Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja joella:hyvä tutkimus, pitänee paikkaansa. sanoohan se jo järkikin, että vanhempi on viisaampi.
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:ja taas se, että vanhempi on viisaampi - joskus, ja joissakin asioissa.. joskus taas vanhempi on myös jääräpäisempi. Ja ei esimerkiksi "alennu" hakemaan apua, vaikka tarve ehkä olisi.. Ja nuoremmille äideille apua ehkä myönnetäänkin vähän helpommin.
Eli vanhemmillakin äideillä voipi enempi olla masennusta, yms. mukavaa, mutta he eivät lähde hakemaan diagnoosia vaan porskuttavat hampaat irvessä eteen päin. Ja niistä sitä taas sitten vallan tasapainoisia lapsia tuleekin..
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:Onko alle 30-vuotias nuori äiti?
Joskus luin artikkelin, joka käsitteli teiniäitiyttä Englannin ja Irlannin alueilla. Siinä käsiteltiin erityisesti sitä ilmiötä, jossa hyvin nuoret tytöt haluavat tulla äideiksi, kokiessaan omassa elämässän itsensä jotenkin arvottomaksi ja ei-rakastetuksi. Lapsen saaminen ja äitiys tuntui heille ratkaisulta sille, että kokisi itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Eli ne lapset, jotka elivät ilman tunnetta siitä, että joku välittää, halusivat nuorempina omia lapsia.
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:Eikä - helekutti rakas - sen suurempaa sontaa ku se, että vanhempi on auttamattomasti nuorempaa viisaampi kaikessa..![]()
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:Eli vanhoilla äideillä ei yksinkertaisesti sanottuna voi olla mitään ongelmia?
Ei tässä nyt ihan pelkästä kokemuksestakaan taida kyse olla.. Äitiys-kokemusta ei taida muuten voida hankkia kuin tulemalla äidiksi..?
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:..pikkusen yksoikosen kuvan helekutti annat. Mutta harmaanahan sitä ei tartte niin kattookkaan mitä kirjottaa..
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:..ja että nuorilla äideillä on oltava ongelmia? Monesti nuorilla äideillä muun muassa tukiverkko on huomattavasti paljon parempi kuin vanhoilla äideillä, mikä taas ehkä saattaa auttaa joihinkin asioihin..?
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:Alkuperäinen kirjoittaja vippis:..ja että nuorilla äideillä on oltava ongelmia? Monesti nuorilla äideillä muun muassa tukiverkko on huomattavasti paljon parempi kuin vanhoilla äideillä, mikä taas ehkä saattaa auttaa joihinkin asioihin..?
Ja taas mentiin metsään. Vanhemmilla äideillä on keskimäärin enemmän sisaruksia ja muita sukulaisia. Etkö ole tietoinen että syntyvyys on ollut laskussa jo vuosikymmeniä.
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:Etkö ole tietoinen että syntyvyys on ollut laskussa jo vuosikymmeniä.
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:Alkuperäinen kirjoittaja vippis:..ja että nuorilla äideillä on oltava ongelmia? Monesti nuorilla äideillä muun muassa tukiverkko on huomattavasti paljon parempi kuin vanhoilla äideillä, mikä taas ehkä saattaa auttaa joihinkin asioihin..?
Ja taas mentiin metsään. Vanhemmilla äideillä on keskimäärin enemmän sisaruksia ja muita sukulaisia. Etkö ole tietoinen että syntyvyys on ollut laskussa jo vuosikymmeniä.
Ja näillä sisaruksilla on monesti jo sitten omia lapsia, ja omat vanhemmat ovat jo vallan iäkkäitä. Jotenpa he eivät välttämättä kovin hurjasti apuaan pysty tarjoamaan.
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:On tosi vähä asioita mistä mä oon tietoinen - mä vaan heittelen arveluita ilmaan ilman minkäännäköstä tietoa tai elämänkokemusta. Että kunhan vaan keittiöpsykologisoin sun ehdottomien totuuksien rinnalla..
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:On mulla lapsia, on mulla materiaa ja on mulla koulutusta. Se että mä olen harmaa on mun oma valinta. Mulla ei ole tarvetta tuoda itseäni niin kovasti täällä esille.
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:Alkuperäinen kirjoittaja vippis:On tosi vähä asioita mistä mä oon tietoinen - mä vaan heittelen arveluita ilmaan ilman minkäännäköstä tietoa tai elämänkokemusta. Että kunhan vaan keittiöpsykologisoin sun ehdottomien totuuksien rinnalla..
No hei, siltä se vähän vaikuttaa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ei mitenkään yllättävää. Briteissä teiniäidit ovat yleensä ns. alempaa sosiaaliluokkaa, jossa kouluttamattomuus, työttömyys jne. kulkee sukupolvesta toiseen. Koulutetut äidit todennäköisesti ovat eri sosiaaliluokista tulevia ja hankkivat lapsensa vanhempina.
Ei ole vaikeaa ennustaa miten kouluttamattomuus-korkea koulutus korreloi lapsen kielelliseen kehitykseen ja koulumenestykseen, tosin poikkeuksia on.
Suomessa tulokset todennäköisesti poikkeasivat paljonkin tuosta tutkimuksesta. Meillä kun esim. opiskelevat äidit saattavat hankkia lapsia ja toisaalta opiskeleminen on yleistä vielä lastenteon jälkeenkin. Lisäksi luokkaerot ovat pienempiä ja yksityiskouluja vähän, joten perusopetus on melkoisen homogeenistä ja kaikille samaa...