Nuoren äidin lapsi uhkaa jäädä kehityksessään jälkeen

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
ja taas se, että vanhempi on viisaampi - joskus, ja joissakin asioissa.. joskus taas vanhempi on myös jääräpäisempi. Ja ei esimerkiksi "alennu" hakemaan apua, vaikka tarve ehkä olisi.. Ja nuoremmille äideille apua ehkä myönnetäänkin vähän helpommin.

Eli vanhemmillakin äideillä voipi enempi olla masennusta, yms. mukavaa, mutta he eivät lähde hakemaan diagnoosia vaan porskuttavat hampaat irvessä eteen päin. Ja niistä sitä taas sitten vallan tasapainoisia lapsia tuleekin..

No toi nyt oli semmosta sontaa ettei sitä usko kukaan. Ei siis mitään kohtaa tuosta. Minkä ihmeen takia vanhemmat eivät hakisi apua????

Koska kun olet tehnyt lapsesi siinä harkitussa iässä, että sulla on kaikki ulkoisesti hyvin - koulutus hankittu, työelämää takana, omakotitalo, farmariauto, koira.. - niin eihän sulla pitäis sillon mikään mättää, kun viimein sait sen kauan toivomasi lapsen.

Eli yhteiskunta antaa kuvan, että kaiken pitäs olla hienosti, ja itsestä saattaa tuntua, että niinhän periaatteessa onkin. Jotenka mitäpä minä apua hakemaan kun mikään ei mätä? Vaikka kaikki kaatuukin niskaan.. Mutta vain henkisesti, joten antaapa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Onko alle 30-vuotias nuori äiti?

Joskus luin artikkelin, joka käsitteli teiniäitiyttä Englannin ja Irlannin alueilla. Siinä käsiteltiin erityisesti sitä ilmiötä, jossa hyvin nuoret tytöt haluavat tulla äideiksi, kokiessaan omassa elämässän itsensä jotenkin arvottomaksi ja ei-rakastetuksi. Lapsen saaminen ja äitiys tuntui heille ratkaisulta sille, että kokisi itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Eli ne lapset, jotka elivät ilman tunnetta siitä, että joku välittää, halusivat nuorempina omia lapsia.

Voin sanoa että minä itse ajattelin teininä juuri noin. Ja nyt 10 vuotta myöhemmin voin sanoa, että olipa tyhmästi ajateltu. Nyt minulla on lapset, joista olla ylpeä, mutta koulutus puuttuu. Masennus iski, kun tunnen itseni arvottomaksi sen takia, että sitä äitiyttä ei arvostetakaan niin paljoa kuin minä itse arvostan.

Kahviliisa ja metsänpeitto - varmasti on asiaa tuossakin.

Mutta silti näkisin eron nuoren äidin ja teiniäidin välillä. Poikkeuksia on - joka ryhmässä - mutta että aivan yhtä tarpeellinen on sen pesäeron tekeminen, kuin että "vanhat äidit" / alle 30-v äidit.

Eikä - helekutti rakas - sen suurempaa sontaa ku se, että vanhempi on auttamattomasti nuorempaa viisaampi kaikessa.. ;)

Ikä tuo mukanaan kokemusta, eikö? Ainakin mulle. Sä nyt sanot ettei äiti hae apua koska yhteiskunta antaa kuvan että kaiken pitäisi olla hyvin? Oikeesti, onko sulla pikkasen hakusessa kenties miten asiat oikeasti on? Nuoret äidithän on niitä jotka voi pahoin, niitä joita pitää tukea, niitä jotka eivät pysty. Sä vain oletat että "kyllä ne vanhemmatkin voi pahoin, ne ei vaan näytä sitä". Ihan hirveetä keittiöpsykolointia ja ilmiselvästi nuoren äidin egon pönkitystä. Kyllä se siitä, ajan myötä.... :D

Eli vanhoilla äideillä ei yksinkertaisesti sanottuna voi olla mitään ongelmia?

Ei tässä nyt ihan pelkästä kokemuksestakaan taida kyse olla.. Äitiys-kokemusta ei taida muuten voida hankkia kuin tulemalla äidiksi..?

Minusta on jännää että nuorilla äideillä on enemmän masennusta - mutu-tuntumalla sanoisin, että vanhemmalla iällä äidiksi tulleet ovat useammin ah, niin kovin väsyneitä vauvanhoitoon sekä masentuvatkin helpommin.

