Nukuttaminen (gallup)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätavallistako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätavallistako?

Vieras
Nyt on ihan pakko laittaa tälläinen kysely, kun olen huomannut monella olevan ongelmia vauvan tai taaperon nukuttamisessa. Eli mitä tarkoittaa teillä nukuttaminen ja miten se tapahtuu? Kuinka kauan kestää?

Meillä taaperon (1,5v) iltatoimet alkaa yleensä varttia vaille yhdeksän. Käydään joko suihkussa tai sitten pelkkä iltapyllyn pesu. Laitetaan yövaippa ja yöskäri päälle ja mennään iltapuurolle. Vartin yli yhdeksän yleensä puuro on syöty, käydään hampaitten pesulla ja otetaan iltamaito-pullo ja mennään unipupun kanssa sohvalle äitin syliin se juomaan, samalla äiti kattoo telkusta jotain hyvää sarjaa. Kun maito on juotu, vaihdetaan tutti suuhun ja vähän aikaa rauhottuu sylissä ja sitten vien hänet omaan sänkyyn. Kello on tässä vaiheessa yleensä puoli kymmenen. Joskus nukahtaa sohvalla myös syliin.

Käsitän itse tämän siten, että meillä ei ns. nukuteta vaan nämä on meidän iltatoimia. En ole koskaan ottanut paineita, jos epeliä ei nukutakkaan vielä, saa vielä leikkiä rauhassa. Aina on tullut itse vapaaehtoisesti sitten syliin juomaan sen maidon ja unta tekemään omaan sänkyyn. Ja useimmiten on unessa jo varttia vaille kymmenen.

Moikka.
Meillä alkaa iltatoimet klo 19 suunnilleen ja kaikki asiat tehdää joka ilta samaan tapaan eli puuro, iltapesut tai kylpy ja yövaippa ja yöasu. Hetki luetaan kirjaa ja viedään lapsi omaan sänkyyn nukkumaan. Unessa yleensä klo 20-20.30. Lapsi nyt 1v. 7kk ja näin toimittu ihan pienestä pitäen... Lapsi nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn...
Tuttipullo on jäänyt meillä pois jo ennen 1v:tä sekä unimaito!?
Lapsi juo "iltamaidon" puuron yhteydessä tavallisesta mukista....

Meillä iltapuuro klo 20, jonka jälkeen iltapesulle (suihku tai kylpy) ja pyjaman vaihtoon. Tämän jälkeen viedään omaan sänkyyn ja nukahtaa itsekseen. Maito juodaan puuron yhteydessä, tutti on vielä unikaverina.

Meillä iltapuuro on kahdeksalta ja sen jälkeen käydään iltapesulla sekä pestään hampaat. Sitten laitetaan yöppi päälle, tutti suuhun, riepu kainaloon ja tyttö sänkyyn. Sinne nukahtaa yleensä viimeistään puoli yhdeksään mennessä itsekseen. Ennen meillä oli iltamaito joka juotiin sylissä ja sen jälkeen pestiin hampit ja sitten sänkyyn rauhoittumaan ja nukkumaan. Meillä tyttö on nyt 1 v 2kk ja nämä iltarutiinit ovat olleet pitkään käytössä ja nukuttamisia ei olla tarvittu.

niin, monillahan tuo systeemi toimii siihen 2-2,5vksi mutta sitten on vastassa vähän hulabaloota monilla. meillä on päästy ton hulabalookauden ohi (jolloin vain ÄÄÄÄITI kelpaa, pitäs olla vieressä, kädestä pitää, mua pelottaa, mua pissattaa...........) ja nyt taas jää iltasadun lukemisen jälkeen pääsääntöisesti itse nukahtamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja odottakaa 2:
niin, monillahan tuo systeemi toimii siihen 2-2,5vksi mutta sitten on vastassa vähän hulabaloota monilla. meillä on päästy ton hulabalookauden ohi (jolloin vain ÄÄÄÄITI kelpaa, pitäs olla vieressä, kädestä pitää, mua pelottaa, mua pissattaa...........) ja nyt taas jää iltasadun lukemisen jälkeen pääsääntöisesti itse nukahtamaan.

juuri noin on käynyt meillä, eli n. 2-vuotiaaksi nukuttamiset sujui ihan hyvin, mutta nyt tuota 2.5 ikää lähetessä on mennyt varsinaiseksi showksi. miten kauan teillä meni että toi "hulabalookausi" meni ohi?

Minä lasken kans iltatoimiksi nuo iltapalat, pesut yms. ja nukuttamiseksi sen kun pitää olla sängyn vieressä kädestä pitämässä tms.

