nokia missio. uskovaiset vauhdissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ccc
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Ja minut Jumala paransi vuosia kestäneestä masennuksesta, itsetuhoisuudesta ja päihderiippuvuudesta yhdessä illassa. Ei kylläkään minkään seurakunnan tilaisuudessa vaan ihan yksityisessä rukouksessa ystävän luona. :)

Todella hienoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Sulla on kuule Jaska pitkä matka edessä jos meinaat että jokaiseen yliluonnolliseen ihmeparastumiseen olisi muka ihmisjärjen käsittävä selitys ja varsinkin sellainen selitys joka sulle kelpaisi.
Mulle riittää se tietoisuus että Jumala ON ja Hän tekee ihmeitä koska mä USKON.

Juuh...

Tuossa mielipiteessäsi on pari kohtaa joista haluaisin vähän tarkennusta tosin.

A) Oletat että 'ihmeparantuminen' on _yliluonnollinen_.
Jos näin on niin tietenkään siihen ei voi löytyä _luonnollista_ selitystä

Tämä ei tarkoita suinkaan sitä että jos selkeää luonnollista selitystä ei löydy niin se tarkoittaisi automaattisesti sitä että parantuminen oli yliluonnollinen.

Kysymys ei ole siitä mikä selitys kelpaisi _minulle_ henkilökohtaisesti.
Kysymys on siitä että teidän antamat selitykset eivät kelpaa kenellekkään ihmisille joka suhtautuu asioihin kriittisesti ja etenkin skeptisesti. Kysymys siis ei ole minusta yksilönä.

Sinulla on 'tietoisuus' siitä että jumala on, mutta sinä et kykene erottamaan sitä että onko jumala oikeasti vai onko hän vain pääsi sisällä.

Siksipä monet uskovaiset hakevat vahvistusta oikean jumalan olemassaolosta sanomalla että ihmeparantumisia tapahtuu, sehän tarkoittaisi sitä että jumala ei olekkaan kenties vain pääsi sisällä.

Mutta, kuten tiedämme, ongelma on se että yhtäkään ihmeparantumista ei ole pystytty millään kriteerillä 'todistamaan' olevan yliluonnollinen, luonnollisia selityksiä ei yksinkertaisesti ole pystytty sulkemaan pois kuvioista.

Ja se on ongelma näissä kysymyksissä , ette pysty sulkemaan luonnollisia selityksiä pois. Se että ihmiset leikkiivät eivätkä viitsi etsiä luonnollisia selityksiä ei tarkoita että 'ihmeparantumisia' tapahtuu.

Ainoa tieteellinen tutkimus minkä muistan asiasta oli kristittyjen tiedemiesten tekemä ja sekin tutkimus osoitti että kaikki parantumiset jotka tutkimuksessa käytiin läpi, eivät olleet todellisia parantumisia vaan hetkellisesti kyseisten ihmisten vointi parani, joka selittyy psykologisin syin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ton tytön jalka oli myös jalkaterältään pienempi, koska sen jälkeen kenkä kävi ahtaaksi, kun sillä oli se pohjallinen.
Mä olen aina ostanu kenkiä koossa 39, koska oon aina pitäny sitä mun kokona.

Kävin juoksuvaivojen takia jalan asentovirheisiin erikoistuneella tohtorilla, joka totes muun muassa, että käytän liian isoja kenkiä, mun jalan koko on 38.

Menin samana päivinä kotio, sovittelin kaikki kenkäni jotka tuntukin tän tiedon jälkeen tosi löysiltä. Sitten kauppaan sovitteleen ja kas, toden totta, kolmekasi on parempi jalkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Vai liekkö kysymys siitä että harvinaisemmat tapaukset laitetaan jumalan piikkiin.
Näin on tehty ennenkin kunnes tiede valaisi asiaa ja kertoi mistä on kysymys.

Ihmeparantuminen on vaikea asia ihan teologisessakin mielessä, mielestäni.
Miksi ihmeparantumisia tapahtuu ja millä perusteella valitaan ihminen joka parannetaan.

Miksi amputoituja ihmisiä ei parannu koskaan? (:-p )

Miksi lapsia kuolee kokoajan janoon ja nälkään koska ei sada vettä aavikolla? Jos uskot siihen että jumala saa asioita tapahtumaan hetkessä niin mitenkä voit perustella itsellesi että kyllä se jumala _sinut_ parantaa, _sinut_ joka istuu yliopistossa...
Maassa jonka koulutusjärjestelmä on yksi parhaimmista maapallolla, maa jonka sosiaaliturvajärjestelmä on yksi parhaimmista, maa jossa kenenkään ei tarvitse olla asunnoton.

Sinut jumala kyllä parantaa koska uskosi on vahva, ja jos jumala ei lähetäkkään vaivaista sadetta afrikan savanneille jonka ansiosta kymmeniätuhansia ihmisiä pelastuisi niin hänellä on siihenkin syy, emme sitä tosin tiedä, mutta kaikella on tarkoitus? Älä viitsi...
Noi on oikeasti vaikeita asioita ihmisen käsittää. uskovanakin en tiedä miksi toisille anetaan ja toisille ei. Sen tiedät että Jumala parantaa ja Jumala pystyy mihin vaan. Sen tiedät että tämä missä elämme ei ole paratiisi joten on kärsimystä yms..
Mutta kuka saa niin sitä en tiedä?
Kuka pyytää hälle annetaan sanoo raamattu. Kai tarkoitus että pyydetään jumalalta.

SEn kuitenkin tiedän ettei ihminen voi ikinä ymmärtää täysin kaikkea, voi vain luottaa jumalaan ja hän pitää huolen

Itse tiedän tuon tytön ja olen nähnyt jalan ennen ja jälkeen parantumisen. Jalat ovat nyt samankokoiset myös jalkaterän osalta jota ne eivät ennen olleet.
Ihmeitä tapahtuu uskomme sitä tai emme.

Ainoa tieteellinen tutkimus minkä muistan asiasta oli kristittyjen tiedemiesten tekemä ja sekin tutkimus osoitti että kaikki parantumiset jotka tutkimuksessa käytiin läpi, eivät olleet todellisia parantumisia vaan hetkellisesti kyseisten ihmisten vointi parani, joka selittyy psykologisin syin.

Tässähän se pointti tuleekin. Onko psykologialla selittyvä parantuminen Jumalan tekosia vai ei? Se, mikä on tiedemiehille psykologiaa, voi olla toisille näyte Jumalan ihmeistä. Ei psykologiaakaan voi täysin tyhjentävästi koskaan perustella ja selittää. Ihmismieli on selittämätön ja uskomattoman vahva.

Mä olen sitä mieltä, että sun Jaska on turha taistella uskontoa vastaan, koska jos uskonnot olisivat loogisesti selitettävissä, niin mitä niissä jäisi uskomisen varaan? Kysehän kuitenkin on siitä, että jokainen uskoo johonkin. Sinä uskot faktatietoon ja lääketieteeseen. Mutta miten sinä selität kun asiat menevät joskus päinvastoinkin: miksi joku sairas ei parannu, vaikka annetaan kaikki lääkkeet ja hoidot? Eikö lääketiede olekaan erehtymätön ja looginen?

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kun Jumala on kaikkivoipa, miksei se estä edes esim. lapsille tapahtuvia pahoja asioita?? Eikös Jumalan pitäisi pystyä estämään Saatanan tekoset?

Jos pystyisi, niin asiahan olisi helppo. Saatana tuhottaisiin ja kaikki saisimme elää autuudessa. Mutta Saatanaa ei noin vain tuhota. Jokainen meistä voi itse valita joko autuuden tai Saatanan. Sinä voit tehdä valinnan omalla kohdallasi. Lapset eivät voi valita, mutta heillä on erityispaikkansa taivaassa.

Miksei lapset voi valita?? Ja miksei Saatanaa noin vain tuhota, kun Jumalahan on kaikkivoipa? Miksi se olisi niin huono asia jos ihmiset saisi nyt heti eikä joskus hamassa tulevaisuudessa elää niin ettei mitään pahaa tapahdu? Ja kaikki tämä paha mitä ihmisille tapahtuu on vain yhden omenan puraisun takia, ja kappas vaan siihenkin oli syyllinen nainen..

