\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 13:07 kesähuumaa kirjoitti:
ostettiin chico graco matkarattaat,niissä menee selkänoja
makuuasentoon ja on muutenkin 5 eri asentoa.
kuomu on hyvä päällä,jalkasuoja kuuluu samaan rahaan,
menee ihan kasaan pieneen tilaan ja on jämäkät
eikä huteat kuten monet nuo halvemmat mallit.
en tiedä mitä tarkoitat halvimmilla rattailla? =)
nyt onkin kyse avorattaista ei matkarattaista.
matkarattaan ja avorattaan ero on että avorattaat ovat huimasti kevyemmät, jolloin ne jaksaa kasattuna kantaa vaikka olkapäällä. ja paketin levein kohta on renkaat. eli paktissa avot ovat muualta kohdin kapeammat mutta renkaiden leveys on sama kuin paketin levein kohta.
avorattaissa on myöskin vain isot yksösrenkaat edessä kun useimmissa matkarattaissa on kääntyvät tuplarenkaat, ja eroa niissä on talvella se että isot yksösrenkaat kulkevat huimasti kevyemmin jopa nilkan korkuisessa hangessa.
avorattaissa lapsi myös istuu matalammalla kuin matkiksissa. etu se että isompi lapsi pääsee itse kiipeämään kyytiin ja pois, eli äidin selkä ei rasitu nostelusta.
avorattaiden mekanismi on mahdollisimman pelkistetty jolloin siinä ei ole oikein mitään osia jotka menevät rikki. esimm meillä on yhdet vanhat emmaljungan avot joissa olen aikanaan itse matkustanut! olen 30v. kankaat ovat toki8 jo loppu kun ovat oleet kokoajan jollain käytössä, eli ne on uusittu kokonaan. mutta runko toimii vielä.
avorattaiden runko on täyttä metallia kun matkiksissa on usein alumiinia yms kevyempää. matkiksissa rungossa on useamnpia osia kun taas matkarattaiden runko on tosiaan aivan pelkistetty. ja ollut likimain sama ainakin viimeiset 30 vuotta.
avoissa voi kuljettaa laste usein paljon kauemmin kuin matkiksissa koska istumatila on isompi ja painorajat isommat.
muitakin eroja on. en jaksa luetella.
eli avorattaita käyttävät paljon perhepäivähoitajat kjoska ne ovat niin suuressa käytössä ja kestävimmät.
eli ei matkiksissa ole vikaa, sitä en tarkoita.
eli matkiksia ja avoja ei siinä mielessä oikein voi edes verrata. molemmissa on eri tilanteissa omat hyötynsä, ja norm kotikäytössä molemmat kestävät useammankin lapsen =) =) =) =) =) =) =) =) ei niissä matkiksissa siis vikaa ole sitä en tarkoita. vaan lähinnä että näitä ratasmalleja ei oikein voi verrata