Normaali käytäntö sairaalalta? Labratuloksista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muskatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muskatti

Vieras
Eli kävin viikko sitten sairaalalla. Pissanäytteessä leukkarit koholla kolmella plussalla. Ei mitään vtt:hen viittaavia oireita kuitenkaan. RV nyt tänään 39+2.
Tekivät silloin käydessä sen viljelyn, sanoivat että tulokset menee maanantaille. Soittavat mikäli jotain ilmenee. Soittoa ei kuulunut, joten aattelin että ok, hyvä juttu. Kävin eilen neuvolassa. Leukkarit pissanäytteessä neljällä plussalla. Kätilö ei tehnyt asialle mitään, kerran sairaalan viljelynäytteestä ei ole tullut mitään hälyttäviä tuloksia.

No nyt viikon päästä lääkäri soittaa sairaalalta, että näytteessä sekakasvustoa, streptokokki-bakuja jne. Että käy antamassa uusi näyte huomenna. Muuten hyvä, mutten saa enää ketään neuvolalta kiinni näin iltapäivällä, että saisin lähetteen huomisaamuksi labraan.. Ja taas viikonloppua vasten. Yritin kysyä että onko tässä nyt vauvalla vaaraa, jos vaikka syntyykin kohta. Vastaus oli ympäripyöreä, että käy jättämässä uusi näyte, sen perusteella saat lääkkeet ja hoidetaan asia kuntoon.

Ei kieltämättä jääny nyt kovin luottavainen tunne tästä. Onko vauvalla hätää? Kuinka suuri kontaminaatiovaara on jos syntyy vaikka ens yönä? Onko tavallista että soitetaan tuloksista viikon päästä, vaikka näytteessä on ollu kasvustoo?

Mä oon aina soittanut itse ja kysynyt tuloksia, vaikka kuinka lupaisivat soitella. Miksi sun pitäis saada neuvolasta lähete, miksi se soittanut lääkäri ei sitä voisi kirjoittaa?

Niin siis lääkäri puhui streptokokeista ja muista bakteereista, sekakasvustosta. Rehellisesti en tiedä miksi ei voi laittaa suoraan lähetettä, käsittääkseni terveyskeskuksemme ja kyseinen sairaala kuuluvat samaan sairaanhoitopiiriin. Vauvan vointi muutoin oletettavasti hyvä, liikkuu normaalisti ja syke oli hyvä. Käski vain soittaa omaan neuvolaan ja pyytää lähete labraan.

Soittelen huomenna äitiyspolille ja kysyn tilanteen riskeistä. Ajattelin kysäistä täältäkin, josko jollakulla olisi tietoa. Aiemmin raskauden aikana ei siis ole ollut pissanäytteissä mitään häikkää, joten ei ole tuttua mulle tää enkä tiedä kuinka huolissaan tässä nyt sit pitäis osata olla..

Jatkossa tulee varmaan soiteltua ite tulosten perään vastaavan varalle, jotenkin ei tullut mieleen kun puhe oli että itse ilmoittavat mikäli syytä on ja viikko meni kipeää esikoista hoivatessa.

jos on epäpuhdas näyte niin leukkarit voi olla plussalla vaikka kuin paljon eikä sen perusteella voi aloittaa antibioottikuuria vaikka olis raskaana, varsinki jos ei oo oireita. Pitää saada puhdas näyte ja jos edelleen leukkarit kohdalla niin sillon kuuri on paikallaan. Epäpuhtaassa näytteessä ei tiedä onko ne bakteerit oikeesti virtsasta peräisin tai vaikka persreijästä tai ihan jostain muusta. Joten uus näyte.

tää on nyt vähän sekavaa mun mielestä? viljely oli puhdas mutta sitten kuitenkin oli sekaflooraa ja streptokokkia? kyllähän se kuuri aloitetaan jos virtsan viljelystä löytyy streptokokkia varsinkin kun on raskaana. niin mun tapauksessa ainakin toimittiin.

No niin, kiitos tiedosta. Sekafloorasta varmaan puhuikin joo. Kyseessä on hyvinkin voinut olla epäpuhdas näyte, sillä se otettiin synnärillä "väärä hälytys"-käynnin yhteydessä ja siinä oli tilanne hieman päällä. En mene siis paniikkiin vaan pyrin viemään uutta näytettä huomenissa kun saisin vaan joniu kiinni neuvolalta..

No niin, kiitos tiedosta. Sekafloorasta varmaan puhuikin joo. Kyseessä on hyvinkin voinut olla epäpuhdas näyte, sillä se otettiin synnärillä "väärä hälytys"-käynnin yhteydessä ja siinä oli tilanne hieman päällä. En mene siis paniikkiin vaan pyrin viemään uutta näytettä huomenissa kun saisin vaan joniu kiinni neuvolalta..

Ota uus näyte niin, että teet todella huolellisen alapesun. Sit vähän pissaa pyttyyn, ja sen jälkeen vähän purkkiin. Loput taas vessanpyttyyn. Ja voit ihan hyvin ottaa näytteen kotona johonkin toooodella puhtaaseen kippoon vaikket saa ketään neuvolasta kiinni. Jos teillä esim. on puhelintunti keskellä päivää niin ota ihmeessä näyte jo aamulla, sit voit vaikka kipittää sen kans sinne neuvolaan ja sanoa, että tarvit lähetteen uutta näytettä varten.

Anteeksi, saattaa tosiaan kuulostaa sekavalta. Siis minä ja neuvolan kätilö luulimme että viljely on puhdas kun sairaalalta ei ollut kuulunut sovittuun päivään mennessä mitään eikä myöskään sairaalatietoihini ollut ilmestynyt uusia merkintöjä.

Mutta nyt sitten viikon päästä käynnistä lääkäri soittikin sairaalalta, että viljelyssä olikin ollu jotain ja pitäs antaa uus näyte aamupissasta huomenna paikalliseen labraan, jonne mun pitää jostain syystä x nyt metsästää vielä itse lähetekin. Naurattaa vähä sekin "näyte yön yli rakossa ollut virtsa", kun raskausviikot vaatii jo sen verran tiheetä vessassa ramppaamista, kun vauvi painaa rakkoo..

Yhteistyössä