No oh... Olipas positiivinen yllätys! Sain kotihoidontukea vaikka luulin ettei se edes kuulu mulle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Olin siis tammikuussa virallisesti työttömänä kotona, mutta lapset olivat silti siis mun hoidossani siinä ja otin lapset virallisesti kotihoitoon vasta helmikuussa. KELAsta soitti virkailija ja kyseli kaikkea, sanoin etten ollut hakenut kotihoidontukea tammikuulle koska luulin että se että olen ollut virallisesti vain työttömänä jotenkin kumoaisi tuollaisen jutun. Virkailija kuitenkin meinasi että selvittelee ja sanoi minun kuitenkin olevan oikeutettu kotihoidontukeen tuollaisessa tilanteessa.

No niinhän siinä kävi että saan takautuvasti tammikuulta kotihoidontukea!! Olen ihan yllästynyt :D Kerrankin käy näin että tulee kivoja ylläreitä KELAlta päin. Ja kaikki propsit sille virkailijalle joka erikseen soitti minulle ja selvitteli noita juttuja..

[QUOTE="vieras";25881056]mites, eikö tuo vähennetä sitten työttömyyskorvauksesta?[/QUOTE]

Työttömyyskorvaus lasketaan tuloksi kotihoidontukea määritettäessä, eli peruspäivärahalla voi saada hiukkasen kotihoidontukeakin.

Minulle myös soittivat ja kyselivät aikoinaan työssäoloajoistani - olin osa-aikaisella hoitovapaalla -> siitä pienempi vanhempain pvrha, olisivat voineet katsoa vielä pari vuotta taaemmas että olisin saanut paremman päivärahan. Ja muutenkin, kaikki on tullut niin kuin on haettukin.

[QUOTE="vieras";25881056]mites, eikö tuo vähennetä sitten työttömyyskorvauksesta?[/QUOTE]

Varmaan periaatteessa joo, mutta mulla oli karenssi kun mälläsin työttömyyden uusinnan kanssa... (Joka siis oli ihan älyttömässä kohtaa, kesken työkkärin järjestämän kurssin, jossa siis oltiin joka arkipäivä virka-ajan ajan.. Kuvittelin koko ajan että luonnollisesti se uusiminen tehdään kun kurssi loppuu, mutta sitten kun vähän ennen kurssin loppua katsoin ajanvarauslappua niin olis jo pitänyt käydä siellä..)

Saan sitten siis takautuvasti täyden kotihoidontuen myös tammikuulta...

On kyllä iloinen yllätys ja tuo raha tulee todella sellaiseen rakoon että joka ikisestä pennosesta on hyötyä.

Kotihoidon tukea saa AINA jos kotona on alle 3v lapsi joka ei ole kunnallisessa hoidossa. Äiti saa seistä vaikka päälläänn, sillä ei ole vaikutusta. Mut tosiaan se vähentää sit muita etuuksia, eli yleensä tulos on plus miinus nolla. Mut just tuon karenssijutun takia sitä kannattaa hakea myös työttömänä, niin ei ainakaa jää tyhjän päälle.

Varmaan periaatteessa joo, mutta mulla oli karenssi kun mälläsin työttömyyden uusinnan kanssa... (Joka siis oli ihan älyttömässä kohtaa, kesken työkkärin järjestämän kurssin, jossa siis oltiin joka arkipäivä virka-ajan ajan.. Kuvittelin koko ajan että luonnollisesti se uusiminen tehdään kun kurssi loppuu, mutta sitten kun vähän ennen kurssin loppua katsoin ajanvarauslappua niin olis jo pitänyt käydä siellä..)

selvitäs tämä työkkärin kans uudelleen, ei sitä työnhakua tarvi uusia kurssilla/työharjoittelussa/työkokeilussa/tms ollessa. 100% tieto.

[QUOTE="vieras";25881119]selvitäs tämä työkkärin kans uudelleen, ei sitä työnhakua tarvi uusia kurssilla/työharjoittelussa/työkokeilussa/tms ollessa. 100% tieto.[/QUOTE]

Okei. Hyvä tietää tulevaisuudessa :) Nyt kun olen sitten kuitenkin vaan kotona ja saan näköjään tuon takautuvan kotihoidontuen niin se olisi sen työttömyysrahan kanssa se plusmiinus nolla..

Kotihoidon tukea saa AINA jos kotona on alle 3v lapsi joka ei ole kunnallisessa hoidossa. Äiti saa seistä vaikka päälläänn, sillä ei ole vaikutusta. Mut tosiaan se vähentää sit muita etuuksia, eli yleensä tulos on plus miinus nolla. Mut just tuon karenssijutun takia sitä kannattaa hakea myös työttömänä, niin ei ainakaa jää tyhjän päälle.

Tää on kanssa hyvä tietää..

On niin paljon näitä juttuja mistä ei tiedä mitään, missään ei kerrota näistä ja sitten tällainen taliaivo joka ei tajua noista tukijutuista hölkäsenpöläystä, eikä tosiaan olisi tullut edes mieleen kysyä, niin on hyvä että saa tietää näistä.

Mutta toi tukimaailma on muutenkin niin ihmeellinen... Olen aina ihan tuhannen solmussa jos pitää jotain hakea enkä ikinä tiedä olenko johonkin oikeutettu vai en ja lopulta en osaa sitten tehdä oikein mitään kun kaikki lomakkeet ja nippelinappelijutut tuskastuttaa niin että sitä lannistuu..

Yhteistyössä