np-ultra turvotus pieni/ veriseulassa poikeavuus Kokemuksia syntyneistä kiitos

Hei. MInulla oli np-ultrassa 1,5 turvotusta, tänään tuli veriseulan tulokset onko teillä kellään jo synnyttäneistä kokemusta näistä tuloksista että kun on sitten syntynyt............... en edes oikein kunnolla tiedä mitä haluaisin tietää sen tiedän jo että keskeytyst' en pysty missään tapauksessa tekemään mutta muuten haluaisi lisä tietoa kun lääkäri laittoi lähetteen sinne lapsivesi tutkimukseen ja en oikein edes tiedä haluanko mennä sinne.


Kiitos jo etukäteen vastaajille jos joku vaan viitsii kertoa jotain jos on kokemusta
 
Itselläni ei ole vastaavasta kokemusta,mutta tuttavilta sitä löytyy..Ystävälläni oli kans np-ultrassa turvotusta ja verikokeissa oli poikkeavuutta myös,eikä hän halunnut mennä lapsivesi tutkimuksiin keskenmeno riskin vuoksi. Huoli oli tietysti kova eikä raskaudesta osannut iloita kunnolla. Heille syntyi kuitenkin varsin terve ja potra tyttö! Toisellakin tuttavalla kävi samoin,lääkäri kysyi tulevilta vanhemmilta ovatko he valmiita ottamaan sairaan lapsen vastaan vai tehdäänkö abortti. Heillekkin syntyi terve tyttö. Joten ei näihin testeihin ole luottamista! Itse en näitä seulontoja kannata,oma lapsi on aina yhtä rakas oli sitten terve tai sairas! Ja voihan se terveenä syntynytkin vauva sairastua myöhemmin..ei tälläisiin asioihin voi vaikuttaa. Mottoni on että elämä kantaa ja Jumala johdattaa,samaa toivon myös sinulle kotiäiti32! :hug:
 
olisi kiva jos tulisi lisää noita kokemuksia. itse ole koko viikonlopun pähkäillyt menenkö siihen testiin. tuo turvotusha minulla oli aika pieni ja lääkäri piti sitä normaalina silloin ultrassa. Toisaalta mietin myös että kun olen tälläinen hermoilia tyyppi niin ei sekään tee hyvää vauvalle jos koko loppu raskauden mietin asiaa koko ajan. Joten päätin eilen illalla että menen siihen tutkimukseen vaikka loppu tulosta se ei muuta, eipähän mene koko loppu raskaus miettiessä että miten on asian laita. Lasta rakastan joka tapauksessa oli miten oli asian laita ja mieheni on samaa mieltä minun kanssani.
 
Mä en ole synnyttänyt -mutta jäin kans kiinni veriseulassa. np oli 2,7 eli viel ok. Ikä sen takia varmaan sen riskiluvun sainkin -30v. ja risat. Tilastoarvoja ovat. Itse olin ihan paniikissa kun kuulin -vähän niinkuin olivat unohtaneet kertoa huonot uutiset. En ensin aikonut mennä lapsivesitutkimukseen, esikoinen terve reipas tyttö(hänen aikanaan moisia seuloja ei edes ollut). Sit vaan itkin ja en saanut mielenrauhaa -toki mulla oli päivä aikaa päättää menenkö. Se siinä oli kamalinta kun tavallaan piti miettiä onko valmis keskeyttämään jos asiat huonosti -tavallaan sit en kuitenkaan pystynyt uhmaamaan lääketiedettä ja menin punktioon, mikä oli tosi helppo toimenpide-ei sattunut kuin henkisesti. tulosten odottelu oli piinaavaa. Terve tyttö mahassa asustaa ainakin kromosomeiltaan. Mietin etten ikinä enää mene moisiin np tutkimuksiin jos kolmatta ajattelisin joskus. Mut jotenkin kun on seurannut niiden tilannetta, jotka ovat saaneet huonot uutiset -ei heidän ole tarvinnut päättää pienten elämien puolesta vaan luonto on hoitanut asian ennen keskeytystä ja löydökset ovat olleet niin pahat ettei pieni koskaan olisi voinut elää tässä maailmassa, silloin ei ole vaihtoehtoja. mutta rankkaa se on, toisaalta saa mielenrauhan ja voi nauttia loppuraskaudesta. Jos sulla on ennestään terveet lapset, niin varmasti seula hälyttää sulla turhaan. :heart:
 
Mulla oli kanssa tuossa seulassa kohonnut riski. Lapsivesi punktioon menosta päättäminen oli hankalaa, menin kuitenkin, kun kolme tervettä lasta ennestään. Km tietysti pelotti, kun niitäkin olen kokenut kaksi, 16rv ja alkuraskaudessa.

Poika oli syntyessä terve, tosin ison kokoinen 4450g. Olen joskus lukenut, että seulassa tulee näitä vääriä hälytyksiä, kun vauva on joko normaalia pienemmän tai isomman kokoinen. Mulla oli kanssa turvotus sallituissa rajoissa, mutta sen veriseulan takia tuli hälytys. Alkuraskaudessa oli myös verenvuotoa yhtenä päivänä, en tiedä voiko sekin osaltaan vaikuttaa tuohon tulokseen.
 
On tuo päätös vaikeaa. Meillä piti olla kaikki hyvin, testeissä ei näkynyt mitään missään vaiheessa. Kunnes viikoilla 34-> lapsi ei enää kasvanut. Synnytys käynnistettiin ja lapsemme syntyi. Kaikki piti olla hyvin, kunnes vuoden päästä häneltä löytyi vamma. Eli eipä sitä aina testitkään ole luotettavia ja sairauksia voi löytyä vuosienkin päästä. Lapsi on kuitenkin meille todella rakas ja kaiken tekisin samoin. Sitä sopeutuu ihminen niin moneen asiaan. Voimia kaikille! :hug:
 
Olen saanut np-tutkimuksista normaalit tulokset, mutta jäänyt kolme kertaa kiinni veriseulassa. Joka kerta olen illan itkenyt kun kutsu on Oysiin perinnöllisyyspoliklinikalle tullut. Mies on ollut minulla joka kerta tukena ja mukana. Kaikilla kerroilla ultraääniin erikoistunut lääkäri on tehnyt tukimuksen (UÄ) ja hänen mukaansa masussa on asunut normaalisti kehittyvä lapsi, mitään lisätutkimuksia ei ole tarvinnut. Lääkärin mielestä väärillä viikoilla otettu verikoe antaa herkästi väärän hälytyksen. Meillä on kolme tervettä poikaa! Rohkeasti vain tutkimuksiin!
 

Yhteistyössä