Miten 2 kk ikäinen lapsi valitsee Saatanan ja Jumalan välillä? Saatanaa ei tuhota, koska sen suhteen Jumala ei ole kaikkivoipa. Hän ei voi pakottaa ihmisiä uskomaan. Jokainen ihminen voi valita itse kumpaa seuraa. Ei olisi huono vaikka me kaikki saisimme nyt paratiisin, mutta niin ei tule vielä tapahtumaan. Sekin aika kyllä tulee, mutta se aika koittaa vain niille, jotka ovat autuuden valinneet. Kaikki tämä paha tapahtuu siksi, että me ihmiset annamme sen pahan tapahtua. Vaikka olisi mukava ymmärtää Jumalan suunnitelma ja esim. luonnonmullistukset, niin me kuolevaisina ihmisinä emme pysty koko maailmankaikkeutta yksin ymmärtämään. Luomiskertomuksen pointti ei ole Eeva tai hänen naiseutensa vaan se, että ihminen haluaa itse valita. Ja kuten näemme, osa ihmisistä tekee hyvin huonoja valintoja, Saatanan ohjaamana.

Eli 2 kk ikäiset vauvat, jos sattuvat kuolemaan, menevät helvettiin, koska eivät vielä tiedä Jumalasta ja Jeesuksesta ja eivät siten voi mitenkään uskoa että Jeesus kuoli meidän syntien tähden. Myös kaikki ne ihmiset ties missä viidakoissa asuvat, jotka eivät koskaan ole voineet Jumalasta tai Jeesuksesta kuulla (ja tuo jälkimmäinen on sitten ihan papin suusta kuultua). Jumala on sitten niin rakastava ja reilu.

Mutta kun Jumala on kaikkivoipa, miksei se estä edes esim. lapsille tapahtuvia pahoja asioita?? Eikös Jumalan pitäisi pystyä estämään Saatanan tekoset?

Jos pystyisi, niin asiahan olisi helppo. Saatana tuhottaisiin ja kaikki saisimme elää autuudessa. Mutta Saatanaa ei noin vain tuhota. Jokainen meistä voi itse valita joko autuuden tai Saatanan. Sinä voit tehdä valinnan omalla kohdallasi. Lapset eivät voi valita, mutta heillä on erityispaikkansa taivaassa.

Miksei lapset voi valita?? Ja miksei Saatanaa noin vain tuhota, kun Jumalahan on kaikkivoipa? Miksi se olisi niin huono asia jos ihmiset saisi nyt heti eikä joskus hamassa tulevaisuudessa elää niin ettei mitään pahaa tapahdu? Ja kaikki tämä paha mitä ihmisille tapahtuu on vain yhden omenan puraisun takia, ja kappas vaan siihenkin oli syyllinen nainen..

Miten 2 kk ikäinen lapsi valitsee Saatanan ja Jumalan välillä? Saatanaa ei tuhota, koska sen suhteen Jumala ei ole kaikkivoipa. Hän ei voi pakottaa ihmisiä uskomaan. Jokainen ihminen voi valita itse kumpaa seuraa. Ei olisi huono vaikka me kaikki saisimme nyt paratiisin, mutta niin ei tule vielä tapahtumaan. Sekin aika kyllä tulee, mutta se aika koittaa vain niille, jotka ovat autuuden valinneet. Kaikki tämä paha tapahtuu siksi, että me ihmiset annamme sen pahan tapahtua. Vaikka olisi mukava ymmärtää Jumalan suunnitelma ja esim. luonnonmullistukset, niin me kuolevaisina ihmisinä emme pysty koko maailmankaikkeutta yksin ymmärtämään. Luomiskertomuksen pointti ei ole Eeva tai hänen naiseutensa vaan se, että ihminen haluaa itse valita. Ja kuten näemme, osa ihmisistä tekee hyvin huonoja valintoja, Saatanan ohjaamana.

