Normaali aamupala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emppu"

Vieras
Yritän opetella uusia elämäntapoja, mutta tämä on tosi vaikeaa. Ylipainoa on 45 kg, ja olen ihan hukassa annoskokojen kanssa. Olen vuosia syönyt muiden seurassa tosi vähän. Kaikki aina ihmettelee kuinka pieniä annoksia syön. Yksin olen sitten mättänyt menemään senkin edestä. Tarkoitus olisi opetella yksi ateria/viikko syömään normaalisti. Ei edes vielä laihdutustarkoituksessa, vaan ihan normaalikokoiset ateriat. Mutta mikä on "normaalia"? Mitä ja kuinka paljon te syötte?

Minä syön joka päivä:

kuppi teetä
1 leipä, päällä salaattia, kurkkua ja kananmuna
jogurttia, seassa pellavansiemenrouhetta ja vehnäleseitä, pähkinöitä ja marjoja/heldelmiä

Tässä siis minun aamupalani, olen vuosia kehitellyt itselleni sopivaa aamiasta, jotta vatsa toimii ja jaksaa lounaaseen saakka. Pyri syömään runsas aamiainen, se vähentää loppupäivän syömisiä ja jaksat paremmin. :)

kipollinen kaurapuuroa (1dl hiutaleita, 2dl vettä), pakastemarjoja, jugurtti, lasi maitoa. Tämän syön siis klo 05 jälkeen kotona, töissä sit puoli kahdeksan aikaan ruispala minkä välissä margariini, juusto, kinkku, kurkku ja tällä tupla-aamupalalla pärjään 11.30 saakka lounaaseen.

Ruiskaurapuuroa 2dl ja raejuustoa päälle (kamalan kuulosta mutta minä tykkään ja vie nälän lounaaseen asti). Voisithan sinä ottaa yhteyttä vaikka ihan ravitsemusterapeuttiin, siitä vois olla iso apu.=)

No mun ruokatottumukset on kyllä kaukana normaalista, yleensä en syö aamupalaa ollenkaan mutta nyt oon koittanut opetella.
Eilen söin yhden persikkapiltin, tänään kaks ruisleipää ingmariinilla ja Pepsi Maxia.

Yleensä en kovin aikaisin syö vaan syön yhdistetyn aamupalan+lounaan.
Jos pitäisi päättää että syön, niin miettisin ensin mitä haluan syödä.
Esim ruisleipä leikkeleellä+juustolla+kurkkusiivuilla ja omena. Tai jogurtti leseillä ja marjoilla ja vaikka puolikas avokado.
Mikä sinulle kelpaa aamulla?

[QUOTE="Anne";25562836]Yleensä en kovin aikaisin syö vaan syön yhdistetyn aamupalan+lounaan.
Jos pitäisi päättää että syön, niin miettisin ensin mitä haluan syödä.
Esim ruisleipä leikkeleellä+juustolla+kurkkusiivuilla ja omena. Tai jogurtti leseillä ja marjoilla ja vaikka puolikas avokado.
Mikä sinulle kelpaa aamulla?[/QUOTE]

Kaikki kelpaa... :D

Kaksi leipää, joiden päällä levitettä, kalkkunaleikettä ja reilusti kurkkua + jogurtti + teetä + lasillinen mehua

Tuo on mulle aika normisetti. Välillä puuroa tai muroja, mutta niitä syön enemmän kuin sen suositellun annokset, muuten ei nälkä pysy loitolla.

Vinkiksi ap:lle sanoisin vielä, että ota käyttöön pienemmät lautaset äläkä ota lisää ruokaa. Annoskoko ja ruokamäärä pienenee ihan väkisinkin. Mun mieheni on aivan sokea ruoka-annoksen koolle ja tuijottaa vain lautaselle jäävän tyhjän tilan määrää. Jos laitan meille nuo meidän kauniit, isommat lautaset, mies meinaa haljeta eikä lainkaan ymmärrä syytä. Hän saattaa ottaa viisikin ylimääräistä kauhallista ruokaa, jos lautaselle mahtuu. Hän kun ei syö edes salaattia, niin onhan sitä tilaa vaikka miten paljon sille ruoalle ihan tavallisellakin lautasella.

Toisena vinkkinä sanon, että jos teet ruoan itse, pienennä esimerkiksi lihapullien ja jauhelihapihvien yms. kokoa valmistusvaiheessa. Sama koskee leivontaa, tee pienempiä pullia ja leikkaa piirakka pienemmiksi palasiksi. Ota niitä lukumäärältään normaali satsi, äläkä ota niitä pienen koon takia enempää. Äläkä taaskaan ota lisää.

