Nonii, kertokaas mulle kenellä se vastuu on

Huh, onneksi selvisit säikähdyksellä ettei käynyt pahemmin.
Miunki mielestä tuo on sen pitsantekijän vika, mutta tosiaan, jos oot noin allerginen niin kannattaa painottaa sitä ruuanlaittajille, jos oot ulkona syömässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Köh etkös sinä ap ole sairaanhoitaja? :xmas:

Olen, mitä siitä? Luulekko että mie kaiken tiän ko olen sairaanhoitaja? Enpä ole lääkkeitten kans ollu tekemisissä vuosikausiin...

No aika heikoilla kantimilla on sun tiedot sairaanhoidosta ja omasta allergiastaki :/ että sitä vaan.

Kylla sun sairaanhoitajana olisi hyva tietaa oman allergiasi vaarat ja ilmoittaa esim laakarissa ja neuvolassa ja ihan joka paikassa asiasta. Ainakin ottaa selvaa miten asiassa edetaan jos allergia kohtaus kohdallesi sattuu. Ihan vaan itsesi ja vauvasi turvallisuuden takia.

harmi, että sinulle kävi noin. vastaisuuden varalle suosittelen, että itse oma-aloitteisesti ilmoitat aina ravintolassa tilausta tehdessäsi pahasta allergiastasi. mun mielestä vastuu on sun, keittiöissä voi olla töissä ihan kuka vaan, ei kaikki ihmiset edes tajua, että joku voi olla tuolla tavalla allerginen eivätkä ymmärrä vaihtaa välineitä, alustoja jne.

tässä maailmassa kannattaa itse pitää huoli itsestään ja muista. on turha olettaa asioita, kaikille allergiat eivät ole tuttu asia.

Alkuperäinen kirjoittaja SH amk:
Kylla sun sairaanhoitajana olisi hyva tietaa oman allergiasi vaarat ja ilmoittaa esim laakarissa ja neuvolassa ja ihan joka paikassa asiasta. Ainakin ottaa selvaa miten asiassa edetaan jos allergia kohtaus kohdallesi sattuu. Ihan vaan itsesi ja vauvasi turvallisuuden takia.

No kyllä mie olen niistä selvillä ja lääkärissä, kuten sanoinki, asioista tiiettään ja ne allergiat ym on merkitty myös mulle neuvolakorttiin... Ei vaan oo terkkari ottanu puheeksi. Enkä ole itekkään hoksannu. Käyntejä neuvolassa takana tasan yks.

Mies tuossa meinas, kokkikoulutuksen käyneenä että heille ainaki opetettiin koulussa ettei yleisesti allergisoivia ruoka-aineita valmisteta samoilla alustoilla ko muita ruokia, eri ruoka-aineille omat astiat ym, ja että asiakkaan pitäs voija luottaa saavansa sitä mitä on tilannukki ja pitäis voija syyä hyvällä mielenrauhalla pelkäämättä kuolemaa :xmas: tai että joutuis tutkimaan ruokansa...
Eli että ruuan valmistajalla pitäis olla hallussa tiedot ja taidot jos siihen ryhtyy, eikä tuommosia tarvis kenenkään joutua sanomaan erikseen ruokaa tilatessa, että oleppas tarkkana ettei tuu ylimääräsiä. Vaan pitäis olla varma siitä että se ruoan tekijä tekkee ne ruoat asiallisesti ja oikein. Vaikka ois sitte kiire ja miljoona asiakasta. :/

etta pitaisi voida luottaa ja kokkikoulun kaynyt tietaa....enta nama pizzan takijat jotka on yleensa viela ulkomaalaisia, tuskin ainakaan suomalaista kokkikoulua kayneet. Ja kylla kaupassakin lukee ihan ihme aineissa etta saattaa sisaltaa pahkinaa vaikka kyseessa ei olisi tuote missa olettaisi pahkinaa olevan, silti tehdas varmuuden vuoksi ilmoittaa purkkien kyljissa niin. Eli mitenkahan on mahdollista etteivat voi pitaa 100%:n varmuudella pahkinaa poissa tuotteista jossa sita ei olettaisi olevan? Ja onkohan pahasti hakusessa toi pizzan tekeminen, siina menee monta pizzaa kerralla, tuskin kaikille ruoka-aineille on oma poyta. Jarki kateen!

Periaatteessa vastuu on ravintolan. Pitää kuitenkin huomata etteivät voineet tietää pahasta allergiastasi. Periaatteessa kaikkia ruoka-aineita pitäisi käsitellä niin etteivät joudu kosketuksiin mahdollisen allergeenin kanssa, mutta käytännössä kebab paikoissa aika hankalaa.

Käytännössä asia on niin että sun olisi ollut myös hyvä tehdä tilalnne tiettäväksi tilausta tehdessä. Varsinkin kun samassa seurueessa oleva tilaa kalaa, ja yleensä tilaukset tehdään yhdessä. Eli olen tosi allerginen kalalle, jos sitä joutuu pitsaan niin se voi olla minulle hengenvaarallista. Sillon olisivat varmasti olleet erittäin huolellisia. Mä en itse uskaltaisi jättää moista asiaa sattuman varaan.

Typerää jättää sanomatta tuollainen asia. Tajuatko, ei ne siellä ajattele mitään asiakkaiden allergioita jos siitä ei erikseen mainitse. Ei oo noissa mutupizzeroissa muutenkaan aina hygienia-asiat kohdillaan. Oikeesti sun oma vika, ei noille ulkomaalaisille pizzan paistajille opeteta mitään tollasia ja jos opetetaan ei ne mitään välitä.

no kyllä mäkin lähtisin siitä, että ite se on huolehdittava. Jos olet noin allerginen, en ymmärrä miten jätit sanomatta asian, varsinkin, kun samaan pöytään sitä kalaa kannettiin.
Missään pizzeriassa ei tosiaan ole eri pöytiä eri pizzoille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä tekijällä vastuu. Tosin kannattaa varmuuden vuoksi itsekin varoittaa asiasta, koska tuo on vaarallinen asia.

Kauhukeittiössä juuri Gordon Ramsaykin antoi hirveää huutia kilpailijoille, kun joku erehtyi paistamaan pihviä samalla pannulla missä oli vastikään paistanut mereneläviä. Juuri siis sen takia, että ravintolassa saattaa olla kala-allergisia asiakkaita.

Gordon Ramsay on idiootti, älyllisesti epärehellinen ihminen.

Yhteistyössä