np- ultra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niisku

Vieras
Onko minulla viikkoja tarpeeksi (11 + 4) np- ultraan? Millä viikolla teille on se tehty? Ja mitkä ovat turvotusrajat, eli normaalit arvot? Ja kun nyt olen lukenut kumpaakin, niin onko se tehty sisäkautta vai vatsanpeitteiden läpi?
Kiitos vastauksista!

Hei, kävin itse eilen np-ultrassa, viikkoja minulla oli 12+3. Neuvolassa sanoivat ainakin että 12-13 viikoille tuo ultra, mutta en tiedä onko niin tarkka. Minulta katsottiin ensin vatsapeitteiden läpi, mutta kun ei saatu kunnolla molempia kuvaan, niin otettiin vielä uusiksi sisäkautta.

minulta otettiin sisäkautta. rv oli 12+4.
raja on 3mm. jotkut yhdistavät vielä verikokeet tähän, näin saa 80% varmuudella vastauksen. ilman verikoetta taitaa olla joku 60%, itse kävin vain ultrassa, luotan/ uskon /toivon että lapsi on terve.

On viikkoja tarpeeksi, np-ultra tehdään viikoilla 12-14 eli kun viikkoja 11+ niin on tarpeeksi. Kun viikkoja on 14 täynnä, ei tulos ole enää luotettava.

Normaali turvotus on alle 3 mm. Ei ole väliä, onko turvotusta 0,1 vai 1,0 vai 2,5 mm, kaikki ovat normaaleja arvoja. Riski ei siis kasva arvon kasvaessa vaan vasta yli 3 mm:n turvotusta pidetään epänormaalina ja voi saada lähetteen jatkotutkimuksiin.

Minulle tehtiin ensin vatsan päältä ultraa ja sitten turvotus mitattiin sisäkautta ultraamalla. Turvotusta oli 2,2 mm. En mennyt muihin tutkimuksiin, esim. veriseulontaan.

""Tutkimuksessa etsitään 3 mm:n tai sitä suurempaa sikiön niskaturvotusta. Suomessa tehdyssä tutkimuksessa raskausviikon 13-14 kaikututkimuksella seuloutui 0,8 % sikiöistä jatkotutkimuksiin (istukkanäyte tai lapsivesipunktio). Kolmella neljästä testipositiivisesta ei ollut poikkeavaa kromosomistoa istukka- tai lapsivesitutkimuksessa.""

http://www.stakes.fi/verkkojulk/pdf/op34.pdf

Katso myös:

http://www.tekay.fi/index.php

Lisään vielä että normaali arvo np-mittauksessa ei takaa että lapsi on terve, vaan että riski downin syndroomaan ja joihinkin muihin kehityshäiriöihin on pieni. Täyden varmuuden lapsen kromosomien normaaliudesta antaa vain istukka- tai lapsivesitutkimus, eikä niilläkään löydetä esim. rakenteellisia vikoja/vammoja tai muita sairauksia joita lapsella voi olla.