Noista kivunlievityksistä synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rapanhapakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rapanhapakko

Aktiivinen jäsen
26.02.2007
7 660
0
36
Omista on jo aikaa, eikä mitään epiduraaleja/spinaaleita tarjottu enkä tajunnu pyytää.
Tuli vaan mieleen että onko nuo nyt ihan "nykyaikaa"? Siis normaalia pyytää (vai pitääkö vaatia)? Täysin vaarattomia äidille ja lapselle?
Kuulostavat vaan niin "ihanilta" (ei kipuja) että mitä järkee sitä olis täysin luomuna yrittääkkään....

Tässä vanha vaan kyselee....

Tilanne kerrallaan... Mä menin kipushokkiin, joka sitten hidastaa ja vaikeuttaa synnytystä. Paniikissa ei osaa/voi/tajua tehdä mitään. Lääkäri tuli paikalle ja huusi: äiti on kipushokissa, puudutusta äkkiä tai leikkaukseen heti.

Minäkään en saanut mitään, mutta tosiaan kuulostaa, että niitä saa tyyliin "alkupalaks ottaisin pari huikkaa ilokaasua, sitten annoksen epiduraalia aqua-rakkuloilla höystettynä ja jälkkäriks vielä spinaalin"

Miulta kysyttiin että millaisen kivunlievityksen haluaa, sanoin että epiduraali ois mielessäni, kertoivat siitä ja yhteistuumin päätettiin ottaa se.

mulle suositeltiin epiduraalia kun olin sitä aiemmin lomakkeessa ehdottanut kivunlievitykseen jos aikaa on ja aikaa oli, synnytys kesti 36 tuntia ja ne suositteli sitä mulle jotta saan nukuttua, unilääke ei auttanut ja valvoin toista tai kolmatta yötä putkeen suppareitteni kanssa :whistle: Ja osastolla oli just anestesialääkäri paikalla niin sanoivat että kannattaa otta ja otin ja tyytyväinen olen!

Kyllähän kivunlievitys on täysin nykyaikaa. ;) Mä olen kokenut molemmat, ilman kivunlievitystä ja kaameilla myrkyillä (6 epiduraalia, 1 spinaali), luomusyntynyt vauva oli virkeä ja hyvävointinen, pitkän synnytyksen ja kivunlievitysten vauva unelias ja nenämahaletkussa kun ei jaksanut syödä. Itsekseni olen miettinyt yhtäläisyyksiä.

Mulle on molemmissa synnytyksissä heti saliin päästyäni TARJOTTU puudutuksia.
Ekassa synnytyksessä kätilöä kävi 15 minsan välein kysymässä jokos nyt saisi olla kivunlievitystä. Ja ihmetteli että olen niin sitkeä enkä halua heti mitään puudutuksia.

Meillä päin pitää kyllä vaatimalla vaatia jos aikoo saada jotain. |O Viimeseen asti yrittävät olla antamatta. :kieh: Siksipä kävinkin pelkopolilla että on mustaa valkosella kun menen synnyttään.

Mä suorastaan vaadin sitä isoilla kirjaimilla jo siellä papereissa ja heti kun salissa oltiin esikoisesta niin jo sitä vaadin ja onneksi sain.Tokasta vaadin myös heti kun alkoi siltä tuntumaan ja minä sain molemmat tavallaan "liian" aikaisin ja tokasta sitä piti lisätä yhden kerran.En voisi kuvitella synnyttäväni koskaan ilman mitään ja olen niiiiin onnellinen että mulla auttoi molemmilla kerroilla.

En tiedä mitä olis ollut tarjolla 15v sitten kun parikymppisenä väänsin esikoista (perätilassa) tuntitolkulla. Ilokaasu oli kaikki mitä tarjottiin ja varmasti huomasivat ettei auta pätkääkään.

Mulle ehdoteltiin kaikenlaisia kivunlievitysmenetelmiä. Ekaks olin lämpimässä suihkussa, sitten lilluin ammeessa. Yritin vain sitkeänä (ja tyhmänä ) aluksi olla ilman lääkkeitä. Kävin sitten kerran oksentamassa kivun vuoksi, jonka jälkeen pyysin kätilöltä jotain vahvempaa kivunlievityskeinoa. Hän ehdotti heti epiduraalia ja minähän riemusta (=tuskasta ) kiljuen suostuin siihen. Olisin saanut sen jo aikaisemminkin, jos olisin vaan pyytänyt. Seuraavalla kerralla (jos seuraavaa kertaa edes tulee ) kyllä pyydän heti. :ashamed: