Nukahtaako itse omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pojan äiti

Vieras
Nukahtaako teidän vauvat itse omaan sänkyyn ilman mitään ongelmia?

Meillä on yksinkertaisesti mahdotonta saada poika (7kk) nukahtamaan omaan sänkyyn, tai siinä kestäisi ainakin tunnin ennen kuin sinne rauhottuisi. Ei auta tassuttelut tms. Poika on niin kova liikkumaan, että jos hänet väsyneenä nostaa sänkyyn, niin hän kääntyy heti konttausasentoon tai istumaan eikä meinaakkaan rauhoittua vaikka olisi kuinka väsynyt. Niinpä nukutan pojan aina sylissä ja nostan sitten heti sänkyyn kun silmät ovat painuneet kiinni ja hän on puoliunessa.

Huolettaa vain se, että jos tuosta sylissä nukuttamisesta seuraa sitten myöhemmin ongelmia...

meillä nukutetaan viereen ja nostetaan siitä sitten omaan sänkyyn. Mä en ole kanssa ikinä onnistunut rauhoittamaan poikaa omaan sänkyyn niin että siihen nukahtaisi. Toisaalta ei musta viereen nukuttaminen oo mitenkään paha asia.

ihan samalta kuulostaa kuin aloittajalla... Vauva sekoilisi sängyssään loputtomiin, heiluisi konttausasennossa ja hakkaisi päätään sängyn laitaan väsyneenä. Ei vaan rauhoitu millään. Joskus saan nukutettua sänkyyn pitämällä kyljellään ja silittämällä, mutta useimmiten nukutan imetämällä ja nostan sänkyyn. On varmasti huono tapa mutta itsepähän siitä kärsin jatkossa... En tee tästä toistaiseksi suurta ongelmaa, sillä vauva ei itke tai raivoa, on vaan iloinen ja kovin touhukas :) Jossain vaiheessa on pakko alkaa tavoille opettaminen, huoh.

Tapoja on monia, eikä munkaan mielestä mikään ole paha (ellei koe itse sitä ongelmaksi). Meillä on sellainen "onnellinen" tilanne, että tyttö nukahtaa itsekseen sänkyynsä (päikkärit + yöunille). On melkein aina nukahtanut...ihan pienenä nukahti tissille ja välillä syliinkin josta nostettiin omaan sänkyyn.
Meillä aina nukkumaanmenohetken koittaessa puhutaan väsymisestä ja nukkumaan menemisestä, toivotetaan hyvät unet, pussataan ja lasketaan sänkyyn. Jos ei ole umpiväsynyt, niin hetken katselee unilelujaan ennen nukahtamista, muuten vetää unirätin tai peiton silmille ja nukahtaa -uskomatonta mutta totta! Mä ainakin jaksan sitä yhä ihmetellä vaikka tyttö on jo 7,5kk.
Joskus 3-4 kk:n iässä joutui keskimäärin pari kertaa viikossa heijaamaan sylissä uneen kun muuten alkoi hirveä huuto, mutta aika helposti sekin meni. Ei tästä nyt mitään apua ole...teillä kun varmaan on ne omat uni rituaalit yms.

Tämä ei varmaan helpota mitenkään eikä kuuluisi tänne kirjottaakaan.
Meillä aloitettiin iltarutiinit heti kun sairaalasta kotiuduttiin. Eli yökkäri päälle, iltamaito, aina samat iltalaulut samassa paikassa (makkurissa, päikkäri maidot olkkarissa), samat sanat alusta asti kun sänkyyn lasketaan (hyvää yötä, kauniita unia..) ja sitten pois huoneesta. Nukahtaa ja on aina nukahtanut itsekseen tosi nopeesti. Kuten sisarensakin.
Eli samat jutut samaan aikaan aina ja joka ilta niin lapsi tietää mitä tuleman pitää.
Voimia ap:n perheelle! Ja isoja haleja!

ei. välillä on nukahtanut ja nyt taas ei. huuto on jotain niin kamalaa, etten kestä kuunnella. nukutan siis viereen.
niin, ja ikää on 1v4kk.
nukkuukin usein meidän välissä kun en jaksa yöllä pomppia sängystä tuttia antamaan. senkin osasi välillä jo etsiä yöllä itse. mutta nyt on kai joku ihme taantumavaihe menossa...

