Normaalipainoiset/ ylipainoiset/ylipainoa hipovat! Mitä syötte ja paljonko? Mun syömiset indekseillä 21-27.

• Viestiketjun aloittaja katsokaa ja järkyttykään
  • Ensimmäinen viesti
katsokaa ja järkyttykään
Jos siis bmi n. 24-25 tai enemmän. Ajattelin vain kartoittaa muiden syömisiä, olis kiva vertailla. Itselläni bmi on viimeisen neljän vuoden aikana ollut parhaimmillaan 21 ja nyt se onkin 28.

Silloin kun se oli 21-22 (167cm/57kg) en syönyt juurikaan herkkuja, pieni aamiainen es. pieni puuro marjoilla, lounas, päivällinen, pieni iltapala. En juurikaan harrastanut välipalojakaan.

Indeksin ollessa 23 söin muuten samalla tavalla, mut herkkuja pikkuisen useammin ja opin santsaamisen jalon taidon. Aamulla aloin syödä enemmän.

Indeksillä 24-25 (paino oli 67-70) santsasin melkein aina, otin välipalat mukaan kuvioon, söin runsaamman iltapalan ja herkkuja vähintään 3-4 kertaa viikossa. Saattoi mennä vaikka suklaalevy ja pieni pussi karkkia päivässä useamman kerran viikossa. Kahvin kanssa leivonnaisia. Aterioilla söin kyllä normaalia ruokaa.

Nyt indeksillä 28 syön herkkuja edelleen miltei päivittäin, kahvipulla/suklaa ja lisäksi karkkia tai muuta makeaa, esim. karkkipussi/suklaalevy. Ja n. 4 kertaa viikossa reilummin siis. Joka päivä ainakin kahvipulla ja tuplapatukka. Olen oppinut suolaisille herkuille. Pasteijat, pitsat jne. Kokonaisen pitsan syön kerralla n. 3 kertaa viikossa. Syön huomattavan runsaan aamupalan, joka sisältää puuron ja kaksi leipää päällysteillä, maitoa, hedelmän. Sitten kaksi lämmintä ruokaa ja välipalat (yleensä leipää) ja iltapala. Napostelen usein suolaista ja makeaa kotona ollessani. Viikonloppuisin pakko hakea aina nachoja/sipsejä ja makeaa ja mässyttää dipillä yksin koko pussi.

Mites teillä?

"xxx"
No tuota. Mun bmi tällä hetkellä 26,9. Enkä syö tuollaisia määriä ollenkaan. Aamulla rahka tai puuro marjoilla, lounas työpaikkaruokalassa, kahvitauolla kahvi, päivällinen kotona (norm. peruna/makaroni+ liha/kana + salaatti) Iltapalana kahvia, rahkaa/ puuroa.
En pysty tällä hetkellä harrastamaan liikuntaa, siksi paino vaan pysyy tuollaisessa bmi:ssä.

haimi
Itsellä painoindeksi 25 (176cm/76kg) ja syön aamusin klo 9-10 leivän, koulussa klo 12 lounaan, kotona klo 16-18 päivällisen ja sitten illalla jossain vaiheessa jotain mitä sattuu olemaan.. nyt raskaana ollessa välillä tuntuu että huikoo ja otan mielellään esim juotavan jugurtin ja hedelmää välissä.. riippuen ihan päivistä miten paljon välillä syön mutta koskaan se ei ole karkkia yms..

sipsia silloin tällöin, ei edes joka viikko.. karkkia ehkä 1krt viikossa.. en syö keksejä, pullaa, jäätelöä yms... ja paino pysynyt aika samassa pitkään.. aika vähän harrastan liikuntaa koska on ollut ällötystä ja väsymystä niin paljon.. mutta kävelen kuitenkin joka päivä muutaman kilometrin + kaupassa pyörimiset...

