nostatko kotiäitinä itseäsi jalustalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus..ärrinmurrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purkaus..ärrinmurrin

Vieras
Mulla on pari kaveria, jotka ovat olleet vuosikausia lasten kanssa kotona, töitä ei ole tiedossa ja lapsia siunaantuu kolmen-neljän vuoden välein, sinänsä tämä ei mua haittaa, mutta se jatkuva itsensä kehuminen, kun minä olen kotiäiti, kun minä teen 24/7 töitä ja kotiäiti ei saa koskaan levätä ym. ym.

ettekö te hölmöt naiset ajattele, että se työssäkäyvä äiti ja isä tekee ihan samallatavalla niitä kotitöitä ja on kaiken vapaa-ajan lastensa kanssa?

mua on niin alkanut välillä risomaan, se että kaveri aina naureskelee kuinka minä pääsen helpolla kun käyn töissä jka kuinka häbnellä on miljoona kertaa raskaampaa kun hän hoitaa lapsensa kotona.. joo-o paljonhan se erookin kun itse hoidan vanhuksia sairaalassa ensin 8-10h ja sitten tulen kotiin tekemään ne kaikki kotityöt siinä lyhyen illan aikana mitä on käytettävissä...

se jatkuva itsensä kehuminen: joo-o paljonhan se erookin kun itse hoidan vanhuksia sairaalassa ensin 8-10h ja sitten tulen kotiin tekemään ne kaikki kotityöt siinä lyhyen illan aikana mitä on käytettävissä...

En nosta itseäni jalustalle sillä onhan kotiäidin elämä myös joiltain osin helpompaa kuin työssäkäyvän. Voi esim. vapaasti päättää jos haluaa joskus "laiskotella" eikä mennä heti aikasin aamusta tukka putkella jonnekin.

Mutta... kyllä kotiäidin pitää tehdä hiukan enemmän kotitöitä kuin työssäkäyvän, sillä ruokaa pitää tehdä myös päivisin, siivottavaa on enemmän sillä jos lapset ovat päiväkodissa niin koti pysyy sen ajan siistinä jne.

Olin kotona pitkään, nykyään töissä... Kyllä tää on aika sluibailua entiseen verrattuna :D Saan pitää taukoja, käydä vessassa rauhassa, ei tarvitse laittaa ruokaa alusta loppuun asti viisi kertaa päivässä ja sitten vielä siivota jäljet, saan jutella muiden aikuisten kanssa, kämppä pysyy siistinä päivän eikä illalla kauheasti ehditä sotkea, pyykkiä on paljon vähemmän...

No, olisin vielä kotona jos se olisi taloudellisesti mahdollista, mutta yksinhuoltajana se ei niin yksinkertaista ole :( (ja olin siis yksin jo kotiäitiaikoina, jos joku keksii murjaista vitsin siitä, että miten kotiäiti tuli dumpatuksi kun ei elättänyt itseään tms)

[QUOTE="nii";25621159]se jatkuva itsensä kehuminen: joo-o paljonhan se erookin kun itse hoidan vanhuksia sairaalassa ensin 8-10h ja sitten tulen kotiin tekemään ne kaikki kotityöt siinä lyhyen illan aikana mitä on käytettävissä...[/QUOTE]

niin, sanoinkin, että ei se varmaan paljon eroa hänben päivistään :) minä pääsen hänen mielestäään helpolla :) kun taas omasta mielestäni en pääse helpolla :)

[QUOTE="pix";25621166]Olin kotona pitkään, nykyään töissä... Kyllä tää on aika sluibailua entiseen verrattuna :D Saan pitää taukoja, käydä vessassa rauhassa, ei tarvitse laittaa ruokaa alusta loppuun asti viisi kertaa päivässä ja sitten vielä siivota jäljet, saan jutella muiden aikuisten kanssa, kämppä pysyy siistinä päivän eikä illalla kauheasti ehditä sotkea, pyykkiä on paljon vähemmän...