Kiitos kaikille vastauksista! :-)

Uskon, että meidän poika ei nukahda sänkyyn, koska ei vaan osaa/malta rauhoittua siellä. On niin vilkas tapaus varsinkin nyt kun on oppinut liikkumaan. Jatketaan vielä siis syliin nukuttamista, myöhemmin täytyy kai sitten ottaa viereen sänkyyn kun ei jaksa enää sylissä pitää. Kaipa jonain päivänä sitten oppii nukahtamaan omaan sänkyyn... ;-)

Sama vika täällä. Poika ei vaan malta asettua sinne.

Oon nyt päikkäreille opettanut nukahtamaan omaan sänkyyn niin, että olen vieressä kaatamassa selälleen aina kun nousee ylös.. vaihtelevalla menestyksellä kipataan kymmenestä kolmeenkymmeneen kertaan=D

en todellakaan ole mikään lastenkasvatusekspertti, mutta kuulostaa siltä, että lapset ovat vähän yliväsyneitä tai saaneet liikaa virikettä päivän aikana, jos menee nukahtaminen riehumiseksi.

oletteko kokeilleet, että ennen nukkumaan menoa esim viimeinen tunti on aivan rauhoitettu kotona? ei tv:tä tai radiota taustameluna, kaikki turhat lelut poissa näköpiiristä ja ennen ja jälkeen iltarutiinien (kylpy, yöpuvun vaihto jne) on vaan tavattoman tylsää eikä yksinkertaisesti tapahdu mitään. on vaan hiljaista jutustelua, rauhoittumista ja istuskelua/makoilua.

jos meillä lapsia yrittää suoraan lelujen äärestä kantaa nukkumaan, niin on kyllä kova huuto. ajoissa kun rauhoittaa ympäristön ja alkaa puhelemaan, että pian on nukkumaanmenoaika ja tosiaan tekee kaiken AINA suunnilleen samaan aikaa ja samassa järkässä, niin sujuu mutkitta meillä itsekseen nukahtaminen. olkoonkin, että usein nukahtavat vain pullon kanssa, mutta on pienempi paha minulle kuin riehuminen ja kova huuto.

jaksamista kovasti!

kolmen äiti, joidenkin lapset on vaan oikeasti vilkkaampia eivätkä vaan malta nukahtaa samalla lailla kuten toiset. Se vaan on niin että luonteenlaatuja on niin paljon erilaisia kuin on ihmisiäkin.:)

no, eipä nuo meidän pojat mitenkään rauhallisimmasta päästä ole, kaksoset ja yksönen.

ja kun tosiaan ovat meillä melkoisen vilkkaita, niin vaativat enemmän rauhoitteluaikaa ja iltaisin vähemmän aktiviteetteja.

Mutta kuten sanottu, en ole mikään lastenkasvatusekspertti eikä tarkoitukseni ole neuvoa ketään. kerroin vaan mikä meillä toimii.

mulla 4 lasta ,joista kaksi meni syntymästä lähtien hienosti itse nukahtaen nukkumaan,sitten kaksi joita on syntymästä asti heijattu,kanneltu,laulettu jne että uneen päästään.toinen näistä vaativimmista nyt 8v ja nukkunut 2v alkaen itsenäisesti.toinen 6kk ja nukutusrumbaa mennään aina kun unta pitäs saada....siinä mielessä ei haittaa kun sitten kun ne on saatu nukkumaan ovat kanssa hyvin nukkuneet.mutta neljän lapsen kokemuksella olen sitä mieltä että jokaisella on erilainen temperamentti joka vaikuttaa tähänkin asiaan ja jokainen lapseni on saanut näin ollen määrittää tarpeensa -enkä minä ole opettanut mitään..

