Noloa myöntää mutten pidä siitä että meille annetaan puoliväkisisn lasten vaatteita tai leluja...

  • Viestiketjun aloittaja epäkiitollinen kurjake
  • Ensimmäinen viesti
epäkiitollinen kurjake
Tiedän, kuullostaa kurjalle. Mutta kun ahdistaa kun väkisin annetaan ja sitten odotetaan että niitä pidetään aina, jopa kysellään muilta onko lapsien päällä näkynyt heidän tuomiaan vaatteita. Jos nähdään niin ahdistaa kun lapsella ei ole sillä hetkellä hänen antamiaan vaatteita....
Ja tälläisiä ihmisiä on useampia.

Toinen esimerkki on se kun esikoiselle olin hankkimassa ensimmäistä pyörää. En kerennyt vielä hankkimaan kun sukulaisnainen toi poikansa vanhan pyörän. Vanhan tosiaan ja aivan liian ison. Just ja just poika yltää siihen vähän polkimia tapailemaan mutta ehkä vasta ensi kesänä on sopivampi.
Ei työntätankoa, eikä mitään mitä olisin pyörään halunnut.
Nyt tuntuisi typerälle ostaa uusi pyörä kun tavallaan on jo. Ja saisihan siitä sitten kuulla jälkeenpäin. Mutta ostan nyt ehkä sen kuitenkin, uskon että poika osaisi pikkuhiljaa jo polkea kun vain yltäisi.

Ollaan oltu sillä linjalla että esikoiselle ostetaan kaikki tuollaiset uutena ja kunnollisena, jää sitten sisaruksille myös. Kaikki isoimmat hankinnat on näin ajateltu ja vielä toisenkin jälkeen kaikki on kuin uutta sitä kolmatta ajatellen.

Tiedän kuullostavani epäkiitolliselta ja turhamaiselta mutta kyllä minä ottaisin tavaraa vastaankin jos siihen ei liittyisi niin paljon noita "ehtoja". Ja vastavuoroisesti me emme ole luopumassa mistään ennenkuin oma perhe on kokonaisuudessaan kasassa.

Olisi oikeasti paljon helpompaa kuin kukaan ei antaisi väkisellä mitään, emme oikeasti halua niitä. Olemme ainakin toistaiseksi siinä tilanteessa että voimme hankkia itse lapsillemme tarvittavat asiat.

Onkohan kellään muulla samanlaista ongelmaa?
 
km
Mulla on vähä samanlaista välillä. Ja mä oon ihan nätisti sanonu että ei kiitos, tuo vaate tai tavara ei oo nyt just sellanen mitä me halutaan. En sitte tiedä pitävätkö tyrkyttäjät meitä liika hienoina ku ei mikään kelpaa, mutta ei voi mitään. Not my problem.
 
Jooo!
en mäkää halua muitten roinaa "väkisin" jos en oo ite pyytäny. Oli sitten tarkotus itse ostaa uutta tai käytettyä-ihan sama. Mut mua ärsyttää jos joku väenväkisin tuo ja sit olettaa että sitä käytetään ja ollaan vuolaan kiitollisia. Jos tuo asenteella "et käytä jos haluat tai nakkaa pois" nii mikäs siinä sitte.. tosin sitteki tuntuu että halutaan vaa säästää itseltään se hävittämisen vaiva ja huono omatunto roskiin nakkaamisesta..
 
joo
Meillä on 4 kpl. lasten polkupyöriä, 3 niistä on vanhoja rämiä. TUllut just puoliväkisin meille.
Lapsia meillä on vain kaksi, niin mitä helvettiä me tehdään noin monella polkupyörällä????
 
