Nummelasta bussilla töihin Helsinkiin, kuinka kauan oikeasti kestää (talvella, ruuhka-aikaan)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Harkitsemme muuttoa Nummelaan ja minulla ei ole ajokorttia (eikä toista autoa perheessä), joten kulkisin työmatkat bussilla. Aikataulun mukaan Helsinkiin Kamppiin kestää kai n. 45 min, mutta mietin mikä on oikeasti totuus. Olen kuullut huhuja että monet bussit koukkaavat ruuhka-aikaan Veikkolan kautta, mikä lisää matkustusaikaa jopa puolella tunnilla! Se on tosi paljon joka päivä. Samoin mietin Mannerheimintien ruuhkia, Turunväylän ruuhkia jne... Eli mikä on totuus, kuinka kauan matka Oikeasti kestää?

Entä jos lähtisi töihin jo ennen seitsemää, pääseekö silloin ilman ruuhkaa bussilla, vai meneekö busseja edes niin aikaisin?

Olen myös lueskellut että ainakin pari vuotta sitten kaikki bussit olivat aivan täynnä, kaikille ei riittänyt istumapaikkoja, miten nykyisin, onko vuoroja lisätty?
Kiitos paljon rehellisistä vastauksista!

En muuttais Nummelaan, enkä jaksais kulkea tota matkaa enää.

Niin mikä se matka siis on? Meillä ei ole kauheasti vaihtoehtoja kun pk-seudlla asuntojen hinnat nousseet niin, ettei oo varaa muuttaa enää täällä, ja isompi asunto tarvitaan... Yritetään nyt etsiä sellainen paikkakunta jossa olis rauhallista asua ja palvelut lähellä. Näiltä osin Nummela vaikuttaa hyvältä, mutta pitäisi myös olla hyvät yhteydet Helsinkiin, ja se vähän epäilyttää... Toisaalta esim Porvoosta kestä vielä kauemmin tai muista kehyskunnista, jotka kohtuuhintaisia asua

Nummela on paikkana masentava. Ihan tosi! Siellä on niin pienet piirit että pää menee sekaisin siitä rallista :x Missä olette töissä? Se matka on sitä paitsi aika kalliskin.

Miten paljon matka maksaa jos on esim. kuukausikortti?

Mitä tarkoitat masentavalla, kerro ihmeessä, kun ei tiedetä paikasta juuri mitään... Vasta harkinnan asteella, mutta tällä hetkellä Nummela vaikuttaa yhdeltä parhaista vaihtoehdoista. Lisätieto on tarpeen...

Varmaan kunnan sivuilta löytyy hinta tiedot. En ole enää muutamaan vuoteen siellä asunut.
Missä olette töissä?´Tai missä asutte nyt?

Nummela on pieni ja tunkkainen kylän osa, siellä menehtyy tylsyyteen. Lisäksi tk ja muut peruspalvelut ovat täysin retuperällä. Matkaakin kertyy, ainakin ajallisesti, aika kauan ihan mihin vaan. Muuttaisin enemmin jonnekkin radan varrelle, varsinkin jos ei ole korttia.

Varmaan kunnan sivuilta löytyy hinta tiedot. En ole enää muutamaan vuoteen siellä asunut.

Nummela on pieni ja tunkkainen kylän osa, siellä menehtyy tylsyyteen. Lisäksi tk ja muut peruspalvelut ovat täysin retuperällä. Matkaakin kertyy, ainakin ajallisesti, aika kauan ihan mihin vaan. Muuttaisin enemmin jonnekkin radan varrelle, varsinkin jos ei ole korttia.

Vaikuttaa vaan, että Nummelassa on enemmän palveluita kuin esin Kirkkonummella. Me haluttaisi perhesyistä asua Länsiuudellamaalla/Espoo/Hki, joista Espoo, Hki ja Kirkkonummi on kalleuden vuoksi poissuljettuja... :/ lisäksi Kirkkonummella aika paljon ongelmia (jengit, koulukiusaaminen yms) joiden takia ei sinne kauheen mielellään mentäis. Nummelassa myös kunnon keskusta jota Kirkkonummella taas ei ole. Sit taas radanvartta Kirkkikseltä länteen, niin seuraava "kunnon" paikka taitaa olla Karjaa, joka taas on vielä kauempana kuin Nummela, ja jossa ainakin on kunnan talous retuperällä, Nummelassa kuitenkin taloustilanne parempi. Työpaikat pk-seudulla molemmilla. Mä voisin kyllä vaihtaakin työpaikkaa, esim Espoosta hakea töitä jos Nummelaan muutettais.
Nyt asutaan Espoossa.

Miten olis Järvenpää, Tuusula, Kerava, Hyvinkää? Näissä kaikissa paremmat palvelut kuin Nummelassa sekä paremmat kulkuyhteydet.
Karjaale elkää menkö, sekös vasta on pepusta :D

Nummela on tyypillinen pikku kylä, jossa ei ainakaan vähempää ole tuota koulukiusaamista ym. Katu kuvaan kuuluu kiinteästi juopot (tosin samat vanhat ja vaarattomat) sekä narkit. Näitä on tietty kaikkialla, mutta Nummelassa kokoonsa nähden paljon esillä.

Bussit kulkee aikataulun mukaan. Jos ei kulje niin sitten on sama myöhästyykö 10- vai 20-minuuttia. Jos täytyy olla varmasti ajoissa niin talvella kannattaa mennä vähintään edellisellä bussilla.

Jos bussit ajaa Veikkolan kautta niin näkyyhän se aikataulussa.

Totuus on ettei pk-seudulla ole oikein hyvää ja halpaa tapaa asua. Mielummin kyllä tinkisi neliöistä kuin kuluttaisi 2h päivässä työmatkoihin.

Joo, nummelan harjulta homeinen rivitalo kämppä 80m2 niin vuokra on jossain lähempänä tonnia. EI kiitos. Nummelan "keskusta" on ruuhka-aikaan täysin tukossa, kiitos kolmen liikenneympyrän ja koko "keskusta" on täysin kuollut arkisin klo 18 jälkeen. Ei siellä ollut muuta positiivista kuin lentokentän maastot koirien lenkittämiseen ja Ismetin pitsat.

Ihmettelen että ihmiset haluavat muuttaa pk-seudulta pois että saavat lisää tilaa halvemilla kun ihan vantaalla saa edullisia isoja asuntoja ja säästäisi aikaa töihin...

Nummela on mustakin jotenkin tosi hiljainen ja nihkeä.

Mites Lohja? Sieltä on about sama matka Helsinkiin kuin Nummelasta, mut kuitenkin jo selvästi isompi paikka. Enemmän kauppoja ja elämää.

Aika paljon on ihmisiä jotka tekee tuota työmatkaa päivittäin. Ja paremmin bussit mun mielestä on aikataulussa kuin junat!

Nummelan asuntojen hintataso on yhtä kova kuin pääkaupungissa,patsi jos tyydyt hiidenrantaan jne.eli sielläkin alue vaikuttaa hintaan. kirkonkylältä saa jo halvalla. bussilla stadiin huristaminen maksaa noin 280 e/kk, joten ei ole halpaa ja jos pitää pääkaupungissa vielä liikkua päälle se lippu.
Tosin bussivuoroja ei mene jatkuvasti ja niitäkin koko ajan karsitaan.

Samoja ongelia siellä on kuin muualla.On koulukiusaamista, jos lapsi sattuu olemaan sellainen ....=(
Lasten harrasteet on edullisempia kuin pääkaupungissa.
Palvelut kunnan puolelta heikkoja, joten kannattaa olla varaa käyttää esim. yksityisiä lääkäripalveluja.
Päivähoitopaikat on kiven takana ja moni koulu homeessa.
Mutta ihmiset on ihan mukavia, jotkut kovin sisäsiittoisia, mutta suurin osahan pääkaupungista muuttaneita.

Omalla autolla nummelasta Helsinkiin menee varmaan vajaa 45minuuttia. 30-45minuuttia.
Ajan Nummelan liittymän ohi joka päivä Helsinkiin töihin. Sen parempaa tietoa ei ole.
Itse kuljen talvella työmatkaa 1h20min suunta omalla autolla. Kesällä pääsee 1h. En ole mikään kaahaaja tyyppi vaan ajan nopeusrajoitusten mukaisesti, talvella jopa kelistä riippuen hieman alle.

Lohjaa ehdottaisin itsekin. Me tosin asumme Lohjasta vielä lisää Turkuunpäin, hinnat tippuu siinä kohtaa roimasti. Mutta tosin matka-aikakin pitenee. Meillä tukiverkosto on täällä. Ennen asuttiin lähempänä Helsinkiä.

Nostelen tätä vanhaa ketjua, pohdimme muuttoa Nummelaan. Työpaikat ovat HKI:ssä ja Espoossa, joten kiinnostaisi tietää miten ruuhkainen työmatka sillä välillä nykyään on? Ja ovatko NLA-HKI bussit nykyään ihan ylitäysiä? Muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia Nummelasta, onko kiva paikka lapsiperheelle asua?

Meidän perheemme on viihtynyt vihdissä. Muutimme kaupungista tänne maalle, enkä ole katunut ainakaan vielä. Lapsiperheelle tosi kiva. lapset voi päästää ovesta ulos ja pihalle leikkimään ihan vapaasti. Naapurustossa asuu paljon lapsiperheitä, joten leikkikavereita löytyy.
Minä en ole arkielämässäni kaivannut enempää menoa tai palveluja, kuin mitä Nummela tarjoaa. Sieltä löytyy kaikki tarpeellinen, posti, pankit, cittari seppälöineen, kappahleneen, dressmaneineen ja aleksi13sineen, prisma marimekkoineen jne. On optikot, kosmetologit, kampaajat, hierojat, kuntosalit, emotion, kirjakauppa jne.jne.
Jos haluan lähteä shoppailemaan vaatteita tms. niin äkkiähän tuota autolla huristelee espooseen, hkiin, vantaalle.
Lapsille löytyvät ne harrastukset, mitä meidän perheemme tarvitsee. Omat lapsemme ovat päässeet sinne hoitoon, mihin olemme halunneet ja kouluun olemme olleet tyytyväisiä. Minä en voi siis moittia Vihtiä (tai Nummelaa). Varmasti puutteitakin löytyy, mutta niin löytyyy kaikkialta.

Tuosta matkasta vielä, että aika moni Vihtiläinen töskentelee pk-seudulla. Työmatkan pituus taitaa riippua paljolti siitä, mihin päin Hkiä suuntaa. Jos ajaa jonnekin motarin päähän, niin aikaa kuluu paljon vähemmän kuin matkassa hkin laidalta toiselle. Busseja nummelasta hkiin kulkee mielestäni kiitettävästi, kannattanee käydä tutustumassa aikatauluihin, sieltä selviää :).

Kiitos paljon vastauksestasi! Kuulostaa oikein hyvältä. Niinhän se tosiaan on, että täällä pk-seudulla asuessakin menee helposti tunti työmatkaan, vaikka olisi samassa kaupungissa töissäkin (näin meilläkin nyt on). Kiva kuulla että päivähoito ja koulut ovat toimineet siellä hyvin. Nummelassa on varmaan helppo tutustua muihin lapsiperheisiin, kun siellä on käsittääkseni paljon muualta muuttaneita?

Höpö höpö. Itse oon muuttanut tänne muualta pari vuotta sitten stadista, eikä mula ainakaan oo mitään valittamista. Ei täällä toki hirvesti aikuisille mitään aktiviteetteja ole hiihtämistä, keilaamista ja frisbeegolfia voi harrastaa, mutta lapsille löytyy paljon liikuntaharrastusmahdollisuuksia, muskaria, avointa päiväkotia jne. Täällä ihmiset kohtaavat toisensa ihan eri tavalla kuin Helsingissä, naapuria tervehditään, kaupan kassa kysyy kuulumiset ja juttelee lasten kanssa, taksikuski vaihtaa rahaa sulle että pääset bussiin, jne. Terveyskeskus, mehiläisen toimipiste, kunnan hammaslääkäri sekä lisäksi kaksi yksityistä, kaikkien pankkien konttorit, poliisin lupapalvelut, posti ja kaksi smartpost-automaattia, ärrä, cittari, prisma, lidl ja iso k-kauppa ja kaksi huoltoasemaa löytyy, kirjasto on uudehko ja hieno, uimahalli vähän kämänen mutta edullinen. Lisäksi paljon pikkuliikkeitä ja kahviloita sekä perus miljoona kampaamoa ja pizzapaikkaa, että en mä nyt näkis miten täällä niin huonot palvelut.

