Nonni, mitäs myö nyt tehhää? voi helvattu. Lapsi valehteli ettei tartteis mennä kouluun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi on 10v. ja on valittanu kovia vatsakipuja koko syksyn ja alkuvuoden, etenkin nyt alkuvuoden. Ihan itkua väänti usein vatsakipujen takia ja monesti opettaja lähetti koulusta kotiin kesken päivän.

Käytiin lääkärillä ja kaikissa mahdollisissa verikokeissa ja kaikki oli normaalit. Aloitettiin laktoositon ruokavalio ja nyt laps sano ettei se vatsa oikeesti ollu kipeä. Tämä tuli siis ilmi kun laktoosittomat ruoat ei koulussa ollutkaan niin hyviä kuin tavallinen. Lapsi sano että valehteli koska ei halunnut kouluun, kun joutuu usein olemaan yksin välitunnilla.

Kyllä. näin kävi, mitäs nyt?

Nyt iso hali lapselle ja pitkä keskustelu asiasta. Lapsi tulee saada luottamaan vanhempiinsa ja muihin aikuisiin niin, että uskaltaa ketoa tällaiset vaikeat asiat heille, eikä joudu valehtelemaan. Kerro, että olet aina lapsen tukena ja miettikää yhdessä, kuinka asissa edetään. Varmaan olisi keskustelun paikka myös opettajan kanssa.

Mä tein samaa tuon ikäsenä ja syynä nimenomaan se että koulussa kiusattiin. Ota yhteys opettajaan ja selvitätte yhdessä mitä siellä tapahtuu ja mitä asialle voidaan tehdä. Älä käy syyllistämään lasta toimistaan.

Eikö kukaan rankaisisi lasta valehtelusta?

Toki yhteys myös kouluun ja kiusaamisasia selvittelyyn, mutta ei omille vanhemmille saa valehdella.

Kamalaa jos oma lapsi ei uskalla kertoa kiusaamisesta :/ mun lapset kertoo aina heti, jos heitä on kiusattu.

Ootko miettinyt että miksi lapsi ei oo sulle asiasta kertonut? Miksi on pitänyt valehdella?

Mun toinen poika saattais kiusaamisen takia myös haluta jäädä kotiin, mutta hän hoitaisi asian niin että kysyisi suoraan onko pakko mennä kun kiusataan. Onneksi ei enää ole kiusattu mut jos kiusattaid niin kysyis varmaankin noin suoraan

Juu kyllä minäkin tuota myötätuntolnjaa suosittelisin. Toki lapsen kanssa on syytä puhua siitäkin, että valehtelu on väärin ja että on kaikin puolin helpompi kun sanoo suoraan, ettei halua kouluun, niin asiaa voidaan selvitellä. Nyt on mennyt kuukausia hukkaan monilta asianosaisilta.
Ensimmäisenä yhteys opettajaan ja terveydenhoitajaan. Kyllähän tässä on kouluhyvinvoinnista kyse, ensimmäisenä siellä on asiaa mietittävä. Tärkeää on, että kotona tuette sekä lasta että koulua.

Toki yhteys myös kouluun ja kiusaamisasia selvittelyyn, mutta ei omille vanhemmille saa valehdella.

Kamalaa jos oma lapsi ei uskalla kertoa kiusaamisesta :/ mun lapset kertoo aina heti, jos heitä on kiusattu.

Ootko miettinyt että miksi lapsi ei oo sulle asiasta kertonut? Miksi on pitänyt valehdella?

Mun toinen poika saattais kiusaamisen takia myös haluta jäädä kotiin, mutta hän hoitaisi asian niin että kysyisi suoraan onko pakko mennä kun kiusataan. Onneksi ei enää ole kiusattu mut jos kiusattaid niin kysyis varmaankin noin suoraan

Yllättävän monet lapset eivät kerro kiusaamisesta.

En todellakaan rankaisisi, jos lapsi on noin ahtaalle joutunut.

Katsos, lapsetkin ovat erilaisia!

Sinuna olisin ylpeä itsestäni. Lapsesi selvästi luottaa sinuun kun uskaltaa asiasta kertoa! Nyt rohkeasti yhteys opettajaan. TUo laktoosittomien syöminen/syimttömyys on mitätön asia tuon kiusaamisen rinnalla. Koulun vastuulla on puuttua välittömästi asiaan. Siellä on ammattitaitoisia ihmisiä hoitamaan asiaa.

Ps. Hölmöä se nyt on rangaista lasta kiusaamiselta suojautumisesta. Kummallisia äitejä sitä riittää, ja terapeuteille tulevaisuudessa lisää työtä....

Kyllä mun mahaan sattuu ihan oikeasti kun mulla on todella paha olla. Eli ei tuo välttämättä ole kuule ollut ihan tuulesta temmattua kipua vaan stressiä yksinäiyydestä koulussa. Lapsi vaan ei osaa välttämättä tunnistaa onko kipu fyysistä vai aiheutuuko psyykkeen alavireestä. Aikuinen kyllä tunnistaa stressivatsan, mutta lapsi tuskin

[QUOTE="vieras";25819257]Lapsi on 10v. ja on valittanu kovia vatsakipuja koko syksyn ja alkuvuoden, etenkin nyt alkuvuoden. Ihan itkua väänti usein vatsakipujen takia ja monesti opettaja lähetti koulusta kotiin kesken päivän.