Eli 2 kk ikäiset vauvat, jos sattuvat kuolemaan, menevät helvettiin, koska eivät vielä tiedä Jumalasta ja Jeesuksesta ja eivät siten voi mitenkään uskoa että Jeesus kuoli meidän syntien tähden. Myös kaikki ne ihmiset ties missä viidakoissa asuvat, jotka eivät koskaan ole voineet Jumalasta tai Jeesuksesta kuulla (ja tuo jälkimmäinen on sitten ihan papin suusta kuultua). Jumala on sitten niin rakastava ja reilu.

Ei, vaan juuri päinvastoin. Lapset pääsevät taivaaseen, koska ovat luonnostaan viattomia eivätkä osaa tehdä vielä valintoja. Mä henkkoht uskon, että viidakon asukitkin pääsevät taivaaseen mikäli ovat eläneet elämänsä puhtaalla sydämellä. Koska tuomiopäivänä meidät kaikki kuitenkin tuomitaan tekojemme mukaan, niin uskovat kuin uskottomatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Noi on oikeasti vaikeita asioita ihmisen käsittää. uskovanakin en tiedä miksi toisille anetaan ja toisille ei. Sen tiedät että Jumala parantaa ja Jumala pystyy mihin vaan. Sen tiedät että tämä missä elämme ei ole paratiisi joten on kärsimystä yms..
Kuka pyytää hälle annetaan sanoo raamattu. Kai tarkoitus että pyydetään jumalalta.

SEn kuitenkin tiedän ettei ihminen voi ikinä ymmärtää täysin kaikkea, voi vain luottaa jumalaan ja hän pitää huolen

Ne ovat vaikeita ihmiselle joka uskoo että on joku voima joka voisi muuttaa asiat silmänräpäyksessä toisenlaiseksi.

Minä en usko siihen, joten nämä asiat eivät ole vaikeita käsittää minulle varsinaisesti.

Maailma näyttää juuri sellaiselta kuin mitään yliluonnollista voimaa ei olisi olemassa, tai ei ainakaan puuttuisi maailman kulkuun.

On eriasia sanoa että Tsunami tappoi 200 000 ihmistä koska niin oli "tarkoitettu" tapahtuvan, kenties jossain kosmisessa laajassa merkityksessä.

Kuin sanoa että ..ööh..vaikkapa "Näen jumalan rakkauden ja armon tässäkin murhenäytelmässä, josta yritän etsiä jotain positiivista ja koen sen positiivisen asian jumalan armona."

Kuten Mcgrath, brittiläinen teologi, yritti selittää Dawkinsille hänen kysyttään että "kuinka voi nähdä jumalan armon tai rakkauden vaikkapa tapauksessa missä 200 000 ihmistä kuolee mutta yksi lapsi jää henkiin kaiken keskelle, kuinka sen lapsen henkiin jäännin voi kreditoita jumalalle"

Tämän jälkimmäisen maailmankatsomuksen ja jumalakuvan minäkin voi hyväksyä, pitkin hampain kenties =)

Ei, vaan juuri päinvastoin. Lapset pääsevät taivaaseen, koska ovat luonnostaan viattomia eivätkä osaa tehdä vielä valintoja. Mä henkkoht uskon, että viidakon asukitkin pääsevät taivaaseen mikäli ovat eläneet elämänsä puhtaalla sydämellä. Koska tuomiopäivänä meidät kaikki kuitenkin tuomitaan tekojemme mukaan, niin uskovat kuin uskottomatkin.

Ei se ole tekojen mukaan! Niin minäkin luulin, mutta rippikoulussa pappi opetti, että ainut on että pitää uskoa että Jeesus kuoli meidän syntien tähden. Eli sarjamurhaajakin pääsee taivaaseen jos on uskovainen, paljon hyvää elämänsä aikana tekevä ateisti menee helvettiin.

Ihmismieli on aika uskomaton. Lumelääkkeillähän myös parantuu ihmisiä, miksei siis tuollaisissa hurmoshenkisissä tilaisuuksissa, jotka vahvasti vaikuttavat sille alttiin ihmisen psyykeen.

No joo, Saatana ja Jumala asuvat meissä kaikissa, samoin taivas ja helvetti ovat jokaisen pään sisällä. Tee toisille niin kuin haluat itsellesi tehtävän.

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Siis mä tunsin suurta myötähäpeää ton tytön puolesta.
Noloa!

