np-ultran tarkkuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susanna

Vieras
Kävin np-ultrassa, viikkoja kasassa 12. Laskettu aika muuttui peräti 6 päivää. Onko tämä paljon? Miten tarkkoja noi ultrat on? Huolestuin myös sikiön isosta koosta, menee yli käyrien (katsoin www.tekay.fi, perämitta). Tiedän tasan tarkkaan, milloin vaavi on saanut alkunsa, koska ko. kuussa ei oltu kuin kerran yhdynnässä ja np-ultran aikoihin oli 12,1 rv. Sikiö siis 5 päivää isompi... tämäkin on niitä huolia, jotka ovat pieniä ja paisuvat isoksi, kun takana on keskenmeno...

Juu, ja aina pitää muistaa että sikiötkin kasvavat yksilöinä eli voi olla kasvupyrähdyksiä ja sitten taas seesteisempiä kausia kasvun osalla, ei syytä huoleen jos kaikki muuten oli ok!!

Hedelmöityspäivä ei välttämättä ole sama päivä jolloin ""kylvö"" on suoritettu, siittiöt kun elävät muutaman päivän ja ovat joka tapauksessa hedelmöittämiskykyisiä aikaisintaan 24 h kuluttua yhdynnästä.

Mulla on molemmissa raskauksissa muuttunut la muutamalla päivällä, mutta eihän sillä oikeastaan ole edes mitään väliä koska normaali synnytysaika on kuitenkin +- 2 viikkoa la:sta.

Kysymys nimimerkille ja vielä, mitä tarkoittaa, että siittiöt ovat ""hedelmöittämiskykyisiä aikaisintaan 24 h kuluttua yhdynnästä""? Kestääkö niiltä niin kauan matkata muniksen luo? Mä olen kuvitellut, että matka hieman taittuu nopeammin...

mulla aikaistu la kans 5 päivää, ja sikiö oli isompi kuin yleensä. mut ei kai pitäis olla huolta. kasvu voi sitten hidastua loppua kohden. itse olen kovin pienikokoinen joten toivottavasti ei vauva kasva kovin isoksi. ;)

Siittiiöiden täytyy käydä läpi ns. kapasitaatio. Siinä mm. siittiön solukalvolla tapahtuu muutoksia, joiden ansiosta se voi tunkeutua munasolua peittävien kerrosten läpi.

Tarkistin muuten upouudesta fysiologian kirjasta, ja olet oikeassa Lilja; kapasitaatio kestää vain n. 6 tuntia. Siittiön vauhti on n. 4 cm minuutissa eli reilut kaksi ja puoli metriä tunnissa, joten kyllä matka tosiaan taittuu nopeasti (ellei eksy tai törmää matkalla... ;-))

Heippa!

Meillä siirtyi laskettuaika np-ultrassa 10 päivällä. Lääkäri sanoi silloin, etät hyvin yleistä, että aika muuttuu eikä hätää, kun sikiöiden kasvu on yksilöllistä.

Huoh, huokaisen helpotuksesta. Onneksi välillä voi iloita ja nauttia raskaudestakin, mutta sitten taas toisinaan iskee hulluja pelkoja! Nyt on pahimmat tuska-ajat edessä, kun alkuraskauden oireet ovat hellittäneet, masu ei ole vielä kasvanut eikä pikkuisen liikkeitä tunne. Kuukasi pitää vaan uskoa ja toivoa, että hengissä selviää sekä äiti että lapsi.

Yhteistyössä