Nouseeko äitiyspäiväraja v. 2007 alussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos jäät tän vuoden puolella äitiyslomalle, niin saat vuoden 2004 verotulsen mukaisesti koko ajalta sen äitiysrahan. Joten eipä pysty mitenkään taktikoimaan!!!

Mutta jos jää ensi vuonna heti tammikuussa, niin onko sitä tosiaan pakko hakea niin aikaisin, että ei saa uusia korotuksia, jotka astuvat voimaan 2007?? Ja kai se silloin menee 2005 verotuksen mukaan??

Mieluummin haen myöhemmin vaikka saisinkin ne sitten jotenkin viiveellä, kuin että saan vuoden 2004 tulojen mukaan ja ilman sitä uutta korotusta ...

Sä et voi hakea sitä viiveellä. Jos sulla alkaa ÄITIYSLOMA 1.1.2007, niin silloin saat ehkä sitä vuoden 2005 tulojen mukaista rahaa. Mutta jos äitiysloma alkaa 31.12.2006, niin silloin katsotaan vuoden 2004 tuloista. ja vaikka hakisitkin sitä äitiysrahaa vasta ens vuoden kesällä, niin silti katsotaan se äitiyspäiväraha vuoden 2004 mukaan, koska äitiysloma alkaa viim. kuukautta ennen laskettua aikaa!!!!

Ok. Mulla äitiysloma alkaa joskus tammikuun lopulla, mutta en tiedä saanko sitä korotusta ja katsotaanko tosiaan vuoden 2005 tulot, jos mun pitää se hakemus kuitenkin pistää sisään jo tän vuoden puolella. Menen näitä kyllä Kelasta jossain vaiheessa kyseleen, mutta nyt raskaus on niin alussa, että monta mutkaa voi vielä tulla ...

Toki jos jään äitiyslomalle 31.12.06, niin tuki lasketaan vuoden 2004 verotuksen mukaan. Ja jos jään 1.1.2007 niin vuoden 2005 mukaan. Tämän tajuan, mutta uuden 90%:n tukiprosentin vaikutukset askarruttavat. Eli kun tuki tulee, niin a)hyötyvätkö siitä kaikki, joilla 3 ekaa äitiyslomakuukautta meneillään b)vain ne, joiden äitiysloma alkaa aikaisintaan 1.1.2007 vai c)pelkästään ne, jotka hakevat tukea vasta vuoden 2007 puolella (eli jäävät äitiyslomalle aikaisintaan maaliskuun alusta)?

Toivottavasti joku ymmärsi, mitä tarkoita ;)

Kyllä se taidetaan katsoa niistä 2005 tuoloista, koska äitiysloma alkaa sulla siis tammikuussa. Mutta jos laitat ne paperit nyt tän vuoden puolella kelaan, niin sähän voit periaatteessa valittaa päätöksestä ens vuoden puolella sinne että ovat (siis jos ovat) katsoneet 2004 tuloista....?
Ainakin luulisi?

Ymmällään + muut miettivät:

Äitiyspäiväraha on etuisuus, ei palkkaa ja siksi sitä verotetaan rankemmin kuin palkkatuloa. Jos ei muuta veroprosenttia, pidätetään normaali prosentti + 2 %. En tiedä, onko tämä sitten jo huomioitu noissa laskureissa, kun käteen jäävä osuus jää noin pieneksi?

Kannattaa laskettaa uusi prosentti, mutta se ei tosiaan ole kovinkaan paljon pienempi kuin normaalista palkkatulosta menevä vero. Ja älkää nyt ainakaan asuntolainan korkoja pistäkö hyllylle (liekö edes mahdollista..), koska niillä jos millä saa vero% edes himpun verran pienemmäksi.

Jos tulot ovat oleellisesti muuttuneet v. 2006 aikana (v. 2005 ovat olleet vähäiset) onko mahdollista hakea päivärähää poikkeuksellisesti v.2006 tulojen mukaan (LA=12.1.2007)?

Minä olen JUURI NYT jäänyt äippälomalle ja olen saanut laskelmat rahasta tosiaan vuoden 2004 mukaan, joka on sen 85% niistä tuloista...
MUTTA minulle sanottiin että tulen saamaan heti ensi vuoden alussa uudet laskelmat korotettuna sillä 5:llä %:lla jolloin se on siis 90% tuloista (vuoden 2004 mukaan)...Tässä fakta!

Kelan sivuilla on linkki lakiasetukseen, jossa kerrotaan miten äitiyspäiväraha määräytyy. Muistaakseni maksetaan 70 % 26 000 €:n vuosituloon asti, sitten leikataan rajusti.. Plus kaikki vähennykset. Plus verotus. Minäkin olin yllättynyt, kun päiväraha ei suinkaan ollut 70 % v 2004 verotuloista, vaan 40 % (osa tuloistani on yrittäjyydestä, eikä niitäkään myönnetä sen mukaan, mistä on veroja maksanut, vaan yrittäjäeläkemaksun mukaan). Kukaan ei saa yli 2000 € käteen, vaikka minkälaisista tuloista lähtisi. Tuntuu epäreilulta, että joku on ottanut minun veroeuroni ja antanut ne jollekin toiselle. Itsellenikin kelpaisi kyllä hyvinvointivaltion antamat edut, koska en ole ikinä veroista valittanut.

Poikkeus?:lle: Itselläni alkoi äitiysloma pari viikkoa sitten ja äitiyspäivärahani on laskettu äitiyslomaa edeltävältä 6kk:lta, koska tuloni olivat tuolloin yli 20% suuremmat kuin vuonna 2004 (joka on viimeisin vahvistunut verotusvuosi). Eli laske onko tulosi ennen äitiyslomalle jäämistä suuremmat kuin 2005 (jos verotus vahvistuu sitä ennen - milloin se muuten on virallisesti...?). Se lasketaan niin, että kerrot 6kk:n tulot kahdella, jolloin saat koko vuoden tulot. NÄin homman käsitin - korjatkaa jos olen väärässä! :)

Harmittaa tuo että se tietysti nousee vasta ensi vuonna tuo äitiyspäiväraha...kun itse saa vauvan juuri ennen vuodenvaihdetta. Miksei se voi olla edes niin, että alkaisi sitten muutoksen voimaantulon jälkeen saada sitä korotettuna?! Epäreilulta tuntuu. Muutenkin kun vielä omaa veroprosenttia korotetaan niin että on vähintään 20, niin tällaisen pienipalkkaisen tulot se pudottaa aika pieniksi. Minä tulen saamaan kuukausittain reilut 600 euroa käteen äitiysrahaa.

Yhteistyössä