Nonni, tähän pinoon ne, jotka tunnustavat että ärsyyntyvät sellaisista perheistä, joiden ei tarvitse maksaa päivähoitomaksuja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Rohkeasti vaan. Ja pientä perustelua perään, jos ei irtoa mitään järkevää, niin antakaa tulla sitä itseään. Haluan kuulla, kuinka moni on sitä mieltä ja miksi.

Toisen ketjun innoittamana.

t. äiti (ja isikin) joka ei maksa päivähoitomaksuja ainakaan kahteen vuoteen vielä

toi ärsyyntyminen yleensä johtuu varmaan siitä, että on monia tosi pienituloisia, mutta silti sen verran tienaavia että joutuu täydet/lähes täydet maksamaan. Eli käytännössä kk jää huomattavasti vähemmän rahaa käteen hoitomaksujen jälkeen kun niillä jotka ei maksa mitään.

Mua ei muiden systeemit haittaa, mutta pitäisi enemmän olla jaksotettu se maksu, vaikka sillä systeemillä että todella hyvätuloiset vois maksaa enemmän kun nykyisin (ja keskituloiset)

Mielestäni enemmän pitäisi myös antaa etuja niille, jotka pitävät vähän lasta hoidossa, eli nythän saa hiukan halvemmalla jos lapset paljon kotona, mutta ei montaa euroa (jos perhe yrittää siis pitää lapsia kotona, esim. niin että toisella vuorotyö ja toisella päivävuoro, eiväktä ylimääräisiä siellä lapsia pidä)

Alkuperäinen kirjoittaja riw:
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
No siis reiluahan se on jos tulot on kovin pienet. Ei voi olla samalla viivalla 1000e/kk tienaavat 3000e/Kk tienaavien kanssa O.o

mutta silloin kun olet juuri siinä tuloluokassa, että maksat täyden, niin omat nettotulot ovat ehkä 3500e/kk ja samasuuren maksun maksaa perhe, jonka nettotulot ovat vaikka 10 000e/kk......... Onko reilua?

juurikin näin, eikä tarvi netto olla läheskään noin suuri, että täydet joutuu maksamaan

Alkuperäinen kirjoittaja nereida:
Onpas järjetön ketju taas! Eikö sitä järkikultaa voi ottaa käteen, ja ajatella hiukan itse? Jospa kaikilla ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa päivähoitomaksuja, mutta tarvitsevat lapselle hoitopaikan. Eikö ole parempi että vanhemmat opiskelevat ja saavat hoitopaikan lapsilleen, niin he saavat ammatit jotta voivatkin myöhemmin maksaa itse, kun on ammatti jolla sitä työtä saadaan...
Ap, jos sinulla ei olisi varaa maksaa paikkaa, mutta opiskella pitäisi, eikö olisi aika hankalaa jos et saisi lapselle hoitopaikkaa?

Nimenomaan minulla on se tilanne, että opiskelen nyt, ja lapset nolla maksulla hoidossa, ei riitä miehen palkka rikkomaan tulorajaa ei. Siksi olenkin melko TYRMISTYNYT, että joku kehtaa sanoa sen vituttavan, että minä hankin heidän verirahoillaan itselleni koulutuksen, ts. lapset on ilmaiseksi hoidossa. Haluan kuulla, MIKÄ siinä niin painaa, että ihan pännii. Köyhyys käy kateeksi?

:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Joskus kiukuttaa että miksi toisilla on vapaus olla kotona ja lapset ilmaiseksi hoidossa. Itse joutuu olemaan jatkuvasti töissä, erossa väkisin lapsista ja maksaa kovaa hintaa ihanuudesta. Perusteluja että miksi näin saa olla?

Mä mieluummin olisin töissä ja terve ja lapsenikin terve. Että saatais olla molemmat kotona ja vaan nauttia toisista.piste.

Terve? Nyt en ymmärrä...

