Nouseeko äitiyspäiväraja v. 2007 alussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minni

Vieras
Olen monelta ihmiseltä kuullut, että äitiyspäiväraha nousee 90 % työtuloista vuoden 2007 alusta? Pitääkö tämä paikkansa? En löytänyt minkäänlaista faktaa asiasta Kelan sivuilta enkä muualtakaan. Ja koskeeko tämä vain äitiyspäivärahakautta vai myös vanhempainrahaa? Jos kyseessä on vain äitiyspäivärahakausi niin tuolloinhan muutoksesta ei minulle juuri hyötyä ole, kun työnantaja maksaa ekan 3 kk palkan. Vai onko tarkoituksena tukea juuri työnantajia? Monet ovat asiasta niin varmoina kertoneet, osaisiko joku täällä kertoa faktoja? Laskettu aikani on 11.3 niin muutos tulisi voimaan sopivasti.

Nousee vain 56 päivältä... Ja isillä 80%:aan kanssa vain 50 päiviltä ...
Sullahan onkin hyvä tilanne, kun työnantaja maksaa palkkaa sen 3kk, hieno juttu.
Kelan sivut on tosi sekaiset, ei niistä mitään saa irti, tästä aiheesta löysin kuitenkin muualta tietoa: http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/6482/index.htx

Kiitos Planktonille linkistä ja tiedoista! Eipä vaikuta minullakaan sitten tuo korotus, koska työnantaja maksaa ekat kolme kk joka tapauksessa.

Onko kenelläkään tiedossa muita mahdollisia muutoksia ensi vuodelle? Esim. korotuksia lapsilisiin tai kotihoidontukeen?

Vähän aiheen vierestä, mutta on nyt niin äitiys- ja vanheimpainraha ovat 80 % palkasta. (tästä miinus vähennykset...). Olen käyttänyt netin laskuria ja tulos on kyllä ihan jotain muuta kuin 80%. Koskeeko 80% myös jos palkka on yhtään isompi. Itsellä kuukausitulot noin 5000 € ja laskurin mukaan saisin noin 2000€ miinus verot. Eli onko käytössä taulukko vai koskee tuo 80% kaikkia? Maksan jumalattomasti veroja ja nyt olisi kiva saada jotain takaisinkin päin...

Edelliselle: Voi voi, kun saat vähän "ilmaista" äitiyspäivärahaa. Itse en saa edes palkkaa työstäni noin paljoa (edes bruttona). Olis kiva tietää, mitä työtä teet?

Sinulle "ymmälläni": Kelan sivuilla voi vähän laskeskella noita, vaikka ne sivut onkin tosi sekavat ja huonot. Luulin kanssa ensin, että kyse on taulukosta, mutta ei taida olla, kun kokeilin laskurilla, joka sieltä löytyy:
http://asiakas.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

Huomattavaa on, että se on 70% pari vuotta vanhoista tuloista (paitsi 2007 noi ekat päivät 90%) ja siinä arkipäivät lasketaan yms. mutta sun tuloillas saa kyllä onneksi enemmän kuin ton 2000 miinus verot. Ja sitten veroprosenttia voi varmaan laskea, itse en ainakaan viitsi maksaa "sika-prosentilla" siinä vaiheessa, vaikka saahan ne palautuksinakin, miten vaan.

On todella aika saada joskus vastinetta verorahoilleen! Kaikki ei sitä ajattele kuinka hirveesti hyvätuloiset maksavat veroja ... Eli kun palkka (hyvistä syistä) nousee, niin verottaja siitä suurimman osan vie! Eli tässä ei ole kyse "ilmaisesta" äitiyspäivärahasta, vaan lähinnä saadaan himppu takaisin valtiolle maksetuista rahoista.

"rahaton" kyselee mitä työtä tekemällä voi saada 5000 euroa kuussa... Yleensä kysymyksessä on melko suuren yrityksen jokin johtoporras, suuren kaupungin korkea virkamies tai muutenvaan hyvin asiansa pelannut henkilö ;)

Tarkoitus ei ollut tulla röyhistelemään tänne palkalla vaan tulla kysymään tietoa. Ihan niinkuin muutkin tällä palstalla tekevät. Olen hyvin tietoinen siitä, että äitiyspäiväraha ei ole ilmaista. Olen opiskellut ja tehnyt töitä ollakseni niin onnellisessa asemassa kuin olen tällä hetkellä. Maksan huomattavasti pidemmän pennin veroina, kuin mitä äitiysraha missään vaiheessa tulee olemaan. Olen myös opiskelun aikana ollut ilman rahaa joten tiedän myös mitä se on.

