Noniin, vihdoin koneen äärellä hetken aikaa kunnes pikkumies herää.
Aloitanpa siis kommentoimaan juttuja ja siirryn sitten synnytyskertomukseen jos ehdin niin pitkälle.
Ensisänky on meille ollut ihan ehdoton juttu. Tilattiin se vaavi.fi -sivuilta ja kun maanantaina tilasi, niin tiistaina se tuotiin kotiin. Sen äippäpakkauksen pahvilaatikon kanssa yksi päivä sompailtiin ja se riitti. Toinen sänkyyn liittyvä asia on, että kandeis ehkä olla joku hieman pienempi peitto alkuun kuin se äippäpakkauksen... kyllä me sitä käytetään, mutta joku pienempi olis kätevämpi.
Imetyksestä, se on vaikeeta. En ole ollut kovin tyytyväinen Naikkarin imetysopetukseen. Tosiaan ihan ekaks tuotiin se tuttipullo ja sitten kätilö käski kyljelleen upottavalle sängylle ja repi mun nänniä vauvan suuhun ja eihän siitä mitään tullut. Rintakumeilla siis mennään täällä. Naikkarilla ainakin yöhoitaja hermostui meidän epätoivoiseen ruokinta-ahdistukseen... Ja vasta ehkä kolmantena päivänä mun käskettiin alkaa pumppaamaan, että saatais maito nousemaan rintoihin. Kun ei tuo pikkuinen jaksanut imeä. Naikkarilla tosiaan ne käski lukea sitä vauvalehtistä ja opiskelemaan sieltä.
Vieläkään kukaan ei osoita kauheasti kiinnostusta vauvan imuotteeseen, joten netistä olen tietoa imuroinut. Ja meillä on joku 5 eri kirjasta imetyksestä ja niissä luonnollisesti ristiriitaisia tietoja... et imetys on se asia, joka mut on saanut itkemään ahdistuksesta. Tosin meillä tapahtui suuri käänne, kun luovuttiin määräaikaisruokinnasta ja siirryttiin vauvatahtiseen imetykseen. Hän pitää itse huolen, että saa ruokaa silloin kun haluaa ja nukkua silloin kun nukuttaa. Tänään saatiin neuvolassa vahvistus sille, että viime viikon lopulla tehty päätös oli oikea: 5ssä päivässä 160g ja syntymäpaino on jo ylitetty! 3 kilon haamuraja häämöttää viikon päässä ja sitten saadaan vähän huokaista helpotuksesta ja alkaa ulkoilemaan.
Me hörpytetään ihan yskänlääkemukista kun ei muutakaan ole tarjolla. Nyt tuttipullosta imeminen ei oikein enää onnistu vauvalta... Ehkä taas vähän myöhemmin.
Rintakumista vieroitus aloitetaan ehkä sitten vasta pääsiäisen jälkeen, kunhan se 3 kiloa tosiaan saavutetaan. Kun sillä onnistuu nyt niin hyvin. Mulla siis ongelmana sisäänpäinkääntyneet nännit, niin niistä ei saa sitä imurefleksiä laukaistua.
Tiedoksi vaan, että myös rinnat voi olla eriparia, eli mulla tää toinen tulvii yli äyräiden ja toinen on hyvinkin kohtuutuottelias. Se on kuulemma ihan normaalia.
Synnytysjännitys, mä en pohtinut synnytystä etukäteen juurikaan. En suunnitellut mitään enkä asettanut toiveita enkä odotuksia. Edes synnytyspäivänä en uhrannut sille ajatustakaan. Olisin halunnut sen synnytyslaulukurssin käydä, mutta en tosiaan ehtinyt. Jotain synnytyslaulun tapaista harrastin supistusten ajan, tosin kipuvaiheessa se ei ollut erityisen rentoa ehkä. Mutta eniveis mölisin pitkää ooooooooo-ääntä aika matalalta, kun sen verran Lallaan ohjeistusta muistelin. Eli en huohottanut supistuksen aikana vaan vedin henkeä ja ääntelin hapen ulos. Joka tapauksessa äänenkäyttö oli tosi luontevaa mulle ja auttoi varmasti kovasti.
Synnytysruoka Haikaranpesässä tosiaan ohjeistettiin ottamaan omia herkkuja (helposti oksennettavia) mukaan. Mä en ehtinyt niitä synnyttäessä syömään, mutta kyllä omat herkkuviilit ja litroittain tuoremehua meni osastoaikana. Ihan pelastus!
Tsempit
cilialle, vihdoin on sun aika.
Ja onnea
Tuna hienosti nousseesta hcg:stä!!! Niin ja tietysti
GINGER!!!