"vieras"
Särähti korvaan tuo "normaalia ruokaa". Myös normaalilla ruoalla saa itsensä lihomaan ilman herkkujakin jos annoskoot ovat pielessä. Esim aikuinen nainen ei tarvitse kahvikupposta enempää pastaa lautaselleen, eikä kastiketta myöskään paria desiä enempää jos lautasella on puolet kasvikunnan tuotteita, porkkanaa, parsaa, vihreää salaatia tms..

mun eväät
Mulla indeksi 24 (170cm/69-70kg). Aamulla en syö mitään, vain pari kuppia kahvia. Lounaalla koulun ruokalan ruokaa. Iltapäivällä kahvia ja suklaata vähintään yksi patukka tai joku leivonnainen. Illan suussa lämmin ruoka, saatan santsata ja karkkia pieni pussi tai puoli levyä fazerin sinistä.

Herkkuja en syö noin paljon ihan joka päivä, ehkä joka toinen päivä kuitenkin. Viikonloppuisin tulee syötyä usein pizzaa ja jäätelöä.

Käyn kävelylenkillä pari kertaa viikossa.

ap,,,
[QUOTE="vieras";22683228]Särähti korvaan tuo "normaalia ruokaa". Myös normaalilla ruoalla saa itsensä lihomaan ilman herkkujakin jos annoskoot ovat pielessä. Esim aikuinen nainen ei tarvitse kahvikupposta enempää pastaa lautaselleen, eikä kastiketta myöskään paria desiä enempää jos lautasella on puolet kasvikunnan tuotteita, porkkanaa, parsaa, vihreää salaatia tms..[/QUOTE]

Näinhän se on. Itse syön usein ainakin kahden kahvikupposen verran pastaa reilulla kastikkeella. Syön siis isoja annoksia.

"zip"
Minulla painoindeksi 21,3, tämän korkeampi ei ole koskaan ollut.

Aamulla syön joko kaksi leipää päällysteillä TAI puuroa TAI muroja mehukeitolla

Lounaaksi työpaikka- tai opiskelijaruokalassa normiruokaa, esim. linssi-kasvis-pataa, riisiä, salaattia, maitoa - pari kertaa viikossa otan myös jälkiruoan.

Välipalaksi syön hedelmän.

Päivälliseksi kotona kotiruokaa, joka on välilllä kevyempää, välillä raskaampaa, esim. lasagne

Jos jotain syön iltapalaksi, se tarkoittaa useimmiten käytännössä jotain "jälkkäriä" päivälliselle, eli töllön ääressä saatan syödä 4 piparia, pari riviä suklaata, muffinssin, pullan tms. ja juoda limua, kaakaota tai nyt joulunaikaan glögiä.

Viikonloppuisin juon yleensä viiniä ja herkutellaan silloin pidemmän kaavan päivällisillä.

Mulla bmi vähän 22 päällä. Syön aamuisin banaanin ja kupin kahvia. Lounaalla söin tänään sienipiirakkaa, mutta yleensä syön pari voileipää ja salaattia (esim. tonnikalasalaattia). Kahvitauko on töissä iltapäivällä, silloin juon kupin kahvia ja syön jogurtin. Iltapäiväruoaksi teen usein jotain pastaa. Tänään oli pastaa, jossa kanaa, tuoretta pinaatti ja tomaattia sekä hallumjuustoa. Join myös lasin maitoa ja söin pari rkl italiansalaattia. Iltapalaksi tulee varmaan syötyä tänään pari ruisleipää, lasi maitoa ja mustikkakiisseliä. Napostellu olen tänään irttispussin loput, arvioitaan 10 karkkia.

Ap, sun painos tulee edelleen nousemaan tuolla ruokamäärällä.

En tiedä BMI:ä, en jaksa nyt laskee, varmaan noin 24 (178cm/75kg).

Syön aamulla paistetun kananmunan ruisleivän päällä + kurkkua leivälle. Juon kupin kahvia. Joskus lasi appelsiinimehua jos on.

Lounaaksi syön kouluruokaa. Melko ison annoksen mielestäni.

Välipalaksi syön hedelmän.

Illalla seitsemän aikaan syön päivällisen, joka on ihan mitä vaan kermaisesta pasta-annoksesta salaattiin.

