Nokkosrokko???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kellään kokemusta nokkosrokosta/ihottumasta? Herra Googlenn antamien tietojen mukaan meillä on juuri se. Kauanko teillä kestänyt? Minkä ikäisellä? Oireet? ymsyms. Kertokaa, kiitos!

Nokkosrokko ei ole mikään sairaus, vaan se on iho-oire. Siihen ei siis kuulu mitään yskää, nuhaa, kuumeilua tms. Voi tulla melkein mistä vain, se on siis allerginen reaktio. Kestää yleensä vuorokauden, muta voi kestää enemmänkin. Hoitona hydrokortisonivoide ja antihistamiini, pahassa tapauksessa kortiosonipistos.

Meillä oli eskarilaisella viime viikonloppuna. to iltana nousi näpyt ja lämpö. Pe iltana vielä sama tilanne. La ei enää lämpöä ja näpyt alko iltaa kohti haalistua. Su vielä näkyi iholla jälkiä. Toinen käsivarsi ja selkä oli pahimmat. Muualla sit yksittäisempiä näppyjä.

Meillä nyt kolmena yönä kutistu TODELLA PALJON! Viime yönä lapsi oli päästä varpaisiin ihottumassa, raajat kutisi pahiten. Silmäluomet turvoksissa mutta henkeen ei kuulemma ottanut. Edellisinä öinä ihottumaa vähemmän. Allergialääkettä vain kehotettiin kutinaan anatamaan ja tarvittaessa kortisonirasvaa...mutta rasvaanko 11v:n kokonaan...? Hirvittää, että kauanko tätä kestää... ei jaksettais montaa yötä enää. Onneksi ei tartu...eihän...

Nokkosrokko ei ole sairaus kuten esim vauvarokko tai vesirokko.
Nokkosrokko=urtikaria=esimerkiksi allergisessa reaktiossa ilmenevä iho oire. Näyttää siltä kuin ihoa olisi todellakin nokkonen polttanut. Laikut ovat punaisia ja koholla ihosta. Urtikariaa voi ilmaantua myös viruksen yhteydessä tai herkälle iholle hankauksesta tms.
Itse urtikaria ei nosta kuumetta eikä urtikariaa voi sairastaa kuten edellinen kirjoitti.

neljän äiti, itseasiassa olet väärässä siinä, että kestää yleensä vuorokauden. Nopeassa allergisessa reaktiossa urtikaria nousee heti allergeenin nauttimisen jälkeen ja häviää normaalisti hyvin pian antihistamiinin/adrenaliinin/kortisonin annon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kyselijä jatkaa;23371188:
Meillä nyt kolmena yönä kutistu TODELLA PALJON! Viime yönä lapsi oli päästä varpaisiin ihottumassa, raajat kutisi pahiten. Silmäluomet turvoksissa mutta henkeen ei kuulemma ottanut. Edellisinä öinä ihottumaa vähemmän. Allergialääkettä vain kehotettiin kutinaan anatamaan ja tarvittaessa kortisonirasvaa...mutta rasvaanko 11v:n kokonaan...? Hirvittää, että kauanko tätä kestää... ei jaksettais montaa yötä enää. Onneksi ei tartu...eihän...
JATKAN...
Hävisikö teillä sairastaneilla oireet päivällä? Meillä päivät aivan oireettomia mutta iltayöstä alkaa kutinat ja näpyt nousee.

Meillä on tullu esikolle pari kertaa pienenä eikä mitään hajua mistä tuli. 3 kertaa tuli illalla ja aamulla ei ollut mitään. Nyt ei ole kolmeen vuoteen tullut.

Tuli siinä 2-3 vuoden paikkeilla.

neljän äiti, itseasiassa olet väärässä siinä, että kestää yleensä vuorokauden. Nopeassa allergisessa reaktiossa urtikaria nousee heti allergeenin nauttimisen jälkeen ja häviää normaalisti hyvin pian antihistamiinin/adrenaliinin/kortisonin annon jälkeen.

No sen mä oon ite lukenut jostain, ainakin sairaslapsi.comissa sanotaan mm näin. ja meillä se on ihan pitänyt paikkansa. Tyttö saa usein nokkosihottumaa jos vieraillaan paikassa jossa on kissa. Antihistamiiinit ei juurikaan auta.

"Paukamat häviävät yleensä kokonaan 24 tunnin kuluessa"

Nokkosihottuma

Sen mä oon lukenut "jostain" et yleensä menee ohin viimeistään vuorokaudessa. Ainakin sairaslapsi.comissa sanotaan mm näin. ja meillä se on ihan pitänyt paikkansa. Tyttö saa usein nokkosihottumaa jos vieraillaan paikassa jossa on kissa. Antihistamiiinit ei juurikaan auta.

"Paukamat häviävät yleensä kokonaan 24 tunnin kuluessa"

Nokkosihottuma

No en mä nyt mitään absoluuttista faktaa ole väittänytkään kertovani. Kirjoitin vaan että yleensä. Eihän lähellekän aina edes anneta mitään kortisonipistosta saati sitten adrenaliinia. Sen mä oon lukenut "jostain" et yleensä menee ohi viimeistään vuorokaudessa. Ainakin sairaslapsi.comissa sanotaan mm näin. ja meillä se on ihan pitänyt paikkansa. Tyttö saa usein nokkosihottumaa jos vieraillaan paikassa jossa on kissa. Antihistamiiinit ei juurikaan auta.

Puolisen vuotta on pisimmillään kestänyt....näpyt lähtee tietty välillä pois, ja tulee sitten takaisin, mutta lastentautien erikoislääkärin mukaan on ollut pitkittyneestä, kroonistuneesta nokkosrokosta kyse.
Kaikenmaailman testit ollaan juostu läpi, mutta mitään ei löytynyt. Eikä ole nyt ollut urtikariaakaan enää. Kevättä odotellessa...

Ataraxia poika on käyttänyt, kortisonia tablettina ja rasvana. Adrenaliinia maskista pari kolme kertaa kun hengitys on ollut hankalaa kurkun turpoamisen takia. Epipen on ollut mukana pidemmillä reissuilla, esim. veneilemässä.

Yhteistyössä