Normaalipainoiset

• Viestiketjun aloittaja elämäntapauusiksi
  • Ensimmäinen viesti
elämäntapauusiksi
Jos joku jaksais vastata ja kertois esim. kaikki päivän ateriansa...ja paljonko liikuntaa harrastaa viikossa. Ootteko aina olleet hoikkia vai oppineet vaan syömään oikein...oon niin kyllästynyt jojolaihdutukseen.

Lautasmallin mukaan nyt hoikistunut 3 kiloa 3:ssa viikossa ja viel 7 liikakiloa laihdutettavaa...

"tiiu"
aamupala ehkä jogurtti tai leipä, ihan vähän rasvaa, kahvia, vettä
lounas jää joskus väliin, tänään söin verilettuja, kaks pientä perunaa ja salaattia, vettä ja kahvia
kahvilla otin yhden keksin ja kahvikupin
kaveri tarjosi salmiakkeja söin ehkä 5-6
päivälliseksi söin n. viisi ruokalusikallista riisiä, keitettyä porkkanaa, possunlihasuikalekastiketta
iltapalaksi söin appelsiinin
lisäksi pari lasia tuoremehua, vettä, kahvia
Olen ollut koko aikuisikäni hoikka/normaali

v
Minä olen normaalipainoinen ja kahden pienen lapsen kanssa kotona. Ulkoilen lähes päivittäin lasten kanssa+kuntosalia/jumppaa 2-3xvko:ssa
AP. Kaksi palaa leipää, 2 keittokinkkuleikettä, 2 norm.rasvaista juustoa, leviä,2-3kuppia kahvia maidolla,hedelmä
Lounas:kotiruokaa:tänään lihapullia ja makaroonia ruskealla kastikkeella
VP:sämpylä,samat täytteet kuin ap:lla,kahvia
Päivällinen:kotiruokaa:tänään possunpihvistä puolikas+n.1dlperunamuussia ja salaattia
IP:kevytmaitoon tehtyä puuroa, voinokare+3-4 palaa leipää.
Herkuttelen myös kausittain. Välillä enemmän, välillä en ollenkaan. Paino on viimeisen vuoden aikana vaan laskenut tai pysynyt samassa. Viimeisen neljän vuoden aikana painonheittelyni on ollut yhteensä n.110kg (2 raskautta). Nyt olen säännöllisellä ruokailulla ja liikunnalla paljon sinummat itseni kanssa.

"moi"
Oon ollut aina normaali (170cm ja 60-70kg vaihdellut ja oon lihaksikas) paitsi raskauskiloja mitkä lähti imettämällä...

En mielestäni liiku mitä nyt oon aina jaloillani, en koskaan makaa sohvalla tai istu jossain nurkassa tylsänä, aina teen jotain... ja kävelen paljon, autoa välttelen.

Syön aamupalaksi kaikkea mahdollista niin paljon kuin jaksan... Lounaalla vedän myös kaksin käsin ruokaa... Välipalan kahvin kanssa kahden maissa, vaikka jogurtti ja hedelmä.
Iltaruoalla syön aika vähän ja iltapala on jugurtti.. En napostele ja karkkipäivä on kerran viikossa, silloin vedetään karkkiöverit ja sipsiä iltaruoan jälkeen.
Sen verran katon mitä suuhun laitan et en syö leipää oikeastaan ollenkaan, tai mitään pullaa, keksiä jne. turhaa kökköä. Perusruokaa vaan. Ja voita ruokaan :p

Kaikkea kohtuudella on mun mottoni!

Olen aina ollut normaalipainoinen. normaalipainon sisällä paino vaihdellut 59 ja 78 kilon välillä. (Olen 178 cm pitkä) Nyt pari vuotta painanut 65 kiloa ja olen erittäin tyytyväinen ja tämän pidän.