Meillä on poika (10kk) nyt reilun kuukauden verran illalla nukahtanut aikalailla heti sänkyynsä, kun sinne ollaan laitettu, aikaisemmin touhusi sängyssään joskus tunninkin. Meillä on hyvin tarkat iltarutiinit ja ennenkuin pyjama laitetaan päälle, annetaan pojan meidän sängyssä vaippasillaan remuta, siinä lähtee jo osa energiasta aika hyvin. Kun sitten sänkyyn laitetaan, nukahtaa monesti kymmenessä minuutissa itsekseen, joskus toki pikkuisen touhuaakin. Meillä tosin tuo liikkuminen tuli jälkijunassa eli voipi olla, että kun uusia juttuja sillä saralla keksitään, nukahtaminen vaikeutuu.

Päiväunet on sitten ollut asia erikseen, niille on vaikea ollut toinen saada. Nytten kuitenkin hokasin, että aamupäikkäreille toinen ei suostu siksi, että ei yksinkertaisesti vielä väsytä. Aikaisemmin jaksoi olla hereillä puolitoista tuntia, sitten kaksi ja nytten näköjään kolme tuntia. Kun kolmen tunnin jälkeen laitan sänkyyn, niin suht helposti nukahtaa. Eli valveaika on pidentynyt.

Iltapäivä päikkäreille olen suosiolla vienyt rattaisiin, joissa nyt yhtäkkiä onkin alkanut nukkumaan, kun välillä ei suostunut nukkumaan ellei rattaat liikkuneet.
Näin meillä tällä hetkellä, mutta koko ajan nämä asiat muuttuvat, näköjään =).

Meilläkin on selvät iltarutiinit. Seitsemältä on puuro ja sen jälkeen juttelen pojalle, että "mennään iltapesulle ja laitetaan pyjama päälle" ja niin tehdään. Sitten annan vielä maitoa kun hän on minun sylissä. Joskus nukahtaa pullolle, mutta joskus pitää vielä maidon jälkeen hyssytellä. Joskus annetaan pojan möyrytä meidän sängyssä ja ottaa ilmakylpyjä. Jos nostaa sänkyyn niin alkaa kyllä remuamaan vaikka olisi kuinka väsynyt.

Eilen nostin pojan kaksi kertaa sängystä takaisin syliin, koska hän heräsi heti kun laitoin sinne ja oli muka niin pirteä että. Sitten kun otti syliin, niin heti alkoi silmät mennä kiinni.

Ärsyttää vaan kun neuvolassa sanoivat, että pitäisi opettaa nukahtamaan omaan sänkyyn. Se on jo nähty ettei se vaan onnistu, ainakaan vielä. Nimimerkin "kotiäiti14vuotta" juttu kuulostaa järkevältä. Meillä taitaa vain olla niin menevä poika ettei hän tuosta noin vain rauhoitu.

ei ap, älä nyt stressaa tuosta nukahtamisesta. ihan normaalia se on, jo 7kk ikäinen haluaa nukahtaa syliin. sehän on ihana ja turvallinen paikka nukahtaa. viittaa kintaalla noille neuvoille, että pitäis muka jo osata itse sänkyyn nukahtaa. kyllä lapsesi senkin oppii sitten aikanaan. kyllä meillä ainakin tuossa iässä vielä nukahdettiin tissille ja varmaan johonkin 9-10kk ikään asti ainakin vielä syliin.

