normaalia kehitystä 1v10kk?

Hei! Meillä ei vielä sanoja tule, muuta kuin matkimalla (sanoo siis äiti, jos kysyn:eek:saatko sanoa äiti?). Mielellään kyllä esittelee esineitä ja haluaa kuulla sanan aikuisen suusta. Lisäksi tuo pojanveijari ei pysy pitkään paikoillaan, tykkää kyllä kun sille kirjaa lukee, muttei oikein muuten. Viimeaikoina on myös alkanut oleen aika kärttysä, ja kaipaa seuraa lähes koko ajan. Päiväkodissa hoitajat kertoo, että poika on paljon "tätien" perään ja arastaa lähempää kontaktia muiden lasten kanssa. Leikkii jonkun verran yksinään, lemppari on juustohöylä, joka toimii hyrränä. Rakastaa, kun häntä leikkisästi jahdataan.Syöminen ei ikinä ole ollu mielipuuhia, eikä vielä syö ite (paitsi kuivaa ruokaa sormilla). Lusikka pysyy kyllä kädessä mutta ei se suuhun mene. Nukkuu hyvin pari tuntia päiväunia, öisin n.10. Herää tosin lähes joka yö, ainakin yhden kerran.
Tiedostan, että lapset kehittyvät eri lailla, mutta kaipaisin muiden kokemuksia, kun itselläni kaivelee pienen pieni epäilyn jyvä siitä, että onko tämä kehitys "normaalia"..? Joten kiitos vastauksista.
 
Meidän tyttö nyt 1v11kk.
Ei pysy paikoillaan kuin vähän aikaa, leikkii kyllä yksinään aika paljon. Viimeisen kuukauden ajan oli uhma päällä eli sai raivareita joka asiasta. Onneksi se näyttää nyt menneen ohi, toivottavasti. Jokin äiti kausi menossa ja aika huomion kipeä, mitä ei ole ennen ollut. Muuten tosi sosiaalinen lapsi.

Kuukausi sitten ei montaa sanaa vielä tullut, mutta nyt parin viikonaikana ruvennut puhua pulputtamaan. Matkii kaikkea ja tulee jo kolmen sanan lauseita. Ihan kuin olisi yht`äkkiä tajunnut että puhuminen on kivaa. (Meidän poika ei vielä 2 vuotiaana puhunut paljoa. Mutta ihan normaali on.)

Syö itse kun haluaa. Päivä vaippa ollut poissa noin kuukauden.

Että näin meillä ja ihan normaalilta tuo teidän poika kuulostaa. =)
 
Vielä jatkoa...
Meidän poika ei muistaakseni syönyt lusikalla itse tuon ikäisenä ja oli laiskempi kuin tämä neiti. Ja puhumaan rupesi myöhään. Mutta ihan normaali pikku poika on nytten. =)
 
Pikkukakkonen on nyt 1v8kk ja ei myöskään puhu mitään ymmärrettävää omia juttuja paljonkin ja nykyisin hermostuu kun häntä ei ymmärretä. Syö itse mutta sotkee paljon. Tykkää kun katsellaan yhdessä kirjoja mutta hermo ei riitä satujen kuuntelemiseen. Ymmärtää paljon asioita. Osaa pitää puoliaan käsistä ei viedä leluja. tykkää laskea liukumäkeä. Pesee itse hampaat, minulla toinen harja jolla harjaan sitten kunnolla.Osaa viedä astiat tiskialtaaseen, jos suuttuu kesken viemisen niin saattaa heittää lautasen lattialle. Tanssii aina kun kuulee musiikkia. Osaa näyttää ruumiinosia. Nyt on meneillään joku kausi että itkee paljon eikä syö kunnolla. :wave:
 
Meillä poika (kohta 2 v 7 kk) alkoi ns. kunnolla puhua 1 v 10 kk:n iässä. Nopeasti oppi ja oppii uusia sanoja, suu käy nykyään koko ajan, oppi kirjaimet ja tunnistaa sanoja kirjoitettuna yms., joten ei olla enää huolissamme, vaikka kyllä sitä huolta riitti kun ei poika oikein puhunut.

