Nukkuuko muiden 5v:t päivänet päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Omani ei nuku, ja tuntuu olevan poikkeus. Hoitajat pitävät ihan epänormaalina tapauksena, ei nukahda vaikka makaa siellä sängyssään joka päivä pitkään. Omani ei ole yhtään väsynyt iltaisin. Hyväntuulinen on. Nukkuu yöllä 10..11 tuntia. Ei jännitä päiväkodissa mitään ja on muutenkin reipas lapsi.

Itse ennemminkin ihmettelen miksi ihmeessä isojen lapsien pitää siellä nukkua. Luulisi puolen tunnin rauhoittumisen olevan riittävää noin isoille.

Mun 5v nukkuu harvoin enää päiväunia. Joskus, jos ovat tehneet jotain erityistä esim. olleet pulkkamäessä, saattaa nukkua n. puoli tuntia. Iltaisin on väsynyt ja nukahtaa alle 10 minuutissa ja nukkuu kymmenisen tuntia. Ihan hyvin tuntuu riittävän.

Eskariryhmässä harjoittelussa ollessani muutama lapsi nukkui päivittäin tunnin unet ja kyse siis 6-7 -vuotiaista. Aika yksilöllistä on siis se unen tarve. Lepohetki on kaikille ja satua luetaan se aika mikä siellä ollaan ja toiset ottaa unet niin halutessaan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Meidän 4v ei ole nukkunut päiväunia sen jälkeen kun täytti 2½ vuotta. Päikyssäkään ei ole nukkunut kunihan muutoman kerran vaikka joka päivä ohjelmassa on päivälepo.
Onneksi tuolla nuo jotka ei nukahda pääsee inhimillisen ajan jälkeen leikkimään.

Joskus oli Kaksplus-lehdessä juttuakin. Monesti nopeaan kehittyvät lapset jättävät päiväunet pois aiemmin. ADHD-lapset väsyvät yleensä silmittömästi päiväkodissa, ja tarvitsevat unta siellä jo sen takia että kärsivät keskimääräistä enemmän unihäiriöistä öisin. Mutta on pikemminkin normaalia että lapsi ei tarvi tuossa iässä päiväunia edes isossakaan päiväkodissa.

välillä nukkuu välillä ei. Meidän 5v kyllä useimmiten nukkuu ja niin nukkuu tuo 6v. On toki päiviä kun ei nuku. Minusta nuo meidän lapset kyllä tarvitsevat ehdottomasti leponsa ja saisivat nukkua minusta joka päivä.

[QUOTE="vieras";23447077]Joskus oli Kaksplus-lehdessä juttuakin. Monesti nopeaan kehittyvät lapset jättävät päiväunet pois aiemmin. [/QUOTE]

Unet toki voivat jäädä pois, mutta lepo on sen kehittymisen ehto. Kukaan ei varmasti pakota aloittajan lasta nukkumaan, vaan viisivuotiaankin on hyvä levätä reilusti. Päivähoito on erittäin rankkaa ja vaativaa lapselle, ja jos hän ei rauhoittuisi päiväuniaikana, kaikki menisi pieleen.

[QUOTE="hoitaja";23447146]Unet toki voivat jäädä pois, mutta lepo on sen kehittymisen ehto. Kukaan ei varmasti pakota aloittajan lasta nukkumaan, vaan viisivuotiaankin on hyvä levätä reilusti. Päivähoito on erittäin rankkaa ja vaativaa lapselle, ja jos hän ei rauhoittuisi päiväuniaikana, kaikki menisi pieleen.[/QUOTE]

MIkä menee pieleen? Illat vai? Miksi puoli tuntia ei riitä, miksi pitää maata 1-1,5 h? En ymmärrä. Ap.

[QUOTE="hoitaja";23447146]Unet toki voivat jäädä pois, mutta lepo on sen kehittymisen ehto. Kukaan ei varmasti pakota aloittajan lasta nukkumaan, vaan viisivuotiaankin on hyvä levätä reilusti. Päivähoito on erittäin rankkaa ja vaativaa lapselle, ja jos hän ei rauhoittuisi päiväuniaikana, kaikki menisi pieleen.[/QUOTE]

Asiaa!

