Nukkumisesta taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Väsy

Jäsen
08.09.2004
40
0
6
Kertokaa kokeneemmat mitä teen. Lapsi on 1v5kk ja yöt on mennyt yhdeksi älinäksi. Hampaita ei pitäsi olla tulossa ja on aina ollut vähä uninen, mutta nukkunut yöt huutelematta. Nyt viimeiset 3 kk vähän väliä pitää käydä peittelemässä, silittelemässä ja tuttia antamassa. Viime yönä sit annoin maito pullon kun en enää jaksanut ravata vuoteen vieressä ja nukahti välittömästi. Voisiko se olla jano yöllä. Iltapalan kyl syö hyvin. Neuvokaa, kiitos!

:wave: Meillä älistään yöt kanssa! Tosi virkeenä saa aamulla herätä, kun semmoset 3-5krt nouset silitteleen ja peitteleen.. Eikä ole tuttia eikä pulloa enää käytössä.. Ikää neitillä 1v 9kk..ja mikä parasta kuukauden päästä syntyy toinen vaavi! Ja yksi makkari, tietty..

Me ollaan kyllä sairasteltu tosi paljo, sillä on varmasti osaa tähän..mutta ei tilanne ole paljoa kummempi, kun ollaan terveenä :/

Tai sitten nälkä, vaikka olisikin syönyt illalla hyvin. Onko lapsi saanut ennenkin yöpullon ja rauhoittunut siihen vai kokeilitko sitä nyt ekaa kertaa? Jos lapsella jano, voisi kokeilla pelkkää vettä.

Itse annan yöpullon lapselleni ja ikää 1v 8 kk (ja tästä varmaan joku taas vetää herneen nenään, mutta mulle ihan sama). Itse en ala kuuntelemaan sitä itkua, vaan annan lapselle maitoa/velliä ja sitten nukkuu rauhallisesti. Ja molemmat, sekä lapsi että äiti tyytyväisiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 14:24 vieras kirjoitti:
Tai sitten nälkä, vaikka olisikin syönyt illalla hyvin. Onko lapsi saanut ennenkin yöpullon ja rauhoittunut siihen vai kokeilitko sitä nyt ekaa kertaa? Jos lapsella jano, voisi kokeilla pelkkää vettä.

Itse annan yöpullon lapselleni ja ikää 1v 8 kk (ja tästä varmaan joku taas vetää herneen nenään, mutta mulle ihan sama). Itse en ala kuuntelemaan sitä itkua, vaan annan lapselle maitoa/velliä ja sitten nukkuu rauhallisesti. Ja molemmat, sekä lapsi että äiti tyytyväisiä.

Sama meno täällä,tyttö 1 v.5 kk.Pakko jaksaa aamulla olla skarppina töissä ja molemmat tarvimme unta.Miksi huudattaa toista jos apu löytyy pienestä maitotilkasta :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 21:15 JOnnuska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 14:24 vieras kirjoitti:

Sama meno täällä,tyttö 1 v.5 kk.Pakko jaksaa aamulla olla skarppina töissä ja molemmat tarvimme unta.Miksi huudattaa toista jos apu löytyy pienestä maitotilkasta :)

Samaa mieltä täällä. Meillä kun on tuo maitotilkka ollut pojan kohdalla tarpeellinen melkein kaksivuotiaaksi ja tytöllä melkein neljävuotiaaksi asti. Yritimme molempien kohdalla unikoulua ja jättää pois, mutta viikon jaksoimme molempia kiduttaa ja totesimme että mieluummin annamme sen maitotilkan kuin että kahden jälkeen yöllä alamme juosta viidentoista minuutin välein sanomassa lapselle "nyt on yö nyt nukutaan" ja sitten kuuntelemme aamu neljästä seitsemään lapsen nälkäitkua. Ei se siitä helpottanut viikon aikana joten jatkoimme maidon antamista. Maidon tarve yöllä on yksilöllistä eikä pidä tuomita jos joku yöllä maitoa antaa. Pääasia että koko perhe nukkuu hyvin.

Meillä tyttö tänään vuoden. Edelleen haluaa pullon yöllä, on siellä sitten maitoa, mehua tai vettä, joka tapauksessa sen haluaa ja sitä lussuttaa kunnes nukahtaa. Tuttia EI huoli, vaikka olen yrittänyt sillä "huijata". Ehkä nää yövalvomiset joskus loppuu. Seuraavaks itten varmaan valvotaan sitä, että koska neiti palaa kyläreissuiltaan kotiin...