ah,niiin tuttua!
meillä on mm. keinuhevonen ja sellanen työnnettävä kärry "lainassa"..yritin tunkea takasin sinne mistä oli tullutkin niin v astaukseksi sain " no tuo sitten kun näyttää isltä että me tarvitaan niitä taas" tai " ei sun vielä tarvii tuoda kun ei tarvita"
jumalauta mä olen niitä sen takia tuomassa kun oma lapsi on jo kolme,ei leiki niillä enää ja ne vievät ylimäärästä tilaa niin juletusti |O
enää en ota mitään lainaan tai vastaan,kerran luulin saaneni yhdet vaatteet joita ruvettiin kinuamaan 2 (!) vuoden p äästä takaisin..olis voinu sanoo että pistä sivuun kun ette enää käytä ja kiikuta takaisn :whistle:
 
vieras
Osta vaan se pienempi pyörä, jos se saatu on liian iso ja uusia käyttäjiäkin sille pyörälle tulee olemaan, niin meilläkin on tehty, eikä kukaan ole hernettä vetänyt nenään. Liian suurella pyörällä on surkea opetalla ajamaan. Tosin on meillä tuo saatu pyöräkin (hyvä, vaikka vanha sellainen) ollut käytössä, mutta sitten ajallaan.

Meillä on suvussa tapana kierrättää tavaroita ja vaatteita. Niistä, mistä ei pidä, voi aina luopua ja laittaa edelleen kiertoon. Ja jos on kyse jostain, mille ei ole tarvetta, eikä tilaa, niin voi sanoa ystävällisesti, että ei ja ehdottaa, että lahjoittaa jollekin muulle, jolla on tarvetta.
 
Ihmiset pääsevät näin kätevästi omista romuistaan eroon ja saavat itsellensä hyvän omantunnon.

Parasta olisi sanoa suoraan, että kiitos, mutta emme tarvitse. Silloin on vaan turha odottaa sitten koskaan mitään, edes sitä hyvää tavaraa.

Ps. Meilläkin oli vauvalle 3 haalaria talveksi.... Joku 5 hattua, tumppua, sukkaa... Nyt ne on kaikki pieniä ensi talvea ajatellen....
 
Mäkin ajattelisin, että ihmiset pyrkivät näin omista ylijäämistään eroon. Kaatopaikalle vieminen maksaa. Lisäksi he kokevat, että jäät jonkinlaiseen kiitollisuuden velkaan otettuasi näitä vaatteita ja tavaroita. Sinuna sanoisin, että kiitos, vaatteita on riittävästi ja HALUAT ostaa itse sellaisia, kuin SINÄ haluat. On antajan tyhmyyttä, jos hän tästä loukkaantuu. (minun mielipiteeni)
 
ap. jatkaa vielä
Kiva kuulla että muitakin on samoilla linjoilla ja "uhreina".

Mietin juuri tässä että kiva yrittää muistella mitä kaikkea onkaan saatu. Kaapista löytyy fleecepuku kokoa 120cm, menee ehkä 2 vuoden päästä (saatiin se jo lapsen synnyttyä,käytettynä). Suksipaketti, ikivanha, akuisten malli. Odotellaan siis 15 vuotta...
Talvihaalari, kokoa 140, tyttö nyt 5 kuukautta.
Luistimet,nauhat puuttuu. Vääntyneet ja ruostuneet. Kokoa 32...

En vain jaksa olla kiitollinen noista mistään, suoraan sanottuna aivan romua ja roskaa, On melko uusiakin joitain asioita mutta silti. Pyrörii ylimääräisenä ja turhana nurkissa. Siksi kai niitä meille työnnetäänkin että saadaan omista pois.

Minä en halua missään nimessä käytettyjä kenkiä ja hanskoja lapsille. Myös ulkoilupuvut on siinä ja siinä. Vaikka ne olisi ok kunnossa, niitä on jo todennäköisesti pesty niin paljon että tekniset ominaisuudet on kärsineet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap. jatkaa vielä:
Kiva kuulla että muitakin on samoilla linjoilla ja "uhreina".

Mietin juuri tässä että kiva yrittää muistella mitä kaikkea onkaan saatu. Kaapista löytyy fleecepuku kokoa 120cm, menee ehkä 2 vuoden päästä (saatiin se jo lapsen synnyttyä,käytettynä). Suksipaketti, ikivanha, akuisten malli. Odotellaan siis 15 vuotta...
Talvihaalari, kokoa 140, tyttö nyt 5 kuukautta.
Luistimet,nauhat puuttuu. Vääntyneet ja ruostuneet. Kokoa 32...

