nukkuuko pulloruokittu yönsä paremmin kuin rintaruokittu ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 918
6
36
mulle siis näin väitti yks terhakka vastavalmistunut terkka, kun sanoin, että mun 7kuinen vielä syö öisin kerran tissiä.
hänen kommenttinsa oli "niin joo. pulloruokitut vauvathan nukkuu yleensä heräämättä yönsä" :o ei kai se nyt noin ole - vai onko ?
mulla kyllä esikoinen oli pullovauva ja nukkui yönsä pari viikkosesta alkaen heräämättä, mutta.. ei kai se silti voi olla tuosta asiasta kiinni ?

Meillä ainakin esikoinen joka oli pulloruokittu nukkui yöt kokonaan kahden kuukauden ikäisestä. Nyt herään kahden tunnin välein antamaan rintaa kolmekuukautta vanhalle ja kun siihen lisätään kaikki masuvaivat joita hänellä on niin on kyllä useammin kuin kerran tehnyt mieli siirtyä pulloruokintaan mut sinnittelen nyt vielä jonkun aikaa ja katson josko kävis helpommaks. Tissi on helpompi laittaa suuhun, mutta kyllä pullossakin omat puolensa on, sitä ei käy kieltäminen.

Sille sun terkkarille voit sanoa höpö höpö- terveiset. Jestas, kaikkea ne suuressa viisaudessaan suustaan päästävätkin... Ei noin mustavalkoisesti ja rankasti voi moista mennä yleisenä totuutena väittämään. Vauva nukkuu just niin kuin nukkuu, olipa rintaruokinnalla tai sitten pullolla. Unen laatuun ja määrään vaikuttaa nuoiden lisäksi myös vauvan persoonallisuus ja kehitysvaihe, ei asia noin yksioikoinen ole. Meidän kolme mukeloa on ollu vain ja ainoastaan rintaruokinnalla ja meidän mielestä nukkuneet todella hyvin. Aikaisessa vaiheessa kaikki ovat aloittaneet kunnon yöunien nukkumisen, nuorimmaisemme heti kahden viikon ikäisenä - nyt kk:n ikäisenä nukkuu yössä 6-8h mikä on tod.hyvin - joten pulloruokinta ja yöunet eivät korreloi keskenään!

Uskon että joissain tapauksissa pitää paikkansa, mutta ei voi yleistää, kuten se terkkari teki.

Meillä 2 rintaruokittua lasta (ei korviketta koskaan), esikoinen söi muutaman kerran yössä, toinen nukkui laitokselta asti niin että aamu 6 söi kerran.

Mä jollain tavalla haluaisin uskoa tuohon. Meillä molemmat rintaruokittuja, joista tämä jälkimmäinen herää syömään öisin 2-4 tunnin välein. Siis uskoisin, että saattaisi jopa nukkua paremmin, jos sais tuon ruuan helpommalla syötyä pullosta, kun tuosta rinnasta syöminen on välillä aikamoista työtä ja kuka nyt yöllä jaksaa tankata täysin voimin vatsan täyteen :whistle: .

en mä siis mitään pultteja vedellyt tuosta terkan sanomisesta, mutta jäi vaan vähän mietityttämään.. ja sitten että miksi ne pullosta ruuan saavat nukkuis paremmin - mistä se johtuis , en keksi ?

Mun serkun lapset kumpikin pulloruokittuja ja eka nukku tosi huonosti ja toinen taas aika hyvin.
itsellä rintaruokittuja ja myös esikoinen nukku ihan älyttömän huonosti ja toinen taas alun mahavaivojen jälkeen ihan hyvin. Alle 6kk jätti ite yösyönnit pois.
kaverin rintaruokittu nukkui laitokselta asti yönsä heräilemättä.
Eli ite uskoisin ennemmin riippuvan ihan vauvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
en mä siis mitään pultteja vedellyt tuosta terkan sanomisesta, mutta jäi vaan vähän mietityttämään.. ja sitten että miksi ne pullosta ruuan saavat nukkuis paremmin - mistä se johtuis , en keksi ?

Ainoo mikä mulle tulee mieleen että ei tulisi riittävästi maitoa, tai vauva ei jaksa imee riittävästi. Pullosta saa vähemmällä vaivalla mahan täyteen ja täydella mahalla nukkuu paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Ainoo mikä mulle tulee mieleen että ei tulisi riittävästi maitoa, tai vauva ei jaksa imee riittävästi. Pullosta saa vähemmällä vaivalla mahan täyteen ja täydella mahalla nukkuu paremmin.

Mä taas luulen, että se liittyy siihen, että rinta on niin paljon muutakin kuin ruokaa. Eli vauva haluaa sitä läheisyyttä yölläkin helpommin, varsinkin perhepedissä, kun se tissi on siinä lähellä viekoittelemassa.

Endie - älä nyt vain tässä vaiheessa vaihda pulloruokintaan, kun sulla on jo hienosti loppusuoralla :)! Vähänhän teillä herätään, jos vauvasi syö yön aikana vain kerran. Eri asia olis, jos tolkuttoman paljon tuon ikäisenä huutaisi rinnalle, silloin voisi jo miettiä, onko maito itseltä loppumassa - sinun tapauksessasi tuskin... Neuvolan tädeiltä pääsee yleistyksiä ja lapsuksia suustaan milloin mistäkin, kyllä me äidit tiedetään omistamme paremmin. Toki heiltä saa vinkkejä ja neuvoja, joita voi kotona sorvata mieleisiksi mutta ihan kaikkea ei tarvii niellä.

Kolme imetettyä, yksi pullolapsi, kolme(kaksi imetettyä+pullolapsi) alkoivat nukkua unikoulun jälkeen 7-9kk iässä läpi yön ja yksi imetetyistä ei nuku vieläkään!(3v)

Yhteistyössä