Noudatetaanko lapseni kohdalla mukautettua opetussuunnitelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muka"

Vieras
Lapsi on 4. luokalla ja on saanut kolmannella luokalla matikan kokeista arvosanaksi aina 7. Tämän perusteella opettaja sanoi meille että antaa lapselle helpomman matikan kirjan ja kokeet arvostellaan eri tavalla kuin normaalisti. Nyt nelosella sai siis tuon toisen matikan kirjan (oma matikka) ja lapsi tekee tehtävät siitä kirjasta.

Mitään kokouksia (oppilashuoltoryhmän tmv.) ei ole asian perusteella pidetty eikä meille vanhemmillekaan mukautetusta ops:sta kerrottu. Mun yksi kaveri vain sanoi että lapseni on matikassa mukautetun ops:n oppilas ja tuosta tulee erikseen merkintä todistukseen tai jotain. Oikeastiko asia on noin?

Laitoin lapsen opettajalle viestiä asiasta, mutta hän ei ole vielä ehtinyt viestiin vastata.

Muissa oppiaineissa lapsi saa kokeista ysejä ja kymppejä. Ja matikan suhteen on kiva jos saa koulussa tukiopetusta tarvittaessa, mutta tuntuu jotenkin "hurjalta" käsitteeltä toi mukautettu ops. Ainakin nyt kun siitä ensimmäistä kertaa kuulen enkä ole asiaan ehtinyt tämän enempiä perehtyä.

[QUOTE="vieras";27226770]jos on oikeasti mukautettu opetus, siitä tulee merkintä tokariin ja rajaa joitain ammatteja pois tai ainakin vaikeuttaa[/QUOTE]

Siis voidaanko lapselle tehdä tuollainen mukautettu ops ilman että vanhempia kuullaan asiasta yhtään?

Ei voi tehdä päätöstä ilman vanhempia, tai ainakaan ilman,että vanhemmat ovat tietoisia asiasta.
Mutta erilaisen kirjan voi ottaa käyttöön ilman varsinaista mukautettua päätöstä.

Tyttäreni luokalla on ollut mm. äidinkielessä ja matikassa luokalla kahta eri kirjaa käytössä
oppilailla.

Ennenkuin mukautettuun opsiin mennään on niin monta porrasta, että vanhemmat väkisinkin ovat mukana prosessissa. Sitten on vielä niitä vanhempia, jotka eivät siinäkään vaiheessa halua ko. mukautettua merkintää. Niitä mukautetun merkintöjä on todella vähän tänä päivänä eikä niitä seiskan oppilaille tehdä.

Ennenkuin mukautettuun opsiin mennään on niin monta porrasta, että vanhemmat väkisinkin ovat mukana prosessissa. Sitten on vielä niitä vanhempia, jotka eivät siinäkään vaiheessa halua ko. mukautettua merkintää. Niitä mukautetun merkintöjä on todella vähän tänä päivänä eikä niitä seiskan oppilaille tehdä.

Mä ihmettelin jo tuohon helpompaan matikan kirjaan siirtymistäkin. Olen kai ajatellut että lapsella ei ole niin hyvä matikkapää, vaikka mielestäni toi 7 ei ole mikään surkeakaan. Eli ihmetyttää se vaatimustaso, jos opettajan mielestä (muissa aineissa tosi hyvin pärjäävä) lapsi tarvitsee tuolla seiskan arvosanalla erityistoimia.

[QUOTE="muka";27226901]Mä ihmettelin jo tuohon helpompaan matikan kirjaan siirtymistäkin. Olen kai ajatellut että lapsella ei ole niin hyvä matikkapää, vaikka mielestäni toi 7 ei ole mikään surkeakaan. Eli ihmetyttää se vaatimustaso, jos opettajan mielestä (muissa aineissa tosi hyvin pärjäävä) lapsi tarvitsee tuolla seiskan arvosanalla erityistoimia.[/QUOTE]

Muistatko minkäniminen on se kirja, joka muulla luokalla on käytössä?