Käytiin lääkärillä ja kaikissa mahdollisissa verikokeissa ja kaikki oli normaalit. Aloitettiin laktoositon ruokavalio ja nyt laps sano ettei se vatsa oikeesti ollu kipeä. Tämä tuli siis ilmi kun laktoosittomat ruoat ei koulussa ollutkaan niin hyviä kuin tavallinen. Lapsi sano että valehteli koska ei halunnut kouluun, kun joutuu usein olemaan yksin välitunnilla.

Kyllä. näin kävi, mitäs nyt?[/QUOTE]

Yhteyttä opettajaan ja nopeasti! Voisiko olla, että koulussa kiusataankin sen lisäksi, ettei ole kavereita? Vai onko lapsi erityisen ujo? Itse olin lapsena koulukiusattu ja monesti kanssa valehtelin olevani kipeä, ettei tarvinnut mennä kouluun..

Alkuperäinen kirjoittaja Kgöhj;25819304:
Sais juoda kotona jatkossakin laktoositonta maioa, siis sitä ihan tavallista eikä mitään maitojuomaa

Mun 10v sais kyllä tuntea nahoissaan jos noin olis tehnyt

Sä kostaisit lapselle sen, ettei tämä ole uskaltanut luottaa sinuun ja kertoa oikeaa syytä? Hienoa, kannustaisi kivasti jatkossakin uskoutumaan. Not.

En tässä tapauksessa. Panostaisin siihen, että lapsi ymmärtäisi, että ihan kaiken voi kertoa kotona. Asiasta kyllä keskusteltaisiin ja puhuttaisiin, miten paljon vähemmällä lapsi ja muukin perhe olisi päässyt, kun olisi heti kertonut totuuden. Valehtelemisesta rankaiseminen kuuluu vähän toisenlaiseen asiayhteyteen, minun mielestäni.

lapsi on saannut vatsakivut pahasta olosta, yksinäisyydestä ja kiusaamisesta - ja täällä mammat vaan olis kurittamassa. Just. Valehtelu on väärin ja se toki pitää käsitellä, mutta joska paikkaamisen sijaan korjaisitte tilannetta, puhumalla asian oikeasta ytimestä.

[QUOTE="keiju";25819449]Yhteyttä opettajaan ja nopeasti! Voisiko olla, että koulussa kiusataankin sen lisäksi, ettei ole kavereita? Vai onko lapsi erityisen ujo? Itse olin lapsena koulukiusattu ja monesti kanssa valehtelin olevani kipeä, ettei tarvinnut mennä kouluun..[/QUOTE]

Kiusaamista en osannut odottaa, tai yksinäisyyttä. Kotiajalla kun kuitenkin on kavereita ja luokkakavereita käy meillä silloin tällöin. Lapsi on todella tempperamenttinen ja luulen että koulussa osasyy siihen että jäis leikkien ulkopuolelle voisi juuri olla tuo tempperamenttisuus, ettei leikit käy yksiin tms.

[QUOTE="minttu";25819439]Kyllä mun mahaan sattuu ihan oikeasti kun mulla on todella paha olla. Eli ei tuo välttämättä ole kuule ollut ihan tuulesta temmattua kipua vaan stressiä yksinäiyydestä koulussa. Lapsi vaan ei osaa välttämättä tunnistaa onko kipu fyysistä vai aiheutuuko psyykkeen alavireestä. Aikuinen kyllä tunnistaa stressivatsan, mutta lapsi tuskin[/QUOTE]

Samaa mieltä! Ja jos vatsa on nyt kuitenkin laktoosittoman myötä parantunut (meidän lapsella puhkesi maitoallergia 8v ja sitä selviteltiin tarkkaan, kun laktoositon toi vähän helpotusta mutta selvää syytä ei siitäkään löytynyt, ja vasta täysin maidoton auttoi) niin lapsi ei välttämättä enää oikeasti muista että se olikin oikeasti kipeä silloin aiemmin!

Minä kyllä muistan, että vatsaani sattui oikeasti, kun minua koulussa kiusattiin (ei fyysistä, vaan tuollaista syrjintää että me ei olla sun kanssa)! Usein juur iltapäivällä oli pahimmillaan, mutta loppui pian kun pääsin kotiin. Kai sitä vaan jännitti niin paljon koko kropallaan, että vatsalihakset kramppas.

[QUOTE="vieras";25819532]Samaa mieltä! Ja jos vatsa on nyt kuitenkin laktoosittoman myötä parantunut (meidän lapsella puhkesi maitoallergia 8v ja sitä selviteltiin tarkkaan, kun laktoositon toi vähän helpotusta mutta selvää syytä ei siitäkään löytynyt, ja vasta täysin maidoton auttoi) niin lapsi ei välttämättä enää oikeasti muista että se olikin oikeasti kipeä silloin aiemmin!

Minä kyllä muistan, että vatsaani sattui oikeasti, kun minua koulussa kiusattiin (ei fyysistä, vaan tuollaista syrjintää että me ei olla sun kanssa)! Usein juur iltapäivällä oli pahimmillaan, mutta loppui pian kun pääsin kotiin. Kai sitä vaan jännitti niin paljon koko kropallaan, että vatsalihakset kramppas.[/QUOTE]

No stressihän aiheuttaa vatsahaavojakin - niin aikuisella kuin lapsella.

yhteys opettajaan..voitte selvittää mistä johtuu,että lapsesi on yksin välitunnit ja miksi kukaan välituntivalvoja ts opettaja ole puuttunut asiaan aiemmin?

Kuvitteletko todella, että välituntivalvoja tai kukaan puuttuisi siihen, että lapsi tai nuori on yksin välitunnit??? Ei todellakaan. Sehän ei ole varsinaista kiusaamista, jos lapsella vain ei ole kavereita yksinkertaisesti.

Yhteistyössä