Nuhainen vauva. Äidillä keinot helpottaa käytetty.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annukka

Vieras
Hei

Auttaisiko joku.
Tarvitsisin neuvoja miten saada lapsi ottamaan lääkkeet ja kestämään nuhan.

Kirjoitan tätä tukkoinen kipiä vauva sylissä. Hän on 5kk vanha.

Olen itse flunssassa ja nyt se tarttui vauvaan.
Käytiin tänään lääkärissä ja hänellä on välikorvatulehdus. Saatiin siihen clavurion nimistä lääkettä, jota pitäisi antaa 2 x 2mm. Päivällä se meni jotenkin alas kun annettiin lusikalla, mutta nyt iltalääkettä saatiin vain hiukan menemään ja sen jälkeen hän pulautti kaikki ulos myös iltamaidon.

Tukkoisen nenän vuoksi tulee huuto, jos yritän laittaa hänet sänkyyn, vaikka korotin sen päädystä jalat ja laitoin vielä matalan pyyheliinakasan pään alle.
En enää keksi muuta kuin antaa hänen nukkua yönsä pystyasennossa sylissä, jos hän unen päästä saa kiinni.
Yritin auttaa tukkoista oloa pikkuniistäjällä, mutta tulee kauhea huuto jos sen yrittääkin laittaa nenään.
Nenätipat eivät myöskään auttaneet.

On kamalaa katsoa kun pieni kärsii eikä itse ymmärrä miksi on paha olla ja ölääkkeet olisivat hyväksi hänelle.

Hän on ainut lapseni ja ensmäinen nuha. Tarvitsisin tämän ennen kokeneiden vinkkejä miten saadaan lääke alas ja parempi olo hänelle.

Pilpoppa sipulia ja valkosipulia naisten sukkahousun sukkaan ja laita vauvan lähelle, aromit pitää nenän auki aika hyvin. Ja noi eteeriset öljyt on myös hyviä.

:hug: se on ihan kauheeta. oisko teillä ilmankostutinta makuuhuoneeseen? tai laita pattereiden päälle märkiä pyyhkeitä yöksi. lapsi sitteriin ja sitteri kylppärin lattialle siksi aikaa kun itse käyt pitkässä kuumassa suihkussa. raakaa sipulia pilkottuna makuuhuoneeseen lautaselle.

meillä nämä tepsii yleensä aika äkkiä. täti neuvoi että nuo niistäjät on ihan persiistä, omalla suulla imemällä saa rään paremmin. TAI Nenä-Friidalla. kumpaakaan näistä ei itse ole kokeiltu kyllä.

ja Panadolia voi toki antaa. lääkettä voisi kokeilla antaa apteekista saatavilla muoviruiskuilla.

koittakaa jaksaa!

hyviä vinkkejä: märkä froteepyyhe tai pyykit kuivumaan huoneeseen tulee kosteutta,vicksiä nenäliinaan ja paidan alle helpottaa hengitystä tai sipulia pilkot harsoon ja nökkönen siihen vauvan lähelle.Lääkkeen ottoon ruisku paras :) ja jos ei muuten nuku kun pystyasennossa niin turvaistuin jos kaukalo niin siihen raaálta kuulostaa mutta lepoa tarviset sinäkin jaksamista!!!

se clavurion itessään saattaa sitten laittaa vauvan oksentamaan, se on melko voimakas, vai mitenkä se mulle sillon selitettiin..
Mein neito 6kk- ikäisenä oksensi rajusti kaiken ulos toisella ja kolmannella antokerralla, jonka jälkeen saatiinkin uus resepti..

Silppua sipulia ja laita sen vaikka sukkaan ja lähelle vauvan sänkyä. Estää nenän tukkoon menemisen ja hengitys helpottuu. Koko kämppä haisee kyllä sipulille mutta pienokaisen olo helpottuu.
Pese illalla pyykkiä tai kostuta muuten vaikka pyyhkeitä ja laita pyykinkuivausteline makkariin. Kostea pyykki kosteuttaa myös ilman ja helpottaa hengitystä.
Käytä vauva ennen nukkumaanmenoa lämpimässä suihkussa tai kylvyssä. Ennen vauvan kylvettämistä käy vaikka itse oikein lämpimässä suihkussa,niin kylppärin ilma on kunnolla kostea.