Älä tee syödessäsi mitään muuta kuten istu koneella, lue lehteä tai katso tv:tä vaan keskity ruokaasi. Silloin sinulle jää mielikuva, että olet juuri syönyt. Muun toiminnan ohessa napsittu ruoka unohtuu pikemmin, kun siihen ei ole kiinnittänyt mitään huomiota.

• Tykkää
Reactions: InCase
[QUOTE="a p";25562873]Kaikki kelpaa... :D[/QUOTE]

Sitten söisin vain monipuolisesti. Eli hedelmää/kasviksia, leipää/puuroa ja vähän proteiinia raejuustoa/rahkaa/jogurttia. Eli vaikka puuro ja jogurttipurkki marjoilla :)
Tai leipä paksuilla tomaattisiivuilla ja raejuustoa.

Kiitos vastauksista, saa laittaa lisääkin.
Ravintoterapeutilla olen käynytkin, mutta ne ohjeet tuppaavat olemaan kovin yksioikoisia. Liiallinen ohjeiden tuijottelu käynnistää ahmimisen, ja sitä en enää halua. Rento, normaali syöminen on tavoitteena. Hyviä vinkkejä jo sainkin. Äsken söin leipäviipaleen kinkulla ja kurkulla, lisäksi jogurttia, pellavansiemenrouhetta, pähkinöitä, lesesekoitusta ja puolukoita. Hyvää oli ja riittävästi. Kiitos "aamiainen"

Unohdin vinkkilistastani sen tärkeimmän: JUO VETTÄ. Otan itse aamuisin kannuun kaksi litraa vettä ja juon sen päivän mittaan pois. Itse pidän kannua pöydällä, jolloin muistan sen aina ohikulkeissani ja sitä on helppo juoda huoneenlämpöisenä. Jos lipsun vedenjuonnista, painonlasku hidastuu heti.

Tuo veden juominen on hyvä huomio, ja suosittelen myös vihreää teetä. Se pistää aineenvaihdunnan liikkeelle. Sopii hyvin aamiaisen joukkoon. Tällä palstalla joku joskus kertoi selluliittien hävinneen vihreän teen ansiosta. Tiedä sitten, mutta terveellistä se on, ja hyvää.

[QUOTE="jojo";25562888]Vinkiksi ap:lle sanoisin vielä, että ota käyttöön pienemmät lautaset äläkä ota lisää ruokaa. Annoskoko ja ruokamäärä pienenee ihan väkisinkin. Mun mieheni on aivan sokea ruoka-annoksen koolle ja tuijottaa vain lautaselle jäävän tyhjän tilan määrää. Jos laitan meille nuo meidän kauniit, isommat lautaset, mies meinaa haljeta eikä lainkaan ymmärrä syytä. Hän saattaa ottaa viisikin ylimääräistä kauhallista ruokaa, jos lautaselle mahtuu. Hän kun ei syö edes salaattia, niin onhan sitä tilaa vaikka miten paljon sille ruoalle ihan tavallisellakin lautasella.

Toisena vinkkinä sanon, että jos teet ruoan itse, pienennä esimerkiksi lihapullien ja jauhelihapihvien yms. kokoa valmistusvaiheessa. Sama koskee leivontaa, tee pienempiä pullia ja leikkaa piirakka pienemmiksi palasiksi. Ota niitä lukumäärältään normaali satsi, äläkä ota niitä pienen koon takia enempää. Äläkä taaskaan ota lisää.

Älä tee syödessäsi mitään muuta kuten istu koneella, lue lehteä tai katso tv:tä vaan keskity ruokaasi. Silloin sinulle jää mielikuva, että olet juuri syönyt. Muun toiminnan ohessa napsittu ruoka unohtuu pikemmin, kun siihen ei ole kiinnittänyt mitään huomiota.[/QUOTE]

Hyviä vinkkejä, kiitos! Mitään kieltoja en voi itselleni asettaa, se saa heti vastareaktion, eli ahmimisen. En voi siis ajatella "älä tee mitään muuta" vaan "keskity syömiseen", joka onkin se yksi tärkeimmistä ohjeista ainakin itselleni. Teen melkein aina jotain muuta, luen aamulehteä tai jotain muuta, katson telkkaria, tai nykyään jopa istun koneella :/

[QUOTE="a p";25562940] Mitään kieltoja en voi itselleni asettaa, se saa heti vastareaktion, eli ahmimisen. [/QUOTE]

Tiedän tuon tunteen ihan kokemuksesta, se yllättää välillä vielä minutkin. Sinulla on kuitenkin nyt niin järkevä ja sopivan maltillinen tavoite, että uskon sinun ilman muuta onnistuvan. :) Tsemppiä!