Meilläkin nukahtaa omaan sänkyyn. Ei viereen eikä rinnalle ole annettu nukahtaa ikinä, eikä muutenkaan olla otettu viereen nukkumaan. Meillä pidetään hyvänä ja sylissä muuten paljon, mutta yöt on nukkumista varten ja silloin nukutaan omassa sängyssä. Iltasyötön jälkeen röyhtäytys ja sitten omaan sänkyyn. Ollaan sitten vaikka käyty laittamassa tuttia se 20 kertaa, niin kauan kunnes on nukahtanut. Yöllä kun herätään syömään, imetän istualtani, röyhtäytän ja taas laitetaan omaan sänkyyn. Nykyään menee ihan rutiinilla. Saapa nähdä sitten kun neiti rupeaa nousemaan, että miten käy.. Kuten joku jo sanoi, niin lapset ovat erilaisia. Silläkin on väliä, syökö tuttia vai ei, jos on kova imemisvietti ja tutti ei kelpaa, niin onhan se toki helpompaa ottaa viereen, jolloin tissi on pienen käytössä koko ajan. Ja yksinkertaisesti toiset kai vaan kaipaavat enemmän äitiä lähelle, mutta minä uskon, että tottumuksetkin vaikuttavat, sen takia meillä koettiin helpoimmaksi toimia näin heti sairaalasta kotiuduttuamme. Toisilla taas perhepeti toimii vallan mainiosti ties kuinka pitkään. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen tekemiinsä ratkaisuihin. Mitä sillä on väliä mitä muut tekevät tai sanovat..

oletteko kokeilleet, että ennen nukkumaan menoa esim viimeinen tunti on aivan rauhoitettu kotona? ei tv:tä tai radiota taustameluna, kaikki turhat lelut poissa näköpiiristä ja ennen ja jälkeen iltarutiinien (kylpy, yöpuvun vaihto jne) on vaan tavattoman tylsää eikä yksinkertaisesti tapahdu mitään. on vaan hiljaista jutustelua, rauhoittumista ja istuskelua/makoilua.

jos meillä lapsia yrittää suoraan lelujen äärestä kantaa nukkumaan, niin on kyllä kova huuto.

jaksamista kovasti![/quote]

Meillä ei ole koskaan tehty noin että on ihan hiljaista ja rauhallista ennen unia. Iltapalat ym. rutiinit tehdään aina täsmälleen samaan aikaan. Mutta sitten pienin (1v) vielä leikkii ja juokse ja sitten vaan kannetaan sänkyyn ja nukahtaa heti. 2 vähäsen isompaa katsoo ennen unia jotain nalle puhia ja sitten heidän kanssa kipitetään sänkyyn kun aika koittaa. Sinne nukahtaa heti!
Jokaisen kanssa näin tehty vauvasta asti. siis ei vauva kuitenkaan katso telkkaria vaan leikkii! Aina nukahtaneet heti omiin sänkyihinsä.
Tasan ei käy onnen lahjat. Päivällä kyllä isommat lapset on vähän liiankin vilkkaita! Riehuu ja juoksee kuin päättömät kanat!
Olen onnellinen helpoista, villeistä lapsista!
Voimia muille villien lasten vanhemmille, nukkumisien kanssa!

Lasten kasvaessa usein tulee semmoisia kausia, tai jopa pysyviä muutoksia, joita ei välttämättä itse haluaisi tulevan.

Meillä tyttö nukkui omassa sängyssään erittäin kiltisti 4,5 kk asti. Nukahti itse sänkyynsä ja siellä nukkui tyytyväisenä koko yön 1,5 kuisesta eteenpäin, tuonne 4,5 kk asti. Nukahti myös aina itse päiväunille sänkyynsä jos ei oltu ulkona.

Sitten tulikin hommaan muutos kun opittiin ryömimään. Yöllä ryömi unissaan reunoja päin ja jäi aina naama kiinni pehmusteisiin nukkumaan ja kolisutteli itseään pinnoihin ja oli TODELLA levoton. Enää ei tullut kuuloonkaan että nukahtaisi itse omaan sänkyynsä. Jos vei entiseen tapaan vaan sänkyynsä ja valot pois niin alkoi armoton huuto.
Ja alle puolivuotiastahan ei saa huudattaa.

Niin tyttö sitten alkoi nukahtaa rinnalle, syliin, viereen...

Ja kun heräsi yöllä niin eipä halunnutkaan enää omaan sänkyynsä kun oli syöty. Alkoi siis uudelleen syödä yöllä 4,5 kk ikäisenä.
Annoin nukahtaa milloin mihinkin ja nyt tytön ollessa 9 kk hän on taas alkanut nukahtaa itsekseen silloin tällöin.

