Nokkamuki - ei osata käyttää eikä opettaa :-)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opetusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opetusta

Vieras
Minulla on 8kk poika ja pikku hiljaa olen alkanut miettiä että olisiko hyvä tuttiplon rinnalle ottaa nokkamuki. Olen hommannut kaikkia mahdollisia mm. Aventin magic mukin - poika ei osaa siitäkään imeä vaan pureskelee päätä. Hän on pienestä pitäen maistanut vettä ihan oikeasta mukista mutta suurin osa tulee aina rinnuksille.

Onko vinkkejä miten saisi pojan opetettua osaksi nokkamukin juontiin esim. päivällä maidon lounaan jälkeen.

Äidin ja isä taidot ne tässä puutteelliset on, poika kovasti yrittää.

Meillä poika on hörppinyt vettä mukin reunalta kun ei ole osannut nokkiksesta juoda, ei varsinkaan imettävistä. Kyllästyin sitten aina märkiin vaatteisiin ja kokeilin uudestaan pitkän tauon jälkeen niin nyt (8,5 kk) se onnistuikin jo aika hyvin! Kokeile aina välillä tarjota, ehkä hänkin vielä oppii.

Poitsu oppi juomaan nokkamukista vasta 1v5kk iässä. Mukista hörpytin ennen sitä. Tuttipullo oli meillä käytössä 1v6kk asti. Minusta sitä ei voi opettaa vaan lapsi oppii, kun on sen aika.

Meillä tyttö 11kk ei osaa kunnolla juoda nokkiksesta eikä hörpyttämällä. Aterioiden yhteydessä aina yritän tarjota, mutta pelleilyksi se yleensä menee ja juo ehkä 20-40ml.. Eli tuttipullosta meillä vielä maito juodaan. Jossain vaiheessa otin asiasta stressiä, kun tuntuu että muiden lapset jo tässä vaiheessa juo sujuvasti ruokapöydässä maitonsa...Mutta kyllä jokainen aikanaan oppii joko ensin nokkikselle tai sit suoraan juomaan lasista. Vielä en ainakaan ole tavannut yhtään aikuista joka joisi tuttipullosta! :D

Meillä nyt 11kk 2vk vanha tyttö ja pari viikkoa sitten oppi juomaan itse nokkiksesta. N. 6-7kk iästä asti yritin ensin opettaa imemään ns. taikamukista ja ei siitä mitään tullut. Hörpytin sitten ilman sitä venttiiliä ja rinnuksille sitä ensin aika paljon meni,mutta pikkuhiljaa tyttö oppi juomaan hyvin. Lasista juominenkin sujuu tosi hienosti. Nyt kun tyttö oppi itse juomaan nokkamukista,niin ei anna enää muiden juottaa,vaan mukia työnnetään pois,jos sitä ei saa omaan käteen :D . Sitkeää harjoittelua vaan,niin kyllä se siitä. Ei meilläkään ikinä opittu imemään sen venttiilin kanssa ja hyvin sujuu nyt läikkymättä :heart: .

Me ostettiin 5 kk:n iässä tytöllemme aventin taikamuki, kun kiinteiden kanssa tuntui hyvälle tarjota vettä. Tarjosin aina sitä ruuan kanssa ja muulloikin ,vaikka ei tyttö sieltä alussa mitään saanut. Pikku hiljaa vahingossa imäisi ja siitä pikku hiljaa oppi. 6 kk:n iässä tarttui mukiin jo itse ja joi =) .Toki edelleen puolet juodusta tulee ulos ,mutta eiköhän se kuulu asiaan. Minun neuvo on ,että tarjoa vaan sitkeästi.

Meilläkin Aventin taikamuki. Aloin n. 5kk iästä antamaan sitä vedellä täytettynä lähinnä leluksi jotta tottuisi veden makuun. Joka päivä on sitä pyöritellyt ja järsinyt ja nyt 8kk iässä osaa jo itse juoda siitä hyvin. Toki meilläkin nokkaa useinmiten vain järsitään. Pääasia kuitenkin että osaa siitä juoda jos jano on.

Yhteistyössä