Noista nettotuloista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mutsi"

Vieras
Onko teistä nelihenkisen perheen 5200 euron nettotulot paljon. Kaikki tuntuu menevän elämiseen, lähinnä asuntolainaan ja lasten harrastuksiin. Säästöön ei rahaa jää. Mitään luksusta ei ole, ei mökkejä eikä veneitä. Ainoastaan kymmenen vuotta vanha auto. Ihmettelin vain kun luin jostain aiemmasta ketjusta lähes kaikkien perheiden elävän noin 3000 euron nettotuloilla. Ei meillä mistään tarpeellisesta puutetta ole, mutta on vaikea kuvitella selviävänsä vähemmällä kun on tähän tottunut.

5200 on hyvä nettotulo kahdelle

jos aatellaan että suomalainen tienaa keskimäärin kolme tonnia bruttona ja saa käteen pari tonttua niin 2600 mieheen on selkeesti keskimääräistä parempi

Minun korviin on paljon. Meidän netto tällä hetkellä 3500, kun toinen tekee osittaista työaikaa. Perhekoko on sama. Meillä on okt, mökki ja uudehko auto. Lainaa vain talosta, sitäkin vähän. Suomessa tämä on pitkälti myös maantieteellinen kysymys. Meidän palkoilla ei elettäis ruuhka-Suomessa, mutta täällä idässä kaukana kaikesta, tällä elää hyvin. Matkustellakin voi ja syödä väliin ravintolassakin,

No on paljon! Et avaa tarkemmin mihin teidän rahat menee (isoon asuntolainan lyhennykseen?), mutta noilla tuloilla pitäs pystyä hankkimaan sitä omaisuuttakin, muuta kuin 10v vanha auto.

Meillä netto 3100€ (sis.lapsilisän) ja meitä on 2+1. On asuntolaina, kaksi autoa (10 ja 7 vanhoja), rahaa jää säästöön ja etelänlomilla käydään. Ja maksimi hoitomaksukin, kun nippanappa menee tuloraja yli... Meillä siis netto 4400€, että ihmettelen minne teidän rahat menee...

Valintoja.
Meillä 5 henkeä perheessä.Kaikki talouteen tulevat Tulot on nettona yhteensä 5500, ja kaikki menee mitä tulee. Maksetaan isoa summaa asuntolainasta kk pois, harrastukset, kaksi autoa jne. eikä säästöön kyllä jää mitään.

Niin, aloin itsekin miettimään mihin rahat menee. Helsingissä asutaan ja asuntoa lyhennetään 1600 euroa kuussa. Yksi tai kaksi lomareissua ulkomaille vuodessa tehdään. Lapsilla on kalliit harrastukset, niihin menee ainakin 400 kuussa tai enemmän. Vieläkin jää sen verran että täytyy varmaan alkaa pitämään kirjaa kuluista ja selvittämään saisiko jotain säästöönkin.

[QUOTE="aapee";29109510]Niin, aloin itsekin miettimään mihin rahat menee. Helsingissä asutaan ja asuntoa lyhennetään 1600 euroa kuussa. Yksi tai kaksi lomareissua ulkomaille vuodessa tehdään. Lapsilla on kalliit harrastukset, niihin menee ainakin 400 kuussa tai enemmän. Vieläkin jää sen verran että täytyy varmaan alkaa pitämään kirjaa kuluista ja selvittämään saisiko jotain säästöönkin.[/QUOTE]

eikö tuo tuossa ala olla

Kyllä se asuntolainan maksaminenkin on säästämistä. En kyllä ole ikinä kuullut noin kalliista harrastuksesta siis lapsella? Elätte matkoinenne aika ylellistä elämää vrt suurin osa lapsiperheet.

Meillä on netotulot saman verran ja toki katson meidät hyvätuloisiksi. Mutta esim pääkaupunkiseudulla asuminen ja eläminen on sikäli kallista että omkotitalosa en esim ala haaveillakkaan.

Kyllä aloittajan perheen tulotaso ainakin omasta näkökulmasta aika hyvä on. Onhan se jo luksusta jos pystyy tuollaisia summia lyhentämään omaa asuntoa ja matkustelemaan, ja lapsilla noin kalliit harrastukset?