Tämän päivän ruuat:

Aamupala: 2 dl kaurapuuroa+1 tl sokeria+1dl rasvaton maito, mandariini, kahvia

Lounas: 2-3 dl makaronilaatikkoa (tehty tummaan makaroniin ja vähärasvaiseen jauhelihaan), porkkanaraastetta ja ananasta, 2 dl rasvatonta maitoa

Välipala: Alpen myslipatukka + kahvi

Päivällinen: salaatti kevyt fetalla ja broilerisuikaleilla + jotain kevyt salaatinkastiketta hieman, kivennäisvettä

Iltapala: ruisleipä maksamakkaralla ja kurkulla, teetä, mandariini ja vitalinea pikkujugurtti.

Paljon saa siis syödä ja pysyy kuosissa, laihtuisin jopa tällä, ellen noin kaksi kertaa viikossa nykyisin herkuttelisi.

Liikuntaa harrastan epäsäännöllisesti.. voi mennä 2 kuukautta etten ollenkaan ja sitten taas käyn paljon jumpalla. Ihan miten huvittaa.

"vieras"
Palstan mukaan olen läski, mutta omasta mielestäni normaalipainoinen (169cm ja 60kg)

Arkisin syön lähes saman kaavan mukaan, teen toimistotyötä
lenkillä käyn noin 2xvko kävellen noin tunnin, ratsastan 2xvko tunnin ja niinä päivinä tallityöt päälle, satunnaisesti luistelua, hiihtoa, uintia yms lasten kanssa

Aamupala: Puuro mehukeitolla, kuppi tai kaksi kahvia
Lounas: keitto + leipää (yleensä kasvissosekeitto)
Välipala: pari hedelmää (joskus pullaa)
Päivällinen: Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, riisiä, makaroonia ja jotain lihaa, kalaa, broileria) ja salaattia
Iltapala: mysliä / leipää / jugurttia mitä nyt lapsillekin laitan

Kahvia juon vähän joka välissä noin 6-8 mukia päivässä.

Viikonloppuisin kokataan kotona tai syödään muualla, aamupala ja iltapala suht vakiot, pullaa ja muuta herkkua menee myös viikonloppuisin koska meillä käy paljon vieraita tai sitten me ollaan kylässä.

Mama the strange
Täällä myös kohtuuden kannattaja!

Aamupalaksi syön yleensä pari ruisleipäsiivua erilaisilla päällysteillä (esim leikkelettä, juustoa, kasviksia) lisäksi kupillisen pakastemarjoja tai jugurttia tms. Ja kahvia tottakai

Lounaaksi syön opiskelijaruokalassa tarjolla olevaa ruokaa sekä salaattia ja leipää. Yleensä syön ruuan jälkeen myös suklaapatukan.

Päivälliseksi syön tavallista kotiruokaa. Sisältää esim perunaa, lihaa/kalaa ja kasviksia.

Iltapalaksi syön samaa kuin aamullakin tosin kahvin vaihdan teehen.

Välipaloina syön hedelmiä, leivonnaisia yms päivästä riippuen. En noudata mitään ruokavaliota, syön kaikkea. Perunasta ja ruisleivästä en voisi luopua. Kasviksia on oltava myös joka aterialla.

Liikuntaa harrastan 3-5 kertaa viikossa; uintia, jumppaa ja kuntosalia. Lisäksi normaalit kävelyt yms.

Olen ollut koko ikäni hoikka, jopa alipainoinen. Raskauden jälkeen jäi mahaan ylimääräistä, joskaan paino ei ollut korkealla tuolloinkaan. Tuon raskausmahan takia aloin liikkua. Ennen olin täysin sohvaperuna. Nyt on maha litteä ja liikunta elämäntapana.

Ikää on 30 v pituus 170 cm ja paino 60 kiloa.

Mulla on paino pysynyt samassa 16 vuotiaasta asti (raskautta lukuuottamatta tietenkin) ja nyt olen 32v. Syön hyvin samalla tavalla ja tiettyjen "sääntöjen" mukaan. Kaloreita tulee päivässä n. 1500-2000 kun olen joskus laskenut.