Meidän 5-kuinen on nyt myös kamalassa flunssassa. Mä olen tyhjentänyt väkisin niistäjällä nenää ja sitä räkää tulee kyllä paljon! Ja sitten helpottaakin. Olen tehnyt näin joka unille mentäessä, päivisin ja varsinkin yöunille mentäessä, yölläkin, jos on ollut tarve! Ei se vauva siihen "kuole", vaikka vähän väkisin sillä niistäjällä niistäisi, ihan totta :) Helpottaa kyllä sit kummasti! Keittosuolatippoja saatiin me lääkäriltä, ne ei paljoa auta...

Voiko tuota lääkettä sekoittaa maidon sekaan? Jos vielä imetät niin lypsä vaikka lusikalle ja sekoita... Joskus olen kuullut, että tuttiin laitettaisiin lääke ja annettais tutti vauvalle suuhun, sitä en ole ite koskaan yrittänyt.

Toivottavasti teilläkin pian helpottaisi!

Meillä on 9 kk:n ikäinen flunssassa ja räkä on liimamaista, joka ei tule edes aivastaessa nenästä ulos. Ei auta muu, kuin toisen vanhemmista pitää lasta paikoillaan ja toisen pikku niistäjällä niistää nenä tyhjäks räästä. Lisäks nasolinia olen antanut.

Huone, jossa lapset nukkuu on suht viileä ja sängyn pääty on nuhaiselta lapselta nostettu ylös.

Pikaista paranemista teidän pikkuiselle!!

Lisään vielä, että oletteko kokeillut antaa lääkettä ruiskulla? Menisi varmaan helpommin kuin lusikasta.

Miulle tuli meileen raaka halkaistu sipuli sänkyyn niin että saa nenäänsä sipulihöyryjä. Meillä se autto en tiedä onko siitä siulle apua. Laita sipuli vaikka sideharson sisään ja sänkyyn kiinni niin ettei saa käsiinsä.

Miusta kanssa tuntui ettei nenätipat auta mut laiton niitä niin räkä nenässä tuli helpommin ulos.
saiko jo 5kk ikäiselle laittaa nasolin-lastentippoja nuhaan vai oliko vasta 6 kk?!?

Tuohon lääkkeeseen tuli mieleen et voisitko antaa vaikka jonkin ajan jälkeen ruokailusta että pysyisi sisällä tai sitten niin että ei heti söisi päälle. Ehtisi vaikuttaa, tosin jos lääke on määrätty otettavaksi ruoan yhteydessä ni sitten tuosta ideasta ei ole apua.

Paranemisia teille molemmille koittakaa jaksaa. Täällä ollaan ja flunssassa ja henki ei kulje kun korvein kautta :D

Varmaan saisit sen lääkkeen paremmin annettua ruiskulla, jonka laitat syvälle suuhun (kitalaen takaosaan), on tosi inhottavaa antaa lääkettä noin pienelle väkisellä mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Yks keino irrottaa limaa/räkää on mennä pesuhuoneeseen lapsen kanssa ja laittaa suihku valumaan tosi kuumalle, niin huoneeseen tulee höyryä (on pienen lapsen kanssa turvallisin vaihtoehto) sit voi laittaa esim. makuuhuoneeseen pyykkejä kuivumaan (kostuttavat myös ilmaa) tai sitten laittaa ilmankostuttimen päälle. Toivottavasti pian helpottaa. Jos sen pikkuisen on hyvä nukkua pystyssä, niin silloin siihen pitää antaa mahdollisuus. Voisko esim. laittaa sitteriin ja tietysti vöillä kiinni ettei putoa, niin saisit sinäkin nukutuksi.

[
Miusta kanssa tuntui ettei nenätipat auta mut laiton niitä niin räkä nenässä tuli helpommin ulos.
saiko jo 5kk ikäiselle laittaa nasolin-lastentippoja nuhaan vai oliko vasta 6 kk?!?

