOtenkin sain sen käsityksen että tupakoivat äidit ovat muita huonompia. Järetöntä. MINÄ OLE IHANA, RAKASTAVA JA PARAS ÄITI LAPSELLENI, SIITÄ HUOLIMATTA ETTÄ POLTAN! Kukaan ei ole kuitenkaan täydellinen ole.[/QUOTE]
Olet varmasti hyvä äiti, ja hienoa että et ole polttanut raskauden ja imetyksen aikana :) Mutta tiedäthän, miten tupakointisi voi vaikuttaa lapsiisi? En nyt tarkoita saarnata, koska tupakointi on sinun oma valintasi, kysyn vaan oletko tietoinen?

"vieras"
[QUOTE="vieras";26845761]Ite lopetin polton raskauden ja imetyksen ajaksi. Nykyään poltan taas. Ei se minusta sitä tarkoita jos äiti polttaa raskauden aikana ettei olisi kykenevä äidiksi. Ei ollenkaan! JOtenkin sain sen käsityksen että tupakoivat äidit ovat muita huonompia. Järetöntä. MINÄ OLE IHANA, RAKASTAVA JA PARAS ÄITI LAPSELLENI, SIITÄ HUOLIMATTA ETTÄ POLTAN! Kukaan ei ole kuitenkaan täydellinen ole.[/QUOTE]

Raskaana tupakoiva äiti on muita huonompi äiti, senhän sanoo järkikin. Jos hyvän äidin mitta siis on suojella lasta kaikilta vaaroilta. Ja mielestäni se on. Jos taas imetyksen jälkeen aloittaa tupakoinnin uudelleen ja tekee sen niin, että lapsi ei savulle altistu, niin ihan oma asia.

"vieras"
Saiko mummoäiti nyt edes jotain pönkitystä huonolle itsetunnolle. :D

Jes olen tässä asiassa parempi kuin 13-19v äiti JES! :D:D

Mitä tuo kuitenkaan kertoo kenestäkään yksittäisestä, ei sitten mitään. :)
Eli sori et ole sen parempi kuin se puistossa oleva 16v äiti ;)
En ole mummoäiti, sori vaan, mutta en teinikään :) Ihan varmasti olen parempi kuin raskaana tupakoiva äiti, en nimittäin altista lastani tupakansavulle ennen syntymäänsä.

mitä haittaa?
Untinen: Kerro itse miten tupakointi vaikuttaa lapsiin? itse poltin lapsen ollessa pieni, mutta en todellakaan lapsen lähellä. Luulisin että suurinosa tajuaa myös sen. Muuta haitallista en keksi kuin passiivisen tupakoinnin ja lapsen vieressä ei tosiaan tarvitse polttaa. Lapsi ei myöskään ota vanhemmiltaan mallia. Tunnen nuoria jotka polttaa koska perheessä poltetaan ja nuoria jotka eivät halua edes maistaa koska vanhempi haisee niin pahalta eikä pääse irti. Samalla tavalla toisessa perheessä jossa ei polteta nuori voi olla polttamatta koska perheessä ei polteta mutta voi polttaa koska kaverit polttaa.

Raskauden aikaista polttamista en ymmärrä.

Untinen
[QUOTE="vieras";26846042]En ole mummoäiti, sori vaan, mutta en teinikään :) Ihan varmasti olen parempi kuin raskaana tupakoiva äiti, en nimittäin altista lastani tupakansavulle ennen syntymäänsä.[/QUOTE]
Minun mielestäni ei kannata rankata ihmisiä sen mukaan kuka on "hyvä äiti" tai "parempi äiti" tai "huono äiti". Syyllistämällä saadaan aikaan vain pahaa oloa. Mielummin pitäisi minun mielestäni keskittyä miettimään erilaisia keinoja, miten tilanteeseen voitaisiin saada muutosta. Esim. minun työpaikallani meni vielä pari vuotta sitten kampanja, jossa työnantaja tarjosi ilmasita tukea niille, jotka halusivat lopettaa tupakanpolton. Valitettavasti tämä nyt lopetettiin säästösyistä.

"vieras"
Ja juuri oli aamulehdessä että nuoret ja keski iälle päässeet, paljon opiskelleet naiset polttavat. Nuoret ymmärtävän kun neuvolassa ohjeistetaan lopettamaan tai vähentämään. Vanhemmat äidit eivät korvaansa lotkauta koska tekevät mitä haluavat...

Untinen
Alkuperäinen kirjoittaja mitä haittaa?;26846046:
Untinen: Kerro itse miten tupakointi vaikuttaa lapsiin? itse poltin lapsen ollessa pieni, mutta en todellakaan lapsen lähellä. Luulisin että suurinosa tajuaa myös sen. Muuta haitallista en keksi kuin passiivisen tupakoinnin ja lapsen vieressä ei tosiaan tarvitse polttaa. Lapsi ei myöskään ota vanhemmiltaan mallia. Tunnen nuoria jotka polttaa koska perheessä poltetaan ja nuoria jotka eivät halua edes maistaa koska vanhempi haisee niin pahalta eikä pääse irti. Samalla tavalla toisessa perheessä jossa ei polteta nuori voi olla polttamatta koska perheessä ei polteta mutta voi polttaa koska kaverit polttaa.

Raskauden aikaista polttamista en ymmärrä.
Perheissä joissa vanhemmat tupakoivat, on lapsilla enemmän hengitystieongelmia kuin tupakoimattomissa perheissä. Ja kyllä, vaikka toisin väität, niin perheessä jossa vanhemmat tupakoivat, on lapsilla matalampi kynnys aloittaa tupakointi (ja tupakoinnin terveysriskit lienevät sinulle tuttuja). Itsekin mainitset pahan hajun, josta lapset joutuvat kärsimään. Vanhempien tupakointi aiheuttaa usein lapsille huolta.

