Noniin, kiitos kaverille!

• Viestiketjun aloittaja "jes"
  • Ensimmäinen viesti
"jes"
Meillä alkoi viime yönä lapset oksentaa, eilen käytiin hesessä ystävän ja hänen lapsien kanssa. Soitin kaverille, että saattaa olla että vatsatautia on tulossa, että varmaan hesen leikkipaikasta saatu, kun muuten ollaan oltu kotosalla, niin mitä sanoo kaveri! "Ai, hei se on varmaan kyllä meiltä lähtöisin, meillä on alkuviikko oksennettu! Muksut oksensi maanantain ja tiistain välisestä yöstä keskiviikko-iltaan! Aika raju tauti, itekin oksensin vielä keskiviikkona." Ja siis eilen oltiin siellä hesessä, torstaina kun he on keskiviikkona vielä oksentanutkin! Ihmekös, ettei oikeen maistunut heidän lapsille ja olivat vähän vaisuja. Mitään ei kyllä etukäteen voinut mainita. Ei muuten, mutta mulla olisi täällä keskosena syntynyt 8kk ikäinen, 2,5v, 4v ja itse olen raskaana viikolla 11. Että oksennustautia tähän nyt kaivattiinkin. Nuorin joutuu saletisti sairaalaan, jos monen päivän oksennustauti iskee, painaa nyt alle 7 kiloa, yhtään ei ole varaa painon pudota!

"minä"
Voi hitsi! 7 kiloa on hirveen vähän!! Toivottavasti tauti menee pian ohi, hirveä tuo oksennustauti... Ite kammoon sitä:( Ja eikös se oo aika vaarallista raskaana olevalle?:/ Olipas hölmösti tehty kaveriltas, luulis et aikuisella ihmisellä olis ees vähän järkeä päässä kertoa tommosesta...

OT
[QUOTE="minä";23116395]Voi hitsi! 7 kiloa on hirveen vähän!! Toivottavasti tauti menee pian ohi, hirveä tuo oksennustauti... Ite kammoon sitä:( Ja eikös se oo aika vaarallista raskaana olevalle?:/ Olipas hölmösti tehty kaveriltas, luulis et aikuisella ihmisellä olis ees vähän järkeä päässä kertoa tommosesta...[/QUOTE]

Miten niin on hirveän vähän??!! Mun lapsi painoi 1v neuvolassa vähän reilu 8kg ja ihan normi on. Kohta 2v eikä vieläkään oo 10 menny rikki...

Ot, juu
Keskosellehan asia voi olla eri? Mun taapero oli tuossa iässä kyllä painavampi, keskikäyrää on seurannut koko ikänsä. Painoa arvioidessa täytyy ottaa vähän muitakin mittoja huomioon.

"Vieras"
ei toi 7kg ole vähän, meillä on kaikki 3 lasta painanu 1v neuvoloissa 7-8kg ja ihan normi painosia, mun mielestä ton ikäsellä 7kg on PALJON!
Riippuu varmaan mistä roikkuu, musta taas 7kg on vähän. Oma oli 8kk 10,7kg

Oksennustauti on kyllä kurja. Ite ollaa nyt viikko tolkulla vältelty muita lapsia kun ollaan taudissa oltu. Ollaan kai päästy helpolla kun ei olla kaikki oksenneltu samaan aikaan, mutta toisaalta "joudutaan" välttelemään muita pidemmän aikaa.

"vieras"
Tosi ikävää! Tiedän miltä tuntuu olla alkuraskaudessa vatsataudissa :( Mistä näitä "ystäviä" tulee jotka ei yhtään välitä muista. Olisi edes maininnut, että ovat just olleet kipeinä.

Mulla on muutama tollainen tuttu ja ennen kuin kutsun kylään niin kysyn aina että oletteko olleet terveinä. Ei jaksa joka kerta sairastaa jotain oksennustautia tai influenssaa heidän vierailun jälkeen.

Nyt on liikkeellä sellaista aika nopsaa vatsatautia. Toivotaan että menee teilläkin ohi helposti ja että itse pysyt terveenä!

