Np-ultra ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsivesitutkimus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsivesitutkimus

Vieras
Hei,

olen 37-vuotias toista lasta odottava ja pähkäilen tässä näiden istukkatutkimusten ja muiden kanssa. Kohta alkaa istukkatutkimukseen olla kiirekin - viikkoja 9 - mutta alkaa näyttää siltä, etten mene siihen. Pelkään tolkuttomasti neuloja, ja stressaisin varmaan itseni ja alkion riekaleiksi:). Olenko käsittänyt oikein, että jos niskapoimu-ultrassa ilmenee epätavallisen suurta turvotusta, niin sen jälkeen voi mennä vielä tuohon lapsivesitutkimukseen. En oikein tiedä, mitä tekisin. Onko teitä, jotka olette jättäneet näin vanhemmalla iällä nuo seulat teettämättä? Periaatteessa menisin niihin kyllä, mutta on tuo kammo. Vaikka kestän kyllä verikokeet ja synnytyskin on takana, niin siitä huolimatta ajatus neulasta, joka läpäisee vatsan jne, saa minut heikoksi. Onko kohtalotovereita...

Heippa,kävin lapsivesipunktiossa (ikä41v) kun mieheni sisko (kätilö) sitä minulle suositteli.Niskaturvotus oli ihan normaali 1.8 mm,mutta halusin silti varmuuden.Hirvitti kyllä hiukan,koska poden myös neulakammoa, enkä sen vuoksi ole ottanut epiduraaliakaan edellisissä synnytyksissä.Toimenpide ei kuitenkaan ollut mielestäni kivulias ja olin jo etukäteen päättänyt,etten vilkaisekaan neulan suuntaan.Koko touhussa meni muutama minuutti,jonka jälkeen lepäilin hetken ja jatkoin töihin.Kaikki meni hyvin ja tervettä tyttöä odotellaan.
Olet ymmärtänyt ihan oikein.Punktioon voi mennä np-seulonnan jälkeen,jos näyttää siltä,ettei kaikki ole ok.

Iän vuoksi suositeltiin vaikka np olikin normaali.Punktiosta kun näkyy varmuudella tietyt kromosomipoikkeavuudet,joiden riski äidin iän myötä kasvaa huomattavasti.

Itse 43 v ja punktion tuloksia odottelen, NP oli 1,2 mm, joten siitä ei huolta, mutta kun nuo kromosomiriskit kasvavat tuosta 35 v -> 43 v noin kymmenkertaiseksi, niin halusin itse punktion.
Toimenpide tuntui vähemmän kuin normaali verikoe taipeesta tai toimenpiteen jälkeen annettu vasta-ainerokotus (Rh nega), eli sitä ei kannata siinä mielessä pelätä.
Valitsin punktion biopsian sijaan sen tarkempien tulosten vuoksi.

Tässä kaupungissa ei harrasteta np-ultraa vaan veriseulaa. Mulla se hälytti ja sain lähetteen lapsivesipunktioon. Pelkään ihan hysteerisesti jo taipeesta otettavaa verikoetta, mutta ei tuo ollut kovin paha toimenpide, kun ei katsonut. Vähän ilkeältä tuntui. Mulle ei edes annettu sitä rhesus-rokotetta, se riippuu verirymästä. Sain sen päivän sairaslomaa, ja tarve olikin, maha oli sellainen aran tuntuinen, ei kipeä kumminkaan, mutta lepäily tuli tarpeeseen. Pari päivää piti ottaa rauhallisesti (siis töissä olin, mutta ei seksiä eikä urheilua eikä saunaa). Kolme päivää punktion jälkeen oli aika paljon supistelua, mutta sekin on kuulemma vaaratonta. Silti pelkäsin kyllä keskenmenoa, mutta ei tullut.

Pahinta oli tulosten odottelu, kahdessa viikossa tulivat. Kivaa oli, että samalla sai tietää sukupuolen. Ja kun sen odottelun kesti, tietää varmasti, että kromosomipuolella ei enää voi häikkää olla, muissa asioissa toki kyllä.

Ja lapsivesitutkimus tehdään muistaakseni vasta viikosta 15 eteenpäin, joten ei alkuperäisellä kiirettä ole, hyvin ehtii np-ultran jälkeen. Mulla ei tuota istukkatutkimusmahdollisuutta edes ollut, mutta täällä on moni sanonut, että kun valita sai, otti punktion: vähän turvallisempi ja varmemmin tulee tuloksia, eikä satukaan niin paljon.

Np-ultrassa en ole koskaan ollut mutta lapsivesipunktioita on tehty sitäkin ahkerammin.
Ja minulla juuri ton rhesus tekijän johdosta eli vasta-aineita on ollut raskauden aluasta loppuun asti. Ja niitä seurattiin juuri tolla lapsivesipunktiolla. Pääsin kotiin samana päivänä ja aina ennen kotiin lähtöä olin sydän käyrässä ja katottiin samalla, ettei ole supistuksia. Kaikki oli aina hyvin ja lapset on syntyneet vasta käynnistyksillä.

Verenvaihdot on sitten tehty kolmelle eli ainoastaan ensimmäinen on ollut normaali synnytys.