Nolottaa hakea lasta hoitopaikasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras

Meillä on toinen lapsista hoidossa päiväkodissa, käy 10-12 päivänä kuukaudessa siellä. Toinen lapsista on kotona, ja olen raskaana.

Mua jotenkin vaan niin hävettää viedä ja hakea lasta, tuntuu että henkilökunta on aina tosi nyrpeää minulle kun kehtaan viedä lapsen sinne, vaikka toisen lapsen kanssa menen kotiin :/ Mies sanoo kyllä, että ei ole itse huomannut samaa, ehkä mulla vaan on niin huono omatunto :ashamed:

Kotona oleva on erityislapsi, ja toisella on hoitopaikka myönnetty sillä perusteella että saadaan tukea jaksamiseen jne.

Ei mene, nuorempi on edelleen kotona kun ei voi viedä oikein hoitoonkaan. Mies on ehdottanut, että tuo vanhempi menisi silloin useampana päivänä hoitoon, ja olisin vauvan ja toisen kanssa kotona. Mutta saa nyt nähdä. Kaupungilta ehdotettiin, että jos tuo toinen lapsi kävisi kerran viikossa päivähoidossa, mutta en sitten tiedä.

Kun en siis voi mennä tuon vanhemman kanssa minnekään kerhoihin ja muihin, kun en voi viedä tuota nuorempaa sinne mukana :/ Se on ollut se isompi ongelma meillä, että lapsi kuitenkin kaipaa muiden seuraa ja siitä joutuu luopumaan kun toisen kanssa ei voi mennä hänen terveydentilansa vuoksi :(

Aina kun mua hävettää (usein) niin kerron sen mahdollisimman monelle. Sinullahan ei ole mitään häpeämistä, sillä olet tehnyt kaikkien kannalta oikean ratkaisun, mutta jos asia vaivaa, niin kerro siitä hoitajille. Kerro, että sinua vaivaa viedä esikoinen hoitoon, vaikka siihen on kaikki perusteet. Kerro, miten raskasta erityislapsen kanssa on. Avaudu! Minä sain lasten entisestä hoitotädistä lähes sydänystävän, kun kerroin kaikista tajuttomista peloistani hänelle. Ihmiset ovat usein paljon ymmärtäväisempiä kuin luulisi.

En mä ole yhdessäkään päiväkodissa huomannut mitään erityisen nihkeää suhtautumista siihen että joku on kotona lapsen kanssa ja toinen on tarhassa. varsinkaan silloin kun siihen hoitopaikassa olemiseen on hyvät syyt. Mutta harvemmin ketään kiinnostaa mitä ne lasten vanhemmat tekevät sen hoitoajan, kun palkka juoksee kuitenkin. ;)
Se kun on aika se ja sama työntekijöille kuitenkin, miksi se lapsi on hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja aina harmaa:
Mikset vie erityislasta hoitoon?

Tietty riippuu erityisyyden laadusta mut monestihan päiväkoti toimii myös terapiana erityislapselle

Kaikkia lapsia ei voi viedä hoitoon eikä erityislapsi välttämättä ole sellainen erityislapsi joka tarvitsisi päiväkotia kuntoutusmuotona.

Se erityislapsi voi olla vaikka infektioherkkä kuten meillä ja sellaiselle lapselle tavalliset flunssat ja vesirokko on vakavia sairauksia jotka voivat jopa tappaa. Sellainen lapsi hoidetaan kotona sen lapsen terveydentilan säilyttämisen vuoksi

Lieneeköhän tuo nyrpeä asenne valloillaan lähinnä näillä palstoilla? En jaksa uskoa että päiväkotien työntekijät jaksavat oikeasti niin hirveästi kantaa huolta siitä missä kenenkin lapsen äiti hoitopäivän ajan on. Tai sitten siellä päiväkodissa on liian vähän töitä. ;)

Ei tuota kannata muiden näkökulmasta ajatella, niitä tuomitsijoita löytyy joka asiaan mutta eiköhän se ole heidän oma murheensa. Itse tiedät mikä on parasta teidän perheellenne ja lapsillenne, eli tottakai tarjoat esikoiselle hänen kaipaamansa kaverikontaktit ulkopuolisten näkemyksistä välittämättä.