Aloittajan käsityksiä haluisin oikoa sen verran että bussin koukatessa veikkolan kautta, matka-aika on 5-10min pidempi kuin suoraa moottoritietä. Yleensä talvellakin realistisin matka-aika on n. 50-55min, ehkä kahdesti oon ollut bussissa niin että ne on kamalasti myöhässä jonkun onnettomuuden tms takia, mutta silloinkin alle 1,5 tunnissa on nummelaan päässyt perille. Itse siis kuljen päivittäin keskustaan töihin bussilla, joten aika monta matkaa on tehty helsinki-nummela välillä. Ilman istumapaikkaa oon jäänyt kahdesti, ja bussivuorot kulkee mun mielestä hyvin tiiviisti, normaalisti puolen tunnin välein, mutta aamuisin ja neljän maissa jopa vartin välein.

Nummelan asuntojen hintataso on yhtä kova kuin pääkaupungissa,patsi jos tyydyt hiidenrantaan jne.eli sielläkin alue vaikuttaa hintaan. kirkonkylältä saa jo halvalla. bussilla stadiin huristaminen maksaa noin 280 e/kk, joten ei ole halpaa ja jos pitää pääkaupungissa vielä liikkua päälle se lippu.
Tosin bussivuoroja ei mene jatkuvasti ja niitäkin koko ajan karsitaan.

Samoja ongelia siellä on kuin muualla.On koulukiusaamista, jos lapsi sattuu olemaan sellainen ....=(
Lasten harrasteet on edullisempia kuin pääkaupungissa.
Palvelut kunnan puolelta heikkoja, joten kannattaa olla varaa käyttää esim. yksityisiä lääkäripalveluja.
Päivähoitopaikat on kiven takana ja moni koulu homeessa.
Mutta ihmiset on ihan mukavia, jotkut kovin sisäsiittoisia, mutta suurin osahan pääkaupungista muuttaneita.
Vihtilippu helsinki-nummela välille maksaa tällä hetkellä 118e/kk.

[QUOTE="ellu";29228185]Vihtilippu helsinki-nummela välille maksaa tällä hetkellä 118e/kk.[/QUOTE]
Ellu, kiitos vastauksestasi! Mun mielestä tuo Vihtilippu on aika edullinen, kun vertaa esim. Seutulippuun pk-seudulla. Se oli jo pari vuotta sitten tosi kallis, kun kulki Espoosta Helsinkiin töihin (pari vuotta olen nyt ollut perhevapaalla, mutta hinnat on varmasti nousseet). Eli suhteessa aika edullista kulkea nummela -Helsinki väliä.

Onko Nummelassa ollut helppo tutustua uusiin ihmisiin, miten olette kokeneet? Entä mitkä olisivat kivoja asuinalueita Nummelassa? Hakusessa olisi vanhahko omakotitalo. Vanha-Nummela on kuulemma kivaa aluetta, mutta okt:t aika kalliita. Millaista aluetta Enäranta on?

Alkuperäinen kirjoittaja Muuttoa miettivä;29228268:
Ellu, kiitos vastauksestasi! Mun mielestä tuo Vihtilippu on aika edullinen, kun vertaa esim. Seutulippuun pk-seudulla. Se oli jo pari vuotta sitten tosi kallis, kun kulki Espoosta Helsinkiin töihin (pari vuotta olen nyt ollut perhevapaalla, mutta hinnat on varmasti nousseet). Eli suhteessa aika edullista kulkea nummela -Helsinki väliä.

Onko Nummelassa ollut helppo tutustua uusiin ihmisiin, miten olette kokeneet? Entä mitkä olisivat kivoja asuinalueita Nummelassa? Hakusessa olisi vanhahko omakotitalo. Vanha-Nummela on kuulemma kivaa aluetta, mutta okt:t aika kalliita. Millaista aluetta Enäranta on?

Me asuttiin enärannassa ennen, se oli kivaa aluetta. Nyt asutaan pajuniityssä, ja täälläkin on tosi kivoja taloja, mutta vähän tiiviimmin kuin enärannassa. Vanha nummela on tosi kivaa aluetta, harju lähellä keskustaa mutta en itse tunne ketään kuka asuis siellä niin en sen tarkemmin osaa kuvailla alueena. Hiidenrantaa ja hakataloja kun vältätte niin ootte jo oikeella suunnalla. :D

Mä olen tutustunut ihmisiin helposti esim. perhejumpan avoimen päiväkodin ja ihan uimahallissa ja leikkipuistossa käymisen kautta. Mun mies on täältä kotoisin, joten hänen kauttaan oon tutustunut moniin ihmisiin, mutta on mulla siis omiakin kavereita täällä päin. :) Mun mielestä täällä on helpommin juttusille tulevia ihmisiä kuin esim. helsingissä missä siis ennen asuin.

Yhteistyössä