Nukahtaminen -kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vertaistukea?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vertaistukea?

Vieras
Hei

Meillä 1 kk:n ikäinen vauva nukahtaa useinmiten iltaisin tissille. Ei syö tuttia ollenkaan.
Nyt olen kuunnellut muiden kokemuksia ja lueskellut Kaksplussia ja Vauvalehtiä..

Ei kuulema ole hyvä jos vauva oppii nukahtamaan tissille, pitäisi vaan sinne omaan sänkyyn sinnikkäästi vaikkapa tassuhoidolla yrittää nukuttaa.

Miten te muut olette toimineet? Onko 1 kk hyvä ikä alkaa (vaikka sitten itkun kanssa) sinne omaan sänkyyn nukuttaa ilman tissiä? Jotenkin se tuntuu aika julmalta itkettää pientä..tai sitten olen vain liian tunneherkkä äiti (?). Entäpä tuti, onko se sitten parempi vaihtoehto kuin tissi?

Olisi mukava kuulla muiden ratkaisuista ja siitä, miten ne ovat jatkossa vaikuttaneet...

Olen nukuttanut kaikkia lapsiani rinnalle niin kauan kuin olen imettänyt, 1,5 v ja yli. Osa on alkanut itse kääntää kylkeä jossain vaiheessa ennen vuoden ikää, osalle olen taaperona illalla alkanut sanoa imetyksen aikana, että riittäisikö nyt. Usein imetän 2-vuotiaan illalla uneen.

Meillä tämä ei ole vaikuttanut yöuniin, toiset lapset nukkuvat yhtenäisemmin, toiset heräilevät enemmän, myös imetyksen kokonaan päätyttyä. Lapset myös nukahtavat päiväunille ihan hyvin toisen läheisen ihmisen kanssa, sekä päiväkodissakin. Iltanukutus on imetysaikana ollut minun heiniäni aina kun olen kotona, mutta sujuu isän ja mummon kanssa, kun olen poissa.

Uneen itkettäminen ei opeta lapselle, että nukahtaminen ja nukkuminen ovat turvallisia asioita elämässä. Asioiden ennakoiminen harvoin toimii lasten kanssa, koska he kasvavat ja kehittyvät MUUTTUVAT koko ajan. Jos teen asiat tavalla X nyt, jotta Y kuukauden kuluttua lapsi toimisi tietyllä tavalla tai ehkäisisin ongelmaksi kokemani tilanteen, niin kas, lapsi ei olekaan sama sitten Y kuukauden päästä ja reagoi ihan eri tavalla.

Muutoksia kannattaa hakea silloin, kun juuri senhetkinen tilanne ei tunnu hyvältä. Silloin on oikea tahtotila päällä ja tieto siitä, mitä oikeasti tavoitellaan. Jos rinnalle nukahtaminen on nyt ok, se saa minusta jatkua. Rinnalle nukahtaminen on luonnon nukutuslääke, mitä normaalein tilanne.

Vastasyntyneen äiti ei voi olla liian herkkämielinen, silloin on tarkoitus herkistyä vauvan tarpeille! Kun vauva tuntuu voivan hyvin ja itsellä ei ole pakottavaa tarvetta muuttaa hänen käytöstään, niin sehän on sitä maalaisjärjen käyttöä, ettei muuteta toimivia tapoja.

Kuopus nukahti vuoden ikään asti rinnalle, kunnes lopetin imetyksen. Sen jälkeen nukahti/nukutettiin syliin, josta sänkyyn -> nukkui aamuun.

Siitähän se mekkala nousi, kun piti ruveta omaan sänkyyn nukahtamaan. Luin pääsykoekirjaa lastenhuoneessa (ensin ääneen 'iltasaduksi' ja sitten hiljaa itsekseen korostettuani kaksivuotiaalle miten tärkeää äidin on saada lukea) kunnes uni tuli.

Nykyään nukkumaan mennään sovinnolla. Riippuu ihan niin itsestä ja lapsesta ja tilanteesta... Tietty siinä oli kiinni niissä iltahetkissä, mutta eipä mulla ollut muutakaan menoa. Eikä ole vieläkään pakko olla jossain muualla. Joskus tietty käydään ulkona, mutta...

Luota omaan intuitioon. Ja uskalla luottaa siihen silloinkin, kun tuntuu että nyt lasta on itketettävä. Tarkoitan, että kolmivuotias itkee jo "turhaan", mutta kuukauden ikäinen kokee ympäröivän maailman oikeasti hyvin toisenlaisena. Kuukauden ikäinen ei itke manipuloidakseen.

Meillä 3,5 kk ikäinen vauva nukahtaa aina tissille, tutti ei kelpaa ollenkaan. Neuvolassa olen jutellut tästä nukahtamisesta ja olivat sitä mieltä ettei unikoulua tassutuksen avulla kannata aloittaa kuin vasta lähempänä 6 kk:n ikää. Kun nukahtaa tissille, niin sitten nostan omaan sänkyyn (joka siis on samassa huoneessa) tai sitten annan nukkua perhepedissä koko yön. Ei tuon ikäistä saa vielä huudattaa, koska vauva itkee vain tarpeitaan, eikä tosiaan osaa vielä manipuloida, turvallisuuden tunteet kun luodaan ihan pienestä pitäen. Kyllä ne asiat ajan kanssa korjaantuu, 1 kk vanha on vielä niin pieni ja tarvitsee äidin apua nukahtaakseen. Tuttikin voi toimia hyvänä rauhottajana, mutta kaikki vauvat eivät sitä huoli, joten meillä tissi auttaa nukkumaan. Ja kaikki tosiaan kestää vain oman aikansa, vauvat kasvaa nopeasti ja jossain vaiheessa kaipaavatkin enemmän omaa tilaa.

Meillä vauva oppi syömään tuttia 3kk:n ikäisenä ja sitä ennen nukahti aina tissille. Sen jälkeen ollaan nukutettu 3kk-8kk tutin kanssa joko äidin viereen tai omaan pinnasänkyyn illasta riippuen.

En vielä 1kk ikäisen vauvan kanssa miettisi niin paljon että miten "kuuluu" nukuttaa vauva vaan tekisin juuri niin kuin tunneherkän äidin vaisto sanoo, niinkuin tähän asti olet toiminut.

Tassuttelut ja muut unikoulut kuuluu uskoakseni vasta puolivuotiaan ja yli elämään. Mutta itse en ole kokenut niitä tarpeellisiksi koska nukahtaminen on toiminut näinkin.

Sanoisin vielä ap:lle että tee ennemmin niinkuin parhaimmalta ja vaivattomimmalta tuntuu sinulle ja lapsellesi kuin että toimisit niinkuin muut tekevät tai jotenkin kuuluu tehdä...

Kiitos kaikille kommenteista ja kokemuksista. Ihana oli lukea..
Näin itsekin linjaisin, että mennään vauvan ehdoilla nämä ensimmäiset kuukaudet. Maalaisjärkeä siis :) Sitä vaan on ensimmäisen lapsensa kohdalla kai kuitenkin sisimmässään epävarma..ja näitä tilanteita varmaan tulee vastaan enemmänkin.
On vain opittava luottamaan itseensä! Vauvan hyvinvointihan tässä on tärkein...

Yhteistyössä