"popp"
7 kiloa on vähän kenelle tahansa, jos sattuu tulemaan oksutauti. Ei kai sillä väliä, onko paino sopiva juuri tiettyyn ikään, mutta siitä on paha nyhjäistä, kun neste alkaa poistua.

"a p"
ei toi 7kg ole vähän, meillä on kaikki 3 lasta painanu 1v neuvoloissa 7-8kg ja ihan normi painosia, mun mielestä ton ikäsellä 7kg on PALJON!
Meille tuo alle 7 kiloa on vähän, kun kaksi vanhempaa painoivat samassa iässä jo 10-11 kiloa. Pitkä poika tuo on ja paino vaan laahaa ja laahaa. Ravitsemusterapeutilla käydään ja jatkuvissa painokontrolleissa, ohutsuolesta poistettu pitkä pätkä, joten ruoka ei imeydy kunnolla. Pituuteen suhteutettuna poika on kunnolla alipainoinen ja mitä neuvolan kasvukäyriin tulee, niin yleensä noin nelikuinen vauva painaa saman mitä poika nyt, melkein 9kk iässä. Teillä on lapset kulkeneet selvästi miinus käyrillä jos 7-8 kiloa on ollut 1v paino. Mutta jokainen kasvaa käyrällään, meidän käyrällä tuo paino laahaa.

"a p"
[QUOTE="vieras";23116459]Lapset kannattaa viedä heseen suoraan synnytyslaitokselta.[/QUOTE]

Niin no me ollaan oltu 4kk sairaalassa ja melkein 5kk kotona, edes kauppaan en ole kuopusta ottanut ja kyläilty ollaan harvakseltaan. Nyt mentiin heseen kun mies on työmatkalla ja ollaan koko viikko oltu kotona ja jotenkin vaan ajattelin, että pakko päästä vihdoin ihmisten ilmoille. Juu, se kostautui ja juu, olin tyhmä. Ajattelin että kun ystävä tietää tilanteemme ja on aina ennen kertonut jos ovat olleet kipeinä, että olisi tehnyt sen tälläkin kertaa. Oma moka, mutta saan varmaan olla pettynyt ystävään.

"vieras"
[QUOTE="a p";23116552]Niin no me ollaan oltu 4kk sairaalassa ja melkein 5kk kotona, edes kauppaan en ole kuopusta ottanut ja kyläilty ollaan harvakseltaan. Nyt mentiin heseen kun mies on työmatkalla ja ollaan koko viikko oltu kotona ja jotenkin vaan ajattelin, että pakko päästä vihdoin ihmisten ilmoille. Juu, se kostautui ja juu, olin tyhmä. Ajattelin että kun ystävä tietää tilanteemme ja on aina ennen kertonut jos ovat olleet kipeinä, että olisi tehnyt sen tälläkin kertaa. Oma moka, mutta saan varmaan olla pettynyt ystävään.[/QUOTE]

Tietysti saat olla pettynyt ja jos olette ystäviä niin kannattaa oikeasti ottaa asia kunnolla puheeksi hänen kanssaan. Joskus toisten ona vaan vaikeaa ymmärtää jos omat lapset on ihan perusterveitä ja muutamat oksut ei tunnu missään.

Itse asiassa, oksennus tauti ja muutkin pöpöt ovat aktiivisessa vaiheessa JO ENNEN kuin oireet ilmenee. Eli tarttuu silloin, kun ei vielä tiedä olevansa sairas. Joten jo oireiden alettua ei enään tartu. Itämisaika vaan vaihtelee eri pöpöjen välillä, usein kumminkin 2-7pvää tartunnasta.. Joten tuskin olet kaverisi lapsilta tautia saanut, vaan jostain jo aikaisemmin. Nää vaan leviää niin helposti, että siitä on mun mielestä todella typerää ja naurettavaa syyttää ketään..

vieras.
Kyllä mahataudit tarttuvat varsinkin oireiden alettua. Mahatauti tarttuu muutamaa tuntia ennen oireita ja etenkin silloin kun oireita on. Mutta myös jälkikäteen mahatudit tarttuvat pari päivää. Ja esim. norossa saattaa tartuttaa muita 1-3 viikkoa oireiden jälkeenkin!!!

