Nukuttamisen helppous

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihanaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihanaa

Vieras
En tiedä onkohan vauvan ikä tehnyt tehtävänsä vai olenko itse lopulta alkanut ymmärtää lapseni tarpeita paremmin. Lapsi on nyt reilun vuoden ikäinen ja nukahtaa helposti omaan sänkyynsä.

Vastasyntyneenä tuputin aina rintaa ensimmäiseksi jokaiseen huutoon, kunnes lopulta tajusin, että vauvahan huutaa väsymystään. Mikäli vauva ei saa riittävästi unta, hän on itkuinen ja unen laatu on huonoa ja katkonaista. Nyt olen tajunnut laittaa lapsen nukkumaan ennen kuin hän sitä itse alkaa vaatimaan kitisemällä tai itkemällä. Heti kun lapsi hieroo silmiään ja haukottelee, alkaa olla kiire nukkumaan menon kanssa. Jos vetkuttelen, nukuttamisesta tulee tuskaisa ja pitkä taistelu, kun lapsi pääsee yliväsyneeksi.

Nykyään en enää odottele ensimmäisiä väsymismerkkejä, vaan tiedän kellosta, että on aika laittaa lapsi yöpuulle. Meillä syödään iltapuuro klo 17, jonka jälkeen vaihdetaan vaippa ja yöpuku, pestään hampaat, laitetaan unipussi, otetaan unilelu kainaloon ja tutti suuhun, vedetään verhot kiinni ja rauhoitutaan sylissä minuutin verran. Sen jälkeen laitan lapsen sänkyyn ja poistun huoneesta. That's it. Voiko helpompaa olla. Lapsi jää pinnasänkyyn tuhertamaan puolinukuksissa ja nukahtaa pian itsekseen. Kellon on tässä vaiheessa 17.30-18. Koko loppuilta on aikaa itselleni. Ihanaa.

Nautin äärettömästi tästä tilanteesta. Vastasyntyneenä vauva valvoi puoliyöhön asti, mikä oli vaikeaa minulle, iltauniselle ihmiselle. Toivottavasti tilanne on pysyvä, eikä tarvitse jatkossakaan käyttää tuhottomasti aikaa lapsen nukuttamiseen.

Myös meillä mennään nukkumaan samoihin aikoihin, tyttö on tosin vasta puolivuotias. Moni on ihmetellyt, paheksunutkin, noin aikaista nukkumaan menoa mutta miellä (kuten ilmeisesti teilläkin) toimii!!!

Kuinka hemmetin aikasin teillä noustaan ylös?! Meillä mennään 20.30-21.00 nukkumaan ja taapero yrittää nousta kuuden aikaan jo ylös. Yleensä saan kuitenki tutin kanssa venytettyy heräämisen seittemään.

Meillä ei tulis kuuloonkaan että mentäis tohon aikaan nukkumaan, ihan vaan siksi että musta klo 18 yöunille on liian aikaista ja toiseksi isä ei näkis lastansa olleenkaan.
kukin tavallaan.
Mietin kans mihin aikaan teillä noustaan,kun noin aikaisin nukkumaan?
Meilläkin sentään 20-20.30 ollaan jo sängyssä ja sinne 7 asti aamulla unta riittää heräämättä.
näin ollaan menty jo 4kk lähtien ja nyt 1,8v., toki joitain poikkeuksia on ollut,mutta aina palattu samaan rytmiin.

mennään klo20.30-22.30 välisellä ajalla nukkumaan ja heräillään aamuyöstä monet kerrat tissittelemään, mutta kaiken kaikkiaan noin klo09 asti nukkuu... Ei meilläkään isä näkisi lastaan ollenkaan jos aiemmin menisi... Tulee monasti vasta klo19 jälkeen töistä!
Toisaalta, olisipa se ihanaa jos saisin lapseni noin helposti unille.... Aika näyttää, mihin suuntaan mennään.... Kellotkin siirretään kohta ja aamun klo09 onkin vasta 08....;)

Eiköhän jokainen äiti nyt oo tohon mennessä oppinut tunnistamaan oman lapsensa väsymyksen merkit ja se rytmi muodostuu joka perheessä lapsen tarpeita vastaavaksi. Meillä mentiin tuossa iässä 20.30 nukkumaan, samalla lailla laitettiin lapsi sänkyyn, valot pois ja toivotettiin hyvää yötä, sinne se simahti ja heräili aamulla 7-8. Se on sitten lapsen luonteesta ja vanhempien sitkeydestä kiinni, että miten helposti se lapsi sinne sänkyyn nukahtaa. Olen kuullut että samassa perheessä toinen lapsi on nukahtanut nätisti itsekseen ilman mitään seremonioita ja toinen ei millään opi nukahtamaan itsekseen vaikka aivan yhtä johdonmukaisesti on toimittu molempien kohdalla.

Meillä vauva menee nukkumaan klo 19, koska on siihen aikaan niin väsynyt, että jos pidempään valvotan niin on tosi kiukkuinen. Herää aamulla klo 8 aikoihin.
Isä tulee kotiin klo 20 nurkilla eikä näe poikaa siis iltaisin. Aamutoimet saa sitten tehdä vauvan kanssa ja viikonloppuisin hoito onkin miehen vastuulla kokonaan, itse vaan taustailen.

Lapsi herää aamulla klo 6-6.30. Yleensä ehdin sopivasti seitsemäksi töihin. Aikataulu on juuri passeli, ehdin viemään lapsen hoitoon ja vältyn pääkaupunkiseudun ruuhkilta sekä aamulla että iltapäivällä. Kotiudun yleensä kolmelta iltapäivällä.

Mies tekee kaksivuorotyötä, joten joka toinen viikko hän ei näe lasta lainkaan iltaisin, kun kotiutuu klo 22 jälkeen. Aamuvuoroviikkoina taas hän voi hakea lapsen aikaisemmin hoidosta kotiin. Tämä unirytmi toimii meillä loistavasti. Aikaisesta nukkumaanmenoajasta ei ole mitään haittaa. Pikemminkin päinvastoin.

Yhteistyössä