Meidän lapsilla on ikäeroa 2 vuotta ja 2 viikkoa.
Hyviä puolia on vaikka kuinka...
Esikoinen oli vauvan syntyessä jo "iso" siinä mielessä että puki itse, riisui itse, söi itse, osasi leikkiä itse, osasi auttaa vauvan hoidossa (haki tuttia, vei likavaippaa roskikseen, haki kaapista vauvalle uudet housut, piti vauvalle seuraa) ja vaipattomaksikin oppi kun vauva oli 2 kk eli kauan ei tarvinnut vaihtaa vaippoja kahdelle.
Esikoinen oli kuitenkin myös sopivasti pieni: liikkuminen oli helppoa kun esikoinen ei ollut liian iso tuplarattaisiin, hänelle riitti kotihoito eikä tarvinnut vielä kuskata harrastuksiin/kerhoon/tms (helpotti arkea kun pystyttiin menemään ihan oman rytmin mukaan, aikatauluja ajattelematta), hänen ja vauvan rytmit & tarpeet oli helppo sovittaa yhteen, esikoinenkin nukkui päikkärit joten äitikin sai lepoa.
Esikoisella ei vielä ollut kunnon uhmaa: rajua uhmaikää eletään tosissaan vasta nyt, kun tyttö on 4 v 8 kk. Ei mustasukkaisuutta: ei kai osannut vielä kyseenalaistaa sitä, että perheeseen tuli vauva, eikä muista aikaa ennen pikkuveljeä. Hänelle veli on aina ollut olemassa.
Lisäksi tietty vielä materialistiset seikat, eli vaatteet, rattaat yms oli valmiina esikoisen jäljiltä, ja vielä muodissa (muista en tiedä, mutta meillä ei ole säilötty vauvanvaatteita ja -tavaroita vuosikausia). Mitään ei siis tarvinnut ostaa, paitsi ne tuplarattaat, jotka rahoitettiin osittain äitiysavustuksella: pakkausta en ottanut, koska kaikki oli esikoiselta vielä tallessa. Vauva sai pinnasängyn koska esikoinen oli tarpeeksi iso siirtymään jatkettavaan lastensänkyyn.
Ja lapsista on todella paljon seuraa toisilleen, on ollut jo kauan =)
Ainoa huono puoli jonkun mielestä, mun mielestä taas hyvä puoli, on se että äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen en ehtinyt töihin, kun tuli toinen lapsi. Jollekin se on miinus, mulle taas plussaa: on saanut olla kotona pidempään eikä esikoisen tarvinnut tottua ensin hoitopaikkaan ja siihen totuttuaan jäädä hoidosta pois kun äiti jäi äitiyslomalle.
Rankkaa oli ainoastaan ekana (kai tokanakin) viikkona, kun kroppa vielä toipui synnytyksestä ja uuteen tilanteeseen tottuminen oli vielä kesken. Rankkaa oli silloinkin, kun molemmat lapset ja minä oltiin yhtä aikaa kipeinä, mutta ei sen rankempaa kuin yhden lapsen & minun sairastaessa samanaikaisesti.