Teette kyllä itsellenne hallaa tuolla yösyöttämisellä... Jos lapsi on saanut päivän aikana riittävästi ruokaa, ei hän tarvitse sitä enää yöllä. Siksi heräämiskierre jatkuu koska tietää että kohta se pullo sieltä taas tulee kun on tullut ennenkin. Kysykää vaikka joltain asiantuntijalta jos ette minua usko. Vähän kärsivällisyyttäpeliin ja yöt rauhoittuvat kyllä, lapselle on opetettava ettäyöt ovat nukkumista varten. Näitä kausia tulee aina välillä että heräillään mutta yöpalveluihin ei kannata sortua...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 22:19 mimmi kirjoitti:
Teette kyllä itsellenne hallaa tuolla yösyöttämisellä... Jos lapsi on saanut päivän aikana riittävästi ruokaa, ei hän tarvitse sitä enää yöllä. Siksi heräämiskierre jatkuu koska tietää että kohta se pullo sieltä taas tulee kun on tullut ennenkin. Kysykää vaikka joltain asiantuntijalta jos ette minua usko. Vähän kärsivällisyyttäpeliin ja yöt rauhoittuvat kyllä, lapselle on opetettava ettäyöt ovat nukkumista varten. Näitä kausia tulee aina välillä että heräillään mutta yöpalveluihin ei kannata sortua...

Yritetty on kärsivällisyyttä ym.unikouluja,mutta vain pienellä maidolla rauhoittuu =) Tätä "heräilykautta"on tosiaan jatkunut lapsen syntymästä saakka,levoton nukkuja ollut aina.Imettänyt en ole,joten pullo hänelle varmasti suuri turva,vaikka äiti kuinka silittelee ja paijailee yöllä....

Meillä on maitopullo vaihtunut vesipulloon noin 7kk iässä ja tutti jäi itsestään unitutiksi vain. Jossain vaiheessa se meni siihen että vesipullon avulla saatiin nukahtamaan illalla. Nyt tyttö on 1v 2kk ja vieroitin hänet vesipullosta parisen viikkoa sitten. En ollut sitä ollenkaan edes suunnitellut lähiajalle kun ajattelin että ehtiihän sitä, mutta...

Pian 1-vuotis synttäreiden jälkeen tytön temperamentti alkoi osoittaa kehittymisen merkkejä ja ensin meillä alkoivat päiväraivarit ja viikon sisällä ne alkoivat myös yöllä. Ainut keino oli rauhoittaa tyttö keskellä yötä oli juottaa vettä pullosta sillä siinä tilanteessa ei edes tutti kelvannut, ei auttanut sylissäpito eikä vesimuki eikä mikään. No tyttö rauhoittui sitten vesipullon avulla nukkumaan. Aluksi hän heräsi noin pari kertaa yössä vesipullolle, mutta ihan huomaamatta melkein se meni muutamassa viikossa siihen että pullolle piti herätä monta kertaa yössä ja kerralla juotiin 1-2dl... ja jos ei pulloa tullut sillä samalla sekunnilla kun tyttö rääkäisi niin hän vetäisi sellaiset hepulit että talo raikui ja jos kesken kaiken yritti ottaa pois niin sama reaktio. Tyttö oli jo alkuyöstä niin märkä, että vaippaakin jouduin vaihtamaan kun vesimäärät alkoivat olla niin suuria. No parisen viikkoa sitten lopulta eräänä aamuyönä klo 4 nousin noin viidettä kertaa sinä yönä ylös ja laskin että tyttö on juonut melkein 6-8dl vettä sinä yönä. Silloin päätin, että nyt saa riittää.... loppu yö siinä meni tytön rääkyessä ja rimpuillessa, samoin kaksi seuraavaa. Seuraavana yönä alkoi jo helpottaa ja viikon sisällä jäi vesipullo illasta ja yöstä kokonaan pois. Uskomattoman rankkaa se oli ja usko meinasi monesti loppua, mutta kun kerran olin alkuun päässyt niin en kesken lopettanut. Ei siinä ylettömässä juomisessa ollut enää mitään järkeä!

Jo tuloksena oli se, että tyttö sekä vanhemmat alkoivat nukkua öitään paremmin :D Ja sänkykään ei lainehdi vedestä ;)

kokeilkaa tassutusta.

meillä toimi kuopuksella ja samaa takniikkaa käytän yhä jos öisin heräilee. Hän nyt 1v2kk. Tuttia ei oo koskaan syöny ja pullon jätti 11kk iässä. Nokkamukista saatan tilkan vettä antaa,jos oikein kovasti huutanu eikä muu tehoo,mutta tassuttelulla ollaan pääasiallisesti selvitty.

meillä on nyt kolmatta viikkoa yöt huudettu kun ei maito pulloa ole annettu. kohta kyllä sorrun antamaan, en enää jaksa!!! luulis että on pakko olla jano yöll' kun ei huuto lopu jos muil on jo loppunut viikossa.