Meidän taaperon (1 v 8 kk) iltatoimet:
klo 20 alkaen lelujen kerääminen (ja samalla leikkiminen)
20.30 -> iltapala, potalla käynti, iltapesu, yökkäri -> 21.00/21.15 iltahalit, omaan sänkyyn tutti & unilelu kainaloon (nukahtaa itsekseen jonkun ajan kuluttua).

Vauvaa (4 kk) taas joudun nukuttamaan :/ Eli iltatoimet: iltapesu, yökkäri -> sängyssä imetys, johon nukahtaa. Jossain välissä kokeilin myös sitä, että nukahtaisi omaan sänkyyn (imetys, siirto omaan sänkyyn, ja olin vieressä käsi rinnan päällä (tunti, että äiti on lähellä), mutta nukuttaminen kesti niiiin tuhottoman kauan (aina tunnin tai yli, joten äippä väsyi touhuun ja toistaiseksi nukutan imettämällä, kunnes taas on energiaa yrittää itsekseen nukahtamista (tai omaan sänkyyn nukuttamista).

Meillä kanssa nelikuinen nukahtaa aina tissille ja sit nostetaan sänkyyn. Tyttö saattaa herätä siirron aikana, mut nukahtaa heti uudestaan. Oon miettiny että onko siitä haittaa että tottuu moiseen? Entäs sitten kun tissiä ei enää anneta?

Alkuperäinen kirjoittaja toivoa siis on?:
Alkuperäinen kirjoittaja odottakaa 2:

juuri noin on käynyt meillä, eli n. 2-vuotiaaksi nukuttamiset sujui ihan hyvin, mutta nyt tuota 2.5 ikää lähetessä on mennyt varsinaiseksi showksi. miten kauan teillä meni että toi "hulabalookausi" meni ohi?

Jatkoa tähän.. 2½ -vuotiaana aikaisemmin nätisti itsekseen nukahtanut poika aloitti varsinaiset showt nukkumisen suhteen. Nyt hän on kohta kolme ja nukahtaminen sujuu taas oikein hienosti. Jää iltasadun jälkeen omaan sänkyynsä ja nukahtaa sinne itsekseen, ei heräile yöllä. Meillä auttoi sellainen tarrasysteemi. Jokaisesta hyvin menneestä illasta/yöstä sai tarran ja kymmenestä tarrasta sai palkinnon. Nyt ei ole enää pitkään aikaan tarvittu tarroja.

Tsemppiä!

Meillä väsynyttä 3,5 kk:sta nukutetaan iltatoimien jälkeen sylissä keinuttamalla ja laulamalla, kunnes on niin väsynyt, ettei enää taistele unta vastaan. Tässä vaiheessa siirretään sänkyyn, tutti suuhun ja hetken päästä on unten mailla. Keinuttelu joskus tosin ottaa voimille, kun saattaa kestää puolikin tuntia ennen kuin "taistelu" loppuu.

Meidän poika, 11 kk, käy joka ilta läpi seuraavan: n. 19:30 kylpyyn/suihkuun, iltavelli (2 dl), hampaiden pesu ja sitten -klo on noin 20- omaan sänkyyn omaan huoneeseen nukkumaan. Jää "hakemaan unta" ja vartin visällä yleensä nukahtaa. Äittää hoetaan ja titiä, muttei itketä. Tätä on tehty noin kuusi kuukautisesta asti. Ja on ollut ihanan helppoa, kauhulla pelkään jos muuksi muuttuu..

Mukava galluppi! Saa itsekin vähän tietoa miten muilla nukuttamiset ym. iltatoimet menevät.

Meidän pojan 8kk iltatoimet menevät suunnilleen näin:

klo 19.15-19.30 alkaen iltapuuron syönti, jonka jälkeen sitten kylpy tai pelkkä pepun pesu.Yleensä kylvetään joka toinen päivä. Sitten pestään hampaat ja vaihdetaan yöppi päälle. Sitten otetaan iltamaito mukaan ja nukutetaan poika syliin makuuhuoneessa tai sitten syötän pojalle maitoa, kun on jo omassa sängyssään. Välillä nukahtaa maitoon ja välillä ei. Siis meillä "nukuttimena" maitopullo, josta kovasti haluaisin päästä eroon, ideoita? Jos poika ei nukahda pulloon niin sitten taputtelen pyllystä, kunnes nukahtaa. Me ollaan yritetty, että poika nukahtaisi itse sänkyyn, mutta ei onnistu. Heti alkaa itku ja noustaan pystyyn pinnasängyn pinnoja vasten.
Nukuttaminen saattaa kestää parhaimmillaan 10 minuuttia ja toisinaa taas yli tunnin. Nyt kun poika on oikea ikiliikkuja niin ei malta nukahtaa iltaisin, nukuttaminen on välillä oikein väsytystaistelua. Olisi ihanaa jos poika nukahtaisi vain omaan sänkyynsä. Kertokaahan ihmeessä kuinka siihen päästäisiin?