Omat nettotulot vähän vaihtelee, mutta keskimäärin semmoiset 2500 euroa kaikkiaan tulee kuukaudessa jolla itseni lisäksi elätän kolmea lasta.

Nettotulot meillä noin 4200€/kk. Meillä on kaksi autoa, moottoripyörä jne mihin uppoaa rahaa (vakuutukset yms). Hyvin pärjätään. Jos olis tonni enemmän joka kuu käytössä niin elettäis kyllä jo aika leveästi.

Melko paljon on mun mielestä. Meillä on kahden ihmisen nettotulot n. 3000€. Ensimmäistä lasta vasta odotellaan, mutta tulot ei tuosta tule nousemaan lasten myötä. Muutama seuraava vuosi elellään vain yhden tuloilla ja kotihoidontuella, eli alle 2000€/kk...

Itse olen sosionomi amk ja mun peruspalkka on nettona n. 2200 €. Vuorotyöstä lisineen saan nettona n. 1700€/kk. Mies on lähihoitaja, jonka bruttopalkka n. 1900€ ja nettona n. 1400€.

Melko paljon on mun mielestä. Meillä on kahden ihmisen nettotulot n. 3000€. Ensimmäistä lasta vasta odotellaan, mutta tulot ei tuosta tule nousemaan lasten myötä. Muutama seuraava vuosi elellään vain yhden tuloilla ja kotihoidontuella, eli alle 2000€/kk...

Itse olen sosionomi amk ja mun peruspalkka on nettona n. 2200 €. Vuorotyöstä lisineen saan nettona n. 1700€/kk. Mies on lähihoitaja, jonka bruttopalkka n. 1900€ ja nettona n. 1400€.

Korjaan, eli siis peruspalkka bruttona on tuon 2200€. :)

Toiset "säästää" lyhentämällä asuntolainaa enemmän ja toiset lyhentää vähemmän ja pistää rahat muuhun ja säästää pahan päivän varalle. meillä nettotulot 6000eur/kk ja lyhennetään asuntoa vaan 1000e joten säästöön jää aika kivasti. no ostettiin juuri toinen auto varsinainen rahareikä että eiköhän menot lisäänny siltä osin.

siksi lyhenetään asunto hiljalleen kun korot alhaalla ja ostettiin esim auto käteiselllä, asuntolaina edullisempaa kuin autolaina. ulkomaanreissuilla käydään se pari kertaa vuodessa ja risteilyillä. raskaan työn vastapainoksi huveja...

Mun mielestäni on paljon.

[QUOTE="Mutsi";29109417]Mitään luksusta ei ole[/QUOTE]

Näin huomattavasti pienituloisemman näkökulmasta 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa, kalliit harrastukset ja oma talo (tuskin on mikään pieni lahoava mökinrähjä 50-luvulta?) ja oma talo Helsingissä nimenomaan ON sitä luksusta :)

Omalle kulutukselle varmasti tavallaan sokeutuu, ja kun tulot kasvaa, menotkin kasvaa. Me saataisiin viiden tonnin nettotuloilla säästettyä joka kuukausi useampi tonni, jos jatkettaisiin nykyisellä kulutuksella, mutta joku meitä vähemmän käteen saava taas saisi meidän nykyisistä tuloista säästettyä enemmän mitä me, kun olisi tottunut vieläkin "askeettisempaan" elämään.

Jos tuntuu että tekee tiukkaa tai haluaisi laittaa säästöönkin, kannattaa listata ylös ihan kaikki menot (jokaista suklaapatukkaa, lehtitilausta, huoltikalta ostettua vesipulloa ja tarjousripisiväriä myöten), ja lähteä sitten miettimään, mitä voi jatkossa jättää kokonaan hankkimatta, mille voi etsiä edullisemman vaihtoehdon jne. Jollain vessapaperimerkin vaihtamisella ja keksien ostamisen lopettamisella nyt ei tuloihin nähden välttämättä isoa säästöä tee (tai no jotkut kyllä kuluttaa ihan vaan kauppaan kaikkeen pikkusäläänkin hurjia summia), vaan yleensä ne tulee jostain muusta (asuminen, autot jne.), mutta on eri juttu tietysti, haluaako niistä sitten tinkiä :)

Yhteistyössä