Syömisen kanssa oli isoja ongelmia, lusikka kun meni suuhun aina väärinpäin. 1 v 3kk vanhana oppi syömään kyllä, mutta pian kieltäytyi syömästä. Meillä vasta n. kk sitten oppi vihdoin ja viimein syömään lusikan kanssa hienosti! :eek:

Kyllä lapset oppivat omalla ajallaan, tosin onhan se huoli ymmärrettävää. Etenkin kun lukee lapsista jotka puhuvat 10 kk vanhana jne. ;) Kuopuksen kasvaessa ei aiota stressata niin paljoa.
 
meillä poika nyt 2v1kk ja puhuu pitkiä lauseita ja uusia sanoja tulee päivittäin. kuitenkin oli 1v7kk ennekuin alkoi edes vähän puhumaan ja just tossa 1v10kk alkoi sit niitä sanoja tulemaan. ja ihan melkein yhtäkkiä just ennenkuin täytti 2 niin puhetta vaan alkoi tulemaan. et sekin voi tulla sit tosi nopeesti kun ns pääse jyvälle puhumisesta =) syö itse, mut usein loppuruokailusta tulee laiskemmaks ja pyytää syöttämään. nukkuu 2-3 tuntia päiväunia ja 9-10 tuntia yöunia. heräilee yleensä pari kertaa yössä, haluu unirätin tms. ja nukahtaa sit heti takas. isosiskon kanssa tykkää kovasti leikkiä. pottailu ei meillä vielä oikeen onnistu, et täysin on vaipoissa. tässä lähiaikoina ois tarkoitus kokeilla jos saatais päivävaippa pois.
 
Pyrystiina
Meillä alkoi pojalta tulemaan sanoja 1v10kk, sitä ennen ei ollut kuin muutama sana tai sanantapainen käytössä. Meilläkin puheenkehitys oli 1v10kk jälkeen tosi nopeaa ja nyt 2v2kk puhua palpattaa lähes tauotta ja usean sanan lauseilla. Meillä poika ollut tosi huono syömään 1v jälkeen. Oppi kyllä syömään lusikalla 1.5v mutta söi itse 2v asti vain omasta mielestään hyvät ruuat. Nyt syö kaiken itse, jos yleensä aikoo syödä. Kirjoista kiinnostui vasta samoihin aikoihin, kun puhekin alkoi kehittymään. Paikoillaan ei vieläkään kauaan ole, mutta minusta se on ihan normaalia taaperoikäisille. Myös tämän ikäisten leikki on yleensä sellaista yksin leikkimistä muiden vierellä. Taaperot monesti ovat kiinnostuneita enemmän leikkimään aikuisten kanssa.

Kirjoituksesi perusteella sinun lapsesi ei vaikuta mitenkään poikkeavalta. :)
 
Kiitokset vastauksistanne! Hyvä kuulla, että joillakin muillakin on vähän viivystynyt puheenkehitys. Ainahan toi kehitys yksilöllistä on, mutta tuntuu, että lähipiirin tenavat ovat jo pitkällä kehityksessä meiän poikaan verrattuna. Ja joo, verrata ei tietty sais...mut minkäs teet =)
Hyvää kesän odotusta!
 
huolestunut sukulain
Sukulaispoikani 2 v 1 kk ei puhu vielä lainkaan. Kuukausia sitten on sanonut useita sanoja peräkkäin, mutta sitten on pitkiä jaksoja, ettei sano mitään.

Vieläkö uskaltaa odottaa, vai pitäisikö hakea asiantuntijan apua?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2006 klo 16:48 huolestunut sukulain kirjoitti:
Sukulaispoikani 2 v 1 kk ei puhu vielä lainkaan. Kuukausia sitten on sanonut useita sanoja peräkkäin, mutta sitten on pitkiä jaksoja, ettei sano mitään.

Vieläkö uskaltaa odottaa, vai pitäisikö hakea asiantuntijan apua?
Onko asiasta mainittu neuvolassa?
 

Yhteistyössä