No, olisin vielä kotona jos se olisi taloudellisesti mahdollista, mutta yksinhuoltajana se ei niin yksinkertaista ole :( (ja olin siis yksin jo kotiäitiaikoina, jos joku keksii murjaista vitsin siitä, että miten kotiäiti tuli dumpatuksi kun ei elättänyt itseään tms)[/QUOTE]

miten teillä on pyykkiä nyt vähemmän? meillä pyykin määrä triplaantui kun alkoi työpäivät ja päiväkoti, kotona pysty pitämään parikin päivää samoja vermeitä, mutta tarhaan ja töihin jokapäivä kyllä uudet.

Kotitöitä on vähemmän jos lapset hoidossa ja vanhemmat töissä. Eihän kotona olla kuin muutama tunti ja sitten jo nukkumaan. Ei niin paljon siivoamista, ruuan laittoa ym. Mutta paljon ne työäiditkin jaksaa. Eiköhän me kaikki olla ihan hyviä äitejä.

• Tykkää
Reactions: minävaan78
Alkuperäinen kirjoittaja purkaus..ärrinmurrin;25621172:
miten teillä on pyykkiä nyt vähemmän? meillä pyykin määrä triplaantui kun alkoi työpäivät ja päiväkoti, kotona pysty pitämään parikin päivää samoja vermeitä, mutta tarhaan ja töihin jokapäivä kyllä uudet.

Jaa-a, sanos muuta :D En ole ihan varma miten, mutta nykyään meillä vaan on vähemmän pyykkiä! Omat vaatteeni ainakin tuntuvat pysyvän puhtaampina. Se taitaa se suurin ero olla. Lapset ovat vielä aika pieniä, heidän vaatteensa eivät vie kauheasti tilaa, omani vievät. Kotonaollessa vaatteet sotkeentuivat milloin vesiväreihin, milloin sämpylätaikinaan, joskus tomaattikastikkeeseen ja toisinaan pissaan tai kakkaankin, ei niitä voinut silloin useampaa päivää putkeen pitää. Ulkoilimme paljon, talvisin oli erikseen kerrastot ulkona ja sitten sisävaatteet, siis minullakin, enää en tarvitse työmatkoja varten erillisiä vaatteita. Syksyisin ja keväisin taas vaatteet menivät mutaisiksi aina jostakin kohtaa. Meillä kului enemmän pyyhkeitä ja enemmän lakanoita (lapset nukkuivat päiväunia sisällä? Onkohan sillä ollut vaikutusta?) ja kaikki muutkin kodin tekstiilit olivat kovilla (verhot, sohvanpäällinen, pöytäliina).

Nykyään lapset tulevat suht puhtailla vaatteilla kotiin, itse vaihdan paidan päivittäin, mutta housut pysyvät puhtaina pitkään, samoin neuleet yms mitä siihen päälle pukea.

Kotitöitä on vähemmän jos lapset hoidossa ja vanhemmat töissä. Eihän kotona olla kuin muutama tunti ja sitten jo nukkumaan. Ei niin paljon siivoamista, ruuan laittoa ym. Mutta paljon ne työäiditkin jaksaa. Eiköhän me kaikki olla ihan hyviä äitejä.

Meillä talo on tyhjillään max 3-5h, muuten täällä on kotona joko mies ja lapsi, minä ja lapsi tai harvinaista herkkua että kaikki ollaan.
Joten siivoamista on ja ruuan laittoa, sekä pyykin pesua.
Niin, molemmat miehen kanssa käydään töissä. Kaikilla ei ole työvuorot 8-16 ;)

En nosta koska musta on helppoa olla kotona :) Ehkä se sit johtuu et mulla on vaa yksi lapsi 1,5v. Tuleehan sitä siivoiltua sen jälkiä mutta kyllä mä saan välillä levähtää.. Vaikka juoda kahvit tai kattoa telkkaria..

Minä sain kenkää kun vähennettiin väkeä,miltei vuoden työttömänä kun sain sitten tietää olevani raskaana..Olen mieluummin kotona kuin teen pitkää päivää töissä ja alanvaihto tässä muutoinkin on edessä kun äitiysloma kesällä päättyy,kun on yh ei ole varaa jäädä kotiin Kelan tukirahoilla.
Mun mielestä kummatkin saa nostaa jalustalle niin kotiäidit kuin työssäkäyvätkin,hyvä jos voi jäädä kotiin hoitaan,mut on arvostettava myös niitä jotka lähtevät töihin.

Olin yhtä nolo kuin aloittaja kun mulla oli vaan yksi pieni lapsi ja menin töihin äitiysloman jälkeen. Luulin, että teen saman kuin kotiäiti.

Mutta jos aloittaja tekee saman kuin kotiäiti niin silloin hoitaa tietty itse alusta loppuun saakka penskojensa hoidon, virikkeet,ruoat jne. siinä työn ohessa.

Lastenhoito on työtä, saakelin kovaa vielä suomessa, kun harvalla on rahaa palkata kotiäitiaikana mitään apua. Eli itse tehdään kaikki. Ja toisilla on kovempi kunnianhimoi kuin toisilla miten tulee ruoan, siivouksen tai lastenhoidon tai virikkeiden jne tasoon.

Taitaa olla eniten naisia masentunut juuri kotona. Koska työ on kovaa ja siinä ei saa lepotaukoja. (ja nyt en puhu sen ensimmäisen lapsen äitiyslomasta, sehän on äitiysLOMA). Vauvat nukkuvat ja syövät, helppoa. Mutta isommamt lapset ovat työtä!

[QUOTE="heh";25621321]Olin yhtä nolo kuin aloittaja kun mulla oli vaan yksi pieni lapsi ja menin töihin äitiysloman jälkeen. Luulin, että teen saman kuin kotiäiti.

Mutta jos aloittaja tekee saman kuin kotiäiti niin silloin hoitaa tietty itse alusta loppuun saakka penskojensa hoidon, virikkeet,ruoat jne. siinä työn ohessa.

Lastenhoito on työtä, saakelin kovaa vielä suomessa, kun harvalla on rahaa palkata kotiäitiaikana mitään apua. Eli itse tehdään kaikki. Ja toisilla on kovempi kunnianhimoi kuin toisilla miten tulee ruoan, siivouksen tai lastenhoidon tai virikkeiden jne tasoon.

Taitaa olla eniten naisia masentunut juuri kotona. Koska työ on kovaa ja siinä ei saa lepotaukoja. (ja nyt en puhu sen ensimmäisen lapsen äitiyslomasta, sehän on äitiysLOMA). Vauvat nukkuvat ja syövät, helppoa. Mutta isommamt lapset ovat työtä![/QUOTE]

mistä päättelet, että mulla on yksi lapsi? kolme niitä siunaantunut ja olin heidän kanssaan kotona niin, että kuopus täytti 2v. yhteensä kotiäiti vuosia tuli 5.
työn ohella teen ruokaa 2-3kertaa päivässä, riippuen siitä menenkö myöhempään töihin ja lapset siis myöhemmin hoitoon, silloin he syövät aamiaisenkin kotona. mies hakee sitten lapset noin 14.30, joten kyllä täällä sotkua siihen mennessä kertyy kun kotio pääsee, onneksi sentään mies osallistuu kotihommiin, ruoanlaitto on kokonaan minun harteillani, koska mies ei sitä osaa :)
Itse en väheksy sitä kotonaoloa, se on eritavalla raskasta kuin työssäkäynti, kirjoitin siitä kuinka se kotonaoleva väheksyy minun työmäärääni, verraten sitä omaansa, se on väärin, koska me työssäkäyvätkin järjestämme ihan samallatavalla lapsille ruokaa,vaatetta,siistin kodin ja yhteistä aikaa perheenä myös arkisin, lapsilla myös harrastuksia joissa pari kertaa viikossa käydään.

Kyllä minusta kotona oleminen oli helppoa. Koti oli aina siisti ja aikaa oli vaikka mihin. Nykyään ei jaksa enää. Vaikka tykkään työstäni niin on se rankkaa. Pyykkiä on yhtä paljon kuin kotiäitina ollessa. Kahdelta ruoanlaitolta säästyy, kun käy töissä, mutta on ne sitten vapaapäivinä edessä nekin. Ei minun mielestä kotitöitä ja siivottavaa ole vähemmän nyt kun olen töissä. Samat hommat ne on edessä kun tulee töistä tai sitten vapaapäivät menee rästihommien teossa, kun pyykkivuori on valtava ja kaikki vähän miten sattuu.

Kyllähän noita itsensä jalustalle nostajia löytyy molemmista ryhmistä - niin kotiäideistä kuin työäideistä. Itse tunnen sekä kotiäitejä että työäitejä jotka kuvittelee olevansa sitä toisen ryhmän edustajaa parempi oman valintansa tähden. Mun mielestä kummatkin on väärässä. ja tosiaan se työssäkäyvän äidin rooli ei oo yhtään sen helpompi kuin kotiäidinkään. Todellakin ne kotityöt, mihin kotiäidillä on useinkin aikaa koko päivä, pitää tehdä työpäivän jälkeen (tai sitä ennen jos on vuorotyössä), käydä kaupassa, laittaa ruokaa ja vielä mielellään ehtiä tekemään lastenkin kanssa jotain. Itse oon ollu sekä kotiäitinä että työssä käyvänä äitinä ja kyllä kotiäitinä vaan on helppoa olla. Meen syksyllä taas töihin ja siitä se rumba taas lähtee pyörimään...

No en todellakaan nosta itteeni jalustalle. Oon ollu kotiäitinä 10 v, kuuden lapsen äiti siis olen. Ja oikeastaan häpeän että olen ollut sen ajan vain kotiäitinä. Arvostan ja ihailen suuresti teitä äitejä, jotka käytte töissä. Meille tämä on kuitenkin paras ratkaisu tällä hetkellä, ehkä parin vuoden päästä tilanne on toinen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja työtä riittää;25621218:
Meillä talo on tyhjillään max 3-5h, muuten täällä on kotona joko mies ja lapsi, minä ja lapsi tai harvinaista herkkua että kaikki ollaan.
Joten siivoamista on ja ruuan laittoa, sekä pyykin pesua.
Niin, molemmat miehen kanssa käydään töissä. Kaikilla ei ole työvuorot 8-16 ;)

näinpä, kaikki eivät tosiaan ole töissä 8-16 jona aikana talossa ei olisi ketään sotkemassa.
sen lisäksi niillä joilla työ on virka-aikana tehtävää, saattaa olla kotona kouluikäisiä lapsia iltapäivisin ja kyllä siitä sotkua vaan tulee. puhumattakaan siitä että ruokia ei voi laitella pitkin päivää vaan ne on väännettävä valmiiksi ennen tai jälkeen työpäivän ellei halua että koululaiset syövät ruuaksisaairoisen roiskeläppiä...

Jokainen tarina erilainen, muttaminäkin olen taipuvainen uskomaan, että kokoaikainen kotivanhemmuuson aika rakka elämäntapavalinta. Äitiysloman aika ehkä menee, kenties jopa se kotihoitovaihe jolloin lapsi alle 3 v mutta oikeat ammattimaiset kotiäidit, jotka ovat kotona vuosikymmeniä passivoitumatta ja kitkeröitymättä, saavat kyllä varauksettoman kunnioitukseni.

:)

Tiedostan että työssäkäyvä äiti tekee kyllä enemmän kuin minä kotona.
Ei ole tarvetta tuollaiseen, ehkä heillä kolahtaa se että ovat "laiskoja kotiäitejä"? En keksi muutakaan.
Ainoa mikä kotona ollessa on rankempaa, on ehkä se että koko ajan on tätä ns samaa ja serasittaa lähinnä aivoja (puurouttaa ne) mutta muuten työssäkäyvällä on ehdottomasti enemmän työtä, kotiin tullessa pitää vielä tehdä se kaikki mikä jäi työpäivän takia tekemättä ja kotiäidillä on ollut päivä aikaa tehdä se.

t.kotiäiti nostamatta itseään jalustalle tyhjästä

Yhteistyössä