Nousisko tästä yhtään keskustelua/mielipiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200903239288700_uu.shtml

Mitäs mieltä ootte tuosta? Pitäisikö sosiaalietuuksia todella karsia ja pelastaisko se sitten yhtään mitään lopulta?

Jos tuo toteutuisi niin mä oisin huolissani siitä kasvaisiko taas köyhien ja rikkaiden välinen kuilu vielä lisää.. Ei hyvä minusta. Olisin kuitenkin innokas kuulemaan mitä etuuksia tässä oltaisiin leikkaamassa. En kuitenkaan kannata tämmöistä ajatusta ennenkun saisin TODELLA hyvät perustelut!

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Musta tossa on ristiriita - > leikataan opintotukia yms niin opiskelijat joutuu entistä enemmän tekemään töitä opiskelujen ohella -> valmistuminen venyy tai jää kokonaan, sitä tuskin kuitenkaan toivotaan?

hyvä pointti kun kuitenkin siinä mainittiin siitä, että opiskelijat pitäisi saada nopeammin työelämään.

Ihan selväähän on - ja on tiedetty jo vuosikymmeniä - että tässä maassa huoltosuhde tulee rajusti muuttumaan. Aikaisemmin asiaa ei olla paljonkaan mietitty, koska asia on ollut kaukana tulevaisuudessa. Nyt se ei ole enää kaukana.

Jotain on pakko tehdä, jotta rahat riittävät. Jos yhteiskunta ei saa lisää rahaa jostain, on jostain menoista supistettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Musta tossa on ristiriita - > leikataan opintotukia yms niin opiskelijat joutuu entistä enemmän tekemään töitä opiskelujen ohella -> valmistuminen venyy tai jää kokonaan, sitä tuskin kuitenkaan toivotaan?

hyvä pointti kun kuitenkin siinä mainittiin siitä, että opiskelijat pitäisi saada nopeammin työelämään.

Pitäis eli sillonhan sitä opiskelua pitäis tukee niin et siihen vois täysin keskittyä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ihan selväähän on - ja on tiedetty jo vuosikymmeniä - että tässä maassa huoltosuhde tulee rajusti muuttumaan. Aikaisemmin asiaa ei olla paljonkaan mietitty, koska asia on ollut kaukana tulevaisuudessa. Nyt se ei ole enää kaukana.

Jotain on pakko tehdä, jotta rahat riittävät. Jos yhteiskunta ei saa lisää rahaa jostain, on jostain menoista supistettava.

Ihan samaa mieltä Keittiönoidan kanssa. Enää ei voida laittaa päätä pensaaseen. Vaikka niin tehtiin esim. tämän viimeaikaisen eläkekeskustelun kanssa - mitään muutosta ei sitten kuitenkaan saatu aikaiseksi, vaikka tällä tavallakaan ei voida jatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Juu, mutta se, että mistä menoista supistetaan on sitten asia erikseen :|
Niin on. Onneksi ei tarvitse olla päättämässä siitä, keneltä otetaan pois ja kenelle annetaan.

jotenkin vaan tuntuu siltä että ensimmäisenä nyhdetään rahat lapsiperheiltä, vammaisilta, sairailta ja vanhuksilta
:|

eipä taida kyseisten ryhmien sosiaalietuudet edelleenkään olla edes sillä tasolla mitä ne oli ennen edellistä lamaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Ihan samaa mieltä Keittiönoidan kanssa. Enää ei voida laittaa päätä pensaaseen. Vaikka niin tehtiin esim. tämän viimeaikaisen eläkekeskustelun kanssa - mitään muutosta ei sitten kuitenkaan saatu aikaiseksi, vaikka tällä tavallakaan ei voida jatkaa.
Mä olen jossain määrin pettynyt hallitukseen siinä, että nykyinen ja lähitulevaisuuden tilanne päätettiin rahoittaa velkarahalla. Se velka jää kuitenkin nyt 25-45 -vuotiaiden maksettavaksi. Itse en enää taida kuulua tuon velan maksajien joukkoon kuin muutaman vuoden korkeintaan. Mutta silti.

Juu, mutta se, että mistä menoista supistetaan on sitten asia erikseen :|
Niin on. Onneksi ei tarvitse olla päättämässä siitä, keneltä otetaan pois ja kenelle annetaan.

jotenkin vaan tuntuu siltä että ensimmäisenä nyhdetään rahat lapsiperheiltä, vammaisilta, sairailta ja vanhuksilta
:|

eipä taida kyseisten ryhmien sosiaalietuudet edelleenkään olla edes sillä tasolla mitä ne oli ennen edellistä lamaa.

Niin tämäpä siinä onkin. Että kun niiltä viedään, joilla on muutenkin kaikkein vähiten :|

Mitä teidän mielestä pitäs sit tehdä? Mistä sitä rahaa vois saada lisää? Nostamalla verotusta nimenomaan rikkailta ja tulojen mukaan?

Mitä teidän mielestä pitäs sit tehdä? Mistä sitä rahaa vois saada lisää? Nostamalla verotusta nimenomaan rikkailta ja tulojen mukaan?

en tiedä, mutta rupesin pohtimaan kuinka paljon maksaa pääministerin virka-auto kuljettajineen veronmaksajille ja sitä, miksi s-marketiin pitää ajaa panssaroidulla bemarilla kun kaupassa ei tartte edes henkivartijaa :xmas:

en tiedä, mutta rupesin pohtimaan kuinka paljon maksaa pääministerin virka-auto kuljettajineen veronmaksajille ja sitä, miksi s-marketiin pitää ajaa panssaroidulla bemarilla kun kaupassa ei tartte edes henkivartijaa :xmas:

:laugh:

näinpä

Niin tämäpä siinä onkin. Että kun niiltä viedään, joilla on muutenkin kaikkein vähiten :|

Jos näin tehdään, mä lyön hanskat tiskiin samantien ja ryhdyn elämään tukien varassa. Mulla on suht isot tulot, mutta mä joudunkin tienaamaan meidän perheeseen sekä isän että äidin palkan. Jo nyt kuopus ei saa opintotukea, koska mun palkkani on liian suuri. Jos tutkitaan tilastoja, meidän perhe on kuitenkin keskimääräiseen suomalaiseen perheeseen verrattuna pienituloinen perhe. Eli jos aletaan rokottaa yksinhuoltajaa siitä, että se sattuu tekemään pirusti töitä sen eteen, että lapsi voisi elää edes keskimäärin pienituloisessa perheessä, niin mä lopetan työnteon siihen paikkaan. Meidän perhe maksaa jo nyt noin 7000 euroa vuodessa enemmän veroja kuin saman tienaava kahden palkansaajan perhe. Jos mun verotustani vielä radikaalisti nostetaan, niin harkitsen kyllä vakavasti sitä, että lopettaisin koko työnteon. Saispahan junnukin yhteiskunnan tukia. Ja minä. Ja lisäksi saisin vapaa-aikaa =)

En mä tiedä, mistä sitä rahaa saisi. Ainahan se on joltain pois. Yrityksiä tietty voisi rokottaa enemmän, mutta Suomessa aika moni oikeasti tuottava yritys on ulkomaalaisomistuksessa, joten äkkiäkös se yritys siirtäisi pääkonttorinsa ja toimintansa vaikka Intiaan. Pienyrittäjät on tosi puun ja kuoren välissä ja jokainen järkevä pienyrittäjä lopettaa ennemmin koko toiminnan kuin hakee itsensä konkurssiin.

Kulutusta voisi verottaa, mutta sekin kolahtaisi pahiten niihin, joilla ei ole pahemmin varaa valita, mitä kuluttavat. En mä tiedä, mistä lisää rahaa saataisiin. Paitsi että ihmiset tekisivät enemmän töitä.