Miksi?? Itse ainakin olen iloinen, että hänellä on nyt jokasuhteessa samankokoiset jalat

Huijaustahan noi on.
Ja lapsellista toitottaa että nyt mun jalat on saman kokoiset,,huhhuh!

Tässähän se pointti tuleekin. Onko psykologialla selittyvä parantuminen Jumalan tekosia vai ei? Se, mikä on tiedemiehille psykologiaa, voi olla toisille näyte Jumalan ihmeistä. Ei psykologiaakaan voi täysin tyhjentävästi koskaan perustella ja selittää. Ihmismieli on selittämätön ja uskomattoman vahva.

Mä olen sitä mieltä, että sun Jaska on turha taistella uskontoa vastaan, koska jos uskonnot olisivat loogisesti selitettävissä, niin mitä niissä jäisi uskomisen varaan? Kysehän kuitenkin on siitä, että jokainen uskoo johonkin. Sinä uskot faktatietoon ja lääketieteeseen. Mutta miten sinä selität kun asiat menevät joskus päinvastoinkin: miksi joku sairas ei parannu, vaikka annetaan kaikki lääkkeet ja hoidot? Eikö lääketiede olekaan erehtymätön ja looginen?

Minä en varsinaisesti taistele uskontoa vastaan vaan pikemminkin joitakin uskonnollisia uskomuksia vastaan joille on normaali selitys olemassa, taistelen myös sen puolesta ihmisille on taattava mahdollisuus tehdä omat valintansa uskonnon suhteen kun he ovat siihen tarpeeksi vanhoja ilman että lapsia 'taivutellaan' ja 'pehmitellään' uskontoa varten kunnes ovat tarpeeksi vanhoja.

Uskon myös uskonnon vapauteen, tietyin varauksin.

Lääketiede ei ole erehtymätön sen me kaikki tiedämme, emmekä ole muuta väittäneet. Onko lääketiede looginen? onkin jo vaikeampi kysymys jonka aion jättää auki, luulen että se on toki looginen koska nojaa tieteelliseen prosessiin ja metodiin.

En ole varma mitä tarkoitat kun sanot "entäs jos asiat menevät päinvastoin"
En näe mitään mikä menisi "päinvastoin" jos meneekin niin suhteessa mihin?

Jos lapsi/ihminen ei parane vaikka lääketiede tekee kaikkensa niin lääketiede ei ole vielä tarpeeksi kehittynyttä, onneksi se kehittyy kokoajan.

Ja kyllä, joillekkin normaali psykologia voi olla jumalan ihme.
Mutta väittäisin kyllä että jos jollekkin tapahtumalle on olemassa naturalistinen selitys niin sille samalle tapahtumalle, ei samassa viitekehyksessä/merkityksessä voi olla teologista/uskonnollista selitystä.

Ainakaan sellaiselle ihmiselle joka haluaa säilyttää jonkinlaisen uskottavuuden. ?

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Siis mä tunsin suurta myötähäpeää ton tytön puolesta.
Noloa!

Miksi?? Itse ainakin olen iloinen, että hänellä on nyt jokasuhteessa samankokoiset jalat

Huijaustahan noi on.
Ja lapsellista toitottaa että nyt mun jalat on saman kokoiset,,huhhuh!

Olen itse nähnyt tytön jalat ennen ja jälkeen parantumisen. Siksi uskon

Olen uskovainen ja joissain paikoissa on minustakin vähän liian kova meno, mutta ihmeisiin uskon. mies on parantunut Pirkko Jalovaaran kokouksessa olkapäästä ja ihan kotona Jumalan kosketuksesta.

Lääkärikin ihmetteli kun murtuma oli parantunut niin nopeasti, tyrkytti vielä kipsiä ja kipulääkettä, vaikka miehellä ei mitään hätää. Lääkäri oli vaan niin ihmeissään.
Loukannut monesti itseään ja Herra myös monesti parantanut ja nämä ihan vierestä nähneenä voin uskoa.

Ei se ole tekojen mukaan! Niin minäkin luulin, mutta rippikoulussa pappi opetti, että ainut on että pitää uskoa että Jeesus kuoli meidän syntien tähden. Eli sarjamurhaajakin pääsee taivaaseen jos on uskovainen, paljon hyvää elämänsä aikana tekevä ateisti menee helvettiin.