Minä olen maksanut siitä enemmän, että saan enemmän äityisrahaa. Ihan juuri niin yksinkertaista. Tämä raha ei ole minullekaan itsestäänselvyys, joten älkää kiltit soimatko ja voivotelko. Ei haittaa vaikka rahaa tuleekin vähemmän, tuntuu vain epäreilulta systeemiltä.

En tee mitään sen mystisempää kuin myyn ja konsultoin. Olen miesvaltaisella alalla, joten palkkakin on "miehen palkka". Niin kauhealta kuin se minunkin korvaani kuulostaa.

Sinulle rahaton toivon onnen ja ilon hetkiä vauvasi kanssa. Minä olen onnellinen kun saan jäädä kotiin vauvaani hoitamaan. Sitä ei mikään raha korvaa. Ja kyllä mäkin käytettyjä tavaroita oon jo hamstrannut...=).

Minulla on laskettuaika 4.1. eli äitiyslomalle jään (kaiketi) 25.11., niin siitä 56 päivästä menee osa ensi vuoden puolelle, eli saanko siitä enemmän rahaa vai onko se sit sama koko sen ajan, eli äippäloman pitäisi alkaa vasta ensi vuonna?

Olipa vaikeasti selitetty =) Toivottavasti joku ymmärsi ja osaisi vielä vastata.

Olen tismalleen samoilla linjoilla nimimerkin "ymmälläni" kanssa. Olen myös hyvätyloinen ja Kelan laskurin mukaan tulen saamaan äitiyspäiväraha käteen n. 60% nykyisiin tuloihini + etuisuuksiin verrattuna eli n. 1700e/kk. Jään riemu mielin kotiin varsinkin kun meillä on pitkä penni pistetty menemään jotta ylipäänsä saisimme lapsen.

Kun on hyvät tulot mitoittuvat yleensä menotkin tämän tulotason mukaan. Yli varojemme emme ole eläneet ikinä ja vähän on säästössäkin, mutta kyllä silti on mietittävä mm. lyhennysvapaan ottoa asuntolainasta ettei olla liian tiukilla.

Mietin samaa kuin nimimerkki Pouta. Jään äitiyslomalle vuoden vaihteessa. Onko tässä taktikoinnin varaa? Eli jos jään öitiyslomalle 31.12. niin saanko ensimmäiset 3 kk vähemmän rahaa kuin jos jäisin vasta 1.1.?

Älkää tulko tänne vouhottamaan tuloillanne! Tuo oli jo naurettavaa että lyhennysvapaita täytyy ottaa jotta selviää! Miten luulet että normaalituloiset pärjää jos te ette pärjää 1700 eurolla+ miehen tuloilla?? Kyllä meillä lainat maksetaan vaikken tienaakkaan nyt kuin 1500€/kk ja meinaan ne maksaa vaikka äippälomalla olenkin!!

Hyvä lopeta! Just noin, on varmaan hirveän tiukkaa ja nälkäkuolema uhkaa, kun saa vain vajaan 2000 e kuussa äitiyspäivärahaa. Meillä on myös maksettu asuntolainat n. 1700 e:n bruttopalkalla ja aiotaan maksaa lainoja vielä äitiyslomallakin. Hoitovapaalle jos jään, täytyy varmaan lyhennysvapaita harkita.

Asuntolaina 500 €, autolaina 350 €, sähkö 100-200 €, ruoka 300-500 €, päivähoito 200 €, elatusmaksut 250 €...siinä vasta perusmenot joka kuulta. - Jokaisella perheellä on erilaiset menot elämäntilanteen mukaan (perheet eri kokoisia ja näköisiä), joten toinen ehkä pärjää 1500 eurolla, toinen tarvitsee huomattavasti enemmän selvitäkseen jo kuukausittaisista perusmaksuista... Älkäämme siis moralisoiko toista kun emme tiedä taustoja ja elämäntilanteita. -

Aurinkoista perjantaita kaikille!

Joillakin on pienillä tuloilla nuo menot. Eiköhän jokaisen ole pakko syödä, asua, maksaa sähköt ja hoitomaksut. Siinä vaan ei enää ulkomaanmatkoja tehdä, jos tulot on 1700 ja menot saman verran.

Onpa kummallinen ketju taas! Varsinainen asia ja varsinaiset kysymykset unohtuivat sen siliän tien, kun tajuttiin, että hitto, täällä on joku joka saa paljon enemmän palkkaa kuin minä! Itsekin tunnustan tienaavani monia ihmisiä vähemmän, mutta hyvänen aika, se ei ole minulta pois!!! En ole kateellinen enkä harmistunut.