Alkuperäinen kirjoittaja gty:
No siis reiluahan se on jos tulot on kovin pienet. Ei voi olla samalla viivalla 1000e/kk tienaavat 3000e/Kk tienaavien kanssa O.o

mutta silloin kun olet juuri siinä tuloluokassa, että maksat täyden, niin omat nettotulot ovat ehkä 3500e/kk ja samasuuren maksun maksaa perhe, jonka nettotulot ovat vaikka 10 000e/kk......... Onko reilua?

juurikin näin, eikä tarvi netto olla läheskään noin suuri, että täydet joutuu maksamaan

3500 euron netolla eläisi jo herroiksi. Kyllä omissa valinnoissa joku silloin prakaa, jos siitä ei voi esim. kahden lapsen hoitoa maksaa kuussa. Eikä jokaisesta edes tarvitse maksaa sitä täyttä summaa. Näin se vain on.

Sohaisen murkkupesää, se älähtää johon sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
Mä maksan ilolla veroja sillon kun vapautukset maksuista menevät perheille, joilla on oikesti tiukkaa.

Eniten mua ehkä ketuttaa perheet, joissa yrittäjät nostavat vain pääomatuloa, jota ei lasketa tarhamaksusoppaan. Eli ilmaiset tarhat, mutta oikeasti sikamaiset tulot.

Pienmpi ketutus kohdistuu ryhmään yh-eläkeläiset, joilla on omistusasunto johon maksetaan asumistukea. Lisäksi tarhamaksut kuitataan, samoin kuin toimeentulotuki ja eläke, lapsilisät. Ja sitten vielä etäisä maksaa elareita. Saada käydä aika haipakkaan töissä, että saa saman summan käteen. Toisaalta eläkkeellä olevat pienten lasten äidit ovat todennäköisesti psyykkisesti tai fyysisesti niin sairaita, että ei käy kateeksi :/

yrittäjäperhe voi selvitä näennäisesti nollamaksulla, mutta vuoden lopussa myös yrityksen tulos ja näin ollen myös pääomatulot lasketaan ja maksavat sitten takautuvasti. Eli yrittäjä ei selviä tästä ilmaiseksi. Ja tiedän, koska olen yrittäjä. Sitäpaitsi kyllä sikarikkaan yrittäjän palkan nostotapa valitaan yleensä verotuksen kannalta edullisimmaksi. Tarhamaksut eivät siinä paljoa merkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nereida:
Onpas järjetön ketju taas! Eikö sitä järkikultaa voi ottaa käteen, ja ajatella hiukan itse? Jospa kaikilla ei ole yksinkertaisesti varaa maksaa päivähoitomaksuja, mutta tarvitsevat lapselle hoitopaikan. Eikö ole parempi että vanhemmat opiskelevat ja saavat hoitopaikan lapsilleen, niin he saavat ammatit jotta voivatkin myöhemmin maksaa itse, kun on ammatti jolla sitä työtä saadaan...
Ap, jos sinulla ei olisi varaa maksaa paikkaa, mutta opiskella pitäisi, eikö olisi aika hankalaa jos et saisi lapselle hoitopaikkaa?

Nimenomaan minulla on se tilanne, että opiskelen nyt, ja lapset nolla maksulla hoidossa, ei riitä miehen palkka rikkomaan tulorajaa ei. Siksi olenkin melko TYRMISTYNYT, että joku kehtaa sanoa sen vituttavan, että minä hankin heidän verirahoillaan itselleni koulutuksen, ts. lapset on ilmaiseksi hoidossa. Haluan kuulla, MIKÄ siinä niin painaa, että ihan pännii. Köyhyys käy kateeksi?

:(

Anteeksi, ymmärsin että olit vastaan näitä nolla tuloisia! Luin niin hätäiseen että meni sekaisin kuka sanoi mitä! :ashamed:

Kaverin rahat menee tupakkaan ja viinaan, kodin sisustukseen ja kalliisiin vaatteisiin. Opiskelee, mies työtön. Lapsi päiväkodissa ilmaiseksi. Tällä perusteella ärsyttää koska mieleeni piirtyy ajatus että ne on sosiaalipummeja, elävät sossun rahoilla, ja meillä jotka käydään töissä pienellä palkalla (1800e/kk) niin ei ole varaa sisustukseen eikä uusiin vaatteisiin.

