Noin 1 vuotiaiden lasten äideille kysymys? Saa muutkin vastata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ei...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi ei...

Vieras
Eli, onko muiden noin 1 vuotiailla alkanut sellasia ärsyttäviä tapoja ilmaantua, kuin että kiljutaan ja huudetaan, raivostutaan ja huudetaan taas naama punasena. Ja ihan vaan sellasta huutamista, ei itkua, mutta jos ei esim. heti saa jotain, ruokaa tms. niin huutaa, ja se todellakin ottaa korviin!

No, toinen kysymys, onko teillä noin 1 vuotiaana lapset alkanu nipistellä??? Siis meillä neiti oppi sen jo kuukausi sitten, suunnilleen ja ai että on sitten ÄRSYTTÄVÄ tapa. Nipistelee ihan siis tarkotuksella. Ja olen sanonut aina että "Ei" napakasti ja tietää kyllä että niin ei saa tehdä, katsoo ja jos en huomaa, niin nipistää. Ja se käy todellakin kipeetä! Pitääkö tuon ikäisen kanssa toimia niin, että toruu ja kieltää vai olla vain huomioimatta???

Tiiätkö.. et ole ainut äiti joka pohtii tuota.. tääl on melkein päivittäin no ainakin viikottain kysymys siitä, et huutaako/kiljuuko muiden 1v:t tai miks yö unet on menneet huonoiksi!
:hug:

no mulla on vasta 4kk pikkuinen, mutta jos ei se tuota huutoa tee viel vuosikkaana ni olen hämmästynyt :D ja ei, hän ei itke kuin jos sattuu..väsyneenäkin kiukkuaa vain..
mutta voi, jos se maitopullo ei tule heti sinne suuhun, tai se syli on väärinpäin eikä näe just sinne mihin haluaa, tai ..tai :D ihania!! :heart:

tuo toinen käsittääkseni kuuluu ikään?

Omaa tahtoa on meilläkin vähän alkanut tulla jo, mutta ei vielä häiritsevästi. Ruokapöydässä jos ei saa mitä haluaa, niin heittää mukin, leipäpalan ym. kädestään ja mukamas suuttuu. Lapsi 1v.5kk. Nipistele ei, mutta vähän aikaa sitten saattoi puraista joskus. Taisi mennä ohi, kun toruin aina.

Joo kaikkea tuota...varmasti tekee jotain jos kieltää. Ihan pieniä nipistysiä ei kannata edes huomata...
Äitiä pitää kokeilla mitä se sanoo...kivaa kun saa mistä tahansa jotain ääntä aikaan

HUH! Niin ihana kuulla, että me ei olla ainoita, paitsi eihän se kivaa ole. Mut toisaalta, hyvä että oppivat kokeilemaan rajojaan ja näyttävät tunteensa.

Ja joo, meidän yöunet, en edes viitsi sanoa mitä ne on!

Ja meillä lentää myös tavarat, jos ei kaikki mee niinku haluaa. Nokkamuki saattaa lentää kaaressa lattialle, jos sieltä loppuu maito kesken. Lelut lentää, jos ne ei sillä hetkellä kiinnosta. :D On nää ihania <3

Hirvittävän tempperamenttinen luonne on kyllä nyt jo meidän neiti.

Likka on reilu 1v ja tempperamenttia löytyy vaikka pienelle kylälle.. Tai isolle kaupungille, välillä tuntuu.. Jos ei hommat suju niinkuin hän haluaisi, tulee joko huutoa tai mielenosoituksia esim. sillä että heittäytyy kontilleen ja kopauttaa otsansa lattiaan oikeen teatraalisesti. Syödessä saattaa lentää nokkamukit ja muut ellei syöttäjä ole ajantasalla, jos kerjää jotain eikä saa, roikkuu huutaen hihassa tai lahkeessa..

Nipistely on kanssa uus juttu nyt. Mun mahapallo ilmeisesti kiinnostaa ja tykkää kauheasti nipistellä sitä. Ottaa oikeen kunnolla kiinni ja repäisee. Isin nenä saa myös usein kyytiä.