Sanon että tuolla tulevaisuuden näkymät johtaisi lopulta siihen, että rikollisuus, kaiken kattava pahoinvointi, oikea köyhyys jne tulisi arkipäiväksi täälläkin. En ihmettelisi jos rajujen sosiaalietuuksien leikkaamisen myötä mentäisi huimaa vauhtia kohti USAn mallia, miksei jopa etelä afrikan aidattuihin rikkaiden asuinalueisiin. Nopeat syö hitaat, rikkailla on oikeuksia eikä köyhä ole minkään arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Sanon että tuolla tulevaisuuden näkymät johtaisi lopulta siihen, että rikollisuus, kaiken kattava pahoinvointi, oikea köyhyys jne tulisi arkipäiväksi täälläkin. En ihmettelisi jos rajujen sosiaalietuuksien leikkaamisen myötä mentäisi huimaa vauhtia kohti USAn mallia, miksei jopa etelä afrikan aidattuihin rikkaiden asuinalueisiin. Nopeat syö hitaat, rikkailla on oikeuksia eikä köyhä ole minkään arvoinen.
Voitaishan me mennä neuvostomalliinkin. Itse asiassa...mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin Sovjet Finland sopisi mulle. En paljon viittisi aamuisin lapiota maasta nostaa, kun sama palkka tulisi, vaikka istuisin koko päivän röökillä.

Voitaishan me mennä neuvostomalliinkin. Itse asiassa...mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin Sovjet Finland sopisi mulle. En paljon viittisi aamuisin lapiota maasta nostaa, kun sama palkka tulisi, vaikka istuisin koko päivän röökillä.

No jos esim juolkista terveydenhuoltoa ajettaisi rajulla kädellä alas, niin Suomessakin jäisi hurjan iso joukko ihmisiä terveydenhuollon ulkopuolelle. Tuskin KELA korvauksia säilytettäisi siinä tapauksessa jos terveydenhuoltoa yksityistettäisi.
Samoin on jo nyt olemassa aika iso ryhmä sellaisia työssä käyviä ihmisiä jotka saavat palkastaan huolimatta jotakin etuutta.

itseäni hirvittää kovasti kuva sellaisesta Suomesta missä toisista huolehtiminen ei ole enää arkipäivää (enkä nyt sano että kaikkia pitäisi paapoa ja kaikkien pitäisi maata laakereillaan ja pätäkkää tulisi, vaan että kaikkein huono osaisimmilla ei olisi mitään mahdollisuutta selviytyä, sama vetää itsensä kiikkuu tai alkaa varastaa saadakseen leipää lapsille)

No jos esim juolkista terveydenhuoltoa ajettaisi rajulla kädellä alas, niin Suomessakin jäisi hurjan iso joukko ihmisiä terveydenhuollon ulkopuolelle. Tuskin KELA korvauksia säilytettäisi siinä tapauksessa jos terveydenhuoltoa yksityistettäisi.

mun pahin painajainen :| Mulla ei ikipäivänä olisi varaa maksaa mun lapsen lääkkeitä, kontrollikäyntejä ja hoitoja itse :/ sitä varten pitäisi olla miljonääri

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Eihän sitä tietenkään niiltä voi ottaa, joilla siihe ois varaa. :kieh:
Voi toki. Mutta sitten esim mun kaltaisteni ei enää kannattaisi tehdä töitä eikä siten myöskään veroja maksella. Nostelisin vaan yhteiskunnan tukia. Ja ne oikeasti rikkaat luultavasti siirtäisivät omaisuutensa johonkin lempeämmän verotuksen maahan. Yritykset siirtyisivät maihin, jossa toiminta olisi kannattavaa.

Samoin on jo nyt olemassa aika iso ryhmä sellaisia työssä käyviä ihmisiä jotka saavat palkastaan huolimatta jotakin etuutta.

itseäni hirvittää kovasti kuva sellaisesta Suomesta missä toisista huolehtiminen ei ole enää arkipäivää (enkä nyt sano että kaikkia pitäisi paapoa ja kaikkien pitäisi maata laakereillaan ja pätäkkää tulisi, vaan että kaikkein huono osaisimmilla ei olisi mitään mahdollisuutta selviytyä, sama vetää itsensä kiikkuu tai alkaa varastaa saadakseen leipää lapsille)
Ymmärrän huolesi =) Mua kuitenkin huolettaa enemmän se, että koko kansa alkaisi olla niitä paapottavia. Ja sitten ihmeteltäisiin, missä ne paapojat oikein ovat. Jos me halutaan paapojia, pitää olla joku porkkana siihen, että joku idiootti ryhtyy muiden paapojaksi. Jos sitä porkkanaa ei ole, niin...

Yhteistyössä