Meilläkin esikoinen on hoidossa kun toinen vanhemmista on kotona kuopuksen kanssa. Aloittipa hoidossa vielä alle 2v iässä... :whistle: Tässä tapauksessa esikoinen se erityislapsi ja ehdottomasti paras ratkaisu hänen kohdallaan. meillä ei mitäään arvostelua ole tullut ympäristöstä, varaan siksi että täällä on ihan normijuttu viedä lapset hoitoon viimeistään 1,5v ikäisinä, oltiin sitten itse töissä, opiskelemassa tai kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja nunnu:
En halua olla ilkeä,mutta kyllä muakin hävettäis...Miksi siis lisää lapsia jos tosiaan saatte jaksamisenne takia hoitopaikan toiselle lapselle?

Käsittääkseni myös sosiaalisista syistä, silloinkin virallisesti syyksi laitetaan usein jaksaminen.
Mutta pitäisikö sen isomman olla kaikki päivät kotona äidin ja erityissisaruksen kanssa vain siksi että sen sisaruksen erityisyys estää kerhot ja muun vastaavan toiminnan?
Pitäisikö vahinkoraskaus päättää abortilla, niinkin voi käydä?

Muuten, jos ap on sen erityisen lapsensa omaishoitaja, hän ei ole "vain kotona" vaan töissä. Omaishoitajalla kun ei ole edes äitiyslomaa :/

Löytyisikö erityislapselle kuntoutuspaikkaa johonkin erityisryhmään? Turha nolostella sitä isomman hoitoon viemistä. Isompi tarvitsee myös ikäistään seuraa ja tuo on varmaan paras vaihtoehto juuri teidän tapauksessanne. Älä anna katkerien äitien masentaa, jotka moittivat siitä syystä, että eivät saa omaansa lasta haluamaansa päiväkotiin siitä syystä kun jonkun muun lapsen ovat siellä. Itsekin huomaan joskus nolono selitteleväni isomman hoitoa, mutta johonkin hänet on saatava siksi aikaa, kun käytän pienempää kuntoutuksessa.

no kyllä on moni sanonu jotka päikyssä töissä että eivät pidä arvossa äitejä jotka tuo vanhemman hoitoon että saavat olla vauvan kans kotona.itse en ajattele sitä mitenkään pahana vaikka olenkin pitänyt ite kaikki 4 lastani pelkästään kotihoidossa.mun kaveri ei ees viittinyt viedä vanhempaa muksua hoitoon koska äitensä sanoi niin selkeesti tuota kantaa mikä on hällä ja hänen työkavereillaan,ja tuskin ovat ainoita jotka niin aattelee tuolla alalla.

Alkuperäinen kirjoittaja örkkis:
Palkka juoksee juu;ja mielipiteet ne on hoitajillaki,vaikka ei sitä kerrota ja näytetä vanhemmille

Jos ne omat ajatukset näytetään vanhemmille, sitä sanotaan ammattitaidottomuudeksi :whistle:
Ei mulle tulisi mieleenkään nyrpistellä toissä kenellekään, eikä varsinkaan ilmaista mitä mieltä olen mistäkin. Se ei kuulu mun töihin, eikä edes hyviin tapoihin. Silloin kun sitä työtä tekee päiväkodissa, työnä on niiden lasten hoito eikä sen pohtiminen ja arvostelu miksi joku tuo lapsensa hoitoon. Eikä se vaikuta varsinaisesti siihen hoitoon mitenkään.

ja edelleen, sosiaalisista syistä, esimerkiksi ikätasoisten kaverisuhteiden vuoksi, lapsen vieminen hoitoon on kuitenkin vielä eri asia kuin se että vie lapsen hoitoon että saa itse käydä rauhassa kahvilla :kieh:

Älytöntä verrata erityislapsen vanhempaa tavalliseen vanhempaan. Minun mielestäni hoitoon vieminen tuossa tapauksessa on hyvinkin perusteltua juuri esikoisen parasta ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja nunnu:
En halua olla ilkeä,mutta kyllä muakin hävettäis...Miksi siis lisää lapsia jos tosiaan saatte jaksamisenne takia hoitopaikan toiselle lapselle?

Paikka saadaa siksi, että kunta ei pysty tarjoamaan meillä mitään muita tukimuotoja, jotka meille pitäisi tarjota. Ja meille se pääsyy ei ole jaksaminen, vaan se että vanhempi joutuu kärsimään oman sosiaalisen elämänsä kustannuksella siitä, että nuorempaa ei voi viedä mukaan harrastuksiin tai kerhoihin. Vaihtoehtona on 2 tunnin kerho kerran viikossa, poissulkien kesäkuukaudet jolloin ei olisi mitään. Muut kerhot on sellaisia, joissa vanhemman pitäisi olla mukana. voisin tietysti hankkia toiselle lapsenvahdin aina siksi aikaa, että pääsen vanhemman kanssa perhekerhoihin ja harrastuksiin.

