nukkumaan meno taistelua/2v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä avuksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä avuksi

Vieras
Moi! Onko muilla noin 2v:llä nukkumaanmenosta tullut yhtä taistelua? Meillä jäi ennen iltasadun ja laulun jälkeen ihan nätisti omaan sänkyyn ja nukahti sitten itsekseen. Nyt juoksennellaan miljoona kerta pois huoneesta, isi ei kelpaa nukutukseen ollenkaan. Ja vaikka äiti on paikalla niin että nukahtaa, säpsähtää heti hereille kun lähden pois huoneesta. Sama juttu päiväunille menossa, yhtä hilluntaa. Päiväkodissa (osan kuusta) kyllä saavat nukkumaan ajallaan. Olen ihan väsynyt tähän joka iltaiseen noin tunnin vekkulehtaamiseen. Mikä avuksi? Tyttö on sen verran virkumpi tapaus, että on kyllä mennyt välillä ongelmitta ilman päiväuniakin. Vaikka kyllähän ne toki tietenkin vielä tarvitsee. Hyviä vinkkejä kaivataan - kiitos! :wave:

Tuntuu kuuluvan tuohon ikään että rajoja haetaan vähän joka asiassa. Meillä on kaikilla ollut juuri 2v iässä ollut vastaavaa kikkailua. Onneksi se on ohimenevää vaikka kysyykin voimia ja pitkää pinnaa vanhemmilta. Mutta ehdottomasti ei pidä antaa periksi!

Vielä niitä vinkkejä... En tiedä mitkä teidän iltarutiinit ja nukkumaanmenoajat on joten sikäli vähän vaikea kommentoida mutta meillä on toiminut nämä:
1. Jos lapsi on ollut kovin vauhdissaan ollaan lähdetty vielä iltaruoan jälkeen ulos lenkille ja kirjaimellisesti juoksutettu lapsi väsyksiin. Kotiin tullessa sauna tai lämmin suihku ja tukeva iltapala niin nukahtaminen on sujunut helpommin.
2. Nukkumaanmenoajan siirtäminen. Jossain vaiheessa lapsen rytmi muuttuu kun unen tarve jää vähäisemmäksi. Jos on pitkään ollut vaikea nukahtaa ollaan siirretty iltatoimia ½tuntia myöhemmäksi. Yllättävän tehokasta vielä 5v:nakin!
3. Päikkäreiden vähentäminen. Meillä esikoinen oli tosi huono nukkumaan joten jätettiin päikkärit pois jo 2v:na. Tyttö rupesi nukkumaan 12tynnin yöunia n. viikon kokeilun jälkeen.
4. Aamulla aiemmin herättäminen. Kun illat rupesi venymään, alettiin laittaa aamulla kello soimaan 7ltä. Tylyä ja varsinkin minulle raskasta illanvirkku kun olen, mutta toimi.

Meillä poika 2 v ei millään nukahtaisi,pistää hanttiin kaikin keinoin. Jopa huutaa kun pidän tiukan linjan enkä ala palvelemaan tai rupea lukemaan niitä satukirjoja kahta enempää.
Toi huutaminen on todella ärsyttävää,poikahan huomaa ärsyyntymiseni varmaan ja pitää sitä hyvänä juttuna.Naapurit eivät vain taida tykätä,asutaan krs.talossa.Joku näil palstoil kerran valitteli,että ottaa stressiä naapureidenkin yöunista,kun seinät paperia;sama ongelma täällä:
ihan on olo kuin lapsen rääkkääjällä kun huutaa kurkkusuorana,vain uhmaansa kun ei saa tahtoaan läpi. Ja kyl meilkin naapurit on ulkoillessa kyselly,et mikäs teillä illalla itketti.Harmittaa!! Onko muita huutajia???? :x

Luin juuri yhdestä lapsiopuksesta, että 2 vuoden iässä nukkumaanmenoon liittyy usein ongelmia. Tulee jonkin sortin eroahdistusta ja riippuvuutta, eikä millään maltettaisi nukahtaa vaikka väsy painaa.

Eli normaali kehitysvaihe taitaa taas olla kyseessä... Täälläkin koettu juttu... :/

Nukkumaanmenoa voi hieman helpottaa läheinen yhdessäolo ja rauhalliset juttelu- ja lukuhetket juuri ennen nukkumaanmenoa esim. noin ½ tunnin ajan. Meillä on aina välillä auttanut...

