nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja levoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

levoton

Vieras
3 kk vanha vauvamme on nukkunut noin kuukauden ajan hyvin levottomasti. Hän kieppuu sängyssä, ähisee, raapii itseään, kääntyy ylösalaisin (siis jalat pääpuoleen) jne. Tätä ähinää kuunnellessa omatkin unet katoaa, vaikka vauva itse nukkuu. Tällainen kevyen ähinäunen kestää välillä tuntejakin. Mikään ei tunnu auttavan: jos nostan syömään, ähinä jatkuu kohta sen jälkeen, jos nostan tuttia, ähinä alkaa tutin tippuessa. Vieressä nukuttaminenkaan ei aina auta. Nykyään yritän olla tekemättä mitään, mutta ei vauva usein itsekään pääse takaisin syvään uneen.

Vauva on nukkunut koko ajan omassa pinnasängyssä parisänkymme vieressä päikkäreitä ja aamunokosia lukuunottamatta.

Hän herää syömään 1-3 kertaa yössä, mikä taitaa se olla ihan normaalia.

Onko muilla kokemusta?

Hommaa itsellesi korvatulpat niin saat itse nukuttua. Ne kovimmat ja tärkeimmät huudot kuuluvat tulpista huolimatta. Vauvallasi on kehitysvaihe menossa, jossa hän pikkuhiljaa alkaa liikkua enemmän ja sitä kerrataan unissakin. Mutta vaikka vauvasi ähisee, älä ihmeessä herätä häntä turhaan jos hän ei selvästi ole hereillä ja nälkäinen. Unessa hermosto kehittyy ja vaikka vauvan uni saattaa tuntua Sinusta pinnalliselta, se on kuitenkin hänelle hyväksi.

Kyllä vaan, ihan samalta kuulostaa täälläkin yöt! Vauva kai nukkuu ähinöistä ja puhinoista huolimatta, mutta itselläni välillä tekee tiukkaa ;)

Oon ajatellut, että joko johtuu uusista taidoista, kun kääntymistä on ilm. pakko harjoitella yölläkin TAI sitten allergiasta. (allergian oireena voi olla vain levottomat yötkin)

Eipä auta kuin katsoa miten aika vaikuttaa tähän ja olemme lisäksi menossa allergiatutkimuksiin.

Meillä poika reilu 2kk ja samanlaista ähinää ja levottomuutta ollut kanssa. Poika herää yöllä syömään 1-2krt ja aamuyöstä nostan viereen nukkumaan syötön yhteydessä. Kun ähinä alkaa, käännän pojan mahalleen nukkumaan ja yleensä auttaa heti ja nukkuu sikeästi aamuun (klo 9) asti.

Mä oon se pahanilmalintu ja kerron nyt seuraavaa:
- Alussa kaikki sanoo, että 3 ekaa kuukautta on levottomimmat yöt, kyllä se sit alkaa helpottaa...
- No mutta sitten valvottaakin mahavaivat, hampaidentulo, flunssat...
- Uusien taitojen oppiminen aiheuttaa levottomia öitä, esim. ryömimään oppiminen, kääntymisen oppiminen...
- Sittenpä tuleekin jo eroahdistusta, aletaan olla 8-10kk...
- Tutista tai tuttipullosta erottaminen valvottaa myös...

Jaa, alkaakos olla vuosi pulkassa, niin sanoakseni...
zzzZZzzZZZzzzZZZzzzZZzzzz

Meillä oli samanlaista ähinää ja puhinaa tuossa iässä. Vauvan uni rauhoittui joskus puolenvuoden jälkeen. Jos vauvasi nukkuu eikä vaadi mitään palveluja, niin siirrä omaan huoneeseen nukkumaan. Niin meillä tehtiin. Ei enää heräilty turhiin ähinöihin. Itkun kuulee kyllä.

Yhteistyössä