Ja niille, jotka ihmettelivät, että lyhennysvapaita kuukausia pitää ottaa hyvillä tuloilla... No, ne on ne lyhennyksetkin varmaan suunniteltu täysillä tuloilla maksettaviksi, joten kun tulot putoavat, voi lyhennysten suorittaminen entisellä aikataululla vaikeaksi.

Onnellista odotusta silti kaikille, sekä hyvä- että huonotuloisille! Ja vähemmän toisten piikittelyä näissä viesteissä kiitos!

Kiitos Naula nasevasta kommentista!
Piti oikein lukea uudelleen alkuperäinen viestini, että mitä siihen oikein tuli kirjoitettua, kun mielestäni pyysin neuvoja kanssasisarilta äitiysraha-asioissa.

Kuten Naula toivotteli onnellista odotusta tasapuolisesti kaikille, niin samoin minä toivoisin suvaitsevaisuutta ja mahdollisuutta kysyä neuvoja jos siltä tuntuu. Hyvä palkkani ei takaa tietämystä kaikkiin asioihin...

Pari ketjussa ainakin ihmetteli, ettei ä-raha vastaa sitä prosenttimäärää palkasta kun kuuluisi. Jos saa päivärahoja ja km-korvauksia, niitähän ei oteta huomioon äippärahaa laskettaessa. Lisäksi, äippärahahan menee hieman korkeammalla prosentilla kuin ansiotulot muuten.

niin ja vielä kaikille kyselijöille. Se prosenttiosuus pienenee mitä enemmän tienaat. Eli huonompi tuloisilla siis se 80% (muistaakseni) ja sit se lähtee putoamaan alaspäin.

Vastaus neukulle:
Saat saman verran rahaa vuonna 2007 kuin sait vuonna 2005 syntyneestä lapsesta. Eli se määräytymisperuste on sama, jos toinen lapsi syntyy ennen kuin edellinen täyttää 3v. Nyt vuonna 2007 sun pitäis kuitenkin saada himpun verran enemmän niiltä ekalta 56 päivältä, ei 90% palkastasi vaan 90% siitä mikä sulla on se laskentaperuste (vissiin vuoden 2003 verotuksen tulojen mukaan). Jos olet kuitenkin ollut 6kk töissä välittömästi ennen kuin jäät taas äippälomalle ja jos olet tienannut 20% enemmän kuin vuoden 2003 tulojen aikaan, niin silloin perusteena voidaan käyttää myös tätä uudempaa tuloa.

Nämä tiedot siis olen näin ymmärtänyt Kelan oppaasta ... kokemusta ei ole.

Tirppanalta kysyisin, että mistä noi prosenttiosuudet näkee, että paljonko se kenenkin tuloilla on jos se ei kerran ole sama kaikilla (eli taas hyvätuloiset saisivat vähemmän kuin heille tulojen (ja verojen) mukaan kuuluisi)? Itse en ole löytänyt mitään taulukkoa tms. aiheesta.
Kiitokset myös Naulalle hyvästä viestistä.

Minulle sanottiin neuvolassa, että äitiyspäivärahahakemus pitää jättää vuoden 2007 puolelle, jotta saisi korotetun. Käsitin, että hakemus on jätettävä kahta kuukautta ennen laskettua aikaa, joten korotuksesta pääsisivät näin ollen osallisiksi ne, joilla on laskettu aika maaliskuussa tai myöhemmnin.

No niin, olisi pitänyt arvata, että negatiivisia kommentteja tulee.

Meillä tosiaankin menot on mitoitettu normaalien tulojen mukaan, niinkuin joku tuossa jo mainitsikin, ja kun tulot sitten tippuvat 60%:iin, niin kyllähän se tuntuu. Tavallaan äityslomalla olo saattaa siis vaikuttaa hyvätuloiseen perheeseen enemmän, koska tulotaso tippuu enemmän.

Minä myös haluan toivottaa kaikille hyvää odotusta ja äitiyslomaa tulotasosta riippumatta.

anteeksi että jatkan samaa asian vierestä linjaa... mutta eiköhän juuri se muutos ole se mikä vaikuttaa, eli kuinka paljon esim. tulot laskevat.

me ollaan miehen kanssa molemmat opiskelijoita ja selvitty tähän asti 500 euron tuloilla per kuukausi ja nyt ollaan hihkuttu onnesta kun alan saamaan minimi äitiys päivärahaa eli 380 euroa kuussa ja miehen opintotuet päälle eli noin 630 euroa yhteensä... joka on meille huima tulojen nousu...
olemme tosiaan saaneet tähänkin asti korkeinta mahdollista opintotukea kun puhutaan toisenasteen oppilaitoksista...

mutta hyvää odotusta kaikille ja toivottavasti selviätte tulevien muutosten kanssa.

Yhteistyössä