Nimim. "meillä omassa sängyssä". Kerroit ettet anna vauvan nukahtaa rinnalle? Miten toimit sitten jos vauva meinaa nukahtaa? Revitkö tissin irti suusta ja pistät hereillä sänkyyn vai miten???

Meillä poika, 1v 4kk, on alusta asti nukahtanut syliin, tai sitten vaunuihin kun on oltu kävelyllä. Edelleen nukutan syliin, niin päikkäreille kuin ilta unillekkin. Meillä alusta asti rutiinit: suihku, puuro, unilaulu jne.

En koe minään ongelmana syliin nukuttamista tai nukahtamista, ihan varmana iän myötä oppii sänkyynkin nukahtamaan, kuten oppi n. viikko sitten nukkumaan päikkärit sisällä, sitä ennen vain ulkona vaunuissa.

Älä turhaa stressaa asiasta, näillä(kin) asioilla on tapana lutviutua kunhan ikää tulee lisää.

Meillä vauva nukahti ekat kuukaudet tissille ja sen jälkeen omaan sänkyyn itsekseen 9kk ikään asti, jolloin ei enää rauhoittunut itsekseen vaan riehaantui sängyssä jos jätettiin yksin. Iltarutiinit ovat aina olleet samanlaiset. Nykyään nukutetaan viereen tai omaan sänkyyn taputtelemalla, nukahtaa yleensä 5-10 minuutissa. Osa vauvoista vaan tarvitsee nukuttamista eikä siinä minun mielestäni ole mitään pahaa. Eiköhän tuo opi aikanaan itsekseen nukahtamaan, viimeistään kun muuttaa pois kotoa :)

Tänään nukahti poika 8kk omaan sänkyyn!! =O

Yleensä nukahtaa tissille, siitä siirrän sänkyyn. Jos siitä vielä herää, ollaan yritetty takaisin sänkyyn ilman tissiä. Välillä onnistuu, välillä ei. Jos tulee kova itku, eikä sylissä rauhotu, annan herkästi tissiä uudestaan. 4kk iässä osasi itse nukahtaa, mutta se taito jäi jonnekin... Tassuttelua yritettiin, mutta luovuttiin, kun viikon "kiusaaminen"ei tuonut tuloksia.

Nimim. "meillä omassa sängyssä". Kerroit ettet anna vauvan nukahtaa rinnalle? Miten toimit sitten jos vauva meinaa nukahtaa? Revitkö tissin irti suusta ja pistät hereillä sänkyyn vai miten???

Ei meillä ainakaan sitä rintaa tarvitse REPIÄ lapsen suusta. Meillä on pakko joka tapauksessa neiti röyhtäyttää, sillä muuten maha tulee kipeäksi ja valvotaan koko yö. Eli imetän normaalisti samalla kun katson televisiota, sitten röyhtäytän ja laitan tytön omaan sänkyyn ja tutin suuhun. En nyt kyllä ihan täysin ymmärrä miksi "lean" piti tästä asiasta niin kauhean tuimaan sävyyn huomauttaa.. Ei kai nyt hyvänen aika ole olemassa yhtä oikeaa tapaa nukuttaa lasta. Enkä nyt ymmärrä miksi minun täytyy "lealle" niin kovasti näitä toimintatapojani perustella???

Alkuperäinen kirjoittaja meillä omassa sängyssä:
Ei viereen eikä rinnalle ole annettu nukahtaa ikinä, eikä muutenkaan olla otettu viereen nukkumaan.

Vähän tyly tuommoinen ajattelutapa mun mielestä, että vauva ei "ikinä" saa nukahtaa syliin tai rinnalle. Syliin tai rinnalle nukahtaminen kun on pikkuvauvoille maailman luonnollisin juttu. Kovin on militantit kasvatusperiaatteet toisilla.

Yhteistyössä