Nopeasti vastauksia!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkeus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surkeus

Vieras
Typerää täältä on kysellä, tiedän, mutta auttakaa silti!
Mun henkee on ahdistanut tiistaista alkaen, rintaan pistäny ainaki neljänä päivänä vähintään kerran päivässä ja nielemisvaikeuksia on ollu kans pari päivää. Tänään ahdistanu vaikka oon pitäny löysiä vaatteita, siis mun pitää oikein keskittyä nielemiseen että se onnistuu!! Ja jotenki ottaa henkeen vaikka kuinka yritän rauhallisesti ja välillä syvään hengittää ;( Tänään kun kiipesin ylämäkee ihan rauhallisesti niin hengästyin tosi paljon!!? Okei, häät tulossa la, mutta en usko tän liittyvän siihenkään. Elämässä on ollut jännittävämpiäkin juttuja aikaisemmin, eikä tämmösiä oireita ole koskaan ollut! Ja oon syöny nyt viis päivää kuukautistensiirtopillereitä, siis keltarauhashormoonia, voiko tää johtua siitä??
Ja pitäskö lääkäriin ottaa yhteyttä... Pelottaa vaan että tää pahenee ja en tod.halua tämmösestä kärsiä hääpäivänäni!!! ;(

Ootko pujolle allerginen? Sehän taitaa kukkia nyt ja saattaa aiheuttaa just tollasia allergiaoireita. Meikäläisellä on just noita ja aivastelen, mutta uskoisin johtuvan pujosta. Ne alko kanssa muutama päivä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Surkeus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paniikkihäiriö? Tai oletko raskaana?

No en minä osaa sanoa, saattaahan se päässäkin vika olla että ahdistaa. Raskaus? Voiko se tämmösiä oireita aiheuttaa... ??!

No tuo hengästyminen ja vaatteiden ahdistaminen kuulosti tutulta, siis mä en voinut raskaana ollessa sietää yhtään puristavia vaatteita. Rintaankin mua "pisti" kun närästi. Mutta kyllähän nuo todennäköisemmin stressioireita ovat kun häätkin tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
Ootko pujolle allerginen? Sehän taitaa kukkia nyt ja saattaa aiheuttaa just tollasia allergiaoireita. Meikäläisellä on just noita ja aivastelen, mutta uskoisin johtuvan pujosta. Ne alko kanssa muutama päivä sitten.

Jaa-a... No kyl mä tänään pari kertaa aivastelin, mutta en sen koommin ole pärskiny :) Mielestäni mulla ei ole mitään allergioita, mutta kaippa tuokin voisi olla yks vaihtoehto... Lähinnä mietin että kannattaako noita pillereitä ottaa kun tämmösiä oireita on?

ai, et varmaankaan jos syöt pillereitä. Ellet ole unohdellut tms?

Siis en syö e-pillereitä. Vaan olen syönyt muutaman päivän pillereitä kuukautisten siirtämisen takia...

Onko kaikki nuo oireet alkaneet sen jälkeen kun aloitit pillerit? Siinä tapauksessa lopeta niiden syöminen. Tee varmuudeksi se raskaustesti. Oletteko yrittäneet raskautta?

Itse paniikihäiriön kokeneena sanoisin, että kuulostaa juurikin siltä. Minulla paniikkihäiriö on alkanut aikanaan ilman mitään selkeää syytä, ei mitään kummempaa jännityksen tai stressin aihetta. Nykyään ei oireile enää, kuin juuri silloin, jos on joku jännittävä/stressaava tilanne.

Mutta miksei myös hormonit voisi aiheuttaa...

No en minä osaa sanoa, saattaahan se päässäkin vika olla että ahdistaa. Raskaus? Voiko se tämmösiä oireita aiheuttaa... ??!

No tuo hengästyminen ja vaatteiden ahdistaminen kuulosti tutulta, siis mä en voinut raskaana ollessa sietää yhtään puristavia vaatteita. Rintaankin mua "pisti" kun närästi. Mutta kyllähän nuo todennäköisemmin stressioireita ovat kun häätkin tulossa.