Kuten sanottua, mä uskon henk koht puhtaaseen sydämeen. Pointti on, että tuomiopäivänä meidät kaikki tuomitaan eikä siellä paina pelkästään se, oletko joskus pyytänyt Jumalalta armahdusta vai etkö. Ihminen, jolla on Jeesus sydämessään, ei voi esim. tappaa toisia. Jos kyse olisi vain ja ainoastaan Jeesuksen kuolemisesta meidän syntien vuoksi, niin miksi meillä on kokonainen kirja täynnä ohjeita miten tulee elää?

Alkuperäinen kirjoittaja Uudi:
Olen uskovainen ja joissain paikoissa on minustakin vähän liian kova meno, mutta ihmeisiin uskon. mies on parantunut Pirkko Jalovaaran kokouksessa olkapäästä ja ihan kotona Jumalan kosketuksesta.

Lääkärikin ihmetteli kun murtuma oli parantunut niin nopeasti, tyrkytti vielä kipsiä ja kipulääkettä, vaikka miehellä ei mitään hätää. Lääkäri oli vaan niin ihmeissään.
Loukannut monesti itseään ja Herra myös monesti parantanut ja nämä ihan vierestä nähneenä voin uskoa.

no kyllä mun syövästä parantumiseen tarvittiin muutakin kuin kosketus.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

Ne ovat vaikeita ihmiselle joka uskoo että on joku voima joka voisi muuttaa asiat silmänräpäyksessä toisenlaiseksi.

Minä en usko siihen, joten nämä asiat eivät ole vaikeita käsittää minulle varsinaisesti.

Maailma näyttää juuri sellaiselta kuin mitään yliluonnollista voimaa ei olisi olemassa, tai ei ainakaan puuttuisi maailman kulkuun.

On eriasia sanoa että Tsunami tappoi 200 000 ihmistä koska niin oli "tarkoitettu" tapahtuvan, kenties jossain kosmisessa laajassa merkityksessä.

Kuin sanoa että ..ööh..vaikkapa "Näen jumalan rakkauden ja armon tässäkin murhenäytelmässä, josta yritän etsiä jotain positiivista ja koen sen positiivisen asian jumalan armona."

Kuten Mcgrath, brittiläinen teologi, yritti selittää Dawkinsille hänen kysyttään että "kuinka voi nähdä jumalan armon tai rakkauden vaikkapa tapauksessa missä 200 000 ihmistä kuolee mutta yksi lapsi jää henkiin kaiken keskelle, kuinka sen lapsen henkiin jäännin voi kreditoita jumalalle"

Tämän jälkimmäisen maailmankatsomuksen ja jumalakuvan minäkin voi hyväksyä, pitkin hampain kenties =)

Niin eihän meillä kenelläkään ole vastausta siihen miksi näin tapahtuu etä toiset jää hekiin ja toiset eivät.
Niikuin tossa laitoin tämä ei ole taivas, joten pahoja tapahtuu.
Ihmisille on annettu maapallo jota on käytetty väärin ja siksi se tuhoutuu. Jumala ei estä sitä koska meillä on täällä vapaaa tahto tuhota, vaikkei jumala sitä haluisi.
Ei jumala niitä hukuneita tapa vaan antaa sen tapahtua.
Joihinkin asioihin puuttuu ihmisten pyytäessä apuaa.

Ei se ole jumlasta josa joku päättä alkaa sarjamurhaajaksi ja tappaa viattomia lapsia. Jumala antaa sen tapahtua koska sillä murhaajalla on vapaa tahto, vaikka jumala varmasti haluaisi ettei tämä tappaisi ketään.

Siksi se on Usko koska tarvitaan uskoa. Sitten kun haluat uskoa ja pyydät jumalaa elämääsi niin sen jälkeen tiedät sen varmaksi kun olet saanut kokoea jumalan. silloin et tarvitse enään pelkkää uskoa.
Mutta onhan se iso haaste jättää usko ihmisen järkeilyyn vaan luottaa jumalaan jota ei nää

Yhteistyössä