Painoni on pysynyt monta vuotta muuttumattomana.

ap,,,
[QUOTE="zip";22683323]Ap, miten sun tilanne on päässyt lipsahtamaan tuollaiseksi? Aiotko tehdä sille jotain, vai oletko tyytyväinen?[/QUOTE]

Noo... Aiemmin harrastin liikuntaakin ihan mukavasti, kun olin vielä hoikka. Sit multa menii jalka useammasta kohtaa ja jouduin useammaksi kuukaudeksi minimiliikkumiselle, käytännössä vaan olin paikoillani, kun ei saanut pieniäkään matkoja mielellään liikkua. Aloin harrastaa makeansyöntiä telkkarin katselun/nettisurffailun kera, aiemmin kävin lenkillä tai kavereilla.

Noh, sit se jalka parantui ja siihen mennessä olinkin jo kerännyt vähän enemmän kiloja. Liikunta kuitenkin jäi. Tuli poikaystävä, jonka kanssa herkuteltiin ja katsottiin leffoja. Ei liikuttu. Tehtiin hyvää ruokaa. Paino nousi.

Sit kun painoin jotain 75kg, en enää vaan välittänyt. Olin aika pulska ja ajattelin että vaikka syönkin mitä huvittaa, niin ei se tässä katastfrofissa enää niin tunnu. Ostin vaan isompia vaatteita. Siitä se sitten jatkui. Lisäsin syömistä ja vähensin liikkumista.

En mä ole tyytyväinen tähä. Olis pitänyt ottaa itseä niskasta kiinni silloin, kun 70kg meni rikki, nyt se on hankalampaa. Mulle on tullut ihan järjetön makeariippuvuus, en tiedä miten siitä pääsis eroon enää.. Ajattelin aloittaa uimisen nyt ja pikkuhiljaa rempata ruokavaliota, saas nähdä, kun tuo makea ei päästä mua otteestaan.

vieras.
Aamupalaksi annos puuroa keijulla ja marjoilla, kikherneomeletti kasviksilla tai vaikkapa leipä hummuksella+hedelmä, kahvia, vettä.

Lounaaksi joko eilisen tähteitä tai jotain nopeasti valmistuvaa, kuten hamppupastaa pähkinäpesto- tai tomaatti-soijakastikkeella tai valmiskeittoa jollain valmiilla proteiinipitoisella ( tofu, pähkinät, siemenet, tölkkipavut ) terästäen. Salaattia ruuasta ja jaksamisesta/ehtimisestä riippuen. Vettä, mehua tai soijamaitoa.

Iltapäivällä jotain pientä jos on nälkä, kuten teetä/kahvia voileivän, pienen soijajugurtin tai suklaapalan kanssa.

Päivällinen koostuu perunasta/viljatuotteista, pavuista/siemenistä/pähkinöistä sekä vihanneksista/juureksista/sienistä sekä ruokajuomasta.

Illalla en jaksa syödä. Kupin teetä kyllä yleensä juon.

Herkuttelen jos siltä tuntuu. Joskus menee 3 viikkoa ilman, joskus taas 3 kertaa viikossa.

BMI 20.

bling bling
Bmi 25. Aamulla puuroa ja marjoja, leipää 2 palaa, kahvi. Lounaalla pieni kauha kastiketta, kaksi perunaa tai vastaava määrä riisiä, salaattia, leipä margariinilla. Kahvi, pieni suklaapatukka. Iltapäiväkahvi ja munkki/viineri. Päivällinen samaan malliin kuin lounas. Iltapala pari voileipää leikkeleellä ja juustolla ja jogurtti, teetä, jäätelö joskus.

"tepa"
Mulla BMI muistaakseni siinä 23 paikkeilla (155/56), vielä muutama raskauskilo jäljellä joille en ole viitsinyt tehdä mitään. Lähtisi kyllä jos lopettaisin herkuttelun mut minkäs teet kun herkkuperse on...