Meillä on normikaava: Ensin kielletään, sitten varoitetaan että jos ei lopu niin syöminen loppuu/joutuu pois sylistä tms. mikä tilanne onkaan, jos homma jatkuu niin varoitus toteutuu. Jos esim. lahkeessa roikkuu huutaen, irrotan hänet, istutan lattialle ja kävelen pois.

Sitten kun osaa vähän rauhoittua ja kiukku laantuu, sylitellään ja halitellaan ja puhutaan että käyttäydytään jatkossa vähän iisimmin. No ei kuitenkaan käyttäydytä mutta pitäähän sitä pienenkin kanssa tilannetta purkaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Likka on reilu 1v ja tempperamenttia löytyy vaikka pienelle kylälle.. Tai isolle kaupungille, välillä tuntuu.. Jos ei hommat suju niinkuin hän haluaisi, tulee joko huutoa tai mielenosoituksia esim. sillä että heittäytyy kontilleen ja kopauttaa otsansa lattiaan oikeen teatraalisesti. Syödessä saattaa lentää nokkamukit ja muut ellei syöttäjä ole ajantasalla, jos kerjää jotain eikä saa, roikkuu huutaen hihassa tai lahkeessa..

Nipistely on kanssa uus juttu nyt. Mun mahapallo ilmeisesti kiinnostaa ja tykkää kauheasti nipistellä sitä. Ottaa oikeen kunnolla kiinni ja repäisee. Isin nenä saa myös usein kyytiä.

Meillä on normikaava: Ensin kielletään, sitten varoitetaan että jos ei lopu niin syöminen loppuu/joutuu pois sylistä tms. mikä tilanne onkaan, jos homma jatkuu niin varoitus toteutuu. Jos esim. lahkeessa roikkuu huutaen, irrotan hänet, istutan lattialle ja kävelen pois.

Sitten kun osaa vähän rauhoittua ja kiukku laantuu, sylitellään ja halitellaan ja puhutaan että käyttäydytään jatkossa vähän iisimmin. No ei kuitenkaan käyttäydytä mutta pitäähän sitä pienenkin kanssa tilannetta purkaa :D

Voi, meillä kans tyttö hermostuu isille useimmin ku mulle. Paitsi tietty mulle enemmän keskimäärin, koska olen kotona hänen kanssa, isä käy sentään töissä :D Monesti, kun hyörivät ja peuhaavat lattialla, saattaa tyttö saada hermokohtauksen, jos jokin ei mennytkään niinkuin hän halusi (mikä ei mennyt???? ei todellakaan aina ota selvää) niin muuttuu punaseksi ja raivoaa, käy kiinni miehen nenään ja repii, kurittaa oikeen kunnolla :D Tänään viimeks mies joutui lähteen töihin iltavuoroon nokka ihan punasena :D Luulevat että on emäntä kurittanu! ;)

Ja meillä kans roikutaan lahkeessa, koko ajan pitää tulla perässä, meillä varmaan onkin nyt eroahdistusta minusta, kun ihan sama mihin menen, niin perässä tullaan tai sitten jää osottamaan paikalleen mieltänsä kaamealla huudolla. Kyllä mä tänään viimeks mietin, kun tyttöä istutin potalla, että mitähän naapuritkin ajattelee, kun hirveä huuto aina kuuluu, asutaan siis rivitalossa :D

^^
Ai hitto mä tipahdin tolle isin nenä -jutulle :laugh: Kuulostaa siis kovin tutulta.
Meillä on kanssa joku omituinen äiti-kausi taas menossa, mies on pitänyt tosi paljon lomia viime aikoina ja ollut muutenkin tosi paljon tytön kanssa, nyt vaan jotenkin se saa välillä turpaansa raukka vaan sen takia että on väärä pärstä. Tänään oon leiponut puoli päivää viikonlopun juhlia varten ja voi elämä tuo vauva on ollut vihainen. Välillä käynyt huutamassa mulle ja minkäs teet kun raukka tulee itkeä niiskuttaen jalkoihin kiinni 'äiti ota syliin'. Tuntuu niin hyvältä halata pientä ettei itekään haluaisi päästää irti :)