No harmittaahan se, kun ite joutuu maksamaan. Aika mitättömät tulot saa olla ettei joudu, niin että nämä pienet tulot omaava (eli siis MÄ) joutuu kuitenkin maksamaan lastensa hoidosta.

Toisaalta, onni on, että niitä tuloja on edes sen verran, olisko sekään nyt sit niin ihanaa, ettei tarvisi maksaa hoidosta sen takia että on ihan peeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja gwerf:
Kaikilla pitäisi olla samat säännöt. Vähätuloiset maksavat jo valmiiksi vähemmän veroja. Joka puolelta näköjään syydetään helpotuksia. :/

No isoista tuloista jää verojenkin jälkeen huomattavasti paremmin taskunpohjalle kuin pienistä, vaikka niistä näennäisesti maksetaankin veroja vähemmän.....

Minusta se on ihan ok, jos esim. opsikelijapariskunta, pienipalkkaisen yh:n yms. ei tarvitse sitä sitä pk-maksua maksaa lainkaan. Eli silloin kun tulot on pienet, mutta hoidon tarve on todellinen, niin ihan ok.

Mutta kotona olevat esim. äitiyslomalaiset, toimeentuloasiakkaat yms. joiden lapset ovat virikehoidossa, niin se potuttaa, että he eivät edes maksaa mitää-

peesi!

Mutta ku ne maksut ovat silti niin pieniä (ainakin per laps, toki useamman lapsen kanssa voi jo tuntua isoilta) että ihmettelen miksi siitä pitää vinkua...

Itse nollamaksuluokkalaisena: Musta tuntuu ihan hassulta, että ku se päivä koittaa, niin vien lapseni ihan ilmatteeks hoitoon o.O Mä olisin valmis maksamaan hoidosta ja jos päädynkin yksityiseen hoitopaikkaan niin maksan sen 230-260?/kk ihan mielelläni, mukisematta. Kuitenkin niin pieni osa todellisista kustannuksista... Mutta ei hätää, arvon rouvat, turhaan en koskaan tule lapsiani tarhaan laittamaan, mun lapset ei koskaan päädy virikelapsiksi maksavien "oikeiden" asiakkaiden paikkoja viemään ;) Vien vasta sitten kun on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Minusta se on ihan ok, jos esim. opsikelijapariskunta, pienipalkkaisen yh:n yms. ei tarvitse sitä sitä pk-maksua maksaa lainkaan. Eli silloin kun tulot on pienet, mutta hoidon tarve on todellinen, niin ihan ok.

Mutta kotona olevat esim. äitiyslomalaiset, toimeentuloasiakkaat yms. joiden lapset ovat virikehoidossa, niin se potuttaa, että he eivät edes maksaa mitää-

peesi!

Minulla oli lapset kevään virikehoidossa. Olen toimeentulotukiasiakas pakosta.

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
Mä maksan ilolla veroja sillon kun vapautukset maksuista menevät perheille, joilla on oikesti tiukkaa.

Eniten mua ehkä ketuttaa perheet, joissa yrittäjät nostavat vain pääomatuloa, jota ei lasketa tarhamaksusoppaan. Eli ilmaiset tarhat, mutta oikeasti sikamaiset tulot.

Pienmpi ketutus kohdistuu ryhmään yh-eläkeläiset, joilla on omistusasunto johon maksetaan asumistukea. Lisäksi tarhamaksut kuitataan, samoin kuin toimeentulotuki ja eläke, lapsilisät. Ja sitten vielä etäisä maksaa elareita. Saada käydä aika haipakkaan töissä, että saa saman summan käteen. Toisaalta eläkkeellä olevat pienten lasten äidit ovat todennäköisesti psyykkisesti tai fyysisesti niin sairaita, että ei käy kateeksi :/

Maksetaan siitä pääomatulostakin melkein 30 prossaa veroa, ettei sekään nyt ihan ilmaista rahaa sentään ole. Jos on sikamaiset tulot, niin niillä verorahoilla saadaan sit jo jonkun muunkin muksuja tarhaan ilmaiseksi... En nyt sano, että tuo toiminta muuten olisi oikein.

Yhteistyössä