Meillä ollaan nyt myös viikon verran ravattu pois sänkystä, aikasemmin meni tosi hienosti ilman kommervenkkejä. Meillä tehdään niin, että poika viedään tai menee itse takasin sänkyyn jos sieltä meidän näkyville tulee. Jonkun aikaa jaksaa sitä tehdä, mutta sitten jää sänkyyn ja nukahtaa. Pojan huoneen ovi on sopivasti niin, ettei se ihan näy olkkarin sohvalle ja ovelle asti annan tulla kun hiljaa hiippailee, mutta kun tulee pidemmälle niin että näen hänet, menen ja vien sänkyyn. Mitään nukkumaanmeno aikoja en nyt ala uudelleen miettimään, koska poika on selvästi väsynyt, tämä on ihan selvää uhmaiän kokeilua eikä siihen auta aikataulujen rukkaaminen. Myös päiväinille meno on alkanu käydä vaikeammaksi ja eilen niitä ei nukuttu olenkaan, mutta kyllä sen sitten huomasikin ja laitoin pojan puolituntia aikasemmin illalla nukkumaan ja poika nukkui melkein 12 tunnin yöunet.

Eli mun neuvo on se, että ei muuta tuttuja rutiineita, mutta laittaa selvät rajat että sängyssä pitää pysyä ja nukkumaan alkaa, kun on ilta ja sillä sipuli. Viehän se tietty vähän enemmän aikaa, mutta ei kannata hermostua itse, vaan pysyä coolina ja jämäkkänä aikuisena = turvallinen aikuinen joka tietää mitä tehdä.

Piti hetken miettiä, että olenko minä tuon kirjoittanut :D

Meillä poika 1v11kk ja kuukauden verran on ravattu pois sängystä. Ihan karmeaa! Koko pienen ikänsä on nukahtanut itsekseen omaan sänkyynsä omaan huoneeseensa, ei mitään ongelmaa (paitsi jos on ollut kipeä, hampaita tms.). Jatkettavassakin nukkunut jo useampia kuukausia, joten se ei ole uutta. Nyt meillä menee iltaisin semmoinen puoli tuntia-tunti kun saadaan palautella poikaa takaisin sänkyynsä, hän poistuu sängystä 3-20 kertaa. Tietää tasan tarkkaan, että sinne on mentävä ja jäätävä, koska usein alkaa kävellä jo itse kohti sänkyä kun avataan ovi. Pidetään ovea kiinni, että ei pääse pidemmälle ja sitten huutelee siellä oven takana milloin mitäkin. Alkaa jo vähän huolestuttaa meneekö tämä vaihe koskaan ohi, sillä mitä näitä unikoulujakin lukee niin niissä yleensä tapahtuu muutosta jo muutamassa yössä. Meillä tosiaan jo yli kuukauden verran on juoksutettu vanhempia eikä loppua näy, apua! Ei kai auta kuin toivoa että tämä kausi menee joskus ohi...selvää uhmaahan se on kun muuten pojan elämässä ei ole mikään muuttunut eikä iltarutiineja tms. ole muutettu ja väsynytkin lapsi on.

Juuri viime neuvolakäynnillä luin (uusimmasta ???) kaksplussasta vaiko vauvasta?? että jos lapsella alkaa nukkumaanmeno aika lähestyä 23-24 tai on "tappelua" unensaannissa niin silloin kannattaisi harkita päikkäreiden pois jättöä.. Kirjotuksessa puhuttiin 2-4vuotiaista lapsista ja siitä kuinka he ottavat sen unentarpeen minkä tarvitsevat koska osaavat jo säädellä vasymystään, mutta kirjotuksessa myös mainittiin että jos näin tehdään niin pieni rauhottumishetki päivässä pitäis pitää..
Meillä on auttanut tunnin verran illasta aikasemmaksi että kun ei anneta nukkua päikkäreitä ku 1-1,5h.. Tai siis herätän pojan aina 14 aikaan oli sitte nukkunu tunnin tai vartin... Tulee tarpeeksi pitkä aika ennen nukkunmenoa.. Meillä poika menee sänkyyn 21-21.30 ja nukkuu aikalailla 22..

Kiitos kaikille vastauksista! Auttaa jo vähän omaakin asennoitumista ;) kun lukee että muillakin on tätä ilmiötä. Meillä on menty nyt niin (mennään ehkä ojasta allikkoon...) mutta helpoiten olen saanut nukkumaan että nukutan lapsen viereeni hänen omaan sänkyynsä. Heiluu ja hilluu aikansa (ja äiti melkein nukahtaa ensin :headwall: ) mutta nukahtaa kumminkin nopeampaa kuin muuten. Aamuyöstä hipsii vanhempien väliin ja nukkuu (neiti siis - ei vanhemmat) siellä tosi hyvin loppuyön. Luulen, että jossain määrin tämä levottomuus liittyy nyt uhmaan ja siihen, että tyttö on oppinun puhumaan kolmesanaisia lauseita ja työstää kovasti asiaa. Mutta parempia unia odotellessa ja toivoessa muillekin. :wave:

Yhteistyössä