Nukutustekniikka 6kk

Moi!
Meillä erittäin tempperamenttinen ja ns. vaativa lapsi. Pienenä oli koliikkia ja siitä jäänyt syliin nukutus. Mitä tekniikkaa olette käyttäneet nukuttamiselle jotta oppisi itsekseen nukahtamaan? Pitääkö vai "huudattaa"? Kiinteät myös tällä pojalla aivan jäissä, ei vain suostu syömään, mutta ehkä kaikki ajallaan :)
 
Aikaisemmin meidän poika nukahti sängyssä tissille, mutta jossain vaiheessa tuli kuvioihin kitinä ja huitominen syönnin jälkeen, jolloin siirryin nukuttamaan omaan sänkyyn.

Minä en ole huudattanut poikaa, mutta kuitenkin laittanut hänet iltavellin jälkeen omaan sänkyyn. Jos vain kitisee, olen sängyn vieressä ja silitän poskea, laitan tuttia suuhun jne. Jos kitinä muuttuu kunnon itkuksi, nostan pojan peiton sisällä syliin ja heti takaisin sänkyyn, kun on rauhoittunut. Muutaman ensimmäisenä iltana nostin pojan syliin varmasti parikymmentä kertaa, aikaa meni ehkä 1 1/2 tuntia. Nyt poika nukahtaa itsekseen, jos iltapuuhien ajoitus on täydellinen, usein joutuu kuitenkin muutaman kerran rauhoittelemaan.

Jos mahdollista, valitse tämän toteutukseen sellainen ajankohta ettet ole itse ihan poikki. Väsyneenä on nimittäin tosi turhauttavaa vatkata lasta sängystä syliin ja takaisin monta iltaa peräkkäin. Minun ainakin teki mieli luovuttaa jossain vaiheessa, mutta sitkeästi olen jatkanut.
 
Mä nukutin kauan poikaa syliin tissille ja myöhemmin rinnan viereen. Allergia kun vaivasi ja sit myöhemmin tuli eroahdistuskausikin. Välillä nukahtikin itekseen omaan sänkyynsä, mut jossain vaiheessa palattiin takasin sylinukuttamiseen.

Meillä toimii rauhotuskeinona tassutus ja tuutulaulu. Välillä käytän hiljaisena soivaa soittorasiaa. Ensin puuron ja maidon jälkeen käytän pojan potalla ja laitetaan sit vaippa ja yökkäri. Sit mennään sohvalle, otan pojan syliin ja pestään hampaat, sit hetki rauhotutaan. Pojan rauhotuttua köllöttelemään vien sänkyynsä ja sit tassutan samalla lauleskellen. Laulun loputtua lähden pois huoneesta ja poika jää nukahtamaan. Joskus tarvii laulaa kaks laulua ja tassuttaa pitempään, mut sen pitempään harvoin kestää.

Joskus poika herää hetken päästä itkemään ja sillon käyn peittelemässä ja tassuttamassa uudestaan. Pois lähden aina ennen pojan nukahtamista.
 
hei.
Elikkä meillä 10kk:n ikäinen neiti ja AINA OLLUT RONKELI SOSEILLE ja täysin tissivauva siis ollut. Vaunuissa nukkuminen on ollut n.7kk:n asti lähinnä max 30min taikka selän kääntö ja naps-tyttö hereillä!! elikkä vaativa on ollut. Nyt tyttö on syönyt n. reilun kuukauden päivät sosetta sellaset n.1dl-2dl se on meille JO PALJON USKOKAA. minkäs teet kun ei huoli koviketta/ei vedä sosetta se on ollut sen 6kk:n jälkeen noin 2-4lusikallista mikä on kerralla uponnut taikka monesti oli että alittoi suunsa säppiin kun lusikka oli kerran tuotu suuhun.
Nooh tällä hetkellä neiti harjottelee askelia menee välillä tump-että tömähtää mutta erittäin aurinkoinen ja iloinen leikkivä lapsi on. Ainoa myös toi nukutus meillä tissisuussa sängyssä ja sitten otan sohvalle viellä kun jos ja varmasti havahtuu kun lähden pois huoneesta. Sitten tätä nukahtamisrubaa kestää 2-3h illasta ja lopujen lopuksi kun vien sänkyyn niin saattaa alkaa uudestaa ja ei auta kuin itse mennä kanssa niin siinä meidän välissä neiti sitten makaa aamuun asti. Päiväunet menevät 2-4h vaunuissa ulkona todella upeasti..kuulostaako aivan kamalalta tää souvi teistä muista ulkopuolisista?????
 
Juu meillä kans poju nukkuu keskessä, ei oikein oma sänky vielä kiinnosta yhtään :whistle: . Mutta en ole tuosta ottanut paineita, olen ajatellut että sekin ajallaan, vaikka rasittaahan se isän ja äidin yöunta kun toinen meuhaa unissaankin siinä keskessä. Mutta mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi :heart: . Tuota se meilläkin on että saattaa mennä 1 lusikallinen ja sen jälkeen suu menee tiukasti kiinni, mutta kärsivällisesti tarjoan silti joka päivä, en pakottamalla mutta "hellästi". Jospa se poju jokupäivä ymmärtäisi että se lusikka onkin ihan kiva juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NuPPunellu:
hei.
Ainoa myös toi nukutus meillä tissisuussa sängyssä ja sitten otan sohvalle viellä kun jos ja varmasti havahtuu kun lähden pois huoneesta. Sitten tätä nukahtamisrubaa kestää 2-3h illasta ja lopujen lopuksi kun vien sänkyyn niin saattaa alkaa uudestaa ja ei auta kuin itse mennä kanssa niin siinä meidän välissä neiti sitten makaa aamuun asti. Päiväunet menevät 2-4h vaunuissa ulkona todella upeasti..kuulostaako aivan kamalalta tää souvi teistä muista ulkopuolisista?????
Hei, moni asia näiden vauvojen kanssa on saanut ihan "normaalit" piirteet kun yrittää vaan selviytyä välillä temppuilevien ja vaativien vauvojen kanssa ;) Tuli tuosta vain se mieleen, että jos kuitenkin loppujen lopuksi päädytte yöunille kaikki samaan petiin niin kannattaisitko teidän lopettaa suosiolla tuo 2-3h "souvi"? Ajattelin vain sitä, että vauva varmaankin oppii että omaan sänkyyn ei tarvi nukahtaa kun tarpeeksi mesomalla pääsee äidin viereen kuitenkin - ja sitten jos suoraan päätyisitte sinne perhepetiin niin jäisi illoista ikävä maku ja nukutuspuuhat pois? Vai mikä teillä on ollut itsellänne ajatus? Jääkö vauva kuitenkin välillä omaan sänkyyn nukahtamaan? Itse ajattelisin niin, että jos se omaan perhetilanteeseen sopii niin aina voi mennä siitä mistä aita on matalin. Mutta jos oikeasti haluaa vauvan opettaa omaan sänkyyn nukkumaan niin silloin pitäisi unikoulussa olla johdonmukainen ja viedä se loppuun asti (= silloin ei ole sitä vaihtoehtoa että kuitenkin päädytään äidin viereen). Pienet vauvat eivät opi jos satunnaisesti tekevät toista ja satunnaisesti toista. Tosin, jos teitä ei tuo 2-3h nukutusrumba häiritse niin sittenhän siinäkään ei ole mitään omituista ;)

 

Yhteistyössä