Näissä linkeissä voi olla vähän propagandan makua, mutta... :
Ty
Vanhemman tupakointi on teko lasta kohtaan - Syöpäjärjestöt
LAPSET KÄRSIVÄT MONIN TAVOIN | raitis.fi
Tutkimus: Tupakoivan vanhemman kanssa nukkuminen nostaa vauvan nikotiinitasoja - HS.fi - Ulkomaat

"Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei tupakointi asunnon ulkopuolella tai huoneilman huolellinen tuulettaminen suojele lasta kokonaan, sillä myös vaatteissa, iholla ja tukassa olevat jäämät siirtyvät lapseen."

Untinen
[QUOTE="vieras";26846108]Ja juuri oli aamulehdessä että nuoret ja keski iälle päässeet, paljon opiskelleet naiset polttavat. Nuoret ymmärtävän kun neuvolassa ohjeistetaan lopettamaan tai vähentämään. Vanhemmat äidit eivät korvaansa lotkauta koska tekevät mitä haluavat...[/QUOTE]

Tarkoitat varmaan tätä? Aamulehti

Eli tuon mukaan suurin ryhmä olisi tosiaan nuoret, vähän kouluttautuneet äidit, ja toinen suuri ryhmä vanhemmat, koulutetut naiset, jotka hankkivat lapsen yksin. Tuo on muuten aika kiinnostavaa.

[QUOTE="vieras";26845625]Aina kritisoidaan iän perusteella milloin mitäkin ikäryhmää, mutta yksi hälyttävimmistä epäkohdista ikään liittyen on mielestäni tupakointi. Jos ei sen vertaa älliä ole päässä, että lopettaa raskauden ja imetyksen ajaksi kessuttelun KOKONAAN, niin onko oikeasti valmis kantamaan muutenkaan vastuuta lapsesta? K

Sitähän se on, kun lapset tekee lapsia...

Yle: Nuoret äidit tupakoivat enemmän kuin muut äidit | Terveys | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Ikävä kyllä tämä on melkoisen totta. Monet nuoret odottavat äidit polttavat koko raskauden ajan, tajuamatta mahdollisia haittavaikutuksia. Mielestäni neuvolassakin tästä asiasta puhutaan aivan liian vähän, ikään kuin se ei olisi yhtä paha kuin muut päihdeaineet raskausaikana.

Itse en kuulu tähän ryhmään, jotka polttavat raskausaikana, vaikka nuori äiti olenkin. Koen sen kaikilla puolin vääränä, ja en halua omalta puoleltani aiheuttaa vauvalle mitään ongelmia oman mielihyväni vuoksi. Molempien raskauksien kohdalla olen lopettanut.

Muistakaa kuitenkin, että monesti se että äiti kuin äiti (ikään niinkään katsomatta) polttaa, johtuu osaksi myös siitä, ettei asioista puhuta "niiden oikeilla nimillä" ja koko tupakointiasiaa tupataan vähättelemään monen tahon kautta. Vähättelyllä tarkoitan, että useimmiten keskitytään valistamaan muiden päihdeaineiden haittavaikutuksista, vaikka tupakallakin on pahimmillaan monien vuosien piilevät haittavaikutukset lapseen, eli monet oireet saattavat ilmetä erilaisina kehityshäiriöinä vasta vuosienkin kuluttua syntymästä mm. alakouluiässä.

Viimeksi muokattu:
Aijaa. Just ajattelin että hirveän harva nykyään polttaa. Nuoriso alkaa tiedostamaan sen harmeja. Eikä se ole enää niin muodissa. Vanhempia ihmisiä näkee usein polttavan. Riippuu tietysti myös elämäntyylistä. Wt piireissä varmasti polttaakin usea.

Untinen
[QUOTE="vieras";26846716]Juurikin tuota :)

Että empä ihan lähtisi yleistämään, että vaan nuoret äidit tupakoivat.[/QUOTE]
Tuossahan nimenomaan sanottiin, että SUURIN OSA on niitä nuoria äitejä. Ihan oikeasti, ihmiset, kyllä aikuisten pitäisi osata ymmärtää tilastoja.

19v.
Kyllä mun kaveri poltti raskausajan, mutta on mitä parhain äiti lapselleen. :) En usko että tuo koulutus liittyy mitenkään tähän.. Eiköhän se polttaminen ole ihan itsestään kiinni.. Oikeastaan kaikki mun tuntemat nuoret äidit ovat ihan super hyviä ja reippaita äitejä, vaikka osa vasta alle 18v. Kun taas moni vanhempi mun tuntema korkeasti koulutettu taas ei..

Mutta eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen, taitaa vaan tämän ketjun aloittajalla olla jonkun sortin ongelma. =)

Kyllä mun kaveri poltti raskausajan, mutta on mitä parhain äiti lapselleen. :) En usko että tuo koulutus liittyy mitenkään tähän.. Eiköhän se polttaminen ole ihan itsestään kiinni.. Oikeastaan kaikki mun tuntemat nuoret äidit ovat ihan super hyviä ja reippaita äitejä, vaikka osa vasta alle 18v. Kun taas moni vanhempi mun tuntema korkeasti koulutettu taas ei..

Mutta eiköhän jokainen ole paras äiti lapselleen, taitaa vaan tämän ketjun aloittajalla olla jonkun sortin ongelma. =)
Jeps samaa mieltä ! Ärsyttää, että aina se ikä ja koulutus revitää näihi keskusteluihin ?? Joo tietysti itse myös kannatan sitä, että raskaus aikana EI tupakoitaisi, mutta en mä lähde sormella osoittamaan niitä jotka toimii toisin kuin minä...

Yhteistyössä