nukkumaan meno

Olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä/ehdotuksia sille
kuinka te olette saaneet alle 2 vuotiaan ajoissa nukkumaan.

Meillä kiukutellaan, ettei vaan tarttis mennä nukkumaan. Mahtaako olla sitä ns kokeiluikää, että minä määrään vai mistä on kyse. Samaa on jatkunut jo monta yötä. Itse on saanut nukkua aika vähän, koska ei nukuta enää sen jälkeen kun on väen vängällä saanut vanhemman nukkumaan.

Kun meillä on 2kk ikänen lapsi joka ei pysty nukkumaan kun isompi kiukuttelee.
 
Meillä on niinpäin ollut jo 1,5vuotta että poika pyytää jo välillä ite nukkumaan ennenkuin olis ihan aikakaan...
Nyt ikää siis vajaa 2,5v. Meillä syy on selkeesti päiväunettomuudessa. Poika jätti itse unet pikkuhiljaa jo 1v4kk iässä... ajankuluessa ne jäi sitten kokonaan,mitä nyt joskus nukahtaa autoon kun on ollut jotain erikoista päivässä,mut sillonkin pitää vartin päästä herättää tai ei sit nuku koko yössä. Menee ajoissa nukkumaan ja nukkuu 12-13h yössä.

Mulla tulee ekaks mieleen,että onko tätä ollut aina vai onko reaktio pikkusisaruksen syntymään? Nukkuuko kuinka pitkät päikyt ja kuinka myöhään,voisko tarvittaessa hiukan lyhentää? Meneekö nukkumaanmeno liian myöhäseks=yliväsymys? Onko nukkumaanmentäessä tarkat rutiinit (hammaspesu,rasvaus,yökkärit,satu....),tarpeeksi aikaa rauhottua/rauhallinen ympäristö(ei häiriötekijöitä)? Meillä toi rutiinihomma on kanssa ollu aikanaan pelastava homma..
 
Auttaisko rutiinit ja se että lapselle sanotaan vaikka tunti tai puoli tuntia aikasemmin että mennään kohta nukkumaan.

Itse kans aikoinani viittasin kinttaalla rutiineille kunnes tulit uo nukahtamisongelma. Ei suostu nukahtamaan omaan sänkyyn. Iltarutiineilla saatiin oikeasti jotain järjestystä tuohon ja nykyyään on vain harvoin niitä iltoja kun ei suostuta jäämään sinne huoneeseen. Meillä ehkä tilannetta auttaa se kun tämä kohta 3-vuotias ja 1,5-vuotias nukkuvat samassa huoneessa.

Joskus oon kuullut etä joku laittoi iltaisin jonkun kehtolaulu cd:n kuulumaan hiljasella ja lapset nukahti siihen ilman aikuista.
 
Luultavasti hän reagoi vauvan tuloon. Pitäkää kiinni rutiineista ja nukuumaanmenoajasta. Älkää antako periksi.

Varoittaminen etukäteen on hyvä keino ja sitten vaikka joku uusi juttu nyt kun vauva on uusi talossa. Vaikka pieni hetki jommankumman vanhemman kanssa iltapuuhissa. Satu tai loruhetki, cd:n kuuntelu tai vaan lähekkäin oleilu.

Meillä vauva 3,5kk menee nukkumaan vasta kun vanhemmatkin menee. Eli noin 21-22. Imettelen ja pidän sylissä siihen asti. 2vuotias menee nukkumaan klo. 7. Nukkuuko lapset samassa huoneessa? Ehkä kannattaisi nukuttaa vauva teidän huoneessa niin ei tulisi heräilyongelmaa kummallekaan?
 
Ehkä ongelma on siinä kun meillä ei tällä hetkellä ole omaa asuntoa ja joudumme 2 lapsen kanssa olemaan yhdessä huoneessa. Ollaan muutaman kerran kokeiltu sellaista, että me mennään "nukkumaan" ja sammutetaan valot. Ja ei reagoida mitenkään esikoisen puhumiseen omassa sängyssään. Kyllä se on sitten aikanaan nukahtanut kun on huomannut ettei me vastata sen juttuihin. Mutta ei sekään keino aina onnistu. Sitten joutuu keksimään muuta. Ehkä sekin voisi auttaa että leikkisi vanhemman kanssa niin kauan että varmasti väsyy ja h aluaa nukkumaan.
 

Yhteistyössä