Lisäksi tuosta huutamisesta - tunnen muutaman vanhemman äidin lapsen, jotka ovat sellaisia kullanmuruja ettei niitä edes kielletä koskaan. Ja sen myös näkee lapsista. Tietysti voi kieltää muutenkin kuin huutamalla, mutta olen huomannut että äidin ikä korreloi usein kurinpitoon: vanhempien äitien lapsilla ei pidetä yhtä paljon kuria.

Ja lisää vielä ettei minulla ole mitään vanhoja äitejä vastaan, mutta tällaisia havaintoja olen joka tapauksessa tehnyt.

"Monesti nuorilla äideillä muun muassa tukiverkko on huomattavasti paljon parempi kuin vanhoilla äideillä, mikä taas ehkä saattaa auttaa joihinkin asioihin..?"

Enkä väittänyt, että vanhoilla äideillä ei ole tukiverkkoa, vaan että nuorilla äideillä se saattaapi olla toisinaan paremmissa kantimissa.

Mun nenäni on vallan puhdas tälläkin hetkellä - sulle tää taas tuntuu olevan niin kovin intohimoja herättävä asia.

Ja lapsille tuntuu huutavan aikalailla niin nuoret kuin vanhatkin äidit - tämä lie enempi luonnekysymys.. Ja hyvin monen vanhan äidin olen kuullut sanovan, että kyllä sitä nuorena jaksoi niin paljon paremmin nämä yöherätykset ym.. Tokko sulla helekutti ittelläs o kersoja lainkaa? ;)

Eli vanhoilla äideillä ei yksinkertaisesti sanottuna voi olla mitään ongelmia?

Ei tässä nyt ihan pelkästä kokemuksestakaan taida kyse olla.. Äitiys-kokemusta ei taida muuten voida hankkia kuin tulemalla äidiksi..?

Totta kai niillä voi olla ongelmia mutta on äärettömän typerää väittää ettei vanhempi äiti hae apua ongelmiinsa niinkuin nuori. Yhtälailla voin väittää ettei nuori äitä voi hakea apua ongelmiinsa koska heti leimataan liian nuoreksi äidiksi.... Tajusitko???

Elämänkokemus on yksi niitä asioita mitä et voi hankkia kuin elämällä. Ja äidiksi liian köykäsellä elämänkokemuksella, ei kuulosta mun mielestä hyvältä. Se ei tarkoita pelkkää materiaalista toimeentuloa vaan oman itsensä ja paikkansa löytämistä. Parikymppinen ei varmasti ole ehtinyt käymään omia vaihtoehtojaan elämässä kunnolla läpi.

..pikkusen yksoikosen kuvan helekutti annat. Mutta harmaanahan sitä ei tartte niin kattookkaan mitä kirjottaa..

No jos joku on yksoikonen niin sinä. Heti kun omat perustelut loppuu niin aletaan heittelemään iskuja vyön alle, tai siis lähinnä yritetään.

On mulla lapsia, on mulla materiaa ja on mulla koulutusta. Se että mä olen harmaa on mun oma valinta. Mulla ei ole tarvetta tuoda itseäni niin kovasti täällä esille.

Ei mitenkään yllättävää. Briteissä teiniäidit ovat yleensä ns. alempaa sosiaaliluokkaa, jossa kouluttamattomuus, työttömyys jne. kulkee sukupolvesta toiseen. Koulutetut äidit todennäköisesti ovat eri sosiaaliluokista tulevia ja hankkivat lapsensa vanhempina.
Ei ole vaikeaa ennustaa miten kouluttamattomuus-korkea koulutus korreloi lapsen kielelliseen kehitykseen ja koulumenestykseen, tosin poikkeuksia on.
Suomessa tulokset todennäköisesti poikkeasivat paljonkin tuosta tutkimuksesta. Meillä kun esim. opiskelevat äidit saattavat hankkia lapsia ja toisaalta opiskeleminen on yleistä vielä lastenteon jälkeenkin. Lisäksi luokkaerot ovat pienempiä ja yksityiskouluja vähän, joten perusopetus on melkoisen homogeenistä ja kaikille samaa...

..ja että nuorilla äideillä on oltava ongelmia? Monesti nuorilla äideillä muun muassa tukiverkko on huomattavasti paljon parempi kuin vanhoilla äideillä, mikä taas ehkä saattaa auttaa joihinkin asioihin..?

Ja taas mentiin metsään. Vanhemmilla äideillä on keskimäärin enemmän sisaruksia ja muita sukulaisia. Etkö ole tietoinen että syntyvyys on ollut laskussa jo vuosikymmeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
..ja että nuorilla äideillä on oltava ongelmia? Monesti nuorilla äideillä muun muassa tukiverkko on huomattavasti paljon parempi kuin vanhoilla äideillä, mikä taas ehkä saattaa auttaa joihinkin asioihin..?