Tyttö lopetti yöpulloilun noin kuukausi sitten (ainakin toistaiseksi). Elikkäs ikää on nyt 1v ja 5kk ja minä tulin siihen johtopäätökseen tuosta meidän yöpulloilusta että tytöllä oli kertakaikkiaan nälkä. Paino alkoi menemään miinuksilla sen jälkeen kun alkoi liikkumaan ja viime neuvolassa (1,3 v) oli ero kasvanut. Nyt syksyllä oli todella levotonta, kun hampaita tuli monet kappaleet kerralla ja kun ne helpottivat, tuli oksennus+vatsatauti. Huolestuin jo kun muutenkin hoikka tyttö hoikistui sairastelun aikana, eikä se vähäinenkään ruoka pysynyt sisällä. Ja nyt on sitten aivan eri ääni kellossa, eli syö tosi paljon päivällä ja sen myötä yöt ovat rauhoittuneet.

\

:headwall: :headwall: :headwall:
taas yks viisas joka tietää mikä on muiden lapsille parasta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 19:06 just kirjoitti:
\

:headwall: :headwall: :headwall:
taas yks viisas joka tietää mikä on muiden lapsille parasta

Niin, samaa mieltä

Ei tuossa maitopullossa sinänsä mitään, mutta hampaat siinä vaurioituu, ei auta iltaharjaamiset. Meillä jos yöllä jano, ainut mitä annetaan on vesi mukista. Silloin ei hampaat kovilla. Toki silloin kun poika kipeänä, niin juoma kun juoma mikä menee alas, niin tarjotaan...mutta olen yrittänyt antaa xylitol pastilleja...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 21:01 syysmami04 kirjoitti:
Ei tuossa maitopullossa sinänsä mitään, mutta hampaat siinä vaurioituu, ei auta iltaharjaamiset.

Meidän lapsi joi yli 2 vuotiaaksi ja hampaat hyvässä kunnossa, sano hammashoitaja. Että silleen..

\

Meillä kans tätä "kautta" jatkunut ihan syntymästä asti... Muutaman yön on nukkunut heräämättä, mutta muuten joka yö herännyt. Meillä imee vaikka tyhjää pulloa, jos niikseen tulee.

\
Teette kyllä itsellenne hallaa tuolla yösyöttämisellä... Jos lapsi on saanut päivän aikana riittävästi ruokaa, ei hän tarvitse sitä enää yöllä. Siksi heräämiskierre jatkuu koska tietää että kohta se pullo sieltä taas tulee kun on tullut ennenkin. Kysykää vaikka joltain asiantuntijalta jos ette minua usko.

Väärin väärin väärin!
Minulle neuvolalääkäri sanoi, että on ihan ok antaa yli 1,5 vuotiaallekin yöllä ruokaa, jos kerta sitä tarttee, vaikka olis päivälläkin syöny hyvin. Ja kyseessä kokenut lääkäri.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 22:52 väärin kirjoitti:
\
Teette kyllä itsellenne hallaa tuolla yösyöttämisellä... Jos lapsi on saanut päivän aikana riittävästi ruokaa, ei hän tarvitse sitä enää yöllä. Siksi heräämiskierre jatkuu koska tietää että kohta se pullo sieltä taas tulee kun on tullut ennenkin. Kysykää vaikka joltain asiantuntijalta jos ette minua usko.

Väärin väärin väärin!
Minulle neuvolalääkäri sanoi, että on ihan ok antaa yli 1,5 vuotiaallekin yöllä ruokaa, jos kerta sitä tarttee, vaikka olis päivälläkin syöny hyvin. Ja kyseessä kokenut lääkäri.

Ja noita laakareita on joka lahtoon, meidan sanoi etta lasta pitaa huudattaa ja antaa olla yksin jos ei nuku oisin. Ei siis saa edes lohduttaa... :o Soitapa vaikka HYKSin uniklinikalle ja kysy taman maan spesialisteilta mita pitaa tehda lapselle joka ei yolla nuku. Ensimmainen neuvo: Ei yopalveluja!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 11:53 voi elama kirjoitti:
Ja noita laakareita on joka lahtoon, meidan sanoi etta lasta pitaa huudattaa ja antaa olla yksin jos ei nuku oisin. Ei siis saa edes lohduttaa... :o Soitapa vaikka HYKSin uniklinikalle ja kysy taman maan spesialisteilta mita pitaa tehda lapselle joka ei yolla nuku. Ensimmainen neuvo: Ei yopalveluja!!

No, johan on asiantuntijoilla "hyvät neuvot" siellä Hesassa.