En vain jaksa olla kiitollinen noista mistään, suoraan sanottuna aivan romua ja roskaa, On melko uusiakin joitain asioita mutta silti. Pyrörii ylimääräisenä ja turhana nurkissa. Siksi kai niitä meille työnnetäänkin että saadaan omista pois.

Minä en halua missään nimessä käytettyjä kenkiä ja hanskoja lapsille. Myös ulkoilupuvut on siinä ja siinä. Vaikka ne olisi ok kunnossa, niitä on jo todennäköisesti pesty niin paljon että tekniset ominaisuudet on kärsineet.
Jos lahjoittajat eivät halua tavaroitaan takasin, vie ne kirpputorille lahjoitetaan koppaan. Joku saa joka tarvitsee.
 
vieras
Meillä on ihan samanlaista ku ap:lla. Tiedän tunteen. Eikä vaatteet ole edes kuin murto-osa hyväkuntoisia. Mäkin haluan, että esikoisella on hyvälaatuiset talvivermeet ja kengät, niin menee seuraavallekin.
 
--
Mulla vähän samoja fiiliksiä välillä.. Meille syntyi keväällä vauva, ja nyt on alkanut vaatetta tulla ovista ja ikkunoista. Joo, olen oikeasti kiitollinen siitä, sillä kyllähän kasvavan vauvan vaatteisiin saisi rahaa palamaan eikä sitä näin äitiyslomalla liikene tuhlattavaksi asti. Mutta siltikin, haluasin myös itse ostaa mieluisia vaatteita lapselleni, mutta sitä kamaa on jo niin paljon, että esim kokoja 62-68 ei tarvita yhtään enää, liekö nytkin liikaa. Ja osa vaatteista on kamalia, anteeksi vain.... Rumia. Olisi kiva itsekin valkkailla vaatetta kaupassa, nyt se ikäänkuin kielletään multa, kiitos sukulaisten jotka "huolehtivat". Antaisivat ennemmin vaikka lastenvaatekauppaan lahjakortteja :/
 
vera
Alkuperäinen kirjoittaja ap. jatkaa vielä:
Kiva kuulla että muitakin on samoilla linjoilla ja "uhreina".

Mietin juuri tässä että kiva yrittää muistella mitä kaikkea onkaan saatu. Kaapista löytyy fleecepuku kokoa 120cm, menee ehkä 2 vuoden päästä (saatiin se jo lapsen synnyttyä,käytettynä). Suksipaketti, ikivanha, akuisten malli. Odotellaan siis 15 vuotta...
Talvihaalari, kokoa 140, tyttö nyt 5 kuukautta.
Luistimet,nauhat puuttuu. Vääntyneet ja ruostuneet. Kokoa 32...

En vain jaksa olla kiitollinen noista mistään, suoraan sanottuna aivan romua ja roskaa, On melko uusiakin joitain asioita mutta silti. Pyrörii ylimääräisenä ja turhana nurkissa. Siksi kai niitä meille työnnetäänkin että saadaan omista pois.

Minä en halua missään nimessä käytettyjä kenkiä ja hanskoja lapsille. Myös ulkoilupuvut on siinä ja siinä. Vaikka ne olisi ok kunnossa, niitä on jo todennäköisesti pesty niin paljon että tekniset ominaisuudet on kärsineet.
Sun täytyy kyl ite nyt skarpata, jos et halua tavaraa. Treenailet pari kertaa ja sit sanot vaan seuraavaksi, että kiitos ei. Perustelet vaikka sillä, et teillä ei oo säilytystilaa.

Sorry, myötätuntoa ei tuu täältä tän enempää, toi on nyt ihan susta kiinni.
 
