Nostetaanko käsijarru vasta käynnistyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autokoululainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli tarkoitat jarrun ottamista pois päältä. Kyllä mulle silleen opetettiin autokoulussa. Auto käynnistetään vaihde vapaalla käsijarru päällä ja sammutetaan vaihde vapaalla käsijarru päällä.

Joo. Käynnistä (tähän voit tarvita kaasua) ja kun auto käy niin siirrät kaasukoiven jarrulle. Kytkin on koko ajan pohjassa -sitten voit vapauttaa käsijarrun ja laittaa vaihteen päälle.

Älä ikinä parkkeeraa ilman, että vaihde on päällä. Sen lisäksi siis myös käsijarru (paitsi talvella jos sulla on vanha rämä, jonka käsijarru jäätyy kiinni.)

Kannattaa tosiaan käynnistää auto ensiksi, koska silloin jarrupoljin menee pohjaa kunnolla. Varsinkin jos on mäkilähtö. Jos sitä tässä nyt siis haettiin, muuten jos haluat liikkua johonkin käynnistyksen jälkeen, niin jätä vipu alas vaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Eli tarkoitat jarrun ottamista pois päältä. Kyllä mulle silleen opetettiin autokoulussa. Auto käynnistetään vaihde vapaalla käsijarru päällä ja sammutetaan vaihde vapaalla käsijarru päällä.

Miksi ihmeessä vaihde vapaalla?

Miten äkkiä sitä unohtaakaan kaikki autokoulun opit, nimimerkillä vaihde ykkösellä, kytkin pohjaan, auton käynnistys ja kaasutus ;)

Andeeksi, luulin, että tarkoitat jarrun vapauttamista. mä pidän tosiaan kässärin JA vaihteen päällä kun auto on parkissa. Ja se vaihde on päällä kun käynnistän (kakkosella), koska kytkin on kumminkin pohjassa. Sitten pakki päälle ja lähtö.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
whhaaat? Käsijarruhan lasketaan, siis jos tarkoitat sitä kahvaa. :xmas:

riippuu autosta.. jos on lattialla poljin mistä painetaan käsijarru niin silloin kun käsi jarru otetaan pois niin nostetaan kahvasta..

nii vastaus vielä kysymykeen. jos sinulla on manuaali vaihteinen niin ensin käynnistät auton jonka jälkeen poistat käsi jarrun eli... auto käymään. kytkin alas , vaihde silmään. kasi jarru pois ja ei ku menoks.

Alkuperäinen kirjoittaja vier:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mie en juurikaan koskaan käyty käsijarrua, laitan aina auton parkkiin vaihteella..

:whistle:

juu ei se auto siitä mihkään liiku ku on vaihe päällä:) siis toki auto on ensin sammutettu ja sitten laitetaan se ykkönen silmään.. paikallaan on ja pysyy;) ellei ny sitten ihan hillitön mäki ole..

Mä käynnistän auton (tai siis käynnistin silloin kun vielä ajoin) kytkin pohjassa ja vaihde ykkösellä. Ja tietenkin käsijarru päällä. Opetetaanko nykyään, että vaihde vapaalla?

No se on ihan sama. Voi ottaa pois ennen tai jälkeen käynnistyksen. Mä oon kyllä lähteny liikkeellekin useita kertoja käsijarru päälläkin, vaikkei pitäis! Sit ihmettelen, et mikä h***tti nyt kinnaa...?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Andeeksi, luulin, että tarkoitat jarrun vapauttamista. mä pidän tosiaan kässärin JA vaihteen päällä kun auto on parkissa. Ja se vaihde on päällä kun käynnistän (kakkosella), koska kytkin on kumminkin pohjassa. Sitten pakki päälle ja lähtö.
Mun auto on siis sekä kotona että töissä ruudussa niin, että pers edellä lähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:

Siksi että auto ei vahingossa hypähdä eteenpäin. Auton sammuttamisen jälkeen vaihde tietysti laitetaan takaisin päälle, parkissa aina vaihde päällä.

Näin mulle autokoulussa opetettiin ja samaa tapaa olen siitä asti noudattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:

Siksi että auto ei vahingossa hypähdä eteenpäin. Auton sammuttamisen jälkeen vaihde tietysti laitetaan takaisin päälle, parkissa aina vaihde päällä.

Näin mulle autokoulussa opetettiin ja samaa tapaa olen siitä asti noudattanut.

Ok, ehkä tosiaan on varmempi, jos sulla kerran on kengurubensaa autossa.

Yhteistyössä