Aamulla puuroa ( 1,5 dl hiutaleita ja 2,5 dl vettä ) ja mehukeittoa 2 dl. Tässä kaloreita 230.

Syön yleensä 1200 kcal, max. 1400 kcal päivässä. Ja vähintään 1,5 litraa vettä.

Tsemppiä pudotukseen!

Me syödään lapsen kanssa kaurapuuroa voilla ja sokerilla. Itse juon yleensä pari kuppia kahvia päälle. Joskus syödään voileipää ja jugurttia. Joskus lapselle muroja.

Nyt meni vähän ohi aiheen, kun aikuisten syömisiä kai tässä kysyttiin.

Ja täytyy myöntää, joskus on aamuja jolloin otan sipsejä ja energiajuomaa :/ mutta tunnen tarvitsevani joskus tuollaisia tapojen muutoksia, joskus se saa hyvälle mielelle jos on tiukka tilanne...

Mutta varmaan puuro mehukeitolla tai marjoilla voi olla hyvä laihduttajan aamiainen, ja jos on kova nällkä, mun mielestä voi ottaa vielä lisäksi leivän, hedelmän tai jugurttia. Tosiaan olen kuullut että hyvä aamupala auttaa pitämään verensokerin ja päivän muut ruokailut tasaisempina.

[QUOTE="a p";25562903]Kiitos vastauksista, saa laittaa lisääkin.
Ravintoterapeutilla olen käynytkin, mutta ne ohjeet tuppaavat olemaan kovin yksioikoisia. Liiallinen ohjeiden tuijottelu käynnistää ahmimisen, ja sitä en enää halua. Rento, normaali syöminen on tavoitteena. Hyviä vinkkejä jo sainkin. Äsken söin leipäviipaleen kinkulla ja kurkulla, lisäksi jogurttia, pellavansiemenrouhetta, pähkinöitä, lesesekoitusta ja puolukoita. Hyvää oli ja riittävästi. Kiitos "aamiainen"[/QUOTE]

Kiva lukea, että otit vinkistä vaariin :D Itsellä vähän samaa ongelmaa kuin sinulla ja siksi opettelenkin rentoa syömistä ja siten painonpudotusta. Itse luen juuri parhaillaan Patrik Borgin kirjaa "Rentoa painonhallintaa". Suosittelen sinulle samaa, ei maksanut montaa euroa sokoksella ja varmasti löytyy kirjastostakin. :)

mä syön paljon, ja silti aina nälkä, työaamuina herätys 5.20, puuroa (4viljan/kaura/ruis) voisilmällä, maitoa ja kahvia, töissä toinen aamupala 8.30 maissa, täytetty sämpylä tms, jugurtti, hedelmä, kahvia, joskus pari keitettyä kananmunaa, lounaalla tulee nälkä jo ennen 11, yleensä töissä omaa evästä, esim. eilistä keittoa, laatikkoa, leipää, maitoa ja hedelmää, todella usein tonnikalaa öljyssä ja lisäkkeenä siinä sitten vihanneksia jne, välipalaa hedelmä tms, päivällisellä iso annos kotiruokaa ja salaattia aina kun mahdollista, maitoa ja leipää, illalla vielä jotain, raejuustoa, tonnikalaa, leipää tms tms...
paino-ongelmia ei ole koskaan ollut... lähinnä päin vastoin ja mulla on oikeesti parin tunnin välein nälkä =)

mä syön paljon, ja silti aina nälkä, työaamuina herätys 5.20, puuroa (4viljan/kaura/ruis) voisilmällä, maitoa ja kahvia, töissä toinen aamupala 8.30 maissa, täytetty sämpylä tms, jugurtti, hedelmä, kahvia, joskus pari keitettyä kananmunaa, lounaalla tulee nälkä jo ennen 11, yleensä töissä omaa evästä, esim. eilistä keittoa, laatikkoa, leipää, maitoa ja hedelmää, todella usein tonnikalaa öljyssä ja lisäkkeenä siinä sitten vihanneksia jne, välipalaa hedelmä tms, päivällisellä iso annos kotiruokaa ja salaattia aina kun mahdollista, maitoa ja leipää, illalla vielä jotain, raejuustoa, tonnikalaa, leipää tms tms...
paino-ongelmia ei ole koskaan ollut... lähinnä päin vastoin ja mulla on oikeesti parin tunnin välein nälkä =)

Millaisia määriä syöt?