Meillä poika ei syö tuttia, mutta uniriepu löytyy.

Meillä 8kk tyttö. Nukutetaan mutta pyrin siitä eroon.
Iltapuuro klo 19, kylpy/suihku, velli tai tissi tai molemmat n. klo20. Pyrin siihen ettei nukahda tissille, vaan asetan sänkyyn, toivotan hyvät yöt, taputtelen kunnes nukahtaa. Vartti menee, joskus enemmän. Olen siis jämähtänyt tassutteluun. Pitäisi kai pidentää väliä huudon ja vastaamisen välillä, esim 2-3min sen sijaan että menen heti.

Meillä ilta sujuu seuraavasti:
Vähän ennen kasia aloitellaan iltapuuro, iltapesu, yövaippa ja unipuku.
Kahdeksan jälkeen omaan huoneeseen, pientä leikkimistä ja paijailua lattialla hämärässä valaistuksessa, samalla laulelen unilaulua. Sitten iltatissittely, johon vauva usein taintuu. Pyrin siirtämään omaan sänkyyn, kun on vielä unen rajamailla. Tämän jälkeen hyvänyöntoivotukset ja selän ja pään kevyt kosketus.

Joskus käy niin, että vauva ei nukahdakaan rinnalle, vaan jää rimpuilemaan. Silloin yritän rauhoittaa hetken sylissä ja nostan sänkyyn. Usein (nykyään harvemmin) alkaa itkeä, mutta rauhoittuu aikanaan. Meillä ei vauvaa nostella sängystä tässä vaiheessa eikä myöhemminkään heräillessään. Se vaan pahentaa asiaa ja hankaloittaa nukahtamista ja rauhoittumista tulevina öinä. (Toki kuitenkin käydään rauhoittelemassa, jotta lapsi tietää ettei ole yksin). Se onkin neuvoni teille, jotka haaveilette vauvan "nukuttamattomuudesta". Muutaman illan lapsi protestoi, mutta huomaa pian oman sängyn olevan ihan hyvä ja turvallinen paikka nukahtaa.

Meillä pian 8kk poika, jonka illat sujuu näin: 19.00 iltapuuro, jonka päälle rintamaitoa. Vaipanvaihto, pesut, (jos kylvetään niin yleensä on tehty se ennen puuroa) ja yökkäri päälle. Sitten jos tempoa vielä löytyy niin saa leikkiä hetken, jos jo väsynyt/itkuinen, niin omaan sänkyyn, tutti suuhun, iltarukous, silittelyä ja hyvän yön toivotukset. Jää sinne sitten n.15min pyörimään ja hihkumaan, leikkimään tutilla ym ym. Ei onneksi vielä nouse ylös.. Saattaa itkeä välillä, jollon käyn suhisemassa ja/tai silittämässä, tai sitten makoilen meidän sängyssä. Nyt on pojalla varmaan sellanen kausi, että nukahtaa helpommin jos näkee että vanhempi on paikalla, mutta en haluaisi siihenkään taas totuttaa. Me lopetettiin tissille nukuttaminen 4,5kk iässä, ja samalla oppi nukahtamaan omaan sänkyyn itsekseen.

Meillä nuorempi nyt 1v11kk. Iltatoimet ovat nykyään samat kuin isommalla.Illalla ensin iltapala ja sitten pesut ja vaipanvaihdot. Sen jälkeen iltakirja useimmiten vanhempien makuuhuoneessa. Sitten sänkyyn. Ja Viime kuukausina onkin siitä alkanut se aikaa vievin ohjelma eli lapsen kantaminen takaisin sänkyyn. On onneksi tosin vähän helpompaa ollut kuin aikoinaan isomman kanssa, tällä pienemmällä ei ole paljon päälle pariakymmentä kertaa illassa mennyt. Joskus joku silittely tms. saattaa nukuttaa, mutta lähinnä vain jossain juuri sopivassa raukeustilassa.