Uskomatonta miten suloinen ja ihana tuollainen pieni kiukkupylly osaa olla. Ensin kirkuu naama punaisena, lyö päänsä lattiaan ja sen jälkeen huutaa vielä enemmän. Itse pidättelen naurua kun toinen on oikeesti niin kauheen draamaqueen ja sitten nyyhkyttää sylissä ihan loukattuna kunnes joku vie huomion ja taas ollaan yhtä hymyä. Mahtava vauva :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
^^
Ai hitto mä tipahdin tolle isin nenä -jutulle :laugh: Kuulostaa siis kovin tutulta.
Meillä on kanssa joku omituinen äiti-kausi taas menossa, mies on pitänyt tosi paljon lomia viime aikoina ja ollut muutenkin tosi paljon tytön kanssa, nyt vaan jotenkin se saa välillä turpaansa raukka vaan sen takia että on väärä pärstä. Tänään oon leiponut puoli päivää viikonlopun juhlia varten ja voi elämä tuo vauva on ollut vihainen. Välillä käynyt huutamassa mulle ja minkäs teet kun raukka tulee itkeä niiskuttaen jalkoihin kiinni 'äiti ota syliin'. Tuntuu niin hyvältä halata pientä ettei itekään haluaisi päästää irti :)

Uskomatonta miten suloinen ja ihana tuollainen pieni kiukkupylly osaa olla. Ensin kirkuu naama punaisena, lyö päänsä lattiaan ja sen jälkeen huutaa vielä enemmän. Itse pidättelen naurua kun toinen on oikeesti niin kauheen draamaqueen ja sitten nyyhkyttää sylissä ihan loukattuna kunnes joku vie huomion ja taas ollaan yhtä hymyä. Mahtava vauva :heart:

Voi ei, toi on niin tuttua :D Onhan se ihana, ja tottakai aina pyrin itsekin ottamaan neidn syliin, mut aina ei vaan pysty, jos esim. vessaan menee. Meillä ei oo vielä ainakaan kauheemmin ilmaantunu tuota että tahalteen itseänsä kiusaa, siis lyö päätä tms, ja sitten suuttuu, mut mä "innolla" odotan sitäkin aikaa!!! :D

Hei, mut nyt mun on ihan pakko painua tuon meijän neitin viereen nukkumaan, jotta jaksetaan aamulla lähteä vauvauintiin miehen ja meidän draamakuningattaren kanssa ja sit reissun päälle! Olipas mukava rupatella! :) Jaksut teille teidän draamaqueenin kansa :)

ihana kuulla että meidän mukula ei ole ainoa joka hakkaa teatraalisesti päätään milloin mihinkin kun ei saa tahtomaansa läpi... meillä myös poika puree, repii tukasta, nipistää ja huutaa ja karjuu kuin palosireeni tahtoaan.
kaikkialle seuraa minua, vessaan en saisi missään nimessä mennä yksin, ja voi herranjestas jos kiellän vessanpöntön kannelle nousun tai esim. digiboxin nappuloiden räpläämisen :/
"itse pidättelen naurua kun toinen on oikeesti niin kauheen draamaqueen ja sitten nyyhkyttää sylissä ihan loukattuna kunnes joku vie huomion ja taas ollaan yhtä hymyä. Mahtava vauva" <-- juuri näin XD XD

Meillä myös tyttö huutaa, jos ei saa jotain tai joku ei mene hänen mielensä mukaan. Tavarat lentää ja ruoka pitäisi olla nenän edessä heti. Joskus tekee oikeen tahallaan kiusaa, ottaa jonkun veljen lelun ja menee toiseen huoneeseen karkuun. Ja karkuun menee pukemista, vaipanvaihtoa, kaikkea. Nipistämistä ei ole oppinut, mutta puree välillä.

Meillä poika 1v3kk.
Kuulostaa hyvinkin tutulta jos ei heti tule esim.ruokaa niin hihkutaan,kiljutaan ja lopulta raivotaan.
Saa myöskin ihan kiukku kohtauksia mm.taittaa itseään huutaessaan.
Pureminen,hiuksista repiminen ja nipistely osataan myös.
Omaa tahtoa löytyy siis... :D

Meillä 8kk ikäinen neitokainen osaa molemmat ap:n mainitsemat taidot. Mukavinta on nipistää yhtä-äkkiä niskasta, tai tarrata pikkukäsillä kaikin voimin sylissä pitäjän poskiin... :(

Yhteistyössä