Ja taas mentiin metsään. Vanhemmilla äideillä on keskimäärin enemmän sisaruksia ja muita sukulaisia. Etkö ole tietoinen että syntyvyys on ollut laskussa jo vuosikymmeniä.

Ja näillä sisaruksilla on monesti jo sitten omia lapsia, ja omat vanhemmat ovat jo vallan iäkkäitä. Jotenpa he eivät välttämättä kovin hurjasti apuaan pysty tarjoamaan.

Etkö ole tietoinen että syntyvyys on ollut laskussa jo vuosikymmeniä.

Siis daa - en tietenkään ole tietoinen. Emmehän me teiniäidit lue esimerkiksi lehtiä tai muutenkaan kartuta yleissivistystämme mitenkään, koska tää kodin pyörittäminen vaatii kaikki voimavaramme. Paitsi siis tietty tää aika, minkä istun koneella, mut mähän selailen vaan galtsuu.

On tosi vähä asioita mistä mä oon tietoinen - mä vaan heittelen arveluita ilmaan ilman minkäännäköstä tietoa tai elämänkokemusta. Että kunhan vaan keittiöpsykologisoin sun ehdottomien totuuksien rinnalla..

Ja näillä sisaruksilla on monesti jo sitten omia lapsia, ja omat vanhemmat ovat jo vallan iäkkäitä. Jotenpa he eivät välttämättä kovin hurjasti apuaan pysty tarjoamaan.

Normaalisti ihminen kyllä kykenee töihinkin vielä yli kuusikymppisenä, ei se lastenhoito ole sen kummempaa. Ja mitä ne toisten lapset siihen vaikuttaa. Ei voi hoitaa kun on omia??? Nuorilla äideillä on turvaverkkoja jotka eivät tee omia lapsia?

On tosi vähä asioita mistä mä oon tietoinen - mä vaan heittelen arveluita ilmaan ilman minkäännäköstä tietoa tai elämänkokemusta. Että kunhan vaan keittiöpsykologisoin sun ehdottomien totuuksien rinnalla..

No hei, siltä se vähän vaikuttaa.

On mulla lapsia, on mulla materiaa ja on mulla koulutusta. Se että mä olen harmaa on mun oma valinta. Mulla ei ole tarvetta tuoda itseäni niin kovasti täällä esille.

Ai kyse on vaan siitä, että sulla ei oo tarvetta tuoda itseäs esille? ..no jos minäkin sitten siirryn harmaaksi niin ollaan samalla lähtöviivalla.

Jos vähänkään luet tekstejäsi, niin ehkäpä voinet myöntää, että mustana et tuollaisia ilmaisumuotoja käyttäisi.

Ja se, että sä tunnut olevan niin ehdottoman varma kaikesta. Ja että muut vaan heittelee arvauksia ilmaan.. Niin on aika mielenkiintoinen näkökulma.

"Viisas tietää tietävänsä aika vähän - tyhmä pitää ääntä osaa tehtävän kuin tehtävän.."

Eli mä oon musta ihan vaan siks, et haluan tuoda itteeni esille? :D

No hei, siltä se vähän vaikuttaa.

..etpä tuota paljon sen kovempia faktoja ole sinäkään pystynyt kehiin iskemään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mitenkään yllättävää. Briteissä teiniäidit ovat yleensä ns. alempaa sosiaaliluokkaa, jossa kouluttamattomuus, työttömyys jne. kulkee sukupolvesta toiseen. Koulutetut äidit todennäköisesti ovat eri sosiaaliluokista tulevia ja hankkivat lapsensa vanhempina.
Ei ole vaikeaa ennustaa miten kouluttamattomuus-korkea koulutus korreloi lapsen kielelliseen kehitykseen ja koulumenestykseen, tosin poikkeuksia on.
Suomessa tulokset todennäköisesti poikkeasivat paljonkin tuosta tutkimuksesta. Meillä kun esim. opiskelevat äidit saattavat hankkia lapsia ja toisaalta opiskeleminen on yleistä vielä lastenteon jälkeenkin. Lisäksi luokkaerot ovat pienempiä ja yksityiskouluja vähän, joten perusopetus on melkoisen homogeenistä ja kaikille samaa...

Laulapa, helekutti, nyt sitten sillä kaiken kattavalla viisaudellasi tämäkin kurja argumentointiyritys suohon.

Yhteistyössä