No kumi meillä on ollut käytössä että eihän se 100% varma ole... Mutta menkat on ainaki viimeks alkanu heinäkuun eka päivä, että raskaus olis ainakin tosi alussa jos semmonen juttu ois päässy käymään...
Mutta jos nämä on stressioireita niin eikö siihen silti voi saada mitään apua?
Ei kuulosta kovin mukavalta ajatukselta pyörtyä omissa häissää, saati sitten kieriä rappuset ala ja katkasta koipensa siinä rytäkässä :(

Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:

Jaa-a... No kyl mä tänään pari kertaa aivastelin, mutta en sen koommin ole pärskiny :) Mielestäni mulla ei ole mitään allergioita, mutta kaippa tuokin voisi olla yks vaihtoehto... Lähinnä mietin että kannattaako noita pillereitä ottaa kun tämmösiä oireita on?

En mäkään oo tietääkseni ollu millekkään allerginen, mutta pujo saattaa aiheuttaa tosiaan noita oireita. Varsinkin pahoja hengitysvaikeuksia.

Toki kannattaa käydä lääkärissä mikäli siltä tuntuu, mutta tällä hetkellä ne todennäkösesti sanoo että voi olla stressiperästä, mikäli sulla on häätkin tulossa.

No kumi meillä on ollut käytössä että eihän se 100% varma ole... Mutta menkat on ainaki viimeks alkanu heinäkuun eka päivä, että raskaus olis ainakin tosi alussa jos semmonen juttu ois päässy käymään...
Mutta jos nämä on stressioireita niin eikö siihen silti voi saada mitään apua?
Ei kuulosta kovin mukavalta ajatukselta pyörtyä omissa häissää, saati sitten kieriä rappuset ala ja katkasta koipensa siinä rytäkässä :(

Kannattaisi varmaan käydä ihan lääkärissä. Jos vaikka määräisi jotain mietoja rauhoittavia. Mutta mä kyllä lopettaisin niiden pillereiden ottamisen, ehkä kaikki johtuu niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vesimeloni:
Itse paniikihäiriön kokeneena sanoisin, että kuulostaa juurikin siltä. Minulla paniikkihäiriö on alkanut aikanaan ilman mitään selkeää syytä, ei mitään kummempaa jännityksen tai stressin aihetta. Nykyään ei oireile enää, kuin juuri silloin, jos on joku jännittävä/stressaava tilanne.

Mutta miksei myös hormonit voisi aiheuttaa...

Mulle on tullu joskus nuorena muutaman kerran joku paniikkikohtaus (hyperventilaatiokohtaus...), Mutta ei näin aikuisiällä. No tää hengenahdistus ja nielemispulma alko mun mielestä kun olin syöny 1-2 päivää (kolme/pvä) niitä pillereitä, en muista ihan tarkkaan...

"Päänsärkyä/migreeniä saattaa esiintyä hoidon aikana. Joskus saattaa esiintyä tihkuvuotoa, jolloin lääkäri voi muuttaa annosta ja tilanne korjautuu.

Harvoin todettuja haittavaikutuksia ovat maksan toiminnan muutokset, voimattomuus (astenia), pahoinvointi, keltaisuus ja vatsakivut; allerginen ihottuma, kutina ja nokkosihottuma (urtikaria); kipu/arkuus rinnoissa.

Yliherkkyysreaktioita ja paikallista ihoturvotusta (angioedeema ja edeema) on todettu erittäin harvoin.
Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole tässä selosteessa mainittu, tai kokemasi haittavaikutus on vakava, kerro niistä lääkärillesi tai apteekkiin."

Tässä on esimerkkinä Terolutin (keltarauhashormoni) sivuvaituksia. Turvotus ja yliherkkyys ovat mahdollisia. Kannattaisi tosiaan käydä lääkärissä. Aika helposti kyllä veikkaavat nielemisvaikeuden syyksi ahdistusta, tiedän kokemuksesta...