image_gallery

Tulisikohan nyt ihan kuvan kanssa lapseni käyttämä matikan kirja. :)

[QUOTE="muka";27226901]Mä ihmettelin jo tuohon helpompaan matikan kirjaan siirtymistäkin. Olen kai ajatellut että lapsella ei ole niin hyvä matikkapää, vaikka mielestäni toi 7 ei ole mikään surkeakaan. Eli ihmetyttää se vaatimustaso, jos opettajan mielestä (muissa aineissa tosi hyvin pärjäävä) lapsi tarvitsee tuolla seiskan arvosanalla erityistoimia.[/QUOTE]
Arvosana 7 ei sinänsä kai olekaan mikään huono, mutta kolmasluokkalaiselle se on aika kehno. Se kertoo kuitenkin, että lapsi on omaksunut hyvin perusasiat. Tai vaihtoehtoisesti, että lapsen suoritukset ovat "hataria".

Osa OPS:n mukaisesta oppiaineksesta on kuitenkin jäänyt oppimatta.

Ajattelisin niin, että tuo eri kirjasarja on TUKItoimi. [Ei siis ollutkaan eri sarja...]

"Mukautettu opetussuunnitelma" on nykyään nimeltään "yksilöllistetty". Se laaditaan yhdessä huoltajien kanssa. Eikä se "merkintä tokarissa" rajaa pois sen kummemmin ammatteja kuin oppimisvaikeudetkaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="muka";27227015]
image_gallery

Tulisikohan nyt ihan kuvan kanssa lapseni käyttämä matikan kirja. :)[/QUOTE]
Tuosta kirjasta tekijät kirjoittavat seuraavaa:

"Matikan Oma kirja on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Kirja etenee tasatahtia tavallisen Matikka-kirjan kanssa. Jokaisen perusaukeaman vasen sivu on sama kuin tavallisessa kirjassa. Oikealla sivulla on helpompia harjoituksia ja enemmän malleja ja johdatusta kuin tavallisessa kirjassa. Sanalliset tehtävät ovat helpompia..."

"Mukautettu opetussuunnitelma" on nykyään nimeltään "yksilöllistetty". Se laaditaan yhdessä huoltajien kanssa. Eikä se "merkintä tokarissa" rajaa pois sen kummemmin ammatteja kuin oppimisvaikeudetkaan.

Mua nyt lähinnä mietityttää tää vuorovaikutuksen puute kodin ja koulun välillä kun meille vanhemmille ei mitään aloitusviestissä suurempaa ole informoitu. Ja se, että onko lapsi tuon helpomman kirjan takia automaattisesti mukautetun tai yksilöllistetyn opsin piirissä. No, asioilla on tapana selvitä.

[QUOTE="muka";27227250]Mua nyt lähinnä mietityttää tää vuorovaikutuksen puute kodin ja koulun välillä kun meille vanhemmille ei mitään aloitusviestissä suurempaa ole informoitu. Ja se, että onko lapsi tuon helpomman kirjan takia automaattisesti mukautetun tai yksilöllistetyn opsin piirissä. No, asioilla on tapana selvitä.[/QUOTE]
Ei ole.

[QUOTE="muka";27227250]Mua nyt lähinnä mietityttää tää vuorovaikutuksen puute kodin ja koulun välillä kun meille vanhemmille ei mitään aloitusviestissä suurempaa ole informoitu. Ja se, että onko lapsi tuon helpomman kirjan takia automaattisesti mukautetun tai yksilöllistetyn opsin piirissä. No, asioilla on tapana selvitä.[/QUOTE]

Ei ole, tämä menee nykuytermein yleisen tuen alle. Kuitenkin kysyisin asiasta. Meillä ainakin on tapana palaveerata kotiväen kanssa ja tehdä oppimissuunnitelmat ennen tuollaisiakaan päätöksiä.

Oppimissuunnitelmaa ei ole yksilöllistetty, älä sitä sure. Se on ihan eri asia kuin helpotettu kirja, vaikka monet oppilaat, joilla on yksilöllistty, sitä käyttääkin.

Yhteistyössä