Nostelusta raskaana ollessa..

Onko tämä ohjeistus erityisesti voimassa siitä alkaen kun maha alkaa jo olemaan näkyvissä ja loppuraskauden juttuja?

Entä mikä on turvallinen määrä nostella? Varmaan ainakin kauppakassit :LOL:

Jäin tänään pohtimaan asiaa kun tuli hankittua LIDL:stä kivennäisvettä six pack (1 1/2 pulloja), ja nostelin kärrystä autoon, että pitäsköhän antaa jatkossa miehen hoitaa nämäkin hommat :D
Alkuraskaus tosiaan vasta menossa eikä nostelu ainakaan vielä tuntunut juuri missään.

Mukavaa alkanutta viikkoa! =)
 
Mie en ole aikasemmissa raskauksissa rajoittanut nostelua mitenkään paitsi jos tuntu pahalta niin sitten jätin miehen hommiksi mut nyt olen rv 17+4 ja odotan tuplia ni lääkäri kielsi painavien nostelut kun alamahassa olevat haavat ei oikein tykänneet siitä mutta kauppakassit yms. kantelen kyllä ite.

Kuuntele omaa oloasi ja jos tuntuu pahalta ni sitten vaan huutelet miehelle lastaus ohjeita kun ne tunnetusti niistä tykkää hirveesti ;)
 
minä nostelin esikoista odottaessa, tai en nostanut vaan työnsin olohuoneen pöytää sillä seurauksella että kohdun seinämä repesi niin että lapsivettä alkoi tulemaan huomattavasti. Siitä sitten sairaalaan, pari päivää makuullaan, jotain lääkettä että vauvan keuhkot kehityvät ja käynnistys. poika syntyi viikoilla 32+4.. enää en nostele,työntele tms... koitan ottaa rauhassa. toki kauppakassit yms mutta yritän tehdä niin ettei vatsaan kohdistu rasitusta.
 
mulle sanottiin neuvolassa että semmonen rutiini homma, kuten vanhempien lasten hoito (ja kauppakassien kantaminen) johon kroppa on tottunut on ihan ok, mutta kaikki repivämpi ja oudompi kuten painavien laatikoitten nostelu tms on jätettävä jos suinkin voi.
 
Viime raskaudessa mulle ei tehnyt ollenkaan vaikeeta nostella ja kantaa neljääkin painavaa kauppakassia kerrallaan. Myös siivotessa nostelin huonekaluja ihan normaalisti. Tässä toisessa raskaudessa olen vähän varovaisempi, kun herkästi alkaa suppaamaan, jos vähänkin painavampaa nostaa, eli kauppakassit jää nykyään miehen kannettavaksi. samoin myös huonekkalut ym.

Musta voit nostella kaikkea, mikä tuntuu hyvältä. eli heti jos alkaa masussa tuntumaan ilkeeltä, niin ei muuta kun kantaminen jonkun muun vastuulle.
 
kai sen omassa voinnissaan tietää.

mä kävin punttisalilla vielä viikko ennen laskettua aikaa ja painot oli samat kun alkuraskaudessakin ja tuntu vaan hyvältä.
raskauden puolessa välissä taas oli sellanen aikakausi, etten voinut edes kauppakasseja kantaa kun alko supisteleen.
 
Kahden aikaisemman raskauden aikan on tullut kanniskeltua vaikka kuinka painavia tavaraita ja tehtyä pari muuttoakin eli huonekaluja on tuli kanniskeltua.
Mutta nyt kolmannen raskauden aikana väliin jopa maitokassin kanniskelu on ollut tuskaa. Jo alkuvaiheessa huomasin etten enää esim. pystynyt kantamaan saunaan kopparilla puita liiteristä asti. Painavien tavaroiden kanniskelu ei kuitenkaan aiheuta itselleni supistuksia, mutta tulee vain jotenkin huono olo ja lisäksi alkaa selkää sekä kylkiä särkemään. Sitä särkyä sitten kestääkin aina muutaman päivän ajan. Niin ja nykyisin tuon ikävän olon saa jo normaalin viikkosiivouksen yhteydessä, jos pitää tehdä jotain raskassa.
 
Ekassa raskaudessa olin sellaisessa työpaikassa, jossa todella painavia laatikoita täytyi nostella korkealle, mun pään yläpuolellekin ja kantaa paikasta toiseen. Melkein heti kyllä sain siirron toisenlaisiin kevyempiin tehtäviin, pomot oli huolissaan kun olen muutenkin pieni. Enkä nytkään tässä raskaudessa nostele muuta kuin tuota vauvaa. Jokaisella on omat rajansa, mä en ole erityisen vahva enkä muutenkaan nostele painavia tavaroita, jos ei ole pakko =)
 
Ainoa joka voi tietää, miltä nostelu tuntuu tai ei tunnu on kukin itse. Minäkin vedän salitreenin edelleen samoilla painoilla kuin ennen raskautta ja nostan esim. 4x 25kg kiekot jalkaprässiin rinnan korkeudelle, toisaalta joinakin päivinä tuon alle 18kg 3 vuotiaan kanniskelu autosta hoitoon (jotan 200m) tuntuu tosi rasittavalta. Ja joskus pelkkä metsässä kävely koirien kanssa aihettaa toistuvia pitkiä supistuksia. Ei taida olla mitään yksinkertaista sääntöä nosteluun?

kriisi + typsy 25+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja kriisi:
Ainoa joka voi tietää, miltä nostelu tuntuu tai ei tunnu on kukin itse. . Ei taida olla mitään yksinkertaista sääntöä nosteluun.

kriisi + typsy 25+3
olen samaa mieltä.
rv 30 pian täynnä ja töissä tulee nosteltua ja siirreltyä 60-100 kiloisia ihmisiä päivittäin, välillä monestíkin.
pari päivää selkä vihoitellut ja mahassa outo tunne- se kertoo että rajoitettava on moista hommaa suosiolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Mikado
Kuuntele omaa kehoasi!
Itse olen liikkunut paljon ennen raskautta ja liikun yhä...Raskausviikkoja on nyt n.25, maha on jo iso, mutta bodupumpissa, hiihtämässä ja salilla käyn yhä.Painoja käytän yhä aika paljon ja aion hidastaa vauhtia vasta kun kroppa ilmottelee...
 
mä kyllä nostelin äitiyslomaan saakka kaupassa juomakoreja jotka siis painaa reilut kymmenen kiloo... eipä aiheuttanut vahinkoa =) minäkin uskon, että kyllä sen itse tuntee, mikä on liikaa omalle kropalle. sitä kroppaa pitää sitten vain muistaa kuunnella ja heti levätä, jos tulee tunne, että tämä on nyt liikaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijonanmorsian:
Mä kyllä nostelin ihmisiä töissä raskausviikolla 35. Toiset on vaan sellasia pullamössöjä, jotka vaan valittaa ja vinkuu :x
Sulla ilmeisesti meni väärä hymiö tuohon, koska ei vaikuttanut ollenkaan hauskalta. tai ehkä mä en vaan ymmärtänyt sitä vitsiä, nostelu on oikeasti vaarallista, jos paikat ei kestä ja aika outo sellainen ihminen on joka on valmis uhraamaan lapsensa näyttääkseen kovalta jätkältä. Ilmeisesti toiset vaan välittää toistenkin elämästä ja toiset vaan imagostaan? ;)
 

Yhteistyössä