"jep"
Itse asiassa, oksennus tauti ja muutkin pöpöt ovat aktiivisessa vaiheessa JO ENNEN kuin oireet ilmenee. Eli tarttuu silloin, kun ei vielä tiedä olevansa sairas. Joten jo oireiden alettua ei enään tartu. Itämisaika vaan vaihtelee eri pöpöjen välillä, usein kumminkin 2-7pvää tartunnasta.. Joten tuskin olet kaverisi lapsilta tautia saanut, vaan jostain jo aikaisemmin. Nää vaan leviää niin helposti, että siitä on mun mielestä todella typerää ja naurettavaa syyttää ketään..
Monet vatsataudit, esim. noro, tarttuu vielä jopa viikkoja esim. huonosti pestystä oksennusläntistä. Eli jos on vaikka vaunut oksennettu ja ne on vaan pyyhitty, niin niihin koskemalla voi sen noron saada. Ja esim. lapsen käsistä ja vartalosta monta päivää, jos ei ole kunnolla peseytynyt.

...
Ei nyt kannata olla turhan ankara ystävää kohtaan. Normaalit äidit eivät välttämättä tule edes ajatelleeksi, että jostain jo ohi menneestä taudista pitäisi mainita.
Tai sitten hän ajatteli, että kun teillä noita lapsia pukkaa tuolla vauhdilla, niin siinä ei pienet oksentelut tunnu missään.

Mä olen varmaan sitten aika epänormaali äiti kun tulen aina ystävilleni maininneeksi jos meillä on viimeisen viikon aikana ollut jotain sairastelua. Eikä tulis mieleenkään lähteä mihinkään heseen istumaan kaverini ja lasten kanssa, jos meillä olisi vielä edeltävänä päivänä oksennettu. Vastuutonta touhua.
Ap:lle kovasti voimia vatsataudin selättämiseen, toivottavasti edes nuorimmainen selviäisi sairastumatta.

yhtä hyviä ystäviä
Tuttu tunne! Mun miehen serkku ei koskaan kerro että ovat kipeinä tai ovat juuri olleet kun mennään käymään, että menee hermot!!! Monta kertaa siis käynyt näin ja aina tartuttavat meidät! En kyllä oo siellä enää vähään aikaan käynyt enkä käy.

"vieras"
[QUOTE="jes";23116322]Meillä alkoi viime yönä lapset oksentaa, eilen käytiin hesessä ystävän ja hänen lapsien kanssa. Soitin kaverille, että saattaa olla että vatsatautia on tulossa, että varmaan hesen leikkipaikasta saatu, kun muuten ollaan oltu kotosalla, niin mitä sanoo kaveri! "Ai, hei se on varmaan kyllä meiltä lähtöisin, meillä on alkuviikko oksennettu! Muksut oksensi maanantain ja tiistain välisestä yöstä keskiviikko-iltaan! Aika raju tauti, itekin oksensin vielä keskiviikkona." Ja siis eilen oltiin siellä hesessä, torstaina kun he on keskiviikkona vielä oksentanutkin! Ihmekös, ettei oikeen maistunut heidän lapsille ja olivat vähän vaisuja. Mitään ei kyllä etukäteen voinut mainita. Ei muuten, mutta mulla olisi täällä keskosena syntynyt 8kk ikäinen, 2,5v, 4v ja itse olen raskaana viikolla 11. Että oksennustautia tähän nyt kaivattiinkin. Nuorin joutuu saletisti sairaalaan, jos monen päivän oksennustauti iskee, painaa nyt alle 7 kiloa, yhtään ei ole varaa painon pudota![/QUOTE]

onhan näitä http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1921394-apua-tanaan-pitaisi-menna-disney-ice-jaashowhun-poika-6v-oksentanut-yolla-kahdesti-ja-asken-tuli-limaa/sivu7.html

Yhteistyössä