Meillä lääkäri määräsi Nasolinia käytettäväksi jo 3 viikon ikäiselle. Mä olin synnytyksessä kovassa poskiontelontulehduksessa, josta räkätauti tarttui vastasyntyneeseen.

Koska lapsella ei kuitenkaan onneksi ollut korvatulehdusta tms. ja antibiootteja ei tarvittu, lääkäri määräsi Nasolinia sekoitettavaksi suhteessa 1 tippa Nasolinia 3 tippaa keittosuolaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Annukka:
Hei

Auttaisiko joku.
Tarvitsisin neuvoja miten saada lapsi ottamaan lääkkeet ja kestämään nuhan.

Kirjoitan tätä tukkoinen kipiä vauva sylissä. Hän on 5kk vanha.

Olen itse flunssassa ja nyt se tarttui vauvaan.
Käytiin tänään lääkärissä ja hänellä on välikorvatulehdus. Saatiin siihen clavurion nimistä lääkettä, jota pitäisi antaa 2 x 2mm. Päivällä se meni jotenkin alas kun annettiin lusikalla, mutta nyt iltalääkettä saatiin vain hiukan menemään ja sen jälkeen hän pulautti kaikki ulos myös iltamaidon.

Tukkoisen nenän vuoksi tulee huuto, jos yritän laittaa hänet sänkyyn, vaikka korotin sen päädystä jalat ja laitoin vielä matalan pyyheliinakasan pään alle.
En enää keksi muuta kuin antaa hänen nukkua yönsä pystyasennossa sylissä, jos hän unen päästä saa kiinni.
Yritin auttaa tukkoista oloa pikkuniistäjällä, mutta tulee kauhea huuto jos sen yrittääkin laittaa nenään.
Nenätipat eivät myöskään auttaneet.

On kamalaa katsoa kun pieni kärsii eikä itse ymmärrä miksi on paha olla ja ölääkkeet olisivat hyväksi hänelle.

Hän on ainut lapseni ja ensmäinen nuha. Tarvitsisin tämän ennen kokeneiden vinkkejä miten saadaan lääke alas ja parempi olo hänelle.

saako kysyä minkä painoinen vauvasi on? nimittäin miedän neitille on määrätty saman niminen lääke, mutta 1,9mm ja tyttö on kohta 2v.

Hei
kiitos vinkeistä.

käveltiin äsken ympäri asuntoa. vähän rauhoittui.

Kokeillaan kuumaa vasihöyryä. Sipuleita meillä ei ole kotona.

Kiitos teille. tuntui jo että olen ihan yksin ongelmani kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hei
kiitos vinkeistä.

käveltiin äsken ympäri asuntoa. vähän rauhoittui.

Kokeillaan kuumaa vasihöyryä. Sipuleita meillä ei ole kotona.

Kiitos teille. tuntui jo että olen ihan yksin ongelmani kanssa.

huomasitko viestiäni???????

Mä käytin Nasolinia ja pari yötä olen tosiaan nukkunut sohvalla puoli-istuvassa asennossa vauva sylissä. Loppuyön taisin nukuttaa vauvaa sitterissä,kun tuli itelle aika hiki.
Sipulipuolikas sängyn päässä saattaa auttaa pienempään nuhaan, mutta tuskin pahaan nuhaan kuitenkaan.
Ei ollut kivaa, aamulla tiesi valvoneensa :(
Paranemista teille!

käytät vaan sitä pikkuniistäjää vaikka lapsi huutaakin.se täytyy laittaa aika syvälle nenään että kaikki räkä lähtee.sen jälkeen heti nasolinia tai keittosuolatippoi perään niin pysyy nenä auki kauemmin.näin lääkärissä meille sanottiin kun vauva oli kipeä.ja on auttanut...

Jos oikein tukkonen on, niin menkää lastenpolille (ensiavun kautta tai soittamalla sinne missä kävitte korvalääkärillä ja pyytäkää päästä), siellä on imulaite jolla saa imettyä rään syvältä, monesti kerta riittää!

Yhteistyössä