Aamulla juon kahvia PALJON. En syö mitään samaan aikaan, "aamupala" siinä 2-3h heräämisestä (n. 10-11 aikaan), yleensä 2 ruisleipää juustolla ja kinkulla. Juomaksi maitoa/tuoremehua, joskus jugurtti. Sitten kolmen neljän maissa lämmin ruoka (reilu annos, saman verran kun raavas ukkoni syö) ja iltapala noin 21 maissa, sekin yleensä leipää tai toisinaan esim hornetteja/nuudelia. Iltapalan jälkeen herkkuja (kerran pari viikossa), sipsejä/karkkia/jätskiä, mitälie.. Tämä siis nyt kun olen kotona, töissä ollessa kyllä melko samoin syön, ainoa vaan et silloin herään aikasemmin ja tuo eka ruoka on lounas klo 11-12. Toinen lämmin ruoka sitten töistä tullessa 14-16, tai sitten leipää. Illalla iltapala samoihin aikoihin kun nyt kotona ollessa eli klo 21. Välipaloja en niin harrasta, mutta harmittavan usein nykyään on iltapäivällä kahvia ja pullaa tms, kun melkein aina jossain kyläillään tai joku käy meillä.

Parhaiten mun ruuansulatukselle toimii 3 kertaa päivässä syönnit, enemmän jos rupeaa ruokaa menemään niin maha on ummella ja läskit alkaa kertyä mahaan. Ja ei, mua ei heikota jos en syö aamulla, päinvastoin tulee paha olo jos pitää alkaa heti herättyä syömään. Koskaan mulla ei juurikaan ole nälkä, helposti unohtuu vielä joku ruoka jos ei ehdi sillä sekunnilla syömään. Nyt kun vauvan (8kk) kanssa vielä kotona niin monta kertaa käynyt niin että syön eka kerran kun mies tulee töistä.....

no näillä
BMI 21, pitkä olen 171cm ja painan 61kg.

Aamulla juon vain kahvia maidolla, joskus joku hedelmä. Lounaalla ruokalan ruokaa kohtuullinen, mut riittävä annos, salaatti ja kahvi, ehkä joku makea päälle. Päivällä kahvi. Iltapäivällä rahka. Illalla lenkin tai uinnin jälkeen kana/kalasalatti fetalla ja öljykastikkeella tai sit joku muu ruoka, joskus leivon sämplylöitä illaksi.

Niin, ja en oo aina ollut näin hoikka. Kaksi vuotta sitten painoin 74kg. Silloin söin turhan isoja annoksia ja jäätelöä paljon. Totuttelin pienempiin annoksiin ja tajusin, että kylläisyys ei tarkoita sitä, että pitäisi olla ruoan jälkeen ihan ähkynä;)

"Juu"
[QUOTE="xxx";22683179]No tuota. Mun bmi tällä hetkellä 26,9. Enkä syö tuollaisia määriä ollenkaan. Aamulla rahka tai puuro marjoilla, lounas työpaikkaruokalassa, kahvitauolla kahvi, päivällinen kotona (norm. peruna/makaroni+ liha/kana + salaatti) Iltapalana kahvia, rahkaa/ puuroa.
En pysty tällä hetkellä harrastamaan liikuntaa, siksi paino vaan pysyy tuollaisessa bmi:ssä.[/QUOTE]

Ehkä sun ongelma ei oo laatu vaan määrä? (annoskoot)

mun bmi on 22,5

syön vähän miten sattuu..ja mitä sattuu.
aamupala on kahvia,hapankorppua ja cottifrutti. tai kahvia ja puuroo. tai kahvia ja ateriankorvike patukka.

lounaaksi syön salaattia tai ateriankorvikepatukan tai kasviksia,salaattia ja lihaa.

välipalaa en muista syödä mutta jos joskus muistan niin syön ehkä leivän.

päivällinen on samanmoinen kun lounas.

iltapala..hmm..riippuu mitä oon tehny päivällä ja missä vuorossa oon töissä. joskus syön kevyesti vaan puuron tai rahkaa. joskus tukevammin kokonaisen subin.
on toki niitäkin iltoja jolloin maistuu pizza...nams :)

mä tiedän miten pitäs syödä mutta seon kovin vaikeeta mun noudattaa. oon saanu oma ohjaajalta ruokasuunnitelmankin. mulla on ollut 10 vuotta syömishäiriö ja vaikka kuukausi menisikin niinkun pitää luisin aina siihen miten ei pitäs syödä.

liikun paljon. työni on pelkkää liikkumista ja lisäksi salia 2xviikossa ja rasvanpolttoliikunta siihen päälle.

Yhteistyössä