Aamulla syön kaksi ruisleipää juustolla ja kahvia, aina sama vuodesta toiseen =) (n. 200 kcal)
Lounas on tavallista kotiruokaa ja salaattia n. 400 kalorin edestä, en syö IKINä leipää ruuan kanssa, se lihottaisi mut.
Välipala on jogurttia ja keksi tms. aika sokeripitoistakin (voi olla vaikka pulla) ja kahvia sen kanssa (200-300kcal)
Päivällinen taas kotiruokaa n. 500 kalorin edestä, monesti se on ihan pikapizzakin tai mikroateria jos on kiirettä
Iltapala on hedelmää ja jogurttia tai leipää (200-300 kcal)

EN IKINÄ JUO kaloreita eli juon joko vettä, teetä, kahvia, kivennäisvettä tai hyvin harvoin light limsaa.

Näillä keinoin pysyy paino kurissa. Syön myös monivitamiinia, D-vitamiinia (30 mikroa/vrk) ja omegoita. En sairastu helposti.

28v
Aamupala: kuppi muroja
Päivällinen: riisiä ja kookoskanakastiketta
Välipala pari leipää, joissa voita päällä
Iltaruoka vähän samaa riisiä ja kanakastiketta
+karkkia:D

Nyt ei ehdi muuta liikuntaa, mutta lapsen+vaunujen kanssa ulkoilen päivittäin. 179cm ja n.57kg

mulla näin
Mä syön säännöllisesti viisi kertaa päivässä, en napostele väleissä.

En erityisemmin pidä pääruuista, joten niitä ei tule syötyä isoja annoksia. En myöskään syö kastikkeita, sillä ne on pahoja :)

Leivästä tykkään, sitä syön mielelläni. Iltaisin syön yleensä puuroa lasten kanssa. Välipalaksi syön hedelmää.

Herkut maistuvat myös, välillä syön enemmän (monta kertaa päivässä, mutta kohtuuannos kerralla). Herkuttelun myötä paino nousee. Kun paino on noussut "kriittiseen pisteeseen" eli pari kiloa normaalipainon yli, lopetan herkuttelun kokonaan kunnes paino on taas normaalilukemissa.

Eli tiukka linja, painon nousemiseen puutun heti parin kilon jälkeen. Enempää paino ei saa koskaan nousta.

luonnostaanhoikka
Syön aamupalaksi ruisleipän juustolla ja juon kupin teetä. Viikonloppuisin aamupalaksi kaurapuuroa, teetä ja lasillinen mehua. Lounaaksi opiskelijaruokalan sapuskaa salaatteineen (esim. n. puoltoista desiä (?) riisiä, iso kauhallinen kastiketta, lasillinen maitoa), välipalaksi jugurttia tai hedelmiä, viiden aikaan yleensä ruuanjämiä kotona tai leipää ja teetä ja sitten iltapalaksi hedelmiä, leipää/jugurttia yms. Aika leipäpitoista ruokavalio siis (ja kyllä, puuduttaa syödä koko ajan samaa, mutta muutakaan en keksi..)

Liikun normaalisti pari kolme kertaa viikossa (2xtunti nopeatempoista pallopeliä, 1-2 krt jumppaa/kuntosalia). Työnä siis opiskelua ja toimistossa istumista, joten siinä ei kulu suuria energiamääriä.

Olen aina ollut hoikka, normaalipainoisen alarajoilla, joten syömisen suhteen ei tarvitse ponnistella. Jos tuntuu, että alkaa mahaa kertymään, jätän herkut vähemmälle. Usein tulee siis syötyä viikoittain vähäsen suklaata tai namia, kuukausittain tai harvemmin sipsiä tai vastaavaa. Herkkujen suhteen on helppoa, sillä mies ei anna ostaa niitä kaupassa ja ostosreitti ei kaupassa kulje karkkihyllyn ohi, niin ei tule kiusausta. Lähikauppa on niin kaukana, ettei sinne jaksa lähteä, jos namihammasta alkaa kolottamaan. Enemmin varaan erilaisia hedelmiä (makeita rypälleitä) kotiin ja syön niitä sitten.