Olen omaishoitajana tuolle toiselle lapselle mutta eihän sitä kukaan tosissaan pidä työnä, kun vaan hoidan tätä lasta täällä kotona, ja hoidan siksi että eivät pysty tarjoamaan hänen tarvitsemaansa kodin ulkopuolista hoitoa kuitenkaan. Ja hänen kohdallaan päivähoito on nimenomaan huonompi juttu, ei ole siis kuntoutuksellista tarvetta viedä hoitoon.

Vauvan suhteen tää ei ole ongelma pitkään aikaan, ei mun tarvi vauvaa kuskata kerhoihin tai muiden seuraan vaan voidaan liikkua tuon toisen lapsen tarpeiden ja voinnin mukaan. Toivon että sitten kun on vauva isompi, niin tuo toinenkin voisi mennä jo päiväkotiin ja minä töihin kodin ulkopuolelle.

Mutta siis "tuetaan jaksamista" on se termi mitä kaupungin virkailijat tästä tilanteesta käyttää.

ei todellakaan tarvi hävetä! oon päiväkodissa töissä enkä varmasti ajattelis pahasti susta. oon ite ajatellu että jos joskus saan toisen lapsen, niin silti vien isompaani hoitoon vaikka 13 pv/kk. se ei kuulu kellekään. oikeus hoitoon on. se kuuluu jos lapsi on turhaan ylipitkiä päiviä ja äiti on kotona. sun tapauksessa ei mitään hävettävää. ei todellakaan.

Vie vaan lapsesi hyvällä omalla tunnolla hoitoon. Sinä itse tiedostat oman jaksamisesi. Se että lapsesi hoitoon laitat ei tee sinusta huonoa äitiä. Hienoa että kunta tai kaupunki tukee perheen jaksamista tuolla tavalla. Varmasti on lapsellekin hyvä, kun saa leikkiä ikätovereidensa kanssa jne. Äläkä pahoita mieltäsi noista ns.täydellisten äitien kommenteista tyyliin miksi tehdä lisää lapsia, kyllä heitäkin hävettäis viedä lasta hoitoon ja olla kuitenkin toisten kaa kotona jne. Näillä ihmisillä ei varmaan ole mitään vaikeuksia elämässään, jossa joutuu turvautumaan toisten apuun, ja myöntämään sen avun tarpeen. Toivon todellakin, että näin heille joskus kävisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
luulen, että podet huonoa omaatuntoa, ja siksi sinusta tuntuu että henkilökunta on nyreetä. jos oikeesti noin on, niin sano niille suoraan, miltä sinusta tuntuu

Voi hyvinkin olla, että kyse on vaan mun huonosta omastatunnosta.

Päiväkotiyrittäjän suhteen mulla ei kyllä ikinä tule sellainen olo, mutta siellä on sitten muutama muu työntekijä joiden tapaamisesta jää sellainen olo että eivät oikein hyväksy tätä järjestelyä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Silloin kun sitä työtä tekee päiväkodissa, työnä on niiden lasten hoito eikä sen pohtiminen ja arvostelu miksi joku tuo lapsensa hoitoon. Eikä se vaikuta varsinaisesti siihen hoitoon mitenkään.

No niinpä kyllä, eihän se tosiaan siihen vaikuta :) Tai no, jos ei olis lapsia hoidossa, ei tartteis hoitajiakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä on toinen lapsista hoidossa päiväkodissa, käy 10-12 päivänä kuukaudessa siellä. Toinen lapsista on kotona, ja olen raskaana.

Mua jotenkin vaan niin hävettää viedä ja hakea lasta, tuntuu että henkilökunta on aina tosi nyrpeää minulle kun kehtaan viedä lapsen sinne, vaikka toisen lapsen kanssa menen kotiin :/ Mies sanoo kyllä, että ei ole itse huomannut samaa, ehkä mulla vaan on niin huono omatunto :ashamed:

Kotona oleva on erityislapsi, ja toisella on hoitopaikka myönnetty sillä perusteella että saadaan tukea jaksamiseen jne.

höh turhaa häpeilet,sitä paitsi se on lapselle kivaa ,mun tyttö ainakin itkee jos ei pääse päiväkotiin

Yhteistyössä