vieras
Tuttujuttu myös meillä :) Meille kannetaan kans pahvilaatikoittain vanhoja vaatteita ja "romuja". Viime viikolla tuli laatikollinen vain 15-18 v vanhoja lakanoita, saatesanoin: "Ne on ihan hyviä vielä, maksoi aikanaan tosi paljon" Keväällä tuli laatikollinen ohuita toppahaalareita ja ulkoilupukuja vain vähintään 6 lapsella kiertäneitä. Muutaman lakanan otin koirien pediksi, haalarit lähti kaatopaikalle jne. Minäkin kiittämättömänä olen joitain laatikoita laittanut pois vaikken ole kunnolla edes kaikkia katsonut mitä niissä on. Meillä onneksi saa maanantaisin viedä kaatopaikalle veloituksetta
 
vs
joo, tuttu tunne...anoppi ostaa ihan hirveitä vaatteita pojalle (kirppikseltä) ei kehtaa sanoa et noi ei nyt ihan meiän makuun ole..ei siinä mitään, siis itekin ostan melkein kaikki kirppikseltä, mut en mä tajua mistä antiikin ajan kirppikseltä anoppi löytää näitä hirviö äklötys vaatteita:) meillä niitä sitten kaapit pullollaan...ja uffe kiittää
juu ja toinen asia kans mikä harmittaa et "saa lainax" jotai, sit skitsolee, jos vaix hukkaa tai hajottaa lainatavaraa..mä olenkin laittanu kaapin pohjalle jotai sellasii (jotka on saatu lainaksi) ni annan sit joskus takaisin...käyttämättöminä!
 
Onneksi meille tuodan vain suuria vaatteita (tai sopivaa kokoa) eikä kyselläjälkeenpäin että ovatko olleet päällä...

Mä kun annan niin en mä kyttää että pitävätkö. Tosin mä aina sanon että jos otat niin otat, mutta sano ellet huoli.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja vs:
joo, tuttu tunne...anoppi ostaa ihan hirveitä vaatteita pojalle (kirppikseltä) ei kehtaa sanoa et noi ei nyt ihan meiän makuun ole..ei siinä mitään, siis itekin ostan melkein kaikki kirppikseltä, mut en mä tajua mistä antiikin ajan kirppikseltä anoppi löytää näitä hirviö äklötys vaatteita:) meillä niitä sitten kaapit pullollaan...ja uffe kiittää
Meillä ihan sama, anoppi ostaa huonolla maulla vähillä rahoillaan kirppikseltä... Ollaan yritetty sanoa, että haluttais itsekin ostaa välillä oman maun mukaan...
 
vieras
Mua harmitti kun saatiin siskon lapsilla olleet vaatteet, lelut ja isoimmat tarvikkeet, vaunutkin saatiin, mutta vietiin ne mummolavaunuiksi ja ostettiin uudet. Vähän harmitti kun ei saanut itse "valikoida" mieleisiä, mutta se raha mikä niissä on säästetty niin on kyllä ollut iso! On sitä rahaa saanut palamaan sitten niihin "ylimääräisiin" vaattteisiin, turvaistuimiin jne, ettei harmita enää yhtään.

Anoppi kyllä on ostanut aika järkkyjäkin vaatteita käyttämättömänä, joista suurin osa on jäänyt pitämättäkin, ajatelkoot mitä lystää, kun olen sanonut ettei me varsinaisesti tarvitse juuri nyt mitään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuttujuttu myös meillä :) Meille kannetaan kans pahvilaatikoittain vanhoja vaatteita ja "romuja". Viime viikolla tuli laatikollinen vain 15-18 v vanhoja lakanoita, saatesanoin: "Ne on ihan hyviä vielä, maksoi aikanaan tosi paljon" Keväällä tuli laatikollinen ohuita toppahaalareita ja ulkoilupukuja vain vähintään 6 lapsella kiertäneitä. Muutaman lakanan otin koirien pediksi, haalarit lähti kaatopaikalle jne. Minäkin kiittämättömänä olen joitain laatikoita laittanut pois vaikken ole kunnolla edes kaikkia katsonut mitä niissä on. Meillä onneksi saa maanantaisin viedä kaatopaikalle veloituksetta
Mie en silti tajua miksi viedä kaatopaikalle. Esim .löytöeläinkodit kaipaa aina lakanoita ja peitteitä ym,ja siellä ei pienet reiätkään haittaa mitään. Samoin kierrätyksestä näyttää menevän huonommatkin haalarit,liekö sit remonttihaalareiksi vai mihin lie käyttöön. Jos siis ehjiä muuten ovat,vaikkakin vanhoja.
 

Yhteistyössä