Vielä muutama kuukausi sitten oli helpompaa, pienempi laitettiin sänkyyn ja hän nukahti sinne sillä aikaa kun luettiin iltakirjaa isommalle. Tuo isoveli taas aloitti sängystä karkailut pienempänä ja jatkoi niitä pitkään ja silloin todella kannettiin useita kymmeniä kertoja illassa takaisin sänkyyn. Nykyään 4 v isoveli nukahtaa ihan kivasti. Välillä jano yllättää pian sänkyyn päästyä, mutta silloinkin yksi pieni lasillinen vettä riittää eikä johda mihinkään sen kummenpaan temppuiluun.

Meillä vanhin(3v 5kk) alkaa iltatoimien jälkeen itsenäisesti nukkumaan.Ei ole koskaan nukkunut meiän vanhempien sängyssä,vaan omassa ja häntä ei juuri ole tarvinut nukutella.
Kaksi nuorempaa sisarusta sen sijaan ovat olleet vauvoina minun vieressä tissillä ja heillä nukuttamista on tarvinnut.
Reilu 2-v.nukkui jo välillä ihan helposti, mutta nyt on alkanut taas kaivata vanhempien sänkyyn ja lähelle,eli samaa kuin täällä muut kertoivat 2-vuotiaistaan...
Nuorin, vuoden ikäinen ei myöskään ala helposti nukkumaan.Nukahtaa maitopullolle ja joskus tutille.Mutta aika kauan kestää, että rauhottuu.On alkanut liikkumaan nyt enemmän ja on levoton...

Meidän vauva ei ole oikeastaan koskaan nukahtanut itsekseen vaan aina on oltava ainakin vierellä. Joskus nukahtaa tissille, mutta nykyään harvemmin. Joskus heijaan häntä sylissä uneen. Harso pitää ehdottomasti olla hypisteltävänä. Nyt 9kk:n ikäisenä alkaa tyttö painaa jo ihan kivasti, että yritän välttää tuota syliin nukuttamista. Viime päivinä tyttö on nukahtanut kun hänelle laulaa tai hyräilee. Vieressä on makoiltava silti. Nukahdettuaan nostan hänet sitten omaan sänkyyn.

Meillä tyttö nyt 1v7kk ja ihan satunnaisesti on joutunut nukuttamaan (joskus 3kk:n iässä oli aika jolloin joutui muutamana iltana nukuttamaan/heijaamaan sylissä ja reilu vuosikkaana oli kanssa lyhyt aika jolloin piti istua sängyn vieressä hetki).
Muuten suunnilleen sama kuin muillakin, että n.19.30 iltapuuro, iltapesut, vaippa, yöpuku, hyvän yön toivotukset muulle perheelle ja sänkyyn (noin 20.00-20.15). Sinne on noita edellämainittuja kertoja lukuunottamatta aina jäänyt ja nukahtaa ihan muutamassa minuutissa.
Viikko sitten siirryttiin lastensänkyyn eikä sieltä ole VIELÄ lähtenyt harhailemaan. Sen on kyllä tehnyt, että nyt kun pääsee itse omaan sänkyyn niin lounaan jälkeen menee suoraan nallen kanssa pötköttämään, että melkein väkisin saa raahata potalle ennen päiväunia :)
Ns. unimaito jäi 1v1kk iässä kun lopetin imetyksen, tuttia ei ole ollut koskaan ja nalle & pupu ovat parhaat unikaverit.

Eli on odotettavissa vuoden päästä vaikeampia aikoja? :)

kyllä meillä otti sen puolivuotta oikestaan että nukkkumaan jäämisen kanssa takuttiin joskus enemmän joskus vähemmän. Nyt kun 3v on mittarissa niin tuntuis olevan helpompaa. Pitää vaan jaksaa olla tiukkana...

Meillä syödään iltapuuro klo 19 aikoihin, sitten maitopullo, iltapesut ja mennään omaan huoneeseen rauhoittumaan. Pojat pötköttävät peiton päällä lattialla, lauletaan unilaulu ja yritetään hiljentyä. Pojat sänkyyn, peitot kainaloon ja sanotaan hyvät yöt.
Samalla hetkellä kun huoneen oven sulkee, alkaa kova pulina ja kamala käkätys, jota kestää yleensä tunnista puoleentoista.Petivaatteet, petauspatjat ja patjat kiskotaan sängyistä ylös ja työnnetään veljen puolelle, kaatuillaan myllätyissä sängyissä ja koko ajan nauraa räkätetään. Ryskäämistä ja kovaa koheltamista.
Jos erehtyy menemään korjaamaan sänkyjä poikien ollessa hereillä, alkaa kauhea protestointi ja karjuminen. Käydään sitten poikien viimein sammuttua korjailemassa sängyt jotenkin nukuttavaan kuntoon. Ja aamulla kun heräävät, myllätään sängyt jälleen uuteen uskoon..
Ihan pieninä vauvoina jouduttiin nukuttamaan kanniskelemalla. Usein nukutin myös pullon kanssa tai koliikkikeinussa, kun huusivat vaan tuntitolkulla. Joskus 5kk iässä saatiin sitten yhtenäiseen rytmiin ja oikeasti yöunille eikä ole sen koommin nukuteltu, lähinnä rauhoiteltu aina vaan kovemmaksi yltyviä hulinoita.
Pojilla ikää 1v4kk.

Meillä on ollut nukkumisissa monta vaihetta. Sairaalasta tullessa nukutin aluksi "oikeaoppisesti" ilman tissiä makuuhuoneeseemme, omaan sänkyynsä, josta siirsin sitten viereeni syömään yöllä ja sai nukkua siinä sitten aamuun. Nukuttaminen tuntui työläältä ja koin sen suoraan sanottuna älyttömän ärsyttäväksi puuhaksi, joten kärsimättömänä ihmisenä rupesin nukuttamaankin suoraan meidän sänkyyn, rinnalle:-) Nukuttiin perhepedissä 9 kk. Alkuaikoina syötin yölläkin aina, kun pyysi, mutta ei jäänyt tavaksi. Kokonaisiin öihin siirryttiin aika mukavasti. 9 kk vanhana tyttö siirrettiin sitten omaan pinnasänkyyn meidän sängyn viereen. Siirtymävaihe sujui helposti, kun tyttö nukahti edelleen rinnalle ja nostettiin siitä sänkyynsä. Reilun vuoden ikäisenä ei enää nukahtanutkaan iltamaitoon, vaan siirrettiin hereillä omaan sänkyyn. Alkuun vaati jonkun verran taputtelua, silittelyä jne. puolikin tuntia, mutta se onneksi jäi pois. Alkoi nukahtamaan itsekseen. 1 v 4 kk sai vielä kerran vuorokaudessa rintaa, mutta iltamaitokin jäi pois ilman tappelua. 1 v 4 kk siirtyi omaan huoneeseensa. Siellä vaati muutaman päivän ajan taas vähän nukuttelua, mutta nyt nukahtaa jo taas itsekseen. Vain poikkeusiltoina joudun palaamaan rauhoittelemaan. Ja iltarutiinit nyt, kun tyttö 1 v 5 kk ovat iltapuuro klo 20, sen jälkeen pesut, tipat, vaipat ja hammaspesu, iltapusut ja omaan sänkyyn, hyvät yöt ja ovi kiinni perässä. Ihanan helppoa, vaikka arvaan, ettei tämä ole vielä tässä:-) Mulle vaan tuo nukuttaminen on jotenkin SE hermoja jäytävä juttu.

Pitkän sepustuksen pääpointti: Olen toiminut – ehkä jonkun mielestä lyhytnäköisesti – aina niin, mikä on sillä hetkellä ollut luontevaa ja iisiä, mielummin kuin johdonmukaisesti ja tulevia mahdollisia ongelmia ennakoiden. Useinhan kuulee ajatuksen, että "jos siihen rinnalle / viereen / yömaitoon / jne.jne. kerran opettaa, niin se on sitten siinä. Meillä mistään "huonosta" tavasta ei ole jäänyt tytölle "pakkoa", vaan systeemien muuttuminen on sujunut aika lailla kivuitta, kun on tuntunut, että on sen aika. Tosin tämä on varmaan hyvin yksilöllistä. Loppusaldo mulle on kuitenkin ollut se, etten ole tytön tähän astisen elämän aikana valvonut yhtäkään yötä, "pahimpana" yönä herännyt neljä kertaa. Näin siis vielä... :-)

Hyviä unia kaikille!

Omat lapseni ovat syntymästään asti nukkuneet omassa sängyssään omissa huoneissaan. Kuopus 1.6v kulkee sisaruksiensa jalanjälkiä ja iltarutiinien jälkeen (iltapalan, kylpy ja hammaspesu), vien hänet omaan sänkyynsä, peittelen annan pusun otsalle ja poistun huoneesta.
Hän nukahtaa itsekseen ja tietty rytmi ollut jo useamman kuukauden nukkumaan menon ja aamuheräämisen kanssa.
Käy yöunille 19.30-20.00 ja heräilee aamulla 7.30-8.00:)

Yhteistyössä