Lopetin imettämisen yöllä noin 9kk iässä ja pulloa ei nti ole koskaan käyttänyt. Silti 1,5v eikä yhtään yötä nukkunut läpeensä!!! Nyt on ongelmia nukutuksessakin ja hermo menee usein jo etukäteen kun taas se alkaa.... Voi mennä tuntikin kun täytyy käydä hyssyttämässä, tuttia suuhun jne. Isomman kohdalla vielä tässä iässä istuttiin vieressä kunnes nukahti. Nyt ei millään jaksaisi aloittaa samaa. Olisi kiva kun ois miehen kanssa edes illan tunnit rauhasaa. Olen kans aatellut tämän olevan joku vaihe mut kuinka hiton kauan yks vaihe voi kestä ??!!
Voimia muillekin, meillä alkaa pian keinot, voimat ja hermot loppua..

Meillä on poika 1 v 8 kk ja olen jo vauvasta alkaen toteuttanut Anna Wahlgrenin kirjoittaman Lapsikirjan periaatetta; ruokaa ja ruokaa ja ruokaa iltaisin - eli tankannut pojan yötä vasten; vauvana maidolla ja sen jälkeen muksu-velleillä (perunaporkkanaa mm.). Poika aloitti läpi öiden nukkumisen jo siinä 4 kk kohdalla.

Toki on öitä, jolloin herätään moneen kertaan, mutta onneksi ne ovat harvassa. Silloin olen huomannut, että esimerkiksi jos päiväruokailujen syöminen on jäänyt vähille, silloin olen muutaman kerran joutunut antamaan yölläkin velliä - mutta esimerkiksi tällä viikolla olen antanut illalla kaksi kertaa puuroa ja vasta ennen nukkumaan menemistä saa velliä...

Lisäksi yöheräämisten syy oli tuossa alkusyksystä se, että hänellä oli painetta korvissa, jonka korvalääkäri totesi - sai lääkityksen sekä suppoa öiksi ja tilanne rauhoittui. Suosittelen tsekkauttamaan korvat asiantuntijalla, jolla on kunnon välineet, millä näkee korviin!
Terveyskeskuksissa ei ainakaan meillä välineiden taso ole semmoinen, että tuommoista vaivaa voisi lääkäri havaita!

Tuota Wahlgrenin kirjaa suosittelen luettavaksi; haenpa sen taas lainaksi kirjastosta.....

Muuten; voipi olla, että lapsi huutaa myös, jos näkee painajaisia - olen mm. alkanut rajoittamaan iltaisin sitä, että telkkarista ovat äänet pois ja jos tulee jotain rajua, niin suosiolla tv kiinni...vaikka itseä harmittaakin se, kun jokin mielenkiintoinen elokuva jää väliin...mutta mieluummin näin kuin huutoa yöllä...

Tsemppiä ja toivottavasti jokin vinkki auttaisi!

Kiitos vinkistä. Meillä menee ihan kunnon puurot illalla etten enämpiä ruolia aatellu ruveta tuputtaan. Nyt nti nukahti hieman ennen 23!!! Päivällä nukkuu pitkät yhet päikkärit. Tänäpä veteli runsas 3,5h. oon aina vierastanu ajatusta herättää lapsi kesken unian, mut nyt aattelin koittaa et 3h unien jälkeen herättää. josko sit uni tulis illal paremmin. Elämme toivossa...

Unikoulu vois auttaa. Meillä tepsi. Eikä ollut rankkaa.

Meidän poika 1v 4kk on koko ikänsä nukkunut huonosti ja vaatinut meitä moneen kertaan peittelemään pitkin yötä. Viime aikoina on nukuttamiseenkin tuhraantunut tunti. Vieressä on pitänyt seistä, muuten tuli huuto.

Sit päätettiin unikouluttaa. Päätettiin, että annetaan odottaa 3 minuuttia ennenkuin rauhoitellaan. Sen jälkeen jos jatkaa itkua, niin 5 minuuttia, ja kolmannella ja useammilla kerroilla 7 minuuttia. Olin varautunut useampaan rankkaan yöhön, mutta aattelin, että on se sen arvosta, jos se toimii.

Eka iltana laitoin nukkumaan. Protestoi kyllä, mutta jo ekan seittemänminuuttisen aikana hiljeni. Tarkistin vartin päästä, että kaikki oli hyvin, ja siellähän se nukkua tuhisteli. Aamuyöstä heräsi kerran niin, että alkoi itkeä, mutta ei vaatinut vanhemman visiittiä, hiljeni alle minuutissa. Siitä lähtien on heti ekasta kerrasta jäänyt hiljaa nukkumaan, vaikka vähän kitisee, kun ollaan sänkyyn laittamassa. Parina yönä on kerran pitänyt käydä rautoittamassa, mutta muuten on nukkunut 12 tuntia herättämättä. Kai se lapsikin nukkuu paremmin, kun osaa itse nukahtaa eikä heti tarvitse hätääntyä, kun kukaan ei olekaan siinä vieressä. Tietää kuitenkin, että tullaan jos on hätä.

Yhteistyössä