Ja sitä synnytyskertomusta:
Elikä, olin aamulla suihkussa ja kun tulin suihkusta ja kuivalin ja rasvailin itseäni niin jotain lennähteli lattialle aina jalkaa nostaessa. Mua alkoi naurattaa aika villisti. Laitoin siteen housuihin ja tunsin kuinka aina välillä hulahteli. Mulla oli neuvola samana aamupäivänä ja menin sinne ja sanoin, että nyt taitaa lapsivedet mennä, että mitäs tehdään. Neuvolan täti tsekkas, että lapsi on kiinnittynyt ja ehkä kolmikiloinen, että kaikki sinänsä jees, soittoa Kättärille vaan.
Kättärille soitin kotiin päästyäni ja siellä oli kai kiirettä, kun - noh - ne ei kysynyt edes, että mikä raskausviikko menossa... sanoivat, että jos ei supistukset ala, niin soita 7 illalla ja tuu näytille. Siihen saakka elä normaalia elämää. Ja minähän elin. Soitin vasta tässä vaiheessa miehelle töihin, että kerro niille siellä, että huomenna et tuu töihin, koska lapsi syntyy pian. Miehellä oli deadline, joten hän jäi töihin väkertämään ihan hulluna.
Mä pakkasin sairaalakassit itselleni ja miehelle, kävin kaupassa ostamassa synnytysruokaa ja fiksasin vessankaappiin ovisaranoita. Kahden aikaan supistukset oli semmoisia, että ne huomas ja vähän piti hengähtää, mutta ei sattunut. Soitin Kättärille, että kuinka usein tämmöisiä saa olla, että niitä on ihan 5min välein. Ne oli iloisia, että juujuu, ei haittaa mitää, ne vaan auttaa eikä tarvi lähtee mihinkään, oo vaan kotona rauhassa. Tässä vaiheessa sovittiin miehen kanssa, että tunnin kuluttua hän lähtee kotia kohti. Puoli neljä oon vikan kerran miehelle soittanut, että nyt voisit jo olla kotona ja hän olikin ihan nurkan takana.
Neljän maissa sanoin, että nyt vois kellottaa noita supistuksia. Alkaa tekeen kipeetä. Supistusten väli oli 5min tai ei ollut väliä ollenkaan. Eikä ne miltään aalloilta tuntunu... Olin pääosin aina 90-asteen linkussa joko jaloillani tai polvillani ja nojasin milloin mihinkin. Ehkä 15 yli 4 mies sitten soitti Haikaranpesään, että saisko tulla ja ei ei ei ei, sulku päällä, just syntyi lapsi tarkkaamossa, soittakaa alakertaan. Mies soittaa Kättärille ja eieieiei, sielläkin on täyttä. Kätilö puhuu mun kanssa puhelimessa ja ehdottaa, että ottaisin 2 panadolia ja menisin suihkuun, et jos kestäisin vielä kotona. Tai sitten voidaan yrittää soittaa Naikkarille.
Käsin miehen soittaa varmuuden vuoksi myös Naikkarille, koska joku paikka synnyttää piti löytää. Naikkari oli eka paikka, jossa kysyttiin, että mikä raskausviikko ja onko vauva kiinnittynyt... siis nää peruskysymykset! Naikkarin kätilö puhui sitten mun kanssa puhelimessa ja mulla tuli supistus, jonka hän kuunteli ja kellotti. Sanoi, että saadaan tulla koska vaan tai saan olla kotona vielä, jos haluan. Mä ajattelin kestäväni vielä kotona, jotta pääsisin Kättärille. Vaan heti puhelun jälkeinen supistus oli niin paha ja tuntui siltä kuin lapsi syntyis just, että päätin samantien lähteä. Tilattiin taksi ja odotettiin sopiva supistusväli että pääsisin taksiin asti. Tässä vaiheessa kello oli 15 vaille 5. Kivuista päätellen avautumisvaihe siis oli erittäin nopea, jotain 1 tunti...
Mies oli fiksuna sanonut taksikeskukseen, että käskevät taksin odottaa meitä, kunnes tullaan, kun on synnytys käynnissä. Ettei se taksi vaan lähtis ilman meitä. Kuski oli onneksi 4 lapsen isä ja ollut 4 kertaa synnytyksessä, joten hän ei vähästä hätkähtänyt. 25min meni ruuhka-aikaan Helsingin halki ajamiseen. Mua ponnistutti koko taksimatkan ja hikisenä mölisin sitä oooooota siellä takapenkillä. Hoin itselleni, että "ei saa ponnistaa ei saa ponnistaa" enkä ponnistanut. Mies soitti taksista Naikkarin kätilölle ja sanoi, että nyt me ollaan tulossa, tuutteko ovelle vastaan.
Kätilö odottikin pyörätuolin kanssa ovella (klo 17.15) ja mut kärrättiin synnytyssaliin, annettiin pari hömpsyä ilokaasua ja riisuttiin ja tutkittiin. Täysin auki, ylläripylläri!!! Eikun sängylle kyljelleen ja seuraavalla supistuksella saa ponnistaa. Ei pohdittu synnytysasentoja
Onneks oli paljon väkeä paikalla, eli 2 kätilöä, 1 kätilöopiskelija ja 1 lääketieteen kandi. Mun ois pitänyt itse kannatella jalkojani, mutta en jaksanut yhtään. Ni mies ja toinen kätilö sitten piteli mun jalkoja ja mä keskityin vain ponnistamaan.
Kätilö kysyi multa alussa, että olinko mä toivonut saavani jotain kivunlievitystä. Se oli kompakysymys, enhän mä mitään saanut. En edes ilokaasua enää. Hän sanoi, että ponnistaminen helpottaa kipua ja niinhän se oli. Eli itse ponnistamisvaihe ei ollut kovinkaan kipeä, se oli itse asiassa musta aika tylsää ja uuvuttavaa puuhaa. Jossain vaiheessa vaihdettiin selälleen siihe sängylle ja sitten oltiinkin jo loppusuoralla. Pään tuleminen vähän kirpas, mutta ei sen kummemmin kuin että vähän valitin, että auuuu nyt sattuu.
Kuten Lallaalta, multakin kysyttiin, että haluanko kokeilla vauvan päätä. No joo ei kiitos. Tunnen sen tulevan ilmankin. Sitten saikin enää ponnistella ihan vähän vain ja poks, pää oli syntynyt. Seuraavalla pikkuponnistuksella tuli loputkin ja poika vääntäs heti kunnon rääkäisyn. Ja kello oli 17.57.
Napanuoraa ei leikattu heti vaan vasta useamman minuutin kuluttua. Vauva oli mun rinnalla ja mä palelin ihan hulluna. Ihan horkassa tärisin. Istukka syntyi aika pian ja sitten kätilö piti opetustuokion istukan äärellä ja tiedusteli josko minäkin haluaisin sen nähdä. No thanks. Miesparka joutui sen näkemään... Sitten vauva alkoikin narista ja hänet vietiin lääkärin nähtäväksi. Mies meni mukaan. MÄ siellä synnytyssalissa sitten pötkötin ja tärisin yksinäni. Vauva kun oli niin ennenaikainen, niin keuhkoissa oli vähän vettä ja ylipainetta hengitteli sekä kävi lämpökaapissakin, kuulemma. Mä kävin suihkussa ja sitten saatiin miehen kanssa iltapalaa. Odoteltiin tietoa vauvan kuulumisista. Pieni riski oli siihen, että vauvan pitäisi jäädä yöksi hoitoon, jolloin mies lähetettäisiin kotiin ja mut pistettäisiin tavisosastolle. Mutta sitten kaikki menikin hyvin ja päästiin yhdessä perhehuoneosastolle puoli kymmeneltä illalla.
Jossain vaiheessa mun käskettiin tiristää pari tippaa ensimaitoa lapsen huulille ja sitten yritettiin sitä imetystä, mutta tosiaan se pullo iskettiin käteen, näytettiin mistä korviketta saa ja kolmen tunnin välein herätätte lapsen ja syötätte sille 15milliä vähintään tätä korviketta. Seuraavana päivänä otettiin rintakumi käyttöön ja yritettiin sitä imettämistä, mutta edelleen mentiin korvikkeilla. jne.
Eli, kun piti antaa pisteitä synnytyskokemuksesta, niin annoin kasin. Miinuspisteitä tuli ankeasta välivaiheesta, jolloin tuntui ettei kukaan ota mun synnytystä tosissaan eikä huoli mua synnyttämään. Ensi kerralla saan kuulemma varmasti lähteä aikaisemmin sairaalaan. Et ei tartte odotella kivuliaisiin supistuksiin asti. Mutta muuten siis synnytys oli tosi helppo eikä se ollut suurin kipu mitä olen kokenut. Akuutti vatsatulehdus oli kivuliaampi muistaakseni. Kätilö oli tosi hyvä ja neuvoi tosi hyvin ja napakasti ("älä tuhlaa voimiasi huutamiseen"). Eikä siis tullut kuin pikkurepeämä häpyhuuleen, joten sekin etukäteishuoli oli turha. Onni onnettomuudessa, että lapsi oli pienikokoinen kun kerran kahden panadolin voimin synnytin.
En muista kerroinko jo, mutta neuvolantäti kertoi, että yksi hänen asiakkaansa synnytti kadulle Kättärin eteen, koska vaikka asui ihan naapurissa, niin ei saanut ajoissa lähteä sairaalaan... Että nykyään turhan USEIN syntyy lapsia autoon tai kadulle tai kotiin, koska sairaalat ensisynnyttäjiä kehottaa olemaan loppuun asti kotona. Mitäköhän sitten, kun Naikkari on remontissa?!?!?!
Naikkari muuten ON huonossa kunnossa. Aikamoiset "koristeet" suihkujen laatoitetuilla seinillä ja outo ominaishaju huoneissa.
Nyt alan herätellä pikkumiestä aterialle. Päivisin me vielä vähän tsekataan näitä ruokailuvälejä ettei veny liian pitkäksi. Öisin nukutaan vaikka 3 tuntia putkeen.
Samirja ja pikkumies 12vrk