Oma 5-vuotiaani nukkuu vaihtelevasti. Yleensä vain lepäilee (ja tekee sen ihan mielellään), joskus nukkuu 30 min - 1 tunti.

En ole vielä törmännyt alle eskari-ikäiseen lapseen joka ei olisi nukahtanut päiväunille alle kymmenessä minuutissa kun käy pitkäkseen. Joskus vanhemmat kertovat ettei heidän oma tarvi unta eikä myöskään nukahda unille vaikka kuinka makuuttais. Ja kummasti juuri nämä lapset ovat niitä jotka simahtavat aina ekana.

Asiaa!

Oma 5-vuotiaani nukkuu vaihtelevasti. Yleensä vain lepäilee (ja tekee sen ihan mielellään), joskus nukkuu 30 min - 1 tunti.

Lepo on tosiaan vähintään yhtä tärkeää kuin syöminen, mutta tunnin makuutus hiljaisessa ja pimeässä huoneessa ei ole lepäilyä vaan nimenomaan nukkumaan pakottamista. Onneksi oma ei ole sellaisessa päiväkodissa. Valitsin päiväkodin sen mukaan miten toimivat lepohetken aikana, koska kyseessä on tosiaan isompi lapsi, joka ei tarvi pitkiä unia päivisin. Onneksi omassa päiväkodissamme tullaan asiassa hienosti vastaan.

[QUOTE="Pph";23447205]En ole vielä törmännyt alle eskari-ikäiseen lapseen joka ei olisi nukahtanut päiväunille alle kymmenessä minuutissa kun käy pitkäkseen. Joskus vanhemmat kertovat ettei heidän oma tarvi unta eikä myöskään nukahda unille vaikka kuinka makuuttais. Ja kummasti juuri nämä lapset ovat niitä jotka simahtavat aina ekana.[/QUOTE]

No, sulle ei vaan ole osunut kovin tavallisia tapauksia. Ainakin oma makaa siellä aina pää tyynyssä aina pitkään, ei nukahda ei. Odottaa eskaria että pääsee eroon makaamisesta.

[QUOTE="vieras";23447224]No, sulle ei vaan ole osunut kovin tavallisia tapauksia. Ainakin oma makaa siellä aina pää tyynyssä aina pitkään, ei nukahda ei. Odottaa eskaria että pääsee eroon makaamisesta.[/QUOTE]

Ompa ollut ihmeellistä sattumaa ettei kohdalleni ole vielä sattunut kovin tavallista tapausta. Olen hoitanut lapsia kuitenkin jo 16 vuotta. :D

[QUOTE="pph";23447254]Ompa ollut ihmeellistä sattumaa ettei kohdalleni ole vielä sattunut kovin tavallista tapausta. Olen hoitanut lapsia kuitenkin jo 16 vuotta. :D[/QUOTE]

On kyllä ihme ja aika pelottavaakin :D. Mutta kuten edellä moni kirjoitti, niin on aika tavallista ettei 5v nuku enää edes päiväkodissa. Tai kyllähän ne varmasti nukkuvat päivisin (kukapa ei), jos yöunet lyhennetään väkisin 8-9 tuntiin, mikä taas ei ole kovin terveellinen vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";23447171]MIkä menee pieleen? Illat vai? Miksi puoli tuntia ei riitä, miksi pitää maata 1-1,5 h? En ymmärrä. Ap.[/QUOTE]

Lapsen loppuiltapäivä päivähoidossa olisi levottomampi, jos hän ei rauhoitu ja puoli tuntia ei siihen riitä. Hereillä ollessaan hän työllistäisi yhden hoitajan, vaikka hoitajien on ehdittävä tehdä päiväuniaikaan todella paljon kaikenlaista. Siitä tietysti voidaan syyttää esimiehiä ja päättäjiä, kun pidetään palavereita tiheästi eikä ole järjestetty muuta aikaa suunnittelulle ja materiaalien valmistamisille ym ym.

Lepohetki on tottakai tehtävä mahdollisimman miellyttäväksi hereillä oleville, eli siellä on oltava satuja ja musiikkia ym alussa.

Ei varmasti ole lapselle kovin pahasta olla hiljaa vaikka sitä tuntia päiväkodissa ja levätä. Vaikka ei nukkuisikaan. Minusta lasten on hyvä oppia rauhoittumaan tässä hektisessä maailmassa. Kukaan ei vahingoitu, vaikka hereillä, hiljaa makaisikin tunnin ajan. Minulla 6v ja 5v lapsi ja minua ei haittaa kyllä yhtään vaikka makuuttaisivat hereilläkin heitä tunnin. oppivatpahan olemaan ja suodaan lepohetki hoitajillekin!!!

Meidän kohta 6v nukkuu lähes jokapäivä päikkärit tarhassa ja yleensä vähintään sen 2h ja kyllä pojasta hyvin huomaa iltapäivällä jos ei ole nukkunut ja illalla nukahtaa sohvalla viimeistään seitsemältä kun normaalisti menee 8 nukkumaan ja uni tulee viimeistään puol9... n.10h nukkuu yö unia, ilman päikkäreitä nukkuu 12-13h yöllä..

Haluaisin vielä kertoa hoitajan päivästä sellaista, että aika, joka jää päiväunien aikana lakisääteiselle kahvitauolle ja kaiken muun tekemiselle on liian lyhyt joka tapauksessa. Paperityöt jäävät silti kotitöiksi, joista ei makseta. Jokainen hereillä oleva pääsee yhdeltä lueskelemaan ym, ja sitä ennen vain osalla hoitajia on ollut noin puolen tunnin rauhallinen aika jolloin on käytettävä jokainen minuutti tehokkaasti. Eli vessassa käynti ja kahvitaukokaan ei ole helppo järjestää.

Lasten hoito täydellisen yksilöllisenä ei onnistu, eikä näillä näkymin tule onnistumaankaan. Jos vanhemmat suostuvat maksamaan vaikkapa kaksi kertaa enemmän, ehkä sitten asiat järjestyvät ja ovat hyvin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jäh;23447346:
Ei varmasti ole lapselle kovin pahasta olla hiljaa vaikka sitä tuntia päiväkodissa ja levätä. Vaikka ei nukkuisikaan. Minusta lasten on hyvä oppia rauhoittumaan tässä hektisessä maailmassa. Kukaan ei vahingoitu, vaikka hereillä, hiljaa makaisikin tunnin ajan. Minulla 6v ja 5v lapsi ja minua ei haittaa kyllä yhtään vaikka makuuttaisivat hereilläkin heitä tunnin. oppivatpahan olemaan ja suodaan lepohetki hoitajillekin!!!

Lepohetki on suotava totta. Mutta aika moni lapsi inhoaa pitkien lepohetkien takia sitä päivähoitoa. Joka päivä 2 tuntia hiljaa tekemättä mitään. Edes istumaan ei saa nousta ja lueskella hiljaa. ITSE EN PYSTYISI MAKAAMAAN niin pitkään itekseni, vaikka olen laiska ja vanha.

[QUOTE="vieras";23447394]Lepohetki on suotava totta. Mutta aika moni lapsi inhoaa pitkien lepohetkien takia sitä päivähoitoa. Joka päivä 2 tuntia hiljaa tekemättä mitään. Edes istumaan ei saa nousta ja lueskella hiljaa. ITSE EN PYSTYISI MAKAAMAAN niin pitkään itekseni, vaikka olen laiska ja vanha.[/QUOTE]

Olet käsittänyt varmasti väärin kun väität, että kaksi tuntia pitäisi olla hiljaa tekemättä mitään.

Kyllä nukkui, lähes aina päiväunet päiväkodissa, vaikka kotona jätti jo alle 3-vuotiaana päikkärit pois. Monesti myös nyt eskarissa nukahtaa hetkeksi. Niillä tosin ei ole varsinaista päiväunta vaan puolen tunnin lepohetki, mutta nukkua saa, jos ehtii. Kotona ei koskaan viikonloppuisin tai lomilla nuku.

Joo on nukkunu mun kaikki lapset vielä 5v päiväkodissa ja kaksi neljästä nukku myös eskarin jälkeen päiväunet :D eikä oo adhd vaikka joku tässä ketjussa sellasen dg:n antoki lapsille jotka tarvii enemmän unta :D Lapset ovat nukkuneet hyvin myös yöllä.

Yhteistyössä