Tsemppiä laihduttamiseen!

ps. Tiiun syömiset kuulostavat minusta aika vähältä.

ainanormaalipainossa
aamupala: kaksi jälkiuunipalaa, oivariinia, palvikinkkua, kermajuustoa + appelsiinimehua
lounas: täysjyväriisiä + chili sin carne
välipala: banaani + kaksi kapeaa hapankorppua juustolla
päivällinen: täysjyväohraa, paistettua kalaa, parsakaalia

aamupala: 2 sekaleipäviipaletta, oivariinia, kevytmeetvurstia, tomaattia + teetä ja appelsiinimehua
lounas: kaalikeitto + rasvaton maito
välipala: elovena kaura-marja-juoma
päivällinen: täysjyväpastapohjainen kinkkusalaatti, jossa mukana mm. vihersalaatti, tomaattia, avokadoa jne. + rasvaton maito
iltapala: mansikkajogurtti

Sitten taas on tällaisia päiviä, kun tulen myöhään töistä ja opiskeluista, ja ruokailut menevätkin näin:

aamupala: kaksi ruisleipää oivariinilla ja kinkulla, paistettu kananmuna + appelsiinimehu
lounas: sokeroimattomia täysjyvämuroja + mustikkasoppaa
päivällinen: pakastepizzaa, mozzarellatikkuja, kivennäisvettä ja jälkkäriksi marjapiirakkaa

Eli toisinaan tulee syötyä päin mäntyä, mutta kun suurimmaksi osaksi syö järkevästi, niin hyvin on paino pysynyt kurissa. Bmi ollut aina alle 22.

ölk
Aamupala: pari palaa ruisleipää/näkkäriä (päälle oivariini & kinkku), kahvia maidolla ja hedelmä tai maustamaton jugurtti marjoilla

Lounas: puoli lautasellista salaattia (kastikkeeksi oliiviöljyä) + kotiruokaa, pala ruisleipää

Välipala: Hedelmä ja/ tai pari palaa leipää nälästä riippuen

Päivällinen: joku lämmin ruoka, usein keittoa

Iltapala: maustamaton jugurtti ja tölkki ananasta

Juomana aina vettä. En käytä kevyttuotteita yleensä ollenkaan, kaikki jugurtit, juustot jne. ovat normaalirasvaisia. Herkkuja ainakin parina päivänä viikossa, yleensä irtokarkkia. :p

Kävelyä päivittäin puolisen tuntia, lisäksi noin joka toinen päivä tunnin kävely/hölkkälenkki ja pilatesta. Ja aina olen ollut normaalipainoinen.

Aamupala:Kaurapuuro voisilmällä, vähän sokeria, moniviljavoileipä voilla/juustolla, kahvia 2-3 kuppia.
Lounas: Kermainen kanakeitto, 2 sämpylää, maitolasi ja jälkkäriksi kahvia ja kääretortun viipale.
Välipala: Päärynää ja parta-ukko jogurttia
Päivällinen:Makkara-tomaattimunakas, maitoa, appelsiini.
Iltapalaksi taidan ottaa pari leipää päälisillä ja suklaata. :p

168/53

"tiiu"
Liikkuminen unohtui, 1 x viikossa aerobic, epäsäännöllisesti lenkkeilyä, hiihtoa, sulkapalloa, salilla n. 2-3 x viikko. Karkkia 1-2 x viikko, ei sipsejä, ei sokerilimsoja, joskus jäätelöä tms. hyvää, ei joka päivä. Mitat 164/n.54-56 kg

aamulla hedelmiä ja turkkilaista jugurttia

Lounaalla joko ruisleipää ja hedelmiä, salaattia tai syön lounasruokalassa ja valitsen sieltä yleensä sen kalaruuan
Päivällinen kotona: normaalia kotiruokaa, meillä ei käytetä mitään vähärasvaisia tuotteita, ja pyritään välttämään lisäaineita, sekä pyrin käyttämään aina täysjyvätuotteita. Puolet lautasesta salaattia, ja hieman alle puolet lihaa ja perunaa, pastaa tai riisiä.

Iltapala: ruisleipää päällisineen, turkkilaista jugurttia ja hedelmiä.

Juomana mulla on punainen maito :ashamed: olen aina ollut hoikka... Niin ja liikuntaa harrastan päivittäin n.1h30min